“မဇၨ်ိမပဋိပဒါ”
သမိုင္းတင္ေခတ္၏ အစျဖစ္ေသာ ဘီစီ ၅ဝဝဝ အနီးဆံုးထား၍ ေျခရာေကာက္
ၾကည့္လွ်င္ လူ႔သမိုင္း၏ သက္တမ္းသည္ ႏွစ္ေပါင္း ၅ဝဝဝ ေက်ာ္ခဲ့ၿပီျဖစ္သည္။
ထိုကာလမ်ားအတြင္းတြင္ လူသား၏ အသိပညာသည္ နယ္ပယ္အမ်ိဳးမ်ိဳးတြင္ အံ့မခန္း
တိုးတက္လာေနသည္သာျဖစ္သည္။
ထိုသို႔ အသိပညာမ်ား တိုးတက္လာသည္ႏွင့္ အမွ် လူသား၏ အသိအျမင္ (သိျမင္မွု) မ်ားသည္
လူ႔အဖြဲ႔အစည္း အမ်ိဳးမ်ိဳးႏွင့္ထပ္တူျဖစ္ေပၚတိုးတက္ လာခဲ့သည္။
လူပုဂၢိဳလ္တစ္ဦး (သို႔) လူပုဂၢိဳလ္အခ်ဳ႔ိ ကို ကိုယ္စားျပဳေသာ မည္သို႔ေသာ ေတြးေခၚ မႈစနစ္ႏွင့္
မည္သို႔ေသာ ေတြးေခၚနည္း တြင္မဆိုထိုပုဂၢိဳလ္အစုမ်ား အသက္ရွင္ေနရ ေသာ
ေခတ္ၿပိဳင္ ကုန္ထုတ္စနစ္ တမ်ိဳးမ်ိဳး၏ လူမႈထုတ္ကုန္ (social product)
တမ်ိဳးထက္မပိုခဲ့ေပ။
ကုန္ထုတ္စနစ္ ဆိုသည္မွာ ႏိုင္ငံေရး ႏွင့္ စီးပြားေရးစနစ္ကိုေပါင္းစည္းထားျခင္းျဖစ္သည္။(Socioec
onomic, Social Product)ဟု မွတ္ယူႏိုင္ေပသည္။ ယေန႔ေခတ္၏
ထူးျခားခ်က္မ်ား ကို မည္သူက မည္သို႔ပင္ဖြင့္ဆိုဆို လူ႔အဖြဲ႔အ စည္း၏
အႏွစ္သာရမ်ားသည္ ထိုအေျခအေနကေန ေျပာင္းလဲမသြားခဲ့ေပ။ စီးပြားေရး
စနစ္ (Basic) ႏွင့္ ႏိုင္ငံေရးစနစ္ (Superstructure)
ညီညြတ္ေနသမွ် လူ႔အဖြဲ႔အစည္းသည္ တည္ၿငိမ္တိုးတက္ေနမည္သာ ျဖစ္သလို ထိုအေျခခံႏွစ္ရပ္ သဟဇာတ မျဖစ္ေသာ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းသည္ ယိမ္ထိုးဆုတ္ ေနမည္သာျဖစ္သည္။
သတိျပဳရန္လိုသည္မွာ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းတခု အတြင္းတြင္ မတူျခားနားေသာ လူမႈ
အစုမ်ား ျဖစ္တည္ေလ့ရွိေသာေၾကာင့္ ကြဲျပားျခားနားေသာ သိျမင္ယံုၾကည္မွု၊ ယူဆမွုမ်ား
ျဖစ္ေပၚတည္ရွိေနမည္မွာ ေသခ်ာလွေပသည္။ ထိုသို႔ေသာ ျဖစ္စဥ္မ်ားေၾကာင့္လည္း
လူ႔အဖြဲ႔အစည္းအတြင္းတြင္ ပဋိပကၡျဖစ္မွုမ်ား၊ ဝိေရာဓိမ်ား၊ တခုကိုတခုက တြန္းဖယ္မွုမ်ား၊
သမူဟျဖစ္မွုမ်ား၊ သဟဇာတျဖစ္မွုမ်ား ျဖစ္ေပၚခဲ့သည္သာျဖစ္သည္။
ေသခ်ာသည္မွာလူ႔အဖြဲ႔အစည္း ကို အက်ိဳးျပဳျခင္းမရွိေသာ အယူဝါဒ၊ သိျမင္ယံုၾကည္မႈႏွင့္
က်င့္သံုးမွုမ်ားေနရာတြင္ လူ႔အဖြဲ႔ အစည္း၏ တိုးတက္မွု(အက်ိဳးကို) ကိုယ္စားျပဳေသာ
အယူဝါဒ၊ သိျမင္ယံုၾကည္မႈ ႏွင့္ က်င့္သံုးမႈမ်ားသည္ ရွင္သန္ရပ္တည္၍
ဝင္ေရာက္ေနရာယူႏိုင္ခဲ့သည္သာျဖစ္သည္။
ယေန႔ ကမBာတြင္ရွိေသာ ေခတ္သစ္လူ႔အဖြဲ႔အစည္းတိုင္းသည္ လစ္ဘရယ္
ဒီမိုကေရစီကို က်င့္သံုးေနၾကသည္ဟု ဆိုၾကရမွာျဖစ္သည္။ ထိုေၾကာင့္ လစ္ဘရယ္ ဒီမိုကေရစီ
သည္ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းတိုင္းအတြက္(Universal) ျဖစ္၍ေနေပသည္။ ထို႔အျပင္
သေဘာတရား၊ အယူဝါဒ တခုခုကို လက္ခံက်င့္သံုးရာတြင္ တိမ္းေစာင္းမႈ
ႏွစ္ခုရွိတတ္ေပသည္။
တခုမွာ ကိုယ့္ ပကတိ အေျခအေနကို မ်က္ကြယ္ျပဳၿပီး ပံုတူကူးခ်ကာ
(Tranplant) လုပ္တာမ်ိဳးျဖစ္၍ အျခားအစြန္းတခုသည္ ဥခြံထဲကေနမထြက္ပဲ
ဝါးလံုးေခါင္းထဲတြင္ လသာတာမ်ိဳးျဖစ္သည္။
ပထမအစြန္းတခုသည္ ပကတိလက္ေတြ႔ကို ျပစ္ပယ္တာမ်ိဳးျဖစ္ၿပီး ေနာက္အစြန္းတခုသည္
အေျခခံ အယူအဆ (Theory in general) ကိုျပစ္ပယ္ျခင္းျဖစ္သည္။
ဗုဒၶဘုရားရွင္ လက္ထက္တြင္ အစြန္းႏွစ္ပါးအေၾကာင္းႏွင့္ ပတ္သက္၍ လက္ဝဲစြန္း၊
လက္ယာစြန္း အလြန္အက်ြံျဖစ္ျခင္းကို ပညာျဖင့္ထိမ္းသိမ္းႏိုင္ရန္အတြက္
ဗုဒၶကအသိေပးခဲ့ျခင္း ရွိခဲ့သည္။
ထိုအစြန္းႏွစ္ပါးအျပင္ အလယ္စြန္းရွိသည္ ဆိုေသာအခါ
အံ့ၾသခဲ့ၾကရသည္။ ဗုဒၶ၏ အဆိုအရ အလယ္တြင္ အစြန္းတပါး ရွိေနေသးသည္။
ထိုအစြန္းသည္ သိမ္ေမြ႔နက္နဲ၍ အလြယ္ တကူမျမင္ႏိုင္ေသာေၾကာင့္ မေတြ႔ၾက၊ မသိၾက၊
မျမင္ႏိုင္ၾကျခင္းျဖစ္သည္။ ေယဘူယ်အားျဖင့္ လက္ဝဲစြန္း၊ လက္ယာစြန္း အစြန္းႏွစ္ပါးသည္
သိသာလြယ္သည္။
ဗုဒၶက မဇၨ်ိမပဋိပဒါ ကိုေဟာၾကားခဲ့သည္။ မဇၨ်ိမပဋိပဒါ ၏အနက္မွာ “အလယ္အ
လတ္”သာျဖစ္၍ “အလယ္တည့္တည့္” ဟူ၍ ထင္မွတ္မွားလြယ္ၾကသည္။ ဗုဒၶ၏လမ္းစဥ္ကို
ေခတ္အေရးျဖင့္ ေရးပါက ဥာဏ္လမ္းစဥ္သာျဖစ္ၿပီး ဗုဒၶကိုယ္တိုင္ပင္ ဥာဏ္လမ္းစဥ္ျဖင့္ ဗုဒၶအျဖစ္ ေရာက္ခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။
ထို႔ေၾကာင္ပင္လွ်င္ ဗုဒၶက မည္သို႔ေသာ
လုပ္ကိုင္ေဆာင္ရြက္ မွုမ်ိဳးမဆို ဥာဏ္အရာကိုသံုးေစလိုသည္။ အသိမဲ႔ေသာေၾကာင့္
လက္ဝဲစြန္းလက္ယာစြန္းတို႔ကို လြယ္ကူစြာ ေရာက္ရွိႏိုင္ၾကသည္။
“ မဇၨ်ိမပဋိပဒါ ” သည္ “အလယ္အလတ္”လမ္းစဥ္သာျဖစ္ၿပီး “အလယ္တည့္တည့္” ဟူ၍ ခ်ိန္ခြင္လွ်ာရွိသည့္ လမ္းစဥ္မ်ိဳးမဟုတ္ေပ။ “အလယ္တည့္တည့္”ဟု
တသမတ္ အယူအဆ ရွိသူတို႔သည္ ဥာဏ္အရာကိုေကာင္းစြာ မသံုးရာက်သည္။
ဗုဒၶက ထိုအျဖစ္မ်ိဳးကို လက္မခံႏိုင္။
“ခ်င့္ခ်ိန္၊ ႏိုွင္းဆ၊ သဟဇာတ ျဖစ္မွု”ကိုသာ အသိျဖင့္ ဆံုးျဖတ္ေစလိုျခင္းသာျဖစ္သည္။
လုယက္ခိုးဆိုးျဖင့္ အသက္ေမြးဝမ္းေက်ာင္းျပဳသူတဦးသည ္ “တဝက္ေလွ်ာ့” စနစ္
တ၀က္ေလာက္သာ ခိုးေတာ့မည္ဟု က်င့္သံုးပါက ေကာင္းမြန္ေသာ္လည္း မွန္သည္မဟုတ္ေပ။
ကံငါးပါးကိုေရွာင္လို၍ဒုစရိုက္ သေဘာကို ေကာင္းစြာသိရွိလွ်င္ လံုးဝေရွာင္က်ဥ္
ရန္သာျဖစ္သည္။
ဤသို႔ေသာအေျခအေနတြင္ “မဇၨ်ိမပဋိပဒါ ” ၏ အလယ္စြန္းသည္ အလယ္တည့္တည့္၌ ရွိမေနေပ။ အျခားတဖက္ျဖစ္ေသာ အစြန္းႏွင့္ ကပ္လွ်က္ရွိေန၏။ထို႔ေၾကာင့္ပင္ အလယ္စြန္းဟု ေျပာ၏။
အလယ္မွတ္ေနရာသည္ အလယ္တြင္မရွိ တျခားအစြန္းတဘက္တြင္ ရွိေနသည္ကို ဆိုလိုျခင္းျဖစ္သည္။
အေျခအေနျဖစ္ရပ္တို႔ ေပၚတြင္မူတည္၍ “မဇၨ်ိမပဋိပဒါ”အလယ္အလတ္
လမ္းစဥ္သည္ ႏွစ္ဖက္စြန္းၾကား သင့္ေလွ်ာ္ ရာေနရာတြင္ ရွိေနႏိုင္ပါသည္။
က်င့္သံုးသူ၏ ဥာဏ္အေျမာ္အျမင္၊ ပညာေပၚတြင္မူတည္၍ “အမွတ္မွန္”ကို ရရွိႏိုင္ေပသည္။
သတၱေလာကႀကီး တခုလံုးတြင္ “လူ”ဟူသည္သီးျခားအသိအမွတ္ ျပဳအပ္ေသာ မ်ိဳးစိတ္တခုျဖစ္သည္။
က်န္သက္ရွိတို႔ကို တိရိစျၧြာန္ ဟုေခၚသည္။ တိရိစျၧြာန္ေလာကတြင္ အိပ္၊ စား၊ ကာမ ထက္ပိုေသာ အသိဥာဏ္ထူးမရွိသလို အင္အားႀကီးသူ ႏိုင္စတမ္းဟူသည့္ သဘာဝေပးေသာ အသိ
ကို ရရွိၾကသူမ်ားျဖစ္သည္။
ကိုယ့္အက်ိဳး၊ မိသားစုအက်ိဳး၊ လူ႔အသိုင္း အဝိုင္းအက်ိဳးမွသည္ ကိုယ့္လူမ်ိဳးအက်ိဳး၊
ကိုယ့္ႏိုင္ငံအက်ိဳးအထိေတြးေတာႀကံဆ ေဆာင္ရြက္ ႏိုင္သူမွာ “လူ”တမ်ိဳးတည္းတြင္သာရွိသည္။
အေျခခံလူတို႔ ခံစားၾကရေသာ ေလာဘ၊ ေဒါသ၊ ေမာဟ တို႔ကို အမွန္၊
အမွားဟု သံုးသပ္ယူဆ ထိမ္းသိမ္းႏိုင္ျခင္းမွာ ပညာ သာျဖစ္သည္။ ပညာနည္းလွ်င္
ေလာဘႀကီးသည္၊ ေမာဟ ကိုမဖယ္ရွားႏိုင္ေပ။
“မဇၨ်ိမပဋိပဒါ” (အလယ္အလတ္လမ္းစဥ္) သည္ ကာလ၊ ေဒသ၊ ပေရာဂ တို႔ကို
ထည့္သြင္းစဥ္းစာ၍ သင့္ေလွ်ာ္ရာကို လက္ခံသည့္ ပညာသာျဖစ္ေပသည္။
လူမ်ား၊ လူမွုအစုမ်ားသည္ မတူျခားနားသည့္ လူမွုအဆင့္အတန္းမ်ားကို
ပိုင္ဆိုင္ ရယူထားၾကျခင္းေၾကာင့္ မတူျခားနားေသာ တန္ဖိုးႏွင့္ အက်ိဳးစီးပြားကို
ကိုယ္စားျပဳေလ့ရွိၾက သည္။
ထိုကဲ့သို႔ ျခားနားေသာ ကိုယ္စားျပဳမွုမ်ားသည္ျခားနားေသာရပ္တည္မႈမ်ားကို
ျဖစ္ေပၚေစခဲ့သလို ထိုျခားနားသည့္ ရပ္တည္မွုမ်ားကလည္း ျခားနားသည့္က်င့္သံုးမႈ အမ်ိဳးမ်ိဳးကို ျဖစ္ေပၚလာေစမွာျဖစ္ေပသည္။
လူ႔အဖြဲ႔အစည္း၏ လိုအင္ကို အက်ဥ္ဆံုးခ်ံဳ႔လိုက္လွ်င္ လူမႈဘဝ
လံုၿခံဳဖူလံုမွုပင္ျဖစ္သည္။ ထိုသို႔ လူမွုဘဝ လံုၿခံဳဖူလံုမႈ ရရွိေစရန္ ထိုလူ႔အဖြဲ႔အစည္းကို
ဦးေဆာင္ေသာသူမ်ားသည္ မိမိအက်ိဳး၊ မိမိ မိသားစုအက်ိဳးထက္ ေက်ာ္လြန္၍
မိမိဦးေဆာင္ေသာ လူ႔အဖြဲ႔အစည္း၏အက်ိဳးကို ပိုမို၍ေရွ႔ရွု႔သင့္ေပသည္။
ထိုသို႔မိမိဦးေဆာင္ေသာ လူ႔အဖြဲ႔အစည္း၏အက်ိဳး (သို႔) မိမိအပါအဝင္
ျဖစ္ေသာ လူ႔အဖြဲ႔အစည္း၏ အက်ိဳးကိုေရွရႈရာတြင္ မိမိ၏အက်ိဳးႏွင့္
မိမိ၏လူ႔အဖြဲ႔အစည္းအက်ိဳးတို႔ ယွဥ္ လာပါကလည္း ဗုဒၶ၏ “မဇၨ်ိမပဋိပဒါ ”လမ္းစဥ္
အရ အလယ္စြန္းတခုတြင္ ရွိေနရမည္သာျဖစ္သည္။
ထိုအလယ္စြန္းသည္ အစြန္းႏွစ္ဖက္ႏွင့္ အစြန္းႏွစ္ဖက္ၾကား
တေနရာရာသာျဖစ္သည္။ ေလာဘ၊ ေဒါသ၊ ေမာဟ ကိုဖယ္ခြာ၍ ပညာကို
အေျခခံမွသာ ထို အလယ္စြန္းေနရာကို သိျမင္ႏိုင္မည္ျဖစ္သည္။
ထို႔ေၾကာင့္လူ႔အဖြဲ႔အစည္း (သို႔) လူမွုအဖြဲ႔အစည္း၏ ကံၾကမၼာသည္ ထိုအဖြဲ႔အစည္းကို
ဦးေဆာင္မည့္ သူမ်ား၏ ပညာအေျခခံပင္ျဖစ္သည္။
သို႔ရာတြင္လည္း ဗုဒၶဦးေဆာင္ေသာ လူမွုအဖြဲ႔အစည္း၏ အယူဝါဒႏွင့္
ေဒဝဒတ္ ဦးေဆာင္ေသာ လူမွုအဖြဲ႔အစည္း၏ အယူဝါဒသည္ ကြဲျပားျခားနား
ေနမည္သာ ျဖစ္ေပလိမ္႔မည္။
တင္ျမင့္ေမာ္
source.... Alineain Magazine
(ဖတ္ဖူးခဲ့တဲ့စာေလး သတိတရရွိတာနဲ႔တင္လိုက္တာပါ၊)
No comments:
Post a Comment