“မႏၱေလးႏွင့္ မ႑ေလး”

“ပစၥင္ျပအိုး ေရႊျပာသာဒ္နဲ ့ ေနရပ္ကို ျပန္ခ်င္ပါေတာ့သည္၊
ေမွ်ာ္ရွာသူ သေျပရြက္ကို ေရတြက္ပါလို ့ ေစာင့္ကာေနေရာ့မည္”
ဂႏၱဝင္စာဆို ဂီတနက္သန္ ကိုေစာညိမ္း၏ သေျပရြက္ေရသီခ်င္းက ျမန္မာဘုရင္တို႔ရဲ႕ ေနာက္ဆံုးဦးစြန္း မႏၱေလးကို ညႊန္းေနပါတယ္။
မႏၱေလးက စာေရးသူတို႔ ငယ္စဥ္ကတည္းက ေမွ်ာ္မွန္းတမ္းတရင္း စိတ္ကူးနဲ႔ ရူးခဲ့ရတဲ့ ျမိဳ႕ေတာ္ၾကီး ျဖစ္ပါတယ္။ ျမန္မာ့ယဥ္ေက်းမွဳ အေမြအႏွစ္တို႔ စုေ၀းရာ၊ အထက္ျမန္မာျပည္ႏိုင္ငံရဲ႕ ကုန္စည္ေရာင္းဝယ္ဖလွယ္မွဳရဲ႕ ပင္မေနရာ။ ဒါတင္မကေသးပါဘူး တခ်ိန္က အထက္ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ တကၠသိုလ္မ်ားတည္ရွိရာ တခုတည္းေသာ ျမိဳ႕ေတာ္ၾကီးလည္း ျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။
မႏၱေလးနဲ႔ ေဝးတဲ့နယ္မွာေနရတဲ့ စာေရးသူတို႔ အထက္တန္းေက်ာင္းသား အခ်ိန္မွာ မႏၱေလးေရာက္ဖို႔၊ ေနဖို႔က တကၠသိုလ္ေရာက္မွ ျဖစ္မွာဆိုေတာ့ တကၠသိုလ္တက္ရဖို႔ကို အဓိကက်လွတဲ့ ဘ၀ရည္မွန္းခ်က္ၾကီးအေနနဲ ့ၾကိဳးစားခဲ့ရဘူးပါတယ္။
ဦးေလးလွ(လူထုဦးလွ)ကလည္း မႏၱေလး ဂုဏ္သတင္းၾကီးလွပံုကို ဆရာေတာ္ေရႊကိုင္းသားရဲ႕ အႏွစ္တရာျပည့္ မႏၱေလးစာအုပ္ အမွာစာမွာ ႏိုင္ငံျခားတိုင္းျပည္မ်ားသို႔ ေရာက္တိုင္း ကၽြန္ေတာ္ မႏၱေလးကပါဟု ေျပာလိုက္လွ်င္ တခါတည္း သိေသာသူမ်ားေၾကာင့္ ဝမ္းသာရေပသည္ အခ်ိဳ႕တိုင္းျပည္၌မူ ရန္ကုန္ထက္ မႏၱေလးကို ပို၍သိၾကသည္ကို ေတြ႔ၾကရေပသည္လို႔ ေဖာ္သြားခဲ့ရတဲ့အထိ အရွိန္အေစာ္ ၾကီးမားလွပါတယ္။
(23.May 2009) မွာ မႏၱေလးျမိဳ႕ သက္ အႏွစ္ (၁၅၀) ျပည့္ပါေတာ့မယ္။ ဒီအတြက္ ေတြးမိတိုင္း လြမ္းရတဲ့ မႏၱေလးသမိုင္းကို လက္လွမ္းမီသေရြ႕ ျပန္လွန္ၾကည့္ပါရေစ။
ဦးစြာ မႏၱေလးျမိဳ႕ တည္ေနရာကို ေျပာပါမယ္။ အေရွ႕ ေလာင္ဂ်ီတြဒ္ ၉၆ ဒီဂရီ အလြန္နဲ႔ ေျမာက္လတၱီတြဒ္ ၂၂ ဒီဂရီတို႔ဆံုရာ မ်ဥ္းေပၚမွာ ရွိပါတယ္။ ေရႊၾကိဳးသတ္နယ္ေျမပံုအရ နယ္နိမိတ္ အပိုင္းအျခားေတြက အေရွ႕မွာ နတ္ထိပ္ေတာင္ရိုး၊ ေတာင္ဘက္မွာ ဒု႒ဝတီ (ေခၚ) ျမစ္ငယ္၊ အေနာက္မွာ ဧရာဝတီနဲ႔ ေျမာက္ဘက္မွာ ေခ်ာင္းမၾကီးေခၚ မတၱရာျမစ္တို႔ပါ။ အၾကမ္းအေနနဲ႔ ေျပာရရင္ အေရွ႕ အေနာက္ (၂၃) မိုင္ခန္႔၊ ေတာင္ေျမာက္ (၃၂) က်ယ္ပါတယ္။
ျဗိတိသ်ွကိုလိုနီလက္ေအာက္က မႏၱေလးနန္းေတာ္
မႏၱေလးျမိဳ႕တည္ဘုရင္ကေတာ့ အမ်ားသိၾကတဲ့အတိုင္း ကုန္းေဘာင္မင္းဆက္ (၁၁) ဆက္မွာ ဒုတိယေနာက္ဆံုးမင္းျဖစ္တဲ့ “သီရိပဝရ ဝိဇယာနႏၱယ သပ႑ိတ မဟာဓမၼရာဇာဓိရာဇာ” ဘြဲ႔တံဆိပ္ နာမံခံတဲ့ ဆဒၵန္ဆင္မင္းသခင္ မင္းတုန္းမင္းျဖစ္ပါတယ္။မႏၱေလးကို ဘုရားဗ်ာဒိတ္ေတာ္အျပင္ ေရွးသိုက္စာ၊ တေဘာင္စာတို႔နဲ႔အညီ ရဟန္း သံဃာ၊ လူပညာရွိတို႔ရဲ႕ ညီညြတ္စြာ သေဘာတူညီခ်က္တို႔အရ တည္ေထာင္တယ္လို႔ ကုန္းေဘာင္ ရာဇဝင္ေတြမွာ ေရးၾကတာရွိေပမယ့္၊ ျမိဳ႕ေတာ္အသစ္တည္ဖို႔ ကိစၥကန္႔ကြက္သူ အမ်ားရွိပါတယ္။
ကန္႔ကြက္သူေတြ (သို႔မဟုတ္) သေဘာမတူညီသူေတြလို႔ ေျပာရမလား မသိပါ။ သံဃာေတာ္ေတြထဲက သာသနာျပဳဆရာေတာ္နဲ႔ ခင္မကန္ဆရာေတာ္ အပါအဝင္ ဆရာေတာ္ေပါင္း (၂၄) ပါး၊ လူပုဂၢိဳလ္ေတြထဲက ေညာင္ကန္ဆရာေတာ္တပည့္ ဦးလူၾကီးနဲ႔ ပညာရွိ အေဝးက်ီဝန္ ဆီမီးခံုရြာစားတို႔ ပါဝင္ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ေနာင္ ျမိဳ႕ေနရာပိုင္းျခားဖို႔ ခ်ဥ္းနင္းၾကည့္ရွဳသူေတြစာရင္းမွာ မဟာနႏၵသၾကၤန္၊ ဆီမီးခံုရြာစားကို ေတြ႔ရေတာ့ ျမိဳ႕တည္တာ ကန္႔ကြက္ေပမယ့္ ရာထူးေတာ့ ျဖဳတ္မပစ္ဖူးလို႔ မွတ္ရမယ္ ထင္ပါတယ္။
ျမိဳ႕တည္ေစ အမိန္ေတာ္ကို(13 Jan 1857) မွာထုတ္ပါတယ္။ ဝင္းေတာ္ေလးမ်က္ႏွာ အမွဳထမ္းေတြ ေျမတိုင္းစာေရး ငရြဲ၊ ငေသာၾကာ၊ ငဘိုး၊ ပန္းခ်ီေခါင္းငၾကာနဲ႔တပည့္ေတြ (30. Oct 1856) မွာ ေျမနင္းျပီး ေျမပံုဆြဲရပါတယ္။ ဘုရင္ကို (31 Oct 1856)မွာ ျပရပါတယ္။ ဘုရင္က ေျမပံုကို ၾကည့္ျပီးမွာ ျမိဳ႕တည္ေစ အမိန္႔ကို ထုတ္တာျဖစ္ပါတယ္။
နန္းေတာ္ကို (27 Nov 1857) မွာ စေဆာက္ျပီး (16 July 1858)မွာ ျပီးတဲ့အခါ နန္းျမိဳ႕ကို ေလးကၽြန္းေအာင္ေျမ၊ နန္းေတာ္ကို ျမနန္းစံေက်ာ္လို႔ သမုတ္၊ နန္းသိမ္းပြဲလုပ္ျပီး နန္းသစ္ျဖစ္လို႔ သစၥာေတာ္ထပ္ေပးပါတယ္။ နန္းျမိဳ႕က အေရွ႕ အေနာက္ ၁မိုင္ ၂ဖာလံု၊ ေတာင္ေျမာက္ ၁မိုင္ ၂ဖာလံု ၈၈ကိုက္၊ ျဖစ္ေနလို႔ တိုင္းတာတဲ့ ကိရိယာေတြက မတိက်လို႔ ကြာေနတာလား (ဒါမွမဟုတ္) မန္းေတာင္ရိပ္ခို စကားအတိုင္း မႏၱေလးေတာင္ဘက္ လုထားတာလား မသိရလို႔၊ .. ဆရာၾကီး ေဒါက္တာသန္းထြန္းက ေရးပါတယ္။ နန္းျမိဳ႕မွာ တံခါးေပါင္း (၁၂) ခုရွိျပီး နန္းျမိဳ႕အတြင္းမွာ ဝင္းေပါင္း (၂၃၉) ရွိပါတယ္။
နန္းေတာ္ျပီးမွ ျမိဳ႕ကို စေဆာက္ပါတယ္။ (23 May 1859)မွာ ျမိဳ႕ေတာ္ ခုနစ္ဌာန-
၁။ ျမိဳ႕ေတာ္
၂။ က်ံဳးေတာ္
၃။ေစတီေတာ္ ( မဟာေလာကမာရဇိန္ )
၄။ ပိဋကတ္တိုက္ေတာ္
၅။ သုဓမၼာဇရပ္ေတာ္
၆။ ေက်ာင္းေတာ္ (မဟာအတုလေဝယန္)
၇။ သိမ္ေတာ္ (ဓမၼမဥၨဴ) ကို တျပိဳင္နက္အုတ္ျမစ္ခ်ပါတယ္။
မႏၱေလးရဲ႕ အျပင္ျမိဳ႕ရိုးကို (1874) မွာမွ အျပီး လုပ္ေစျပီး ျမိဳ႕သိမ္းပြဲကို (25 June 1874) မွာလုပ္ပါတယ္။ ျမိဳ႕တည္တာက စျပီးေရတြက္ရင္ ျမိဳ႕သိမ္းပြဲလုပ္တဲ့အထိ (၁၅) ႏွစ္ေက်ာ္ၾကာပါတယ္။ ျမိဳ ့သိမ္းပြဲျပီးလို႔ ေလးႏွစ္အၾကာ (1 Oct 1878) မွာ မင္းတုန္းမင္း နတ္ရြာစံပါျပီ။
က်ံဳးေရျပင္မွမႏၱေလးေတာင္အလွ
မႏၱေလးဆိုင္ရာ အခ်က္အလက္မ်ားကို နည္းနည္း အေသးစိတ္ေျပာရရင္ အေရးပါလွတဲ့ မႏၱေလးေတာင္ ဗ်ာဒိတ္ေပး ေရႊရပ္ေတာ္မူဘုရားကို ျမန္မာသကၠရာဇ္ ၁၂၂၁ ခု၊ ေႏွာင္းတန္းခူးလ (ခရစ္ ၁၈၅၉) / (၁၈၆၀) မွာ ထုလုပ္ပါတယ္။ မင္းတုန္းမင္း ကုသိုလ္ေတာ္၊ ပထမ ဗ်ာဒိတ္ေပး ရုပ္ပြားေတာ္ၾကီး ၁၂၅၅ ဝါဆိုလဆန္း (၁) ရက္ေန႔ (၁၈၉၃) မွာ မီးသင့္သြားလို႔ (၁၉၀၁) ဘုန္းေတာ္ၾကီး ဦးနႏၵသူရိယက အသစ္ထုလုပ္ပူေဇာ္တယ္လို႔ သိရပါတယ္။မႏၱေလး ေရႊၾကိဳးသတ္နယ္အတြင္းမွာ မႏၱေလး အပါအဝင္ ေတာင္ေပါင္း(၁၁)၊ ေတာင္ေလာက္မျမင့္တဲ့ ကုန္းေပါင္း (၃)၊ (26 March 1863) ကစျပီး ရတနာနဒီေခၚတဲ့ ေရႊေလာင္းေခ်ာင္း အပါအဝင္ ေခ်ာင္းေပါင္း (၁၃)၊ မဟာနႏၵာ၊ ေဇာင္းကေလာ၊ ေအာင္ပင္လယ္အပါအဝင္ ကန္ေပါင္း (၂၃) တက္ေသးအင္းနဲ႔ ေတာင္သမန္အင္း အပါအဝင္ အင္းေပါင္း (၇၂)၊ ရြာေပါင္း (၂၃၅) ရြာနဲ႔ အမရပူရျမိဳ႕၊ မတၱရာျမိဳ႕တို႔ ပါဝင္ပါတယ္။ ဥယ်ာဥ္ေတာ္ေပါင္းက (၂၀)၊ ေစ်းခ်ဳိ (ေရွးအေခၚ ေစ်းၾကိဳ)အပါ ေစ်းေပါင္း (၃၀)၊ ျမိဳ႕ျပင္ေလးရပ္ ရပ္ကြက္ေပါင္းက (၅၄)၊ အျပင္ေျမျမိဳ႕ရိုးမွာ တံခါးေပါင္း (၅၇)ေပါက္ ေဖာက္ထားပါတယ္။ အားလံုး အမည္ေပးျပီးပါ။
ျမိဳ႕ရိုးတံခါးႏွင့္ ပါတ္သက္ျပီး အလ်ဥ္းသင့္လို႔ ျမန္မာေတြအေပၚ ျမိဳ႕ရုိး၊ ျမိဳ႕တံခါးမွာ ဖုတ္ျပိတၱာအျဖစ္ ေစာင့္ေစဖို႔ လူအရွင္လတ္လတ္ ျမွဳပ္စေတးတာမ်ိဳး ရွိတယ္လို႔ ႏိုင္ငံျခားသားေတြ စြပ္စြဲၾကတဲ့ ကိစၥကို တင္ျပခ်င္ပါတယ္။ ဆရာၾကီး ေဒါက္တာသန္းထြန္းကေတာ့ ျမန္မာဘက္က အေထာက္အထား မေတြ႔ရ၊ ဧကန္ ဧကသိခ်င္ရင္၊ ဟုတ္ရင္လည္း ဝန္ခံရေအာင္၊ မဟုတ္ရင္လည္း ျငင္းရေအာင္ တူးၾကည့္ဖို႔ အခ်ိန္တန္ပါျပီလို႔ ေရးသြားတာရွိပါတယ္။
ရတနာပံုေခတ္က မႏၱေလး လူဦးေရကိုေတာ့ တသိန္းေက်ာ္ေက်ာ္ (တသိန္းက ဘယ္ေလာက္ေက်ာ္မွန္း မသိပါ။)ခန္႔ မွန္းၾကပါတယ္။ ဒီလူေတြ ဘာေတြလုပ္ကိုင္ စားေသာက္ခဲ့ၾကသလဲ ေမးစရာရွိပါတယ္။
ဆရာၾကီး ေဒါက္တာသန္းထြန္း စာရင္းအရ အလုပ္အကိုင္ေပါင္း (၃၇) မ်ိဳး (ေက်ာက္စိမ္းလုပ္ငန္းအပါအဝင္) ရွိပါတယ္။ ရက္ကန္းအလုပ္ကေတာ့ ဒီအခ်ိန္ကပဲ အမရပူရမွာ လုပ္တာမ်ားလို႔ ထည့္မေရပါ။
ရဟန္း သံဃာေတြလည္း မနဲပါ။ မႏၱေလး ေလးျပင္အရပ္မွာ ေက်ာင္းတိုက္ေပါင္း (၁၅၄) နဲ႔ ေက်ာင္းေပါင္း (၁၂၅၇) မွာ ရဟန္းက (၂၂၈၀) ရွိပါတယ္။ သာမေဏက ရဟန္းထက္ ပိုမ်ားေတာ့ အခ်ိဳးက်ေပါင္းရင္ ဥၾသတြန္သံသာ စာခ်ိဳးအတိုင္း (၁၁၀၆၆) လို႔ မွန္းပါတယ္။ တျခား အလွဴခံ ပုဏၰား အေရအတြက္ကလည္း မေသးပါ။ (၁၈၈၂) သီေပါမင္း သမီးေတာ္ နားထြင္း မဂၤလာမွာ ဦးေရ (၂၀၀၀) ေက်ာ္ စာရင္းေပါက္လို႔ မိသားစုပါ ဆိုပါက (၁၀၀၀၀) ခန္႔လို႔ ဆရာၾကီး ေဒါက္တာသန္းထြန္းက ဆိုပါတယ္။ မင္းမွဳထမ္း အေရအတြက္ အတိအက် မသိရေပမယ့္ (15 Jan 1844) ျပာသိုလ ျမင္းခင္းသဘင္လုပ္ရာမွ ေသနတ္စြဲလူ (၅၀၀၀)ေက်ာ္ ေသနတ္ေရးျပၾကတယ္လို႔ မွတ္တမ္းရွိေတာ့ ဒီစာရင္းထက္ အမ်ားၾကီးပိုဦးမွာပါ။
ျမိဳ႕သစ္တည္ ျမိဳ႕ေတာ္ေျပာင္းရတဲ့ အေၾကာင္းကို ဆရာၾကီး ေဒါက္တာသန္းထြန္းက
· ၁။ အမရပူရမွာေန၍ (၁၈၅၂)တြင္ အဂၤလိပ္ကို စစ္ရွံဳးျခင္း
· ၂။ စစ္ရွံဳးမင္း နန္းက်သည္ဟူေသာ အယူအဆ
· ၃။ ျပည္တြင္း ျပည္ပ အသေရညွိဳးတဲ့ ေနရာမွ ဆက္မေနလိုျခင္း
· ၄။ ျမိဳ႕သစ္မွာ ေအာင္ျမင္မွဳ အသစ္ေတြရမယ္လို႔ အားထားျခင္းေၾကာင့္ လို႔ရွင္းပါတယ္။
ဆရာေရႊျပည္ ဦးဘတင္ကေတာ့ မင္းတုန္းမင္းသည္ အထက္ ကုန္းေဘာင္ မင္းဆက္မ်ားနည္းတူ ျမိဳ႕တည္ နန္းတည္ မင္းအျဖစ္ ခံယူလိုျခင္း ျဖစ္ရာတြင္ ေရွးစာေပေဟာင္း သိုက္တေဘာင္မ်ားကို ညႊန္းျပ၍ ဘြဲ႔ထူး ဂုဏ္ထူးရလိုသူ၊ မင္းလိုလိုက္ျပီး တာဝန္ယူၾက သူမ်ား၏ အားေပးမွဳေၾကာင့္လို႔ ယူဆသြားပါတယ္။
မႏၱေလးျမိဳ႕အေၾကာင္း အက်ဥ္းတင္ျပျပီးတဲ့ေနာက္ ၾကားရသူတိုင္းကို ဖမ္းစားညိွဳ႕ယူႏိုင္တဲ့ မႏၱေလးဆိုတဲ့ အမည္အေၾကာင္းကို ေျခရာခံၾကည့္ခ်င္ပါတယ္။
အိမ္ေတာ္ရာဘုရား
မႏၱေလးက မႏၱေလးေတာင္ကို အမွီျပဳျပီးေခၚတယ္လို႔ ေရးၾကတာေတြမ်ားေတာ့ မႏၱေလးေတာင္ သမိုင္းကိုေရးရရင္ - အႏွစ္ (၁၀၀) ျပည့္ မႏၱေလးေရးသူ ဆရာေတာ္ ေရြႊကိုင္းသားက မႏၱေလးေတာင္၏ ေရွးအမည္ရင္းမွာ ဘီလူးမေတာင္ျဖစ္ျပီး ပုဂံမင္းရွင္ေစာ ေအာင္ပင္လယ္ကန္ဆည္ဖို႔ရာတြင္ ေနခဲ့ဘူး၍ မင္းရွင္ေစာေတာင္လို႔ ေခၚၾကေၾကာင္း၊ အင္းဝ ေညာင္ရမ္းမင္းဆက္မ်ားလက္ထက္ ဆရာေတာ္မ်ား သြင္းစာမွာ မင္းရွင္ေစာေတာင္ဟုပါေၾကာင္း ဆိုပါတယ္။ ဟန္လင္းကိုးျမိဳ႕ သမိုင္းမွာ မတၱရာျမိဳ႕တည္ ဥဂၢါေသနရာဇာ (ေခၚ) မင္းကေလး ေနထိုင္ခဲ့ရာျဖစ္၍ မင္းကေလးေတာင္ဟု ေခၚရာမွ ေနာင္စကားေရြ႕ေလွ်ာလို႔ မႏၱေလးလို႔ေခၚေၾကာင္း ေဖာ္ျပထားပါတယ္။ကင္း၀န္ေက်ာင္း
မႏၱေလး အဘိဓာန္ေရးသူ ဆရာေနထြတ္က မႏၱေလးသည္ မ႑လေဝါဟာရမွ ဆင္းသက္၍ ျပန္႔ျပဴး သာယာေသာနယ္ေျမ။ မႏၱေရ ေဝါဟာရမွ ဆင္းသက္၍ က်က္သေရေဆာင္ေသာအရပ္လို႔ အဓိပၸာယ္ဖြင့္ပါတယ္။ ပါဠိျမန္မာ အဘိဓာန္ဆရာ ဦးဟုတ္စိန္က မ႑လ ေဝါဟာရကို အဝန္းအဝိုင္း၊ အဝန္းလို႔ အနက္ေပးပါတယ္။(၁၉၅၆) ခုႏွစ္ထုတ္ တကၠသိုလ္ေၾကးမံု ျမန္မာစာ အေျဖေရးသားသူ ျမိဳ႕မ ဆရာဦးမိုးျမင့္က လိွဳင္မင္းသမီး (လိဳွင္ထိပ္ေခါင္တင္ ခရစ္ (၁၈၇၅) တြင္ အနိစၥေရာက္) ေရး ျပည္ေတာ္ျပန္ လြမ္းခ်င္းကို ရွင္းျပရာမွာ
“ျပည္ေတာ္ျပန္ လြမ္းရန္စံုစံု၊ ျမဴျခည္ဆိုင္းလို႔ ရွစ္တိုင္းမွာ မွဳန္ေသာအခါ
ေရႊဘံုေၾကာ့မ႑လာမွာ ေရာ္ရမ္းကာ ဘယ္ဆီမွန္းငယ္လို႔ လမ္းသိျပီေလး”
မွ မ႑လာကို ကိုးကားျပီး မ႑လာသည္ အဝန္းအဝိုင္း၊ ပတ္ဝန္းက်င္ကို ဆိုလိုေၾကာင္း ေရႊဘံုနန္းေတာ္၏ ပတ္ဝန္းက်င္ ေနျပည္ေတာ္၊ မႏၱေလးကား မ႑ေလးလို႔ ေရးေၾကာင္း ရတနာမဥၨဴဘုရား ေက်ာက္စာကို ကိုးကားျပပါတယ္။
ကင္းဝန္၊ ေသနတ္ဝန္၊ လယ္ကိုင္းျမိဳ႕စားဆို ျမပုခက္တင္ မဂၤလာ ဧခ်င္းမွာ -
“မဂၤလာလွ်ံထိန္၊ ေလးေရာင္ရွိန္ထက္ ဝတႎ သဘင္ေဝယံသွ်င္သို႔ ရင္ႏွင္မ႑လ မန္းျပည္မယ္” လို႔
စပ္ဆိုရာမွ မ႑လ စာလံုးေပါင္းက လွိဳင္မင္းသမီးေရးတာနဲ႔ တူေနပါတယ္။
· ၁။ ေလးမ်က္ႏွာ နယ္ျခားေက်ာက္တိုင္ မတၱရာေျမာက္ဘက္ ေရသႏုတ္ေခ်ာင္းကမ္း ပိသကာသုသန္မွာေတြ႔ (ယခု ေရသႏုတ္ ဘုန္းၾကီးေက်ာင္းသို႔ ေရႊ႕ထား) မွာ မႏၱေလးရတနာပံု ေရႊျမိဳ႕ေတာ္ၾကီးလို႔ ပါပါတယ္ ။
· ၂။ ေအာင္ပင္လယ္ကန္ ေက်ာက္စာမွာ မႏၱေရမည္ေသာ ေရႊေတာင္၏ ေရွ႕ ျပဳဗၺာစြန္(သတ္ပံုမူရင္းအတိုင္း)
· ၃။ မႏၱေလး ရတနာပံု နန္းေတာ္ပံုဘုရား၊ ပရပိုက္ေျမပံု၊ ပႏၷက္ပံုမိတၱဴကူး ေရႊျပည္ဦးဘတင္ (၂၉ လက္မ x ၄၄ လက္မ)
ဒီေတာ့ မင္းတုန္းမင္း မတိုင္မီက မႏၱေလးဆိုတာ ရွိသလား၊ ဘယ္လို စာလံုးေပါင္းသလဲလို႔ စူးစမ္းခ်င္လာပါတယ္။ မင္းလက္ဝဲေနာ္ရထာေရး အမရပူရ ပထမျမိဳ႕တည္ မင္းတရားၾကီး ေရႊထီးေရႊနန္း တက္သိမ္း စံပၸါယ္ေတာ္မူသည္က (၁၇၈၁) ခုႏွစ္တိုင္ အတဳၳပၸတၱိကို ဆိုရာျဖစ္ေသာ မင္းခမ္းစာတန္းေတာ္ၾကီး ပုရပိုက္ထဲမွာ “ မ႑ေလးနယ္ဝန္း အဝင္ျဖစ္ေသာ ထီးေပါင္းကားအရပ္ႏွိဳက္တည္း” ဆိုတဲ့ စာပိုဒ္ရဲ႕ စာလံုးေပါင္းကို ၾကည့္ေစခ်င္ပါတယ္။
စျကာသီဟဘုရား
ျမိဳ ့တည္ ၇ ဌာနအဝင္ ပဌာန္းေဟာ ေရႊြသိမ္ေတာ္ (ဓါတ္ပံု - ၿဗိတိသွ် စာၾကည့္တိုက္ ဝက္(ဘ)ဆိုဒ္မွ ကူးယူေဖၚျပပါသည္)ဒီထက္ ေရွးက်တဲ့ အေရးအသားကို မင္းတဲအီကင္းရပ္ ျပည္စုန္သီဟသူမင္း လက္ထက္ ျမန္မာသကၠရာဇ္ ၈၄၀၊ ခရစ္ႏွစ္ (၁၄၇၈) မွာတည္တဲ့ ရတနာမဥၨဴ ဘုရားေက်ာက္စာမွာ မ႑ေလးဖုရားသခင္ဆိုတဲ့ အေရးအသားကိုေတြ႔ပါတယ္။ မ႑ေလးဘုရားအေၾကာင္းကို အနည္းငယ္အက်ယ္ခ်ဲ႕ ေျပာခ်င္ပါေသးတယ္။ ေပါက္ေတာစစ္တမ္းနဲ႔ မတဲစစ္တမ္း (ခရစ္ ၁၇၉၃) အရ ရတနာပံု မႏၱေလး မတိုင္မီက ရွိခဲ့တဲ့ ဘုရားစာရင္းမွာ -
၁။ ေတာင္ေပၚဘုရား
၂။ အရိပ္ထြက္
၃။ ခ်မ္းသာၾကီး
၄။ ၾကီးျမင္(ေရႊၾကီးျမင္)
၅။ ကူၾကီးဘုရား ( ရွင္အရဟံသိမ္ / အုတ္ဂူ) တို႔ ပါဝင္ေနပါတယ္။
ဆရာဦးေမာင္ေမာင္တင္ (မဟာဝိဇၨာ)က ေတာင္ေပၚဘုရားသည္ ပုဂံေခတ္ကပင္ရွိေၾကာင္း မံုေရြးဆရာေတာ္ ေစတိယကထာ၌ ဆိုေၾကာင္း (ေက်ာက္စာ အခိုင္အမာမေတြ႔ရေသး)။ ရတနာမဥၨဴ ဘုရားေက်ာက္စာပါ မ႑ေလးဘုရားမွာ ေတာင္ေပၚဘုရား ျဖစ္ဟန္ရွိသည္ဟု မွတ္ခ်က္ေပးပါတယ္။ မွန္နန္းရာဇဝင္ကေတာ့ ေတာင္ေပၚဘုရားကို ပုဂံအေနာ္ရထာမင္း တရုတ္ျပည္က အျပန္ တည္တယ္လို႔ ေရးပါတယ္။
မ႑ေလးဘုရားကို ျပည္စုန္သီဟသူ ေနာက္ေခတ္ မင္းအဆက္ဆက္ မင္းမ်ား ကိုးကြယ္တဲ့ သာဓကတခုကို ျပပါရေစ။
မဟာဓမၼရာဇာဓိပတိဘြဲ႕ခံ တနဂၤေႏြမင္း (၁၇၁၄ - ၁၇၃၃) ေရသဘင္ ခံေတာ္မူျခင္းအေၾကာင္းမွာ -
“ရံဖန္ရံခါ ေလာင္းလက္သင္သေဘၤာ သမၺာန္စီးေတာ္မူ၍ ေရႊေလွ ေရႊေလာင္းအေပါင္း ျခံရံလ်က္ မႏၱေလးဘုရားရွင္၊ ရွင္ျဖဴရွင္လွ၊ ပုညေစတီ၊ ပတၱျမားေစတီ၊ ရာဇာမဏိစူဠာ၊ ပင္းယေရႊစာရံ၊ သင္ပန္းေက်ာင္းေတာ္မ်ားသို႔ ရွိခိုးပူေဇာ္ ထြက္ေတာ္မူလွ်င္ ”
စာပုိဒ္ကို ၾကည့္ပါက မ႑ေလး ဘုရားရွင္ ပါေနတာကို ေတြ႔ႏိုင္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ မႏၱေလးေတာင္ဆိုတာ မ႑ေလး ဘုရားရွင္ကို အမွီျပဳျပီး ေခၚတာလား၊ ေရွး မႏၱေလး အေရးအသားက မ႑ေလးပဲ ျဖစ္မယ္လားလို႔ ေတြးခ်င္လာပါတယ္။
မႏၱေလး တကၠသိုလ္သမိုင္းဌာန ဆရာေဟာင္း ကိုေက်ာ္သီဟ အကူအညီနဲ႔ ရတနာပံုတကၠသိုလ္ သမိုင္းပါေမာကၡ ဆရာၾကီး ဦးနီတြတ္၊ တြဲဖက္ပါေမာကၡ ေဒါက္တာေက်ာ္ေဆြတို႔ လိုက္ျပလို႔ ရတနာမဥၨဴ ဘုရားေက်ာက္စာကို (၇.၁၂.၂၀၀၈)နဲ႔ (၁၄.၁၂.၂၀၀၈) ေန႔မ်ားမွာ ကြင္းဆင္းၾကည့္ရႈခြင့္ ရခဲ့ပါတယ္။
စာေရးသူက မႏၱေလးသမုိင္းကို ထဲထဲဝင္ဝင္ အကၽြမ္းတဝင္ သိႏိုင္မယ့္ ပညာရွင္မ်ား၊ ပုဂၢိဳလ္မ်ားကို မႏၱေလးခ်စ္ေသာ ပရိသတ္မ်ားအတြက္ေမးစရာေလးေတြ ရွိေနပါတယ္။
(၁)မ႑ေလးဘုရားနဲ႔ မ႑ေလးဘုရားရွင္ရဲ႕ ဝတၳဳကံေျမမ်ားအေၾကာင္း
(၂)မင္းတုန္းမင္းဟာ မ႑ေလး ဘုရားရွင္အေၾကာင္း မသိတာလား (သို႔မဟုတ္) သိလ်က္နဲ႔ ခ်န္ထား ျမွဳပ္ထားတာလား၊ ဘာေၾကာင့္ပါလဲ။
(၃)ဘိုးေတာ္ဘုရား (ဗဒံုမင္း) လက္ထက္မွာေတာင္ မ႑ေလးလို႔ ေရးထံုး ရွိေနေသးတယ္။ မင္တုန္းမင္း လက္ထက္မွာ စာေပပညာရွင္ လွိဳင္မင္းသမီးတို႔၊ ကင္းဝန္မင္းၾကီးတို႔ကလည္း မ႑လာလို႔ ေရးေနၾကေသးေပမယ့္ ေက်ာက္စာေတြ၊ ေျမပံုေတြမွာေတာ့ မႏၱေလးလို႔ အေရးအသား ေျပာင္းလဲတာက သာမန္လို႔ ဆိုရမလား၊ ထူးျခားမွဳမ်ားလား ဆိုတာေတြပါပဲ။
မႏၱေလးခ်စ္ေသာ စာဖတ္ပရိသတ္ၾကီးမ်ားက မႏၱေလးဆိုင္ရာေတြ႔ရွိခ်က္ အသစ္မ်ားကို စိတ္ဝင္စားစြာနဲ႔ ေစာင့္ၾကည့္ေမွ်ာ္လင့္ေနမယ္လို႔ ယံုၾကည္ပါေၾကာင္း တင္ျပရင္း မႏၱေလးနဲ႔ မ႑ေလး ေဆာင္းပါးကို နိဂံုးခ်ဳပ္ပါရေစ … ။
(23 May 2009) .. အႏွစ္ (၁၅၀) ျပည့္ မႏၱေလးကို ၾကိဳဆိုရင္း ……..
မင္းေက်ာ္သက္
၁၈.၁၂.၀၈
source.... ေကာင္းကင္
Ref:
၁။မွန္နန္း မဟာရာဇဝင္ေတာ္ၾကီး
၂။ ဆရာေတာ္ ေရႊကိုင္းသား ႏွစ္(၁၀၀)ျပည့္ မႏၱေလး
၃။ေဒါက္တာသန္းထြန္း၊ နယ္လွည့္ရာဇဝင္ အတြဲ (၂)
၄။ေဒါက္တာသန္းထြန္း မႏၱေလးေျမပံုမ်ား စာတမ္း
၅။ဦးေမာင္ေမာင္တင္ (မဟာဝိဇၨာ)၊ မႏၱေလး ရပ္ကြက္သမိုင္း (ႏိုင္ငံ့ သမိုင္း သုေတသနစာေစာင္ -၂)
၆။ေဒါက္တာရီရီ၊ ျမန္မာႏိုင္ငံ အေျခအေန (၁၇၁၄-၁၇၅၂)
၇။ေနထြတ္ မႏၱေလးအဘိဓာန္
၈။ျမိဳ႕မ ဆရာဦးမိုးျမင့္၊ တကၠသိုလ္ဝင္ေၾကးမံု ျမန္မာစာ (၁၉၅၆)
၉။ ရတနာမဥၨဴ ဘုရားေက်ာက္စာမူရင္းႏွင့္ စတုရဂၤဗလ ဦးေဘ၏ ေခတ္ျမန္မာ အကၡရာဖလွယ္ ေက်ာက္စာ
No comments:
Post a Comment