ပန္းကေလးမ်ား ပြင့္ေတာ့မည္ … ဖူးတံ၀င့္လုိ႔ခ်ီ
မၾကာမီ ေမလ ကုန္ဆံုးေတာ့မည္။ ပူျပင္းေျခာက္ေသြ႕သည့္ ေႏြအပူခ်ိန္ တေရြ႕ေရြ႕ ဆုတ္ခြာသြားသည့္နည္းတူ မိုးသက္တင္ေလကိုလည္း စတင္ခံစားေနရၿပီ။ မိုးဦးက် ဇြန္လတြင္ သစ္ပင္ပန္းမန္တို႔ မိုးစက္ေရျဖင့္ အသက္ဆက္ၾကရသကဲ့သုိ႔ အနာဂတ္၏ သားေကာင္းရတနာမ်ားသည္လည္း ပညာရည္ႏုိ႔ ေသာက္စို႔ရန္ ေလာကဓာတ္ေက်ာင္းမ်ားသို႔ ေျခလွမ္းၾကရေသာ အခါသမယျဖစ္ပါသည္။
မွတ္မိေသးေတာ့သည္။ ကေလးတုန္းကေပါ့။ သည္လို ေက်ာင္းဖြင့္ရန္ တပတ္ေလာက္လိုသည့္ အခ်ိန္ေရာက္ၿပီဆိုလွ်င္ ေက်ာင္းအပ္ရ၊ စာအုပ္၊ ခဲတံ၊ ခဲဖ်က္၊ ေပတံ ၀ယ္ရ၊ လြယ္အိတ္အသစ္၊ ေက်ာင္း၀တ္စံုအသစ္ ပူဆာရႏွင့္။ အေမႏွင့္အတူ ကၽြန္မတုိ႔ ညီအမႏွစ္ေယာက္ ေက်ာင္းအပ္ရာမွ ျပန္လာတိုင္း၊ ေက်ာင္းအပ္ခႏွင့္ မင္းၾကီး၊ မင္းေလးႏွင့္ မမႏွဲတုိ႔ကို ပူေဇာ္ပသရသလုိ အာစရိယဂုေဏာ အနေႏၱာအတြက္ ေပးကမ္းရက္ေရာ ကန္ေတာ့ပန္းဆင္ခဲ့ရသည္မ်ားကုိ အေမက ညည္းခ်င္းခ်ေလတိုင္း ကၽြန္မတုိ႔ အဘြား ေျပာေနက် စကားကို ျပန္လည္ အမွတ္ရမိပါ၏။
“ညည္းတုိ႔ အေဖကုိ ေက်ာင္းအပ္ေတာ့ ငါျဖင့္ ေက်ာင္းဆရာကို ငွက္ေပ်ာတဖီးနဲ႔ ၿပီးခဲ့ရတာပါေအ။ အရာေတာ္ကေန ဂ်ိဳးေတာင္ကို ေျပာင္းၾကလို႔ ေက်ာင္းေျပာင္းရတဲ့အခါက်ေတာ့လည္း ေက်ာင္းအုပ္ကို က်ဳပ္တုိ႔ သားေလး ေက်ာင္းအပ္ခ်င္လုိ႔ပါဆိုေတာ့ ေက်ာင္းအုပ္က လႊတ္လိုက္ေလဆုိတာနဲ႔ ညည္းတုိ႔အေဖ ေနာက္ေန႔ စာသင္ခန္းထဲ ၀င္ထုိင္လိုက္တာပဲ။ တျပားတခ်ပ္ မကုန္ခဲ့ဘူး”။ သည္တုန္းက “ေခတ္ခ်င္းမွ မတူေတာ့ပဲကုိး” ဟု ကၽြန္မတို႔တေတြက စကားႏိုင္လု၍ ေျပာခဲ့ေသးသည္။ ယခုလို မူလတန္း အတန္းပညာအတြက္ ပညာသင္စရိတ္ ကင္းလြတ္ခြင့္ရွိၿပီဆိုသည့္ သတင္းမ်ိဳး အဖြားမ်ား ၾကားလွ်င္ အဆန္းလုပ္လို႔ေအ ဟုမ်ား ေငါ့ေလဦးမလားမသိ။
ေက်ာင္းေနစတုန္းက ေက်ာင္းအပ္ခ မည္ေရြ႕မည္မွ် ကုန္က်ခဲ့သည္ မမွတ္မိေသာ္လည္း စတုတၳတန္းတက္ေတာ့ မိမိဘာသာ ေက်ာင္းအပ္ခဲ့ရ၍ ေငြ ၃၅၀ က်ပ္ ကုန္ခဲ့ရသည္ကုိ မွတ္မိသည္။ ပဥၥမတန္းက်ေတာ့ ၄၅၀ က်ပ္။ ဗလာစာအုပ္ ၃ အုပ္ႏွင့္၊ ခဲတံ ၃ ေခ်ာင္း ရသည္။ ေက်ာင္းဖြင့္ခ်ိန္ နီးေလ၊ ကၽြန္မတုိ႔ ညီအမႏွစ္ေယာက္မွာ အိမ္တြင္ ရန္ျဖစ္ရေလပါပဲ။ ထိုစဥ္က ေရႊေသြးစာေစာင္ေတြကို ျဖဲၿပီး ဗလာစာအုပ္ အဖံုး လုပ္ခဲ့ရေလေတာ့ အမျဖစ္သူႏွင့္ ေရႊေသြးလုခဲ့ရသည္ကိုး။
အတန္းထဲတြင္ တိုင္းမ္မဂၢဇင္းမွ စာရြက္မ်ားကုိ စာအုပ္အဖံုး လုပ္ႏုိင္သူက ပိုၿပီး ေခတ္မီသည္ဟု ယူဆၾကသည္။ တိုင္းမ္သည္ ကၽြန္မတို႔ ကေလးမ်ားအတြက္ေတာ့ စာအုပ္အဖံုးလွေရးသာ အေထာက္အကူျပဳေလသည္။ ယခုလို မ်ဥ္းသားၿပီး စာအုပ္မ်ားလည္း မေပၚေသးသျဖင့္ စာမ်က္ႏွာတုိင္းတြင္ စိတ္ရွည္လက္ရွည္ ေဘးမ်ဥ္းသားၿပီး စာအုပ္အဖံုးတြင္ မိမိနာမည္ကို လက္ေရးအလွဆံုးျဖစ္ေအာင္ ၾကိဳးစားၿပီး ေရးထိုးသည္။ ထိုစဥ္က ဒီတီဗလာစာအုပ္ တအုပ္ ၁၃ က်ပ္၊ ေက်ာင္းမွန္မွန္တက္ စာမခက္တအုပ္ ၂၀ ႏွင့္ ကၽြန္မတုိ႔တေတြက ျပင္သစ္ေဖာင္တိန္ဟု ေခၚေသာ ေရးေနာ့ေဘာလ္ပဲန္မွာ တေခ်ာင္း ၁၅ က်ပ္ ရွိပါသည္။ လြန္ခဲ့သည့္ ၁၈ ႏွစ္။ ၉၃၊ ၉၄ ခုႏွစ္ ၀န္းက်င္ကေပါ့။
ကၽြန္မတို႔က လြယ္အိတ္အသစ္၊ ေက်ာင္း၀တ္စံုအသစ္ ပူဆာတိုင္း အေမက ၀ယ္ေပးေလ့မရွိ။ “မျဖဳန္းခ်င္စမ္းနဲ႔။ စာပဲ ေတာ္ေအာင္ ၾကိဳးစား။ မႏွစ္ကဟာက အလတ္ၾကီးရွိေသးတာ။ ရွိတာ သံုးေပါ့” ဟု ဆိုတတ္သျဖင့္ အေဖ့ဆီ လွည့္ၿပီး နားပူျပန္လွ်င္ အေဖက ေစ်းခ်ိဳ၊ ၾကံတုိင္းေအာင္ လြယ္အိတ္ဆိုင္ရွင္ ဦးေအာင္မင္းထံမွ လြယ္အိတ္ လက္ေဆာင္ေတာင္းေပးတတ္သည္။ ေနာင္ႏွစ္မ်ားက်ေတာ့ ကၽြန္မတုိ႔ပင္ ေတာင္းစရာမလုိ။ ေက်ာင္းဖြင့္ခ်ိန္နီးတုိင္း ဦးေအာင္မင္းက ကၽြန္မတုိ႔တေတြအတြက္ ႏွစ္စဥ္ လြယ္အိတ္လက္ေဆာင္ေပးပါသည္။
သည္တုန္းကလည္း ေက်ာပိုးအိတ္လြယ္ခ်င္သည့္ ေရာဂါထလိုက္ေသးသည္။ “ဟဲ့ ဗမာလြယ္အိတ္က လက္ေဆာင္ေတာင္းလို႔ရတယ္။ ေက်ာပိုးအိတ္လိုခ်င္ရင္ ပိုက္ဆံက ထြက္ရဦးမွာ” ဟု အေမက တြန္႔တုိေနသျဖင့္ ကၽြန္မတုိ႔မွာ ဗမာလြယ္အိတ္ကို လြယ္အိတ္ကိုင္းကေန လက္၀င္လွ်ိဳၿပီး လြယ္အိတ္ကို ေခါင္းကေန ေက်ာ္၍ ေနာက္ေက်ာဘက္သို႔ လွန္ျပစ္ကာ ေက်ာပိုးအိတ္သ႑န္လုပ္၍ လြယ္ခဲ့ရသည္ကုိလည္း လြမ္းမိပါ၏။ ယခုေတာ့ ဗမာလြယ္အိတ္လြယ္သည့္ ေက်ာင္းသူ၊ ေက်ာင္းသားမ်ား ျမိဳ႕ၾကီးမ်ားတြင္ သိပ္မေတြ႕ရေတာ့ပါ။
ေက်ာင္းစဖြင့္သည့္ ေန႔ဆိုလွ်င္ မနက္အေစာၾကီး သြားရသည္။ ထိုင္ခံုေနရာ ဦးရန္အတြက္ပါ။ တခ်ိဳ႕မ်ားက်ေတာ့ ေက်ာင္းဖြင့္သည့္ တပတ္၊ ႏွစ္ပတ္အတြင္း “ေအ” ခန္း ေရႊ႕ခ်င္လုိ႔၊ “ဘီ” ခန္းမွ ေနခ်င္လို႔ အကူးအေျပာင္းေတြျဖင့္ ဇယားရႈပ္ေနတတ္ၾကသည္။ ဒါသည္လည္း ေငြေၾကးတတ္ႏုိင္သူ၊ ေက်ာင္းအုပ္ႏွင့္ အတန္းပိုင္တို႔ႏွင့္ အလြမ္းသင့္သူမ်ား၏ အဆာက်ယ္ျခင္း နည္းတမ်ိဳးျဖစ္သည္။ ကၽြန္မတို႔ေတာ့ သည္လို ဇာမခ်ဲ႕ခဲ့ဖူးပါ။
ကၽြန္မတုိ႔တုန္းက အခက္အခဲတခု ရွိေသးသည္။ ယင္းကား သင္ရိုးညႊန္းတမ္းစာအုပ္ အခက္အခဲျဖစ္ပါသည္။ သင္ရိုးစာအုပ္မ်ားကား ျပင္ပတြင္ အလြန္ေစ်းၾကီးလွသည္။ လိုသေလာက္လည္း မရ။ ထို႔ေၾကာင့္ အေမက အေဟာင္းဆုိင္မွ သင္ရိုးစာအုပ္မ်ားကုိ ရွာၿပီး ၀ယ္ေပးသည္။ ကၽြန္မ အမကိုင္ၿပီးသား စာအုပ္ကို ကၽြန္မက ဆက္ကိုင္ေပါ့။ ကၽြန္မလည္း ကေလးဘာသာဘာ၀ အသစ္ကုိပဲ စံုမက္လွသည္ပဲေပါ့။ ေက်ာင္းဖြင့္ၿပီး တပတ္၊ တႏွစ္တေလက်ေတာ့ တလေလာက္ ၾကာခ်င္ၾကာသည္။
ထိုအခါမ်ိဳးမ်ားတြင္ သင္ရိုးစာအုပ္မ်ား လိုခ်င္သည့္ လူမ်ားကုိ စာရင္းတုိ႔ထားၿပီး မဲေဖာက္ေပးသည္။ ကၽြန္မ ပဥၥမတန္းေရာက္ေတာ့ ေထာင့္ခၽြန္တုိ႔၊ စက္၀ိုင္းျခမ္းတုိ႔ ပါသည့္ အမ္ကြန္ပါဘူးအတြက္ မဲႏိႈက္ခဲ့ရဖူးသည္။ ထိုသို႔ မဲႏိႈက္ရသည့္ အခ်ိန္မ်ားဆိုလွ်င္ ကၽြန္မမွာ ဘုရားစာ ေပါင္းစံုရြတ္ေနရၿပီး ရင္ထဲမွာ ကုလားဗံုတီးေနရသလိုပါပဲ။ သူသူငါငါတုိင္း လိုခ်င္သည့္ သင္ရုိးညႊန္းတမ္း စာအုပ္အသစ္ကုိ မဲေပါက္သည့္ ကၽြန္မ သူငယ္ခ်င္းအခ်ိဳ႕က ျပန္ေရာင္းပစ္ခဲ့ၾကသည္ကုိလည္း ၾကံဳဖူးသည္။ “ငါလည္း သူမ်ားေတြလို စာအုပ္အသစ္ ကိုင္ခ်င္တာပဲ။ ဒါေပမယ့္ အေမက ျပန္ေရာင္းေတာ့ ပိုက္ဆံရတယ္။ ငါ့အတြက္ မုန္႔ဖိုးေပးမယ္လို႔ ေျပာတယ္” ဟု သူတုိ႔က ဆုိသည္။
ကၽြန္မ ေနခဲ့ရသည့္ ေက်ာင္းမွာ လူကံုထံတို႔အၾကား ေရပန္းစားသည့္ ေက်ာင္းမ်ိဳးမဟုတ္။ လက္လုပ္လက္စား အေျခခံလူတန္းစားတို႔သာ အားထားသည့္ ေက်ာင္းမုိ႔ ႏြမ္းပါးသူ မ်ားပါသည္။ ထိုသူငယ္ခ်င္းေတြခမ်ာ သင္ရိုးစာအုပ္ အသစ္လည္း မရွိ၊ အေဟာင္းလည္း မရွိ။ ေက်ာင္းတြင္ စာဖတ္ရလွ်င္ ကၽြန္မႏွင့္အတူ ေပါင္းၾကည့္ၾကသည္။ အိမ္စာေပးလွ်င္ မလုပ္ၾက။ ၾကည့္စရာ စာအုပ္မရွိ၍ မလုပ္သည္ကတေၾကာင္း၊ လုပ္ခ်ိန္မရွိသည္ကတေၾကာင္းေၾကာင့္ဟု ဆိုသည္။
ဆရာမ ရိုက္လွ်င္ေတာ့ ငိုမဲ့မဲ့ႏွင့္။ စာၾကိဳးစားရန္လည္း သူတုိ႔ ဘယ္အခါမွ အားမထုတ္စဖူး။ ၾကိဳးစား၍လည္း အရာထင္လိမ့္မည္မဟုတ္ဟုသာ ေတြးၾကသည္။ စာေတာ္သူ သူငယ္ခ်င္းေတြကိုေတာ့ သူတုိ႔ အထင္ၾကီးသည္။ ေအာက္က်ိဳ႕ခံ၊ အႏုိင္အက်င့္ခံၿပီး ေပါင္းၾကသည္။ သူတုိ႔ တတ္ႏုိင္တာ ဘာမဆုိ ျဖည့္ဆည္းေပးရန္ အသင့္ရွိၿပီး စာေတာ္သည့္ သူမ်ားထံမွ စာကူးခ်ခြင့္ရရံုမွ်ကိုပင္လွ်င္ သူတုိ႔ အေက်နပ္ၾကီး ေက်နပ္ၾကသည္။ ကေလးအရြယ္ ျဖစ္ေသာ္ျငား လြမ္းေရးထက္ ၀မ္းေရးခက္သည့္ သူတုိ႔ဘ၀အေျခအေနကို သူတုိ႔နားလည္ၾကသူမ်ား ျဖစ္သည္။
တကယ္ေတာ့ ေက်ာင္းဆုိသည္မွာ စာေပသင္ၾကားရံုမကဘဲ လူမႈဆက္ဆံေရးကုိပါ သင္ၾကားေပးသည္ ဆုိသည္မွာ မွန္၏။ ငယ္ငယ္က အတန္းထဲတြင္ သူငယ္ခ်င္းအခ်င္းခ်င္း ရန္ျဖစ္တုိင္း ဂိုဏ္းခြဲခဲ့ၾကသည္ကုိ ေတြးမိျပန္ေတာ့ ျပံဳးရျပန္ေသးသည္။ ဂိုဏ္းခြဲသည္ဆုိသည္မွာလည္း စာေတာ္သူႏွစ္ဦး၊ သို႔မဟုတ္ ေငြေၾကးတတ္ႏုိင္သူ ႏွစ္ဦး၏ ပဋိပကၡမွ အေျခခံသည္။ စာညံ့သူႏွစ္ေယာက္ ရန္ျဖစ္၍ “နင္ သူ႕ေခၚမလား၊ ငါ့ ေခၚမလား” ေမး၍လည္း ဘယ္သူကမွ အဖက္လုပ္ၿပီး စိတ္မ၀င္စားတတ္။ သို႔ေသာ္ စာေတာ္သူမ်ား၊ ေငြေၾကး တတ္ႏုိင္သူမ်ား ရန္ျဖစ္ၾကလွ်င္ေတာ့ “ငါ့ကို ေခၚရင္ သူ႕ကုိ မေခၚနဲ႔။ သူ႕ကို ေခၚရင္ ငါ့ကုိ မေခၚနဲ႔။ ငါနဲ႔ မေခၚရင္ေတာ့ ငါ့ရန္သူပဲ” ဆိုတာမ်ိဳး ကေလးမ်ားၾကားတြင္ ဂိုဏ္းသားလုၾကသည့္ အျဖစ္မ်ိဳးလည္း ရွိသည္။ ထိုအေျခအေနမ်ိဳး ၾကံဳလာတုိင္း စာညံ့သူ၊ ႏြမ္းပါးသူမ်ားမွာ အျမဲတန္ဆာခံျဖစ္ပါသည္။
တဘက္ႏွင့္ တဘက္ အင္အားၾကီးဖုိ႔ အျဖည့္ခံမ်ား ျဖစ္ရသည္။ အဲ စာေတာ္သူႏွင့္ စာညံ့သူ ရန္ျဖစ္လုိ႔ကေတာ့ ေမးခြန္းထုတ္စရာမလို။ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားက မ်က္ႏွာၾကီးသူထံကုိသာ ေျပးကပ္၍ ျပႆနာ ဘာက ဘယ္လုိမွန္းမသိပဲ အျခားတဘက္ကို ႏွိမ္ၾကျပန္သည္။ ကၽြန္မလည္း ကေလးတုန္းက ဤသို႔ ျဖစ္ရပ္မ်ားႏွင့္ မကင္းခဲ့ပါေခ်။ ကေလးတုိ႔ ကမၻာဆိုသည္မွာ က်ဥ္းေျမာင္းလွေသးသကုိး။ အသက္ၾကီးလာ၍ ကမၻာၾကီး က်ယ္မွန္း သိလာသည့္အခါ လူၾကီးေတြမွာလည္း သူငယ္နာမစင္သည့္ စိတ္ဓာတ္ေတြ ရွိေသးတုန္းဆုိတာ သတိျပဳမိသည္။
ရွိေသးသည္။ ေက်ာင္းတြင္ အတန္းေခါင္းေဆာင္၏ ပါ၀ါျပမႈမ်ိဳး။ ဆရာမက အစည္းအေ၀းသြားမွာမို႔ အတန္းေခါင္းေဆာင္ကုိ အတန္းထိန္းရန္ အပ္ခဲ့လွ်င္၊ အတန္းေခါင္းေဆာင္က ကၽြန္မတို႔တေတြကို ထိုင္ခံုေပၚတြင္ ေမွာက္အိပ္ခိုင္းသည္။ စကားေျပာလွ်င္ နာမည္မွတ္သည္။ ေခါင္းေထာင္လွ်င္လည္း နာမည္မွတ္သည္။ သူႏွင့္ မတည့္သူမ်ားဆုိလွ်င္ ပိုျငိဳးသည္။ ထို႔ေနာက္ ဆရာမ ျပန္လာလွ်င္ တိုင္ေျပာသည္။ အမိန္႔ဖီဆန္မႈတည္းဟူေသာ အေၾကာင္းျပခ်က္ျဖင့္ ဆရာမက အတိုင္ခံရသူ ေက်ာင္းသူ၊ ေက်ာင္းသားမ်ားကုိ ေက်ာျပင္ ေျဗာတင္ေလသည္။ အတန္းမဆူေအာင္ စကားမေျပာလွ်င္ ေတာ္ေရာေပါ့။ အဘယ္ေၾကာင့္ ေခါင္းေထာင္ရံုျဖင့္ အရိုက္ခံၾကရသနည္း။ မည္သူကမွလည္း ေစာဒက မတက္၀ံ့။ စတုတၳတန္းႏွစ္၊ သမိုင္းဘာသာတြင္ ကိုလိုနီနယ္ခ်ဲ႕ဆန္႔က်င္ေရးလႈပ္ရွားမႈမ်ား စတင္ သင္ၾကားၾကရၿပီျဖစ္၍ ထိုသို႔ေသာ အတန္းေခါင္းေဆာင္ကို “အလိုေတာ္ရိ” ဟူ၍လည္း ကၽြန္မတုိ႔ သူငယ္ခ်င္းတအုပ္စု နာမည္ေျပာင္ တပ္ခဲ့ဖူးေသးသည္။
ပဥၥမတန္းေရာက္ေတာ့ ပထ၀ီသင္သည့္ဆရာမက အတန္းထဲတြင္ မိန္းကေလးေတြအၾကိဳက္ ကလစ္၊ ရင္ထိုး၊ လက္သည္းနီ စသည္မ်ားကုိ သူ စာမသင္ခင္ ေၾကာ္ျငာ၍ ေရာင္းေလသည္။ အရစ္က် ၀ယ္လုိ႔ရသည္။ သူ႕အခ်ိန္ေရာက္ေလတုိင္း သူ၏ ကုန္ပစၥည္း ေၾကာ္ျငာျခင္း၊ အေၾကြးေတာင္းျခင္း အမႈကို အရင္ၿပီးျပတ္ေအာင္ လုပ္ေလသည္။ သို႔ေပမယ့္ ဆရာမကို ဟိုတုန္းကလည္း အျပစ္မျမင္ခဲ့သလို ယခုတုိင္လည္း အျပစ္မဖုိ႔လိုပါ။ ငယ္ငယ္ကေတာ့ ဆရာမ အေၾကြးေတာင္းခ်ိန္၊ သူ႔ပစၥည္းေတြႏွင့္ သူ အလုပ္ရႈပ္ခ်ိန္ဆုိလွ်င္ ကၽြန္မတုိ႔တေတြက ကျမင္းေၾကာထလို႔ ေကာင္းေနသျဖင့္ ဒါကုိပင္ ေက်နပ္ေနခဲ့သည္။ ယခုအခ်ိန္မွာေတာ့ ဆရာမသည္ သူ၏ ရပ္တည္ေရးအတြက္ သူ႔နည္းသူ႕ဟန္ လႈပ္ရွားခဲ့ရသည္ကို စာနာေပးႏုိင္၍ မရႈံ႕ခ်လိုေတာ့ျခင္းျဖစ္သည္။ ေက်ာသား ရင္သား မခြဲျခားဘဲ အမွန္တကယ္ ဆရာပီသေသာ ဆရာမ်ားစြာႏွင့္ ၾကံဳခဲ့ရသလုိ လာဘ္ေမွ်ာ္ က်ဴရွင္ေခၚသည့္ ဆရာမ်ိဳးႏွင့္လည္း ေတြ႕ခဲ့ရသည္။ အစိုးရက က်ဴရွင္စနစ္ ပေပ်ာက္ေစရန္ ရည္သန္ၿပီး ေက်ာင္းသူေက်ာင္းသားမ်ားအတြက္ အခ်ိန္ပိုသင္ၾကားေရး စီစဥ္ေပးခဲ့သည္။ (ယခုေတာ့ ထိုအခ်ိန္ပိုစနစ္ မရွိေတာ့ျပန္ဟု သိရသည္။)
ကၽြန္မ ငါးတန္းႏွစ္ ၁၉၉၄ – ၉၅ ခုႏွစ္ ပညာေရးႏွစ္တြင္ အခ်ိန္ပိုသင္ၾကားေရးစနစ္ စတင္သည္။ ထိုအခ်ိန္က တစ္လကုိ တစ္ရာ ဆရာမမ်ားထံသြင္းၿပီး ေက်ာင္းတြင္ပင္ စာသင္ရသည္။ ညေန သံုးနာရီ ေက်ာင္းဆင္းရမည့္အစား ေလးနာရီမွ ေက်ာင္းလႊတ္ေတာ့သည္။ အက်ိဳးဆက္ကား ေက်ာင္းလႊတ္ခ်ိန္ ေလးနာရီတြင္မွ ကေလးမ်ားႏွင့္ အတန္းပိုင္ဆရာမတုိ႔သည္ ျပင္ပက်ဴရွင္၀ိုင္းမ်ားသို႔ ေျပးကာ သင္ၾကားျခင္း၊ သင္ယူျခင္းအမႈ ျပဳၾကကုန္ေတာ့သည္။ ကေလးမ်ား စာပိုေက်သည္ေပါ့။
ကၽြန္မကုိေတာ့ အေမကိုယ္တုိင္ စာျပေပးသည္ျဖစ္၍ က်ဴရွင္ႏွင့္ သိပ္မထိေတြ႕ရ။ သို႔ေပမယ့္ သူငယ္တန္းမွသည္ တကၠသိုလ္အထိ က်ဴရွင္စက္၀န္းႏွင့္ မလြတ္ကင္းသည္သာျဖစ္၍ ေနာင္ေသာ္ ကၽြန္မလည္း ဤေရစီးေၾကာင္းထဲ ေမ်ာပါခဲ့ရသည္ပဲ။ ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ က်ဴရွင္သင္ၾကားေရးစနစ္သည္ အတတ္ပညာတခုကုိ ပို၍ တတ္ေျမာက္ေအာင္၊ သို႔တည္းမဟုတ္ ပိုမို က်ယ္ျပန္႔စြာေလ့လာႏုိင္ေရး အသြင္မေဆာင္ပဲ ေမးခြန္းရေရး၊ ျဖတ္လမ္းနည္းျဖင့္ စာေမးပြဲေအာင္ေရးအတြက္ ဦးတည္ေနသည္ကား ပညာေရးစနစ္ နိမ့္ရာမွ ခၽြတ္ျခံဳက်ေစသည့္ အေၾကာင္းရင္းတရပ္ျဖစ္သည္။
တတိယတန္းတြင္ ပထ၀ီဘာသာ စသင္ဖူးခ်ိန္တြင္ ေနက ကမၻာထက္ၾကီးေၾကာင္း၊ မိုးတိမ္မ်ား ျဖစ္ေပၚလာပံုအေၾကာင္း သင္ရေတာ့ ကၽြန္မမွာ အံ့ၾသလိုက္တာ။ သည္အေၾကာင္း အထစ္အေငါ့မရွိ စာအံႏိုင္၍ ဆရာမက ကၽြန္မကို ေတာ္သတဲ့။ ကၽြန္မတို႔မွာ စာအံလွ်င္ ၏ သည္ မေရြး အံႏုိင္ရံုမက ေဂ်ာင္းေဂ်ာင္းေျပးေအာင္ သြက္သြက္လက္လက္ ဆိုႏုိင္သည့္ ဂုဏ္ကိုလည္း လိုခ်င္ေသးသျဖင့္ အသံ၀င္မတတ္ အေရွ႕ခုနစ္အိမ္ အေနာက္ခုနစ္အိမ္ ၾကားေအာင္ က်က္ခဲ့ရပံုမ်ားကုိ ျပန္ေတြးမိတုိင္း ေ၀ဖန္ပိုင္းျခားႏုိင္စြမ္း ဥာဏ္ရည္၊ တီထြင္ၾကံဆႏိုင္စြမ္း စြမ္းရည္၊ ျပႆနာ ေျဖရွင္းႏုိင္သည့္ ခ်င့္ခ်ိန္မႈ အဘယ္မွာနည္းဟု ေဖြရွာမိသည္။
ပန္းသီး ငါးလံုး ၀ယ္လာသည္။ ႏွစ္လံုး လက္ေဆာင္ရသည္။ သံုးလံုး စားလုိက္သည္။ ပန္းသီးမည္မွ် က်န္သနည္း ဟူ၍ အျမဲတမ္း အေပါင္း၊ အႏုတ္ကို တဆင့္ထဲပဲ သင္ခဲ့ရသူမ်ားကုိ ဤသို႔ ေပါင္းၿပီး တဖန္ ႏႈတ္ရမည့္ပုစၦာ စတုတၳတန္းတုန္းက အေမးခံလုိက္၍ မည္သူမွ မေျဖႏိုင္ဘဲ ကၽြန္မတေယာက္တည္းသာ ေျဖႏုိင္သျဖင့္ ဆရာမက လက္ကိုင္ပု၀ါတထည္ ဆုခ်ဖူးသည္ကုိ သတိရမိသည္။ တကယ္ေတာ့ ကၽြန္မ ေတာ္လြန္းလို႔ဟု မဆိုသာ။ အဌမတန္းတုန္းကလည္း ပထ၀ီ၀င္ စာေမးပြဲတြင္ ပုပၸါးေတာင္၏ အျမင့္ ၄၉၈၁ ေပ အစား၊ ၄၁၈၉ ေပဟု မွားေျဖမိသျဖင့္ တမွတ္ေလ်ာ့သြားရာမွ ဘာသာရပ္စုစုေပါင္းအမွတ္တြင္ပါ တမွတ္အေလ်ာ့ျဖင့္ ပထမဆုႏွင့္ လြဲခဲ့ရသည္ကို အသည္းအနာၾကီး နာခဲ့ရသည္မ်ား ျပန္စဥ္းစားလိုက္လွ်င္ ရယ္စရာေကာင္းေနေတာ့သည္။
ကၽြန္မတို႔တေတြ ၉၁ ဌာန အုပ္ခ်ဳပ္ေရး ဘာမွန္းမသိ၊ ဒိုင္အာခီ ဘာမွန္းမသိဘဲ စာထဲပါသလုိ က်က္၍ စာေမးပြဲ ေအာင္ခဲ့ၾကပါသည္။ ပဥၥမတန္းႏွစ္တြင္ ပါခဲ့ဖူးေသာ တပ္မေတာ္ဥာဏ္စမ္းပေဟဠိ ျပိဳင္ပြဲအေၾကာင္း ေဖာက္သည္ခ်ခ်င္ေသးသည္။ ကၽြန္မကလည္း ေနရာတကာ ပါေလရာမို႔ ထိုျပိဳင္ပြဲကုိ ၀င္မည္ဆိုေတာ့ ဆရာမက ေက်ာင္းစာၾကည့္တုိက္တြင္ တပ္မေတာ္သမုိင္းစာအုပ္မ်ား ဖတ္ရန္ ညႊန္းသည္။ ေက်ာင္းစာၾကည့္တုိက္မွာလည္း နံရံၾကည့္စာေစာင္ေတာင္ မလုပ္သည့္ ေက်ာင္းမို႔ က်ီးႏွင့္ ဖုတ္ဖုတ္ပါပဲ။ လက္သံုးလံုးခန္႔ ထူသည့္ တပ္မေတာ္သမိုင္းစာအုပ္မ်ားကို ၾကည့္ရင္း၊ အခ်ိန္ကလည္း တပတ္ပဲ ရသည္မို႔ ဟိုလွန္ ဒီလွန္ႏွင့္ အေရးၾကီးမည္ထင္ေသာ ရဲေဘာ္သံုးက်ိပ္ နာမည္မ်ား၊ စစ္ေၾကာင္းမ်ား၊ ထူးျခားေသာ ရက္စြဲမ်ားကိုသာ မွတ္သားခဲ့သည္။
တကယ္ေျဖရသည့္ ေန႔တြင္ ေမးသည္ကား “ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း စစ္ပညာသင္ၾကားရန္ ဂ်ပန္ႏိုင္ငံသို႔ စီးနင္းထြက္ခြာခဲ့သည့္ သေဘၤာအမည္ ေဖာ္ျပပါ” တဲ့ေလ။ သည္သေဘၤာအမည္ သမုိင္းတြင္ မည္မွ် အေရးပါေနသည္ကို ေစာဒက မတက္လိုေသာ္လည္း “ေအာင္ဆန္းသူရိယဘြဲ႕ ရရွိသူမ်ား အမည္ကို ေရးပါ” ဆုိသည့္ ေမးခြန္းကိုပင္ “ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း” ရပါသည္ဟု အူလည္လည္ ျဖီးခဲ့သည္မ်ားကို ရွက္ရွက္ႏွင့္ပင္ အမွတ္ထင္ထင္ ျဖစ္ေနေတာ့သည္။
အေျခခံပညာေရး သင္ရိုးညႊန္းတမ္းမ်ားႏွင့္ ပတ္သက္လွ်င္မူ အထိုက္အေလ်ာက္ အဆင့္အတန္းရွိပါသည္ဟု မယုတ္မလြန္ ဆိုခ်င္ေသာ္လည္း တဖက္ကလည္း ကၽြန္မတုိ႔ ပညာသင္ၾကားခ်ိန္ ကာလတေလွ်ာက္လံုး သင္ရိုးညႊန္းတမ္းကို ခ်ံဳ႕လိုက္၊ ခ်ဲ႕လိုက္သည့္ အခါမ်ိဳး၊ အထက္တန္းပညာေရးတြင္လည္း ၀ိဇၨာဘာသာႏွင့္ သိပၸံဘာသာ တြဲလိုက္၊ ခြဲလိုက္သည္မ်ိဳးကို မၾကာခဏ ၾကံဳရသည္။
ကၽြန္မတုိ႔တုန္းကႏွင့္ ႏိႈင္းယွဥ္လွ်င္ ယေန႔သင္ရိုးတြင္ သမိုင္းဘာသာႏွင့္ ပတ္သက္လွ်င္ စာေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား ျဖဳတ္ၿပီး သူငယ္တန္းမွစ၍ အေျခခံသဘာ၀ သိပၸံဘာသာ ထည့္သြင္းသင္ၾကားသည္ကို ေတြ႕ရသည္။ လတ္တေလာ အထက္တန္းပညာေရးတြင္မူ သိပၸံႏွင့္ ၀ိဇၨာဘာသာရပ္ကုိမူ သီးျခားစီ ခြဲသင္ရျပန္သည္။ သင္ရိုးေတြ ခြဲခြဲ၊ တြဲတြဲ ေသခ်ာသည္မွာကား တိုင္းရင္းသားမ်ားအေပၚ ခ်စ္ၾကည္ရင္းႏွီးစိတ္မ်ား တိုးပြားလာေအာင္ အေျခခံပညာသင္ရိုးမ်ားမွတဆင့္ မေဖာ္ေဆာင္ေပးႏုိင္ခဲ့ပါ။ ဦးနာေအာက္အေၾကာင္း၊ ၀န္သိုေစာ္ဘြားၾကီး ဦးေအာင္ျမတ္အေၾကာင္း၊ စ၀္စံထြန္းအေၾကာင္းစသည္ျဖင့္ အနည္းအက်ဥ္းေလာက္သာ သင္ခဲ့ရဖူးသည္။
ဥာဏအျပင္ ကာယဖြံ႕ျဖိဳးမႈကို တည္ေဆာက္ေပးရာတြင္လည္း အေျခခံပညာေက်ာင္းမ်ားတြင္ အားနည္းခ်က္တခ်ိဳ႕ ၾကံဳခဲ့ဖူးေသးသည္။ အလယ္တန္းတက္ေတာ့ အခ်ိန္စာရင္းထဲတြင္ ထူးထူးျခားျခား ဖြံ႕ျဖိဳးေရး အခ်ိန္ပါလာသည္။ ကၽြန္မတို႔မွာ ဖြံ႕ျဖိဳးေရးအခ်ိန္ေရာက္လွ်င္ တလတြင္ တခါေလာက္ ဆရာမ၏ ဦးေဆာင္မႈႏွင့္ ေသြးပူကိုယ္လက္ေလ့က်င့္ခန္း လုပ္ရသည္မွအပ မ်ားေသာအားျဖင့္ ေက်ာင္း၀န္းထဲတြင္ တံျမတ္စည္းလွည္း၊ အမိႈက္ေကာက္ခိုင္းခဲ့သည္မ်ားကုိသာ ၾကံဳခဲ့ရသည္။ ပန္းဖြားအကတို႔၊ စားပြဲတင္ တင္းနစ္တို႔ ျပိဳင္ပြဲနီးလွ်င္ေတာ့ ထိုျပိဳင္ပြဲတြင္ပါသူမ်ား စာသင္ခ်ိန္မ်ား အပ်က္ခံၿပီး အျပင္းအထန္ သြားေလ့က်င့္ၾကသည္ကို မွတ္မိသည္။ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ခင္ညႊန္႔ ေခတ္ေကာင္းစဥ္က က်င္းပဖူးေသာ ေက်ာင္းသားအားကစား ပြဲေတာ္ဆိုသည္မွာလည္း ဘာမွ ျဖစ္ျဖစ္ထြန္းထြန္း မရွိလိုက္။
ကၽြန္မ အတန္းၾကီး ေရာက္ခ်ိန္တြင္ ေခတ္စားလာသည့္ မာလ္တီမီဒီယာအခန္း ဖြင့္ပြဲကုိ ဟိုေက်ာင္း သည္ေက်ာင္းမ်ားတြင္ ၀န္ၾကီးေခၚ၍ အျပိဳင္အဆိုင္ ဖြင့္ပြဲက်င္းပၾကရာ ကၽြန္မတို႔ေက်ာင္းလည္း ဖြင့္ပြဲက်င္းပရန္ အသည္းအသန္ အဂၤလိပ္စကားေျပာေတြ က်င့္၊ ကြန္ျပဴတာခလုတ္ ဟိုႏွိပ္၊ သည္ႏွိပ္လုပ္၊ သီခ်င္းေတြ ကဗ်ာေတြ ဆုိၾက၊ ကၾက ဖုတ္ပူမီးတုိက္ ေလ့က်င့္ခဲ့ရသည္မ်ားေတာ့ ယေန႔ကေလးမ်ားအထိပါ သံသရာဆက္ေနေသးေတာ့သည္။
ဤႏွယ္လို ခ်ာရဏီပညာ့ေခတ္တြင္ လူျဖစ္လာရ၍ ကၽြန္မတုိ႔မွာ ဘိုးဘြားမ်ား လက္ထက္တုန္းက သာသနာျပဳေက်ာင္းတုိ႔၊ အမ်ိဳးသားေက်ာင္းတုိ႔ေခတ္ကို လြမ္းရေတာ့မလုိလုိ။ အိုင္စီအက္စ္ျဖစ္ဖုိ႔၊ ၀တ္လံုေတာ္ရျဖစ္ဖုိ႔ ဟုိေခတ္က ႏိုင္ငံျခားသို႔ တဒီးဒီး ထြက္ၿပီး ပညာသင္ၾကသလုိ သည္ေန႔မ်ားေတာ့လည္း သင္ေတာ့ သင္လုိ႔ရပါရဲ႕။ သို႔ေပမယ့္ ေငြေၾကးတတ္ႏုိင္မႈအလိုက္ လူတန္းစားကြာဟမႈက ဤေနရာတြင္ စကားေျပာလာသည္။ အဖြားတို႔တုန္းက ဘုန္းၾကီးေက်ာင္းတြင္ စာစသင္ရသည္၊ အေမတုိ႔ လက္ထက္က်ေတာ့ ငါးတန္းက်မွ အဂၤလိပ္စာ စသင္ရသည္ဆိုသည္မ်ား ၾကားရေတာ့ ကၽြန္မတုိ႔က သနားစရာေကာင္းေလစြဟု သူတုိ႔အေပၚ ျမင္ၾကသည္။
ယေန႔ေခတ္လို ေရႊေပၚျမတင္ အလႊာတခုသာ အနားကပ္ႏုိင္စြမ္းရွိသည့္ ပရိုက္ဗိတ္ေက်ာင္းမွ ေမာင္တုိ႔မယ္တို႔ဆိုလွ်င္လည္း မူၾကိဳေက်ာင္းႏွင့္ အစိုးရအေျခခံပညာေက်ာင္းေလာက္သာ လိုက္မီခဲ့သည့္ ကၽြန္မတုိ႔ ဘ၀မ်ားကုိ ရယ္ပြဲဖြဲ႕ေလမလား မသိပါ။ မတတ္ႏုိင္သူမ်ားက်ေတာ့ လမ္းေဟာင္းလုိက္ရံုပ။
ဟိုတုန္းကလို ေလးတန္းႏွင့္ ရွစ္တန္းႏွစ္တြင္ အစိုးရစစ္ သတ္မွတ္ခဲ့ျခင္းမ်ိဳး ကၽြန္မတို႔လက္ထက္တြင္ မရွိေတာ့ျပန္။ ဆယ္တန္းတႏွစ္ထဲသာ အစိုးရစစ္ေျဖရတာေတာင္မွ ၾကားထဲတြင္ စီပီအာ စနစ္ျဖင့္ အမွတ္ေပးမည္ဆိုေသာ ဘာမွန္းမသိသည့္ ကိစၥၾကီးတရပ္ ၀င္လာေသးသည္။ (Comprehensive Personal Record ဟု ထင္သည္္) ၁၉၉၇ – ၉၈ ခုႏွစ္ ပညာေရးႏွစ္တြင္ ထို “စီပီအာ” ႏွင့္ အမွတ္ေပးမည့္ စနစ္ စထြင္သည္။ စည္းကမ္းလိုက္နာမႈ၊ ေက်ာင္းတက္ မွန္ကန္မႈ၊ ေက်ာင္းတြင္း သာေရး၊ နာေရးႏွင့္ ျပိဳင္ပြဲမ်ားတြင္ ပါ၀င္မႈတုိ႔အေပၚ မူတည္ၿပီး သီးျခား အမွတ္ေပးသည္။ ထိုအမွတ္မ်ားကား ဆယ္တန္းေအာင္ၿပီး၍ တကၠသိုလ္တက္မည့္အခါ သက္ဆိုင္ရာ အသက္ေမြး၀မ္းေၾကာင္း တကၠသိုလ္၀င္ခြင့္စာေမးပြဲ ေျဖဆိုရာတြင္ အေထာက္အကူျပဳမည္ဟုဆိုသည္။
တကၠသိုလ္တက္ရာတြင္ ယခင္ကလုိ ဆယ္တန္းေအာင္ အမွတ္စနစ္ႏွင့္ မသြားေတာ့ဟု သိရသည္။ ထို႔ျပင္ တလတခါ လပတ္စာေမးပြဲစစ္သည္။ ယခင္ကလို ေအာက္တုိဘာလမွ ပထမအစမ္းစာေမးပြဲ ေျဖဆိုရျခင္းမ်ိဳးတင္ မကေတာ့။ ထိုသို႔ လစဥ္ စာေမးပြဲစစ္သည္က ေကာင္းပါသည္။ သို႔ေသာ္ စာေမးပြဲၾကီးတြင္ က်ရင္ေသာ္ေတာင္မွ ဆပ္ပလီေျဖဆုိႏိုင္ခြင့္ အခြင့္ထူး ဖန္တီးေပးလိုက္သည္ကုိမူ အလြန္ေရွာ္သည့္ စနစ္ဟုသာ ဆိုခ်င္ေတာ့သည္။
ကၽြန္မတုိ႔ ဆယ္တန္းေအာင္ေတာ့လည္း ေရွးအစဥ္အလာအတိုင္း ရသည့္အမွတ္အလိုက္ မွီသည့္ တကၠသိုလ္တက္ခဲ့ရတာပါပဲ။ စီပီအာဆိုသည့္ အသံ မၾကားရျပန္ေတာ့။ မွီရာတကၠသိုလ္ဆိုေတာ့ ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ ေဆးတကၠသိုလ္မွ တက္ခြင့္မရလွ်င္ က်န္တာ အရာမ၀င္ေတာ့သည့္ သေဘာျဖစ္ေနသည္။ သည္ေတာ့ ဆရာ၀န္မွ မလုပ္ရလွ်င္၊ ႏုိင္ငံျခားထြက္ၿပီး ေက်ာင္းတက္၊ ႏုိင္ငံျခားမွ မထြက္ႏုိင္လွ်င္လည္း စစ္တကၠသိုလ္သို႔သာ ေဂ်ာင္းရံုရွိေတာ့တာပဲ။ ေရြးခ်ယ္စရာ မ်ားမ်ားစားစား မရွိလွ။ အထူးသျဖင့္ မိန္းကေလးမ်ားအတြက္ ပိုဆိုးသည္။ ေဆးတကၠသိုလ္တြင္ေတာင္ မိန္းကေလးတုိ႔အတြက္ ၀င္ခြင့္အမွတ္က ေယာက်္ားေလးမ်ားထက္ ပိုျမင့္သည္။
အေဖတို႔၊ အေမတုိ႔ ေျပာျပဖူးသည့္ ျမကၽြန္းညိဳညိဳ တကၠသိုလ္အစား ယေန႔အခ်ိန္တြင္ ထန္းပင္ညိဳညိဳ တကၠသိုလ္ဟုသာ ေျပာင္းလဲ ေခၚစရာရွိေတာ့သည္။ ဖုန္းဆုိးေတာထဲ ႏွစ္နာရီေလာက္ ဘတ္စ္ကားစီးၿပီး ေက်ာင္းသြားတက္ရသည့္ ဒုကၡမွာ မေသးလွ။ တဖက္က ၾကည့္ျပန္လွ်င္လည္း လူအားေရာ၊ အခ်ိန္အားကိုပါ အခ်ည္းအႏွီးျဖစ္ေအာင္ ခိုးယူလိုက္သည့္သေဘာ ျဖစ္ေနသည္။ တကၠသိုလ္မ်ားကုိ သြားလာေရးခက္ခဲသည့္ ျမိဳ႕ႏွင့္ေ၀းရာသို႔ ေရႊ႕ေျပာင္းျခင္းအျပင္ ႏွစ္လအတန္ၾကာ ေက်ာင္းမ်ား ပိတ္ခဲ့သျဖင့္ ကၽြန္မတို႔ ေရွ႕တြင္္ ေက်ာင္းတက္ရန္ ငံ့လင့္ေနေသာ စီနီယာမ်ားကိုလည္း ရိကၡာေထာက္ပံ့ခံရသည့္ အဖြဲ႕မ်ားလို ၿပီးၿပီးေရာ တသုတ္ခ်င္း ရွင္းထုတ္ခဲ့ပံုမ်ား၊ တကၠသိုလ္ပညာသင္ႏွစ္ ေလးႏွစ္မွ၊ သံုးႏွစ္ ခ်ံဳ႕၍ ကေမာက္ကမျဖစ္ရပံုမ်ားကုိ အထူးတလည္ စာမဖြဲ႕ခ်င္ေတာ့ပါ။ ပမာျပရေသာ္ တကၠသိုလ္ ပညာေရး မည္မွ်အဆင့္ျမင့္သည္ကို သိလိုက အနီးစပ္ဆံုးအားျဖင့္ ကြန္ျပဴတာ တကၠသိုလ္မွ ေက်ာင္းေတာ္သူ၊ ေက်ာင္းေတာ္သားမ်ားအား ေက်ာင္းက ကြန္ျပဴတာမ်ားကို အၾကိမ္မည္မွ် ထိေတြ႕ကိုင္တြယ္ခြင့္ရခဲ့သနည္းဟုသာ ေမးယူၾကပါကုန္။
ယခုတင္ျပေသာ အေၾကာင္းအရာမ်ားသည္ကား ကၽြန္မ ၾကံဳေတြ႕ျဖတ္သန္းခဲ့ရာ (၁၉၈၉ မွ ၂၀၀၅ ခုႏွစ္အထိ) ဆယ္စုႏွစ္တခုေက်ာ္မွ်ေသာ ပညာသင္ကာလမ်ားႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး ပံုၾကမ္း ေဖာ္ျပျခင္းသက္သက္ ျဖစ္ပါသည္။ မည္သို႔ေသာ အာဃာတတရားႏွင့္မွ ေခ်းေျခာက္ ေရႏွဴးေနျခင္းမ်ိဳးမဟုတ္။ လက္တေလာတြင္ အသြင္ကူးေျပာင္းေရးစနစ္အရ ႏိုင္ငံအုပ္ခ်ဳပ္မႈပံုသ႑န္ကုိ တမ်ိဳးတမည္ ေျပာင္းၿပီး တိုင္းျပည္ တိုးတက္ေရးအတြက္ အမွန္တကယ္ ၾကိဳးပမ္းၿပီး ေဆာင္ရြက္ေနၾကသည္ ဆိုပါစို႔။ တိုင္းျပည္တည္ေဆာက္ေရးတြင္ အေရးပါသည့္ ပညာေရးစနစ္ ေကာင္းမြန္ၿပီး အေျခခံခိုင္ဖို႔ လိုပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ယခင္ႏွင့္ ယခု မတူရေလေအာင္ အတိတ္သမိုင္းေၾကာင္း ျပန္ေျပာင္းေျပာျပရံုသာ ျဖစ္ပါသည္။
သို႔ရာတြင္ အစိုးရ၏ လ်ာထားဘတ္ဂ်က္တြင္ ယခုႏွစ္အတြက္ ပညာေရးအသံုးစရိတ္ ေလွ်ာ့လိုက္ျခင္း၊ ကာကြယ္ေရးစရိတ္လိုမ်ိဳးႏွင့္ ႏိႈင္းယွဥ္လွ်င္မူ အဆမတန္ ကြာဟေနျခင္းမ်ိဳးကိုေတာ့ ဘ၀င္မက်ႏိုင္ပါ။ အဘယ့္ေၾကာင့္ဆုိေသာ္ သံေခ်းတက္ေနေသာ ပညာေရးယႏၱရားေၾကာင့္ လူေရွာ္မ်ား၊ လူႏံုမ်ား မ်ိဳးဆက္ကို သက္ဆိုးမရွည္ေစေတာ့လိုျခင္းေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။
ႏုိင္ငံပိုင္ သတင္းစာမ်ားထဲတြင္ ေက်ာင္းဘယ္ႏွေက်ာင္း၊ တကၠသိုလ္မည္မွ် ေဆာက္ေပးခဲ့ၿပီဟု အေရအတြက္ကို ညႊန္းဆိုျပေနရံုမွ်ျဖင့္ မလံုေလာက္ပါ။ ယေန႔အခ်ိန္တြင္ ဟိုယခင္ကလို စာတတ္ေျမာက္ေရးအတြက္ “အ”သံုးလံုး သင္တန္းမ်ား ဖြင့္ေပးရံုမွ်ႏွင့္ အယားေျဖမေနသင့္။ စာတတ္ရံုမက ပညာပါ တတ္ဖို႔ လိုသည့္ေခတ္ျဖစ္သည္။ လိုအပ္ခ်က္မ်ားစြာ က်န္ရွိေနဆဲျဖစ္သည္။
အဲန္ဂ်ီအိုတခ်ိဳ႕ႏွင့္ ကေလးပညာေရးအတြက္ ေဆာင္ရြက္ေသာ ကုလသမဂၢအဖြဲ႕အစည္း တခ်ိဳ႕က ႏြမ္းပါးသူ ကေလးမ်ားအတြက္ ေက်ာင္းေဆာက္ေပးျခင္းအျပင္ ေက်ာင္းတက္သူမ်ားကုိ ဆန္ေပး ပညာသင္ေစသည့္ စနစ္မ်ိဳး (Food for Education) အေကာင္အထည္ေဖာ္လ်က္ ရွိပါသည္။ သို႔တုိင္ နယ္ေျမေဒသ မေအးခ်မ္းသည့္ ေနရာမ်ားတြင္ ကေလးမ်ား ေအးခ်မ္းစြာ ပညာသင္ၾကားႏုိင္ေရးမွာလည္း အဟန္႔အတားျဖစ္လ်က္ ရွိေသးသည္။
ကၽြန္မ ၀ေဒသတြင္ တာ၀န္က်စဥ္က အဲန္ဂ်ီအုိတခုက ရြာတရြာတြင္ မူလတန္းေက်ာင္း ေဆာက္ေပးဖုိ႔ စီစဥ္သည္။ ေက်ာင္းေဆာက္ေပးမည့္ အစီအစဥ္ကုိ ေဒသခံအစိုးရကေရာ၊ ျမန္မာအစိုးရဘက္ကပါ သေဘာက်သည္။ သို႔ရာတြင္ သင္ရိုးညႊန္းတမ္းတြင္ ျပႆနာတက္သည္။ တဘက္အစိုးရက တရုတ္စာကိုသာ အေလးထား သင္ေစလိုသည္။ သည္ေဒသသည္ သူတုိ႔ေဒသ။ သည္ဘက္က အစိုးရကလည္း ျမန္မာစာ၊ ျမန္မာစကားကုိသာ ျပဌာန္းသင္ၾကားရမည္ဟု ဆိုသည္။ ေက်ာင္းရရွိမည့္ ရြာက ျမန္မာစာလည္း မတတ္၊ တရုတ္စာလည္း မတတ္ေသာ လားဟူရြာကေလး။ ေနာက္ဆံုး တဘက္ႏွင့္ တဘက္ မေက်မလည္ျဖစ္ကာ အဲန္ဂ်ီအိုခမ်ာလည္း ၾကားညွပ္ၿပီး ပေရာဂ်က္ကာလကလည္း ကုန္ေတာ့မည္မို႔ ေက်ာင္းေဆာက္ရန္ လ်ာထားသည့္ ေငြကို သည္အတုိင္း ေလွ်ာ္ပစ္လုိက္ရသည္မ်ားကုိလည္း ၾကံဳခဲ့ရသည္။
ထိုင္းႏုိင္ငံ၊ မဟာခ်ိဳင္ရွိ ျမန္မာေရႊ႕ေျပာင္းအလုပ္သမားမ်ား ေနထိုင္ရာသို႔ ေရာက္တုန္းကလည္း ေရႊ႕ေျပာင္းမိသားစုမွ သားငယ္မ်ား၏ မေရရာေသာ ပညာသင္ၾကားမႈကုိလည္း စိတ္ဓာတ္က်ဖြယ္ ၾကားခဲ့ရေသးသည္။ မဟာခ်ိဳင္က ျမန္မာေက်ာင္းတေက်ာင္းကို ေရာက္ေတာ့ စာသင္ေပးသည့္ ကရင္ဆရာမတဦးက ရင္ဖြင့္သည္။ “ကေလးေတြက သူတုိ႔မိဘေတြက ဟိုေျပးရ၊ ဒီေျပးရ၊ အဖမ္းခံရနဲ႔ဆုိေတာ့ တခ်ိဳ႕ေတြက်ေတာ့ ကေလးေတြကို အိမ္ ျပန္ပို႔ၾကတယ္။ သူတုိ႔ ဗမာျပည္ကို ျပန္ရင္ ဟိုမွာလည္း ဘယ္မွာ ေအးေအးခ်မ္းခ်မ္း စာသင္ရလုိ႔လဲ။ ဒီလိုနဲ႔ ဒီကုိပဲ တခါ ျပန္ေရာက္လာၾကျပန္ေရာ။ သူတုိ႔က ဟိုေရာက္လုိက္၊ ဒီေရာက္လုိက္ဆိုေတာ့ အတန္းလည္း တက္ေပးလုိ႔မရဘူး။ ျပန္ျပန္သင္ေပးေနရတယ္”။ ျမန္မာျပည္မွ ေတာင္တန္းေဒသမ်ား၊ ျမစ္၀ကၽြန္းေပၚေဒသႏွင့္ အညာရပ္၀န္းက ကေလးမ်ား၏ ဘ၀လည္း မထူးလွပါေခ်။ ေက်ာင္းကို တေခါက္ေရာက္ဖုိ႔အေရး လိုအပ္သည့္ ပညာသင္စရိတ္အတြက္လည္း ျခစ္ျခစ္ျခဳတ္ျခဳတ္ ျခိဳးျခံရသည့္အျပင္၊ သြားရသည့္ ခရီးလမ္းကလည္း တေမွ်ာ္တေခၚ။ အႏၱရာယ္ မ်ားလွပါဘိေတာင္း။
အေ၀းၾကီး မၾကည့္ေလႏွင့္။ ရန္ကုန္၊ မရမ္းကုန္းျမိဳ႕နယ္ထဲက ကၽြန္မ ပညာဒါနအတြက္ ကုသိုလ္ပါ၀င္ေနသည့္ ဘုန္းေတာ္ၾကီးပညာသင္ေက်ာင္း၏ အခက္အခဲကိုပင္ ေျပာျပရဦးမည္။ ထိုေက်ာင္းတြင္ ကိုရင္အပါး ၈၀ ေက်ာ္အျပင္၊ တိုင္းရင္းသား မိဘမဲ့ကေလးမ်ားႏွင့္ အနီး၀န္းက်င္ရွိ လက္လုပ္လက္စားရပ္ကြက္မွ ကေလးငယ္မ်ားျဖင့္ စုစုေပါင္း ေက်ာင္းသူ၊ ေက်ာင္းသား ၂၀၀ နီးပါးခန္႔ရွိသည္။ အုပ္ခ်ဳပ္သည့္ ဘုန္းၾကီးမွာ သက္ေတာ္ ၇၀ ေက်ာ္ေနပါၿပီ။ က်န္းမာေရးမေကာင္းတာေတာင္မွ သူ႕ကုိယ္သူ ဂရုမစိုက္ႏုိင္။ သူ႕စာသင္သားမ်ားအတြက္ ပူေနရသည္။
ၾကမ္းခင္းေတာင္ မရွိ၍ ကိုရင္မ်ား သံမန္တလင္းေပၚ အိပ္ၾကရသျဖင့္ အနာေရာဂါမ်ိဳးစံုထလ်က္ရွိသည္။ ေက်ာင္း၀န္းကေလးကလည္း က်ဥ္းလိုက္တာ။ စာသင္ရသူမ်ားခမ်ာ က်ပ္က်ပ္တည္းတည္း သင္ၾကရသည္။ ကၽြန္မက အလ်ဥ္းသင့္တိုင္း ေက်ာင္းသားတဦးစီအတြက္ စာေရးကိရိယာတစံုစီ လွဴေလ့ရွိသည္။ ေက်ာင္းသားမ်ားကုိ စာဖတ္သည့္ အေလ့အထ ပ်ိဳးေထာင္ေပးၿပီး ကၽြန္မတတ္ႏုိင္သည့္ ၀န္ႏွင့္ အားႏွင့္ စာၾကည့္တုိက္ ထူေထာင္ေပးရန္လည္း စီစဥ္ထားသည္။
စာၾကည့္တိုက္ ေထာင္သည္မွာ လြယ္သည္။ သို႔ေသာ္ စာေပအေပၚ ခ်စ္ျမတ္ႏုိးစိတ္ျဖစ္လာေစရန္ ေမြးျမဴေပးရသည္မွာ အခ်ိန္ၾကာလိမ့္မည္။ သူတုိ႔ႏွင့္ ကၽြန္မ ရံဖန္ရံခါေတြ႕ဖို႔ လိုအပ္သည္။ သို႔မွသာ စာၾကည့္တုိက္ ေရရွည္တည္တံ့ေပလိမ့္မည္။ သည္ကစ၍ ေအာင္ျမင္လွ်င္ ျမစ္၀ကၽြန္းေပၚေဒသႏွင့္ အညာေဒသမွ ကၽြန္မႏွင့္ ေျပာဆိုထားေသာ ရြာတခ်ိဳ႕တြင္ ကၽြန္မ လုပ္အားခ ေခၽြးနည္းစာႏွင့္ပင္ “မ်က္ရႈ” စာၾကည့္တိုက္မ်ား တည္ေထာင္ရန္ ရည္မွန္းထားပါသည္။ ဒါက ကၽြန္မ စိတ္ကူး။ ကၽြန္မ၏ လုပ္ငန္းသည္ ၾကီးမားခ်င္မွ ၾကီးမားမည္။ ဘယ္လုိပင္ ေသးမႊားပါပေစ။ ကုိယ္တတ္အားသေရြ႕ျဖင့္ ထိထိေရာက္ေရာက္ေတာ့ ျဖစ္ေစခ်င္သည္။
တေန႔က အဆုိပါေက်ာင္းက ဘုန္းဘုန္းက ျမြတ္ဟသည္။ “စာၾကည့္တိုက္ဆိုတာလည္း ေကာင္းပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဘုန္းၾကီးမွာ အခု အခက္အခဲျဖစ္ေနတာက ဒီက ဆရာမေလးေတြအတြက္ လခပဲ။ တေယာက္ကုိ တလ ႏွစ္ေသာင္းေပးရမွာ ဒကာမေလးရယ္။ အဲဒါ မေပးႏုိင္လုိ႔ ဆရာမေလးေတြကို ဒီလေတာ့ ဘုန္းဘုန္းကုိ ကုသိုလ္ျပဳတယ္ သေဘာထားလိုက္ပါလို႔ အလွဴခံရတာလည္း မ်ားေနေတာ့ မ်က္ႏွာပူလွပါၿပီ။ ဆရာမ အားလံုးေပါင္း ေျခာက္ေယာက္ရွိတယ္။ တလ တသိန္းေက်ာ္ လခေပးႏုိင္ေအာင္ ဒကာမေလးမ်ား အဆက္အသြယ္ေတြရွိရင္ ကူညီေပးပါဦး” ဟုဆိုသည္။
ဘုန္းၾကီးမွာ တရားပင္ အားမထုတ္ႏုိင္။ တေန႔တေန႔ ေက်ာင္းသားမ်ား စားဖုိ႔၊ ပညာသင္ဖို႔ ေခါင္းမီးေတာက္ေနရသည္။ သည္လိုေက်ာင္းမ်ား ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ မည္မွ် ရွိသနည္း။ စာဆက္သင္ရဖုိ႔ေတာင္ အႏုိင္ႏုိင္ျဖစ္ရသည့္အထဲ၊ ကၽြန္မ၏ စာၾကည့္တုိက္စီမံကိန္းသည္ေရာ အရာေရာက္ႏုိင္ပါေတာ့မည္လား။ ေတြးရင္း ရင္ေမာရပါ၏။
တကယ္ေတာ့ ေက်ာင္းသူ၊ ေက်ာင္းသားမ်ားသည္ ႏိုင္ငံ၏ လက္ရံုးျဖစ္သည္။ လြတ္လပ္ေရးတိုက္ပြဲကုိေတာင္ ေက်ာင္းသားဦးေဆာင္မႈျဖင့္ စခဲ့ရသည္ကုိသာ ၾကည့္ေတာ့။ မည္သည့္ ေခတ္တြင္မဆို ေက်ာင္းသားတုိ႔၏ အခန္းက႑ကုိ မေမ့ထားစေကာင္း။ ပညာသင္ၾကားမႈကို အဟန္႔အတားျဖစ္ေစျခင္း၊ နလပိန္းတံုး မ်ိဳးဆက္ ေမြးထုတ္ျခင္းမ်ိဳးသည္ တနည္းအားျဖင့္ ႏုိင္ငံ၏ အနာဂတ္မ်ိဳးဆက္ကိုလည္း သတ္လိုက္ျခင္းျဖစ္ပါသည္။
ကၽြန္မကေတာ့ အသြင္သစ္၊ အျမင္သစ္ႏွင့္ ႏိုင္ငံေတာ္သစ္၏ ေခၚဆိုေနၾကေသာ သည္လုိအခ်ိန္မ်ိဳးတြင္ ႏုိင္ငံ့မ်ိဳးဆက္ ရွင္သန္ေရးအတြက္ အျပဳသေဘာ ေဆာင္ရြက္ခ်က္မ်ားစြာ ျဖစ္ေပၚလာရန္ ဆႏၵျပဳပါသည္။ ေလာကတခြင္လံုးကုိ ကေလးတုိ႔၏ စာအံသံႏွင့္ စီညံလွပေစလိုသည္။ ပန္းေလးေတြ ဖူးပြင့္ၾကပါေစ။ ပြင့္ေသာ ပန္းမ်ားလည္း လွၾကပါေစ။ ေမႊးၾကပါေစ။ ပိုးကိုက္ခံရျခင္း၊ အညႊန္႔ခ်ိဳးခံရျခင္း ကင္းပါေစ။ အပင္သန္ဖုိ႔ မ်ိဳးေစ့လည္း မွန္ၾကပါေစ။
ေက်ာင္းတံခါးဖြင့္၍ ေထာင္တံခါးမ်ားလည္း ပိတ္ပါေစသတည္း။
မ်က္ရႈ
11:45 pm
25th May, 2011
No comments:
Post a Comment