ကမၻာ့အၾကီးဆုံးစာအုပ္... အပိုင္း(၂)
အပ်က္အစီး စာရင္းေကာက္တဲ့အခါ ကုသိုလ္ေတာ္ေစတီမွာ တင္လွဴထားတဲံ ထီးေတာ္ကခ်ည္း ထီးေတာ္မွာ တပ္ဆင္တဲ့ပတၱျမားေက်ာက္နီၾကီး အဖိုးမျဖတ္ႏိုင္တာတစ္လုံး၊ ေရႊ ၁၀ိသားနဲ့ စိန္ အလုံး(၅၀) စီထားတဲ့ ငွက္ျမတ္နား တစ္ခု၊ ခ်ရားသီးတစ္လုံးမွာ ေရႊ ၁၀ိ သား၊ ပတၱျမားေက်ာက္နီတစ္လုံး၊ နဝရတ္ (၄၅)လုံးစီ စီထားတဲ့ ခ်ရားသီး (၂၇) လုံး၊ ေငြတပိႆာနဲ့လုပ္တဲ့ ဆည္းလည္း (၁၅)လုံး၊ သံထီးေပၚမွာ ကြပ္တဲ့ ေဘာ္က ပိႆာ ၂၅၀၊ ခ်တဲ့ ေရႊအခ်ိန္က ၂၅ ပိႆာ၊ ဘုရားလုံးပတ္မွာ ခ်ထားတဲ့ ေရႊ ၃၅ ပိႆာ၊ အီတာလွ်ံမွန္အုတ္ (၁၅၀၀၀)၊ အဖိုး ၂သိန္းေက်ာ္တန္ စိန္ထီးျဖဴ၊ အဖိုး တစ္သိန္းေက်ာ္တန္ ျဗဟၼာဥကၠဌ္၊ အဖိုး ၃သိန္းေက်ာ္တန္ ျဗဟၼာ့တန္ဆာနဲ့ မင္းေျမာက္တန္ဆာ ၅ပါး၊ ဖန္မီးပေဒသာၾကီးေတြ၊ ေစတီရံသံထီး၊ ၾကာသြတ္ပန္းအိုးက သံပန္းခိုင္ေတြ၊ မုခ္တံခါးၾကီး ၁၂ခုက နတ္ရုပ္ ပန္းဖူးပန္းႏြယ္ ပန္းပုထည္ေတြ ေပ်ာက္ပ်က္ေနတာ ေတြ့ၾကရပါတယ္။
ကုသိုလ္ေတာ္ရဲ့ မဟာတံတိုင္းအျပင္ဘက္မွာ အေနာက္ဘက္က အုတ္ဇရပ္ၾကီး ၁၁ ခု၊ ေတာင္ဘက္က ၁၁ခု၊ ေျမာက္ဘက္က ၁၂ခု၊ စုစုေပါင္း ၃၄ခု ေဆာက္လုပ္ထားၾကရမွာလည္း အုတ္ဇရပ္ၾကီး ၁၃ေဆာင္က လုံးလုံး ပ်က္စီးေနျပီး ၁၉ေဆာင္က တစ္ဝက္တစ္ပ်က္ ပ်က္စီးေနပါတယ္။ ဒီဇရပ္ေတြကို ျဖိဳ အုတ္ေတြကိုယူျပီး လမ္းခင္းထားတာ။ စႏၵာမုနိဘုရား ေတာင္ဘက္က လားတပ္ထဲမွာ အခုထက္ထိ ေတြ့ျမင္ႏိုင္ပါေသးတယ္။
ကုသိုလ္ေတာ္ထဲက ေက်ာက္စာဂူေတြမွာလည္း ေက်ာက္ဖ်ာၾကီးေတြရဲ့ ထိပ္နဲ့ေဘးမွာခ်ထားတဲ့ေရႊနဲ့ စာလုံးေတြမွာ ေရးထားတဲ့ ေရႊေတြအားလုံး ပြန္းကုန္ ေပ်ာက္ကုန္တဲ့အျပင္ ဂူရဲ့ အထြဋ္မွာထားတဲ့ သံထီးေတြမွာ ဆြဲထားတဲ့ ေၾကးဆည္းလည္းေတြလည္း တစ္လုံးမွ မရွိေတာ့ဘူး။ ထီးတစ္ခုမွာ ဆည္းလည္း၉လုံးစီမို့ ဆည္းလည္းေပါင္း (၆၅၇၀) ေပ်ာက္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ပထမဆုံး ျမင္မေကာင္းျဖစ္ေနတဲ့ ေစတီေတာ္ရဲ့ ခ်ရားသီးကအစ ေျမအထိလုံးပတ္ကို အဂၤေတ မ်ား စကိုင္ၾကရတယ္။
ကုသိုလ္ေတာ္ဘုရား
ဒီအလွဴဟာ ဘုရင္က မဟုတ္ဘဲ တိုင္းသူျပည္သားအေနနဲ့ စလွဴတဲ့ အလွဴလို့ ေခၚရမွာေပါ့။ ဘုရား လုံးပတ္ေတာ္ အဂၤေတထပ္ကိုင္ဖို့အတြက္ ေညာင္ေရႊေစာ္ဘြားနဲ့ ေတာင္(၁၅၀)ဗိုလ္၊ မိုးျဗဲစစ္ကဲေတာ္ၾကီးတို့က ေငြ ၃၀၀ိ လွဴပါတယ္။
အဲဒါျပီးေတာ့ ေက်ာက္စာဂူေတြမွာ အထြဋ္ျပန္တင္ဖို့ စဥ္းစားတယ္။ ဒီတစ္ခါ အိႏၵယႏိုင္ငံ ဆင္းမလားကို ဗမာဘုရင္ေစလြတ္လို့ ၁၈၈၁ ခုႏွစ္က ေရာက္သြားခဲ့ဖူးတဲ့ မိုးျဗဲစစ္ကဲေတာ္ၾကီးက မဇၩိမေဒသက ဗုဒၶဘာသာ ေစတီပုထိုးေတြမွာ သံထီးမတင္ဘဲ အဓြန့္ရွည္တဲ့ ေက်ာက္ထီးကို အထြဋ္တင္ၾကတာမ်ား ေတြ့ဖူးခဲ့တယ္။ ဒါေၾကာင့္မင္းတရားၾကီးရဲ့ ကုသိုလ္ေတာ္ ေက်ာက္စာဂူေတြမွာလည္း ပ်က္လြယ္တဲ့ သံထီးမတင္ဘဲ ေက်ာက္ထီးတင္ဖို့ ေကာင္းတယ္လို့ အၾက့ေပးသတဲ့။ အမ်ားက ႏွစ္ျခိဳက္ ၾကိဳက္ညီၾကလုိ့ ၁၂၅၄ ခုႏွစ္ (၁၈၉၂) ခုမွာ-
မင္းမိဘုရား သမီးေတာ္မ်ားက ေက်ာက္ထီး ၁၅၅ ခု
မွူးမတ္မ်ားက ၅၈ ခု
ရွမ္းေစာ္ဘြားမ်ားနဲ့ ျမိဳ့စား ရြာစားေတြက ၁၀၂ ခု
အထက္ေအာက္ အရပ္သားကုသိုလ္ရွင္ေတြက ၄၁၄ ခု စုစုေပါင္း ၇၂၉ခု တင္လွဴၾကပါတယ္။
အဲဒီတုန္းက ေက်ာက္ထီးတစ္ခုကို ေငြ ၁၀ိ လွဴရတယ္။ ကုသိုလ္ရွင္ရဲ့ ကမၺည္းေရးခက ၂ပဲ က်သင့္ပါသတဲ့။
ေက်ာက္ထီး အထြဋ္တင္ရင္းနဲ့ ေမွးမွိန္ပ်က္ျပားေနတဲ့ ေရႊမင္မ်ားေနရာမွာ မင္နက္နဲ့ စာေတြကိုလိုက္ထပ္တဲ့ ကုသိုလ္မ်ားလည္း ျပဳၾကပါတယ္။ မင္နက္ထပ္လိုက္ေတာ့ သလင္းေက်ာက္ျဖဴေပၚမွာ ေရႊတဝင္းဝင္းနဲ့ တင့္တယ္တာမ်ိဳး မတင့္တယ္ေတာ့ေပမယ့္ ဖတ္တဲ့သူအဖို့ အလြန္ေကာင္းလာပါတယ္။ အဲဒီ ၁၂၅၄ ခုတုန္းက ေက်ာက္ထီးအထြဋ္တင္တယ္. မင္ထပ္တယ္ဆိုတဲ့ ကုသိုလ္ရွင္ေတြရဲ့ ကမၺည္းေတြ အခုထက္ထိ ေက်ာက္စာဂူတစ္ခ်ိဳ့ထဲမွာ ေတြ့ေနရပါတယ္။ ဒီကမၺည္း ေတြကို ထုံးသုတ္ျပီး ဖုံးမပစ္လိုက္ဖို့ လိုပါမယ္။ ဆင္ျဖဴမရွင္ အရွင္မိဘုရားေခါင္ၾကီး သမီးေတာ္ ထိပ္စုၾကီးဘုရားက ေက်ာက္ထီးအထြဋ္တင္ မင္ထပ္တယ္။ ေတာင္ခြင္ျမိဳ့စား မင္းၾကီးက၊ သိႏၵီျမိဳ့စားက စတဲ့ ကမၺည္းေတြရွိပါတယ္။ မင္ထပ္ခက ေက်ာက္စာၾကီးတစ္ခ်ပ္ ေက်ာေရာ ဝမ္းပါ ၅ိ ပါတဲ့။
ေက်ာက္ထီးတင္သလုိပဲ သေဘာက်စရာ ကုသိုလ္တစ္ခုကိုလည္း ေတာင္ (၁၅၀)ဗိုလ္၊ မိုးျဗဲစစ္ကဲေတာ္ၾကီးက ၁၂၅၄ခုႏွစ္မွာ ျပဳလုပ္ပါေသးတယ္။ အဲဒါက ဘာလဲဆိုေတာ့ ေက်ာက္စာဂူတန္းေတြရဲ့ၾကားမွာ ေအးျမတဲ့အရိပ္အာဝါသမ်ား ရွိေစဖို့အတြက္ သစ္ပင္မ်ား စိုက္ပ်ိဳးလွဴဒါန္းတဲ့ ကုသိုလ္ပါ။ မင္းတရားၾကီးရဲ့ ေက်ာက္စာဂူေတြၾကားမွာ အရိပ္အာဝါသရမယ့္ သစ္ပင္မ်ား စိုက္ပါရေစလို့ ေတာင္ေတာ္ဆရာေတာ္ ဦးမာလာရဲ့ ဝန္ေဆာင္ ပုခန္းသမုတိဆရာေတာ္ ဦးနႏၵကို ေလွ်ာက္ေတာ့ ဆရာေတာ္က ဘာပင္မ်ား စိုက္မလဲလို့ ေမးပါသတဲ့.။
ခေရပင္ပါဘုရားလို့ ေလွ်ာက္ေတာ့ "အရိပ္လည္းရ ဘုရားကိုလည္း ပန္းလွဴျပီး ျဖစ္တယ္" လို့ အမိန့္ရွိတာနဲ့ မင္းတရားၾကီးရဲ့ ေက်ာက္စာဂူေတြၾကားမွာ သစ္ပင္ မ်ား စိုက္ပါတယ္။ ဂူေတြက အလြန္လွလွပပ စံနစ္ေကာင္းေကာင္း အထားအသိုေကာင္းေကာင္းနဲ့ တည္ေဆာက္ထားတာ ျဖစ္ေလေတာ့ သစ္ပင္မ်ားကိုလည္း စံနစ္နဲ့ စိုက္မယ္ဆိုျပီး မယ္ဇယ္ပင္နဲ့ ခေရပင္ခ်ည္း အုတ္ဂူၾကားက ကြက္လပ္မွာ အကြာအေဝးညီညီ တန္းစီျပီး စိုက္ပ်ိဳးပါတယ္။ သစ္ပင္တစ္ပင္ကို ပိုက္ဆံ ၅မူးေပးျပီး စိုက္ခိုင္းတယ္။
ဒီအပင္ေတြ ရွင္သန္ေအာင္ ဦးေပၚဆိုတဲ့ လူတစ္ေယာက္ကို တစ္လ လခေငြ ၁၀ိနဲ့ စပါး ၁၀ တင္းေပးျပီး ၄-၅ႏွစ္ေရမ်ားထမ္းျပီး အေလာင္းခိုင္းခဲ့တယ္။ ကေန့ အႏွစ္ ၈၀ ၾကာျမင့္တဲ့အခ်ိန္မွာ ဒီခေရပင္ေတြက္ အလြန္ေအးျမတဲ့ အရိပ္အာဝါသကိုလည္း ေပးတယ္။ ဘုရားဖူးေတြ ေပ်ာ္ေပ်ာ္ပါးပါး ခေရပန္း ေကာက္စရာလည္း ျဖစ္ပါတယ္။
ေက်ာက္ထီးအထြဋ္ဟာ မူလသံထီးအထြဋ္လို့ ကုကၠားေလးေတြနဲ့ ေရႊေရာင္တဝင္းဝင္းနဲ့ ဖြယ္ဖြယ္ရာရာ မရွိေပမယ့္ ကေန့ထက္ထိ ခန့္ခန့္ထယ္ထယ္ ျဖဴျဖဴစင္စင္္နဲ့ ခိုင္ခိုင္မာမာၾကီး ျမင္ေတြ့ရပါတယ္။
မင္းတရားၾကီးရဲ့ ေက်ာက္စာေတြဟာ စာအုပ္နဲ့ စကၠဴနဲ့ ပိဋကတ္သုံးပုံေတြ မေပၚမခ်င္း ဒီကိုပဲ အခိုင္မာဆုံး စာမူအျဖစ္နဲ့ လာေရာက္ကူးယူတိုက္ဆိုင္ ေနၾကရတာျဖစ္ေလေတာ့ အလြယ္တကူ ဖတ္လို့ရဖို့က သိပ္အေရးၾကီးတယ္လို့ ဗုဒၶဘာသာဝင္ေတြက ေအာက္ေမ့ၾကတယ္။ ဒါေၾကာင့္-
၁။ သီေပါမင္းက ေရႊေရးတစ္ၾကိမ္
၂။ ၁၂၅၄ခုႏွစ္မွာ အႏြယ္ေတာ္ေတြနဲ့ ျပည္သူေတြက မင္ေရးတစ္ၾကိမ္
၃။ ၁၂၆၆ခုႏွစ္မွာ သူေဌးဆာဦးဘိုးသာနဲ့ ျပည္သူေတြက မင္ေရးတစ္ၾကိမ္
၄။ ၁၂၇၅ ခုႏွစ္မွာ ျပည္သူ့ေငြနဲ့ တစ္ၾကိမ္
၅။ ၁၂၈၂ ခုႏွစ္မွာ ဘုံအလွဴ တစ္ၾကိမ္
၆။ ၁၃၁၁ ခုက ၁၃၁၅ခုအတြင္းမွာ ဘုံအလွဴတစ္ၾကိမ္
၇။ ၁၃၃၀ ခုႏွစ္ကစျပီး အခုထိ မင္ထပ္ဆဲတစ္ၾကိမ္ အၾကိမ္ေပါင္း ၇ၾကိမ္ ထပ္ျပီးပါျပီ။
စာလုံးေပၚေရးထပ္တဲ့မင္က ဘာမင္တဲ့တုံး။ တရုပ္မင္ေတာင့္ ေရေဖ်ာ္သလားလို့ စုံစမ္းတဲ့အခါ ျမန္မာ့နည္းနဲ့ ေဖ်ာ္စပ္တဲ့ ျမန္မာ့မင္လို့ပဲ သိရပါတယ္။ ေဖ်ာ္နည္းက မႏၲေလး ကြမ္းျခံရပ္က ေက်ာက္စလင္းမ်က္မွန္တိုက္ ဆရာထီဆီက ခ်ိပ္ကို တစ္ပိႆာ ၁၀ိေစ်းနဲ့ ဝယ္ပါသတဲ့၊ ခ်ိပ္အစိတ္သားကို ေရသုံးပိႆာနဲ့ သုံးခြက္တစ္ခြက္တင္က်ိဳ၊ ေရနံမွိဳင္းခံ၊ ေကာက္ရိုးျပာရည္နဲ့ေရာ၊ ျပီးရင္ ခ်ိပ္ရည္နဲ့ ေမျပီးသုံးတဲ့ မင္နက္ပါတဲ့။ ဒါဟာ စိန္တုံးဆရာေတာ္ရဲ့ မင္စပ္နည္းပဲလို့ ေျပာပါတယ္။
၁၂၅၄ခုႏွစ္က ေက်ာက္စာတစ္ခ်ပ္ကို မင္ထပ္ခ ၅ိ၊ ၁၃၅၁ခုႏွစ္က ေက်ာက္စာတစ္ခ်ပ္ကို မင္ထပ္ခ ၁၂ိ၊ အခု ေက်ာက္စာတစ္ခ်ပ္ကို မင္ထပ္ခ ၂၅ိ ေပးရပါတယ္။ မင္ထပ္သမားဟာ မတ္တပ္လည္း လုပ္ရတယ္။ ဒူးေထာက္လည္း ေရးရတယ္။ ထိုင္လို့လည္း ေရးရတယ္။ ေအာက္ဆုံးစာေၾကာင္းေတြက်ေတာ့ ဂူထဲဝမ္းလ်ားေမွာက္ျပီး ေရးထပ္ေပးရတာပါ။
သကၠရာဇ္ ၁၂၇၄ခုႏွစ္ (၁၉၁၂-၁၃) ခုမွာ အုတ္အဂၤေတ ေစတီေတာ္ေတြကို ရန္ကုန္ျမိဳ့က စပါးပြဲစား သူေဌး ဆာဘိုးသာက လုံးေတာ္ျပည့္ ေရႊသကၤန္းဒါယကာခံျပီး ေငြ (၄၀၀၀၀ိ)ကုန္ ေရႊသကၤန္း ကပ္လွဴပါတယ္။ ၁၂၈၀ျပည့္ႏွစ္မွာ ေတာင္ဘက္မုခ္က ၂၂ခန္းရွိတဲ့ သံေစာင္းတန္းကို ဦးခႏၲီက ၾကီးမွဴးေဆာက္လုပ္တယ္။ ကုန္ေငြ (၂၀၀၀၀)။ တစ္ႏွစ္တည္းမွာပဲ အေနာက္ဘက္ေစာင္းတန္း ၁၁ခန္းကို ေငြ (၈၈၀၀ိ) အကုန္ခံျပီး ဦးခႏၲီက ေဆာက္ျပန္တယ္။ ၁၂၈၆ခုႏွစ္မွာ ဆာဦးသာက သြပ္မိုး ကၽြန္းေစာင္းတန္း ေငြ (၂၀၀၀ိ)ကုန္ လွဴျပန္တယ္။ ၁၂၈၉ခုႏွစ္မွာဆာဘိုးသာက ေစတီ ၾကီး အေရွ့ဘက္မွာ ကၽြန္းတန္ေဆာင္းၾကီး ပ်က္စီးလို့ အုတ္အာရုံခံၾကီး ေငြ (၈၅၀၀ိ) အကုန္ခံျပီး ေဆာက္တယ္။
ဒိေနာက္ နယ္ခ်ဲ့တပ္ေတြ ဖ်က္ဆီးသြားလို့ ေဟာင္းေလာင္းျဖစ္ေနရစ္တဲ့ မဟာရံတံတိုင္းက သစ္သားပန္းပု တံခါး ေတြ မရွိေတာ့လို့ အျပင္ဘက္ဆုံး တံတိုင္းမွာ မႏၲေလး ပိဋကတ္ေတာ္ေက်ာက္စာအသင္းက ၁၂၇၅ခုႏွစ္မွာ ေတာင္မုခ္ သံတံခါး၊ မင္းသားၾကီး ဖိုးစိန္က ပြဲကရင္း ထည့္တဲ့ေငြ ၁၀၀၀ိ၊ ပိဋကတ္ ေက်ာက္စာအသင္းက ေငြ ၃၀၀ိနဲ့ ၁၂၇၆ခုႏွစ္မွာ အေနာက္မုခ္က သံတံခါးကို လွဴဒါန္းၾကတယ္။ ေျမာက္မုခ္နဲ့ အေရွ့မုခ္က သံတံခါးကိုေတာ့ ၁၂၉၄ ခုႏွစ္က်မွ မင္းတုန္းမင္း ၾကီးရဲ့ သားေတာ္၊ သမီးေတာ္၊ ေျမးေတာ္ေတြက လွဴဒါန္းၾကတယ္။
၁၂၇၆ခုႏွစ္မွာ ေစတီေတာ္ၾကီး ဝန္းက်င္ကို သံဝရံတာ (၁၀၈)ခန္းတိတိ ဦးခႏၲီက ၾကီးမွဴး ကာရံတယ္။ ဟိုတုန္းက ကုန္ေငြ (၁၀၈၀၀ိ) ျဖစ္သတဲ့။
၁၉၆၄ခုႏွစ္မွာေတာ့ ကုသိုလ္ေတာ္ ေဂါပကအဖြဲ့က ေက်ာက္စာဂူေတြရဲ့ ေအာက္ေျခပတ္လည္မွာ
ျခံဳႏြယ္ပိတ္ေပါင္းေတြ ေပါက္ေနတာကို ရွင္းေပးမွ ျဖစ္မယ္။ ဒါေတြက တစ္ေန့က်ရင္ ဂူေတြကို ဖ်က္ဆီးလာလိမ့္မယ္။ ဂူေျခရင္းကို ေက်ာက္ေသးရိုက္ျပီး အဂၤေတ ကိုင္ေပးမွ ျဖစ္မယ္ဆိုျပီး
ျပည္သူေတြက တတ္အားသမွ် လွဴဒါန္းေပးဖို့ လူထု သတင္းစာကေန ႏွိဳးေဆာ္ခိုင္းတာနဲ့ ႏွဳိးေဆာ္ေပးခဲ့ရဖူးတယ္။ ေက်ာက္ေသးရိုက္ အဂၤေတ ခင္းၾကတဲ့ ျပည္သူ့အလွဴဟာ ၁၉၆၈ ခုႏွစ္အတြင္းမွာ ဂူအားလုံးအတြက္ ျပည့္စုံသြားခဲ့တယ္။
သမိုင္းေၾကာင္း
ဗုဒၶေဟာၾကားတဲ့
တရားေတာ္ေတြကို ေရႊျပား၊ ေငြျပား၊ ေက်ာက္ျပားနဲ့ ေပရြက္ေတြေပၚမွာ
ေရးထိုးတဲ့ ဓေလ့ဟာ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ ဗုဒၶဘာသာ စေရာက္ကတည္းက ရွိခဲ့တဲ့
ဓေလ့တစ္ခုပါပဲ။ ဒါေပမယ့္ ပိဋကတ္သုံးပုံစလုံးကို အျပည့္အစုံ
ေက်ာက္ျပားေပၚမွာ ေရးတင္တာကေတာ့ မင္းတုန္းမင္းၾကီး ပထမဆုံးပါပဲ။တစ္ပိုင္းတစ္စ တစ္စိိတ္တစ္ေဒသကို ေရးတင္တဲ့ ဒီဓေလ့ ဘယ္ေလာက္အထိေစာေစာေတြ့ရဖူးသလဲဆိုရင္ "ေအဒီ ၆ရာစု ျမန္မာႏိုင္ငံကို ဗုဒၶဘာသာ စေရာက္ကတည္းကပဲ ျဖစ္ရမယ္" လို့ ေရးထားတဲ့ အကၡရာကို ၾကည့္ျပီး ခန့္မွန္းႏိုင္တဲ့ ေရႊေရး ပိဋကတ္ေတြ သေရေခတၱရာျပည္ျမိဳ့နားမွာ ၁၈၉၇ခုႏွစ္က ပထမဆုံး ေတြ့ရဖူးတယ္။ ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ့ ပထမဆုံး ေက်ာက္စာဝန္ (Emil Forchammer) ေတြ့တာျဖစ္တယ္။
ေတြ့တဲ့ေနရာက သေရေခတၱရာျမိဳ့ေဟာင္းနားက လယ္ေပၚရြာ ေမာင္ကန္ကုန္းမွာပါ။ ေရးထားတဲ့ စာက ျဗဟၼီအကၡရာပြားျဖစ္တဲ့ အိႏၵိယတာင္ပိုင္းသုံး ေတလဂူကေနရီ ကဒမၼ အကၡရာနဲ့ပါ။ ၃ေၾကာင္းေရး ေရႊေပ ၂ခ်ပ္မွာ ေရးတဲ့စာက ရွင္သာရိပုတၱရာျဖစ္မယ့္ ဥပတိႆပရိဗုိဇ္ကို အရွင္ အႆဇိမေထရ္က ေဟာေတာ္မူတ်ဲ့ ဝိနည္းမဟာဝါပါဠိေတာ္လာ-
"ေယ ဓမၼာ ေဟတုပၸဘဝါ" အစခ်ီတဲ့ ဂါထာနဲ့ ဒိဃနိကာယ္ ပါဠိေတာ္၊ မဇၩိမနိကာယ္ ပါဠိေတာ္၊ အဂၤုတၱရနိကာယ္ ပါဠိေတာ္၊ ခုဒၵကနိကာယ္ပါဠိေတာ္၊ အဘိဓမၼာ ပိဋကတ္၊ ဝိဘင္းပါဠိေတာ္ေတြထဲက ဗုဒၶစကားေတြ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါဟာ ပထမဆုံးနဲ့ အေစာဆုံးေတြ့ရတဲ့ ေရွးအေထာက္အထားပါ။ လြန္ခဲ့တဲ့ အႏွစ္ (၁၃၀၀-၁၄၀၀)ကေပါ့။
ပိဋကတ္ေတာ္ေတြကို ေက်ာက္ျပားထက္မွာ ေရးထိုးေသးတယ္ဆိုတဲ့ အေထာက္အထားတစ္ခုကိုလည္း ၁၉၁၀-၁၁ ခုႏွစ္က်ေတာ့ ျပည္က ေဘာေဘာၾကီးဘုရားေျခရင္းမွာ သုံးပိုင္းက်ိဳးေနတဲ့ ေက်ာက္ျပားတစ္ခ်ပ္အျဖစ္နဲ့ ေတြ့ရျပန္တယ္။ ဒီေက်ာက္ျပားေပၚမွာ အဘိဓမၼာ ပိဋကတ္ ဝိဘင္းပါဠိေတာ္ထဲက ေကာက္ႏွဳတ္ခ်က္ေတြ ေရးထားတယ္။
ေနာက္ ၁၉၂၆ ခုႏွစ္က်ေတာ့ ျပည္ျမိဳ့ေဟာင္းက ကုလားကန္ကုန္းရြာနားက ေတာင္သူ ဦးခင္ဘရဲ့ ကုန္းကမူကေလး တစ္ခုကိုတူးလိုက္ေတာ့ ေရႊေပလႊာ အခ်ပ္ ၂၀ ေတာင္ ေတြ့ရျပန္တယ္။ ၁၈ခ်ပ္က သုံးေၾကာင္းေရး. တစ္ခ်ပ္က ၄ေၾကာင္း၊ တစ္ခ်ပ္က ၂ေၾကာင္းေရးထားတယ္။
ေရးတဲ့စာက ပထမ ေရႊေပမွာ "သိဒၶမ္၊ အဝိဇၨာပစၥယာ သခၤါရာ" အစခ်ီတဲ့ ပဋိစၥသမုပၸါဒ္ ေဒသနာကို ကဒမၺအကၡရာနဲ့ ေရးထားပါတယ္။ က်န္ေရႊေပခ်ပ္ေတြေပၚမွာေတာ့ မဇၩိမနိကာယ္၊ ခုဒၵကနိကာယ္၊ ဒိဃနိကာယ္၊ အ၈ၤုတၱရနိကာယ္၊ သံယုတၱနိကာယ္ဆိုတဲ့ နိကာယ္၅ရပ္က ဗုဒၶဝစနေတြ ျဖစ္ပါတယ္။ ၁၉၂၈ခုႏွစ္မွာေတာ့ ကၽြန္းေတာေက်းရြာစုက ေရႊေပတစ္ခ်ပ္ ေတြ့ေသးတယ္။ ပိဋကတ္ေတာ္ ေကာက္ႏွဳတ္ခ်က္ေတြပဲ ေရးထားတယ္။
ဒုတိယကမၻာစစ္ျပီးေတာ့ သေရေခတၱရာ ျမိဳ့ရိုးတံခါးေပါက္နားက ေက်ာက္စာတိုင္ ၂တိုင္ ေတြ့လာတယ္။ ေရႊတံခါးျမိဳ့ေပါက္နားကေတြ့တဲ့တိုင္မွာ မဂၤလသုတ္ဂါထာေတြ ထိုးထားတယ္။ ကုန္းရိုးရြာနားက ျမိဳ့ေပါက္မွာ ေတြ့တဲ့တိုင္မွာ ေတာ့ ရတနသုတ္ ပါဠိေတာ္ေတြ ေရးထားတယ္။ သေရေခတၱရာျမိဳ့တစ္ဝိုက္ကေတြ့တဲ့ ဒီေရႊေပ ေက်ာက္ျပားေတြေပၚမွာ သကၠရာဇ္ေတာင္ တစ္ခုမွ မပါဘူး။ ေရးထားတဲ့ အကၡရာကို ၾကည့္ျပီးေတာ့ပဲ ၅ ရာစု ၆ ရာစု ၇ရာစုက ျဖစ္မယ္လို့ ခန့္မွန္းရတာျဖစ္တယ္။
ေထရဝါဒ ဗုဒၶဘာသာ ျမန္မာႏိုင္ငံကို ေရာက္တယ္။ ေရာက္ကတည္းက ပိဋကတ္ေတာ္ေတြကို ေပထက္၊ ေက်ာက္ထက္ အကၡရာတင္တဲ့အေလ့ရွိတယ္ဆိုတာကို ဒီေတြ့ရွိခ်က္နဲ့ ေကာက္ခ်က္ခ်ရပါတယ္။
ပုဂံ
သကၠရာဇ္
၉ရာစုမွာ သေရေခတၱရာ ေမွးမွိန္ျပီး ပုဂံေခတ္ ထြန္းကားလာတယ္။
ပုဂံေခတ္ေရာက္ေတာ့ အေနာ္ရထာမင္းက သထုံမင္းအဆက္ဆက္တို့ ကိုးကြယ္တဲ့
မြန္စာနဲ့ ေပေရး ပိဋကတ္ေတာ္ အစုံ ၃၀ ကို ဆင္ျဖဴ ၃၂စီးနဲ့ ပုဂံပင့္လာျပီး
ပုဂံမွာ ပိဋကတ္ေတာ္ေတြကို ျမန္မာ အကၡရာနဲ့ ေပေပၚမွာ အားလုံးေရးတင္ပါတယ္.။
မြန္ကေန ျမန္မာျပန္တဲ့ အခါ မြန္ပိဋကတ္ကိုခ်ည္း စိတ္မခ်လို့ အေနာ္ရထာမင္းက
သီဟိုဠ္ဘုရင့္ဆီ လူလြတ္ေစျပီး သီဟုိုဠ္ပိဋကတ္တစ္မူ ယူေစခဲ့၊
သီဟုိုဠ္မူနဲ့လည္း တိုက္ေစခဲ့ျပီးမွ ျပန္ေရးတာ ျဖစ္သတဲ့။ေနာက္ေတာ့ ပုဂံမွာ ပိဋကတ္ေတာ္ေတြကို ေပေပၚေရးတာ အလြန္မ်ားျပားလာလို့ စာေရးတဲ့သူနဲ့ ေပသမားရယ္လို့ အလုပ္သမားႏွစ္မ်ိဳးရွိတဲ့အေၾကာင္း ပုဂံေက်ာက္စာေတြထဲမွာ 'စာရိယ္' တို့ 'ပိယ္သမာ'တို့ဆိုတဲ့ စကားလုံးေတြ ခဏခဏ ေတြ့တာကိုေထာက္လို့ သိႏိုင္ပါတယ္။
ပုဂံေခတ္ကစျပီး ပိဋကတ္ေတာ္ကို ေပေပၚေရးတဲ့အေလ့ ထြန္းကားလာလိုက္တာ ရတနာပုံ မႏၲေလးေခတ္အထိပဲ ဆိုပါစို့။ ဘုရင္တစ္ပါး ထီးနန္းတက္တယ္ဆိုရင္ ပိဋကတ္ေတာ္ကို ေပထက္ေရးျပီး ပူေဇာ္တာဟာ ပထမဆုံးလုပ္တဲ့ ဘုရင္သစ္ရဲ့ အေလ့တစ္ခုပါပဲ။ ေရွးက ေပမွာ ကညစ္ေရး မင္ေရး ၂မ်ိဳးပဲ ရွိတယ္။ လြန္ခဲ့တဲ့ အႏွစ္ ၃၀၀ေက်ာ္က နန္းစံတဲ့ (၁၆၇၃)ခု ဝမ္းပဲအင္းစံမင္းလက္ထက္ေရာက္ေတာ့ ေပကို သစ္ေစးသရိုးကိုင္ျပီး ေဆးဒန္းႏွင့္ အကၡရာေရး ေရႊခ်တဲ့ ေရႊစာေရးနည္း ေပၚလာလို့ ေရႊေရး၊ မင္ေရး၊ ကညစ္ေရးေပရယ္လို့ ေပသုံးမ်ိဳး ျဖစ္လာပါတယ္။
ပုဂံေခတ္မွာ ပိဋကတ္ေတာ္ထဲက ေကာင္းႏိုးရာရာ မိမိၾကိဳက္ႏွစ္သက္တဲ့ ပါဠိေတာ္ကို ေက်ာက္ထက္ အကၡရာတင္တာမ်ိဳးေတာ့ ရွိတယ္။ ႏို့ေပမယ့္ ပိဋကတ္သုံးပုံစလုံး အျပည့္အစုံကို ေက်ာက္ထက္အကၡရာတင္တာေတာ့ မင္း တုန္းမင္းၾကီး လုပ္ေဆာင္တာ ပထမဆုံးပဲ ျဖစ္ပါတယ္။
ေနာက္တိုးမ်ား
ကုသိုလ္ေတာ္ထဲမွာ
ပိဋကတ္သုံးပုံစလုံးကို သလင္းေက်ာက္ျဖဴနဲ့ ေက်ာက္ထက္အကၡရာတင္ျပီး
ေက်ာက္စာဂူနဲ့ လွဴဒါန္းတဲ့ ကုသိုလ္ဟာ အလြန္ထူးျမတ္တယ္၊ အဓြန့္ရွည္လို့
တည္ထြန္းႏိုင္တယ္လိူျပင္းျပင္းျပျပ ယုံၾကည္ၾကတာနဲ့ ေနာက္လူေတြက သေဘာက်ျပီး
ကိုယ္တတ္ႏိုင္သေလာက္လိုက္ျပီး ေက်ာက္ထက္အကၡရာ တင္လွဴတဲ့ ကုသိုလ္ေတြ
လုပ္ၾကတာ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား ေပၚလာတယ္။၁။ ရေသ့ၾကီး ဦးခႏၲီက ပိဋကတ္ေတာ္ကိုသာမက အ႒ကထာနဲ့ ဋီကာေတြကိုလည္း ေက်ာက္ထက္အကၡရာ တင္သင့္တယ္လို့ ယူဆတာနဲ သာသနာပိုင္ ေတာင္ခြင္ဆရာေတာ္ အမွဴးျပဳတဲ့ ဆရာေတာ္မ်ားကို ေလွ်ာက္ထား ခြင့္ပန္တယ္။ ဆရာေတာ္မ်ားရဲ့ ခြင့္ျပဳခ်က္ရတဲ့အခါ အ႒ကထာနဲ့ ဋီကာ စုစုေပါင္း ေက်ာက္စာခ်ပ္ ၁၇၇၄ခ်ပ္ကို ကုသိုလ္ေတာ္အနီးက စႏၵာမုနိဘုရားအတြင္းမွာ ၁၂၇၅ခုႏွစ္က စိုက္ထူေစခဲ့ပါတယ္။
ရေသ့ၾကီး ဦးခႏၲီကို အိမ္ေရွ့မင္း ကေနာင္ကိုယ္ေတာ္ၾကီးရဲ့ သမီး ရန္ေအာင္ျမင္ျမိဳ့စားမင္းသမီး သုသီရိသခၤါဝတီက မင္းတရားၾကီးရဲ့ ကုသိုလ္ေတာ္ထဲမွာ ပိဋကတ္သုံးပုံ ပါဠိေတာ္ေတြရွိရင္ အိမ္ေရွ့ဘုရားရဲ့ စႏၵာမုနိဘုရား ထဲမွာ အ႒ကထာနဲ့ ဋီကာေတြ ရွိဖိ့ုေကာင္းပါတယ္လို့ အၾကံေပး ေလွ်ာက္ထားတာလို့ သိရပါတယ္။
၂။ မုံရြာက လယ္တီေက်ာင္းတိုက္အတြင္းမွာေတာ့ လယ္တီဆရာေတာ္ ဘုရား ေရးသားခဲ့တဲဲံ ဗုဒၶဘာသာ က်မ္းစာအုပ္ပါ စာေတြကို ေက်ာက္စာေရးထြင္းျပီး စိုက္ထူလွဴဒါန္းထားၾကပါတယ္။
၃။ ေညာင္ရမ္္းမွာေတာ့ ျမိဳ့မရြာက သူေဌးကုန္းဘုရား အေနာက္ဘက္ေဘးမွာ သူေဌး ဦးဘိုးရုန္းက အ႒ကထာေတြကို ေက်ာက္ထက္အကၡရာတင္ျပီး လွဴထားပါတယ္။
၄။ ေရနံေခ်ာင္းမွာေတာ့ ဦးသာကံဆိုတဲ့ အလွဳ့ဒကာက ပိဋကတ္သုံးပုံ ပါဠိေတာ္နဲ့ အ႒ကထာေတြကို စက်င္ေက်ာက္ျပားေတြေပၚမွာ ေရးထြင္းျပီး ေက်ာက္စာတိုက္ၾကီး ၅တိုက္အျပည့္ စိုက္ထူျပီး လွဴဒါန္းထားပါတယ္။
၅။မင္းကင္း ၆။ မိတၳိလာ ၇။ ဓႏုျဖဴ၊ ၈။ မိုးကုတ္နဲ့ ၉။ ဟသၤာတမွာလည္း ပိဋကတ္ေတြကို ေက်ာက္စာထြင္းထုျပီး လွဴၾကပါေသးတယ္။
ဟသၤာတမွာေတာ့ ဟသၤာတခရိုင္ အေဖ်ာက္၊ ဆကာၾကီးရြာမွာ ဦးပြၾကီးဆိုတဲ့ လူခ်မ္းသာတစ္ဦးက လွဴထားခဲ့တာပါ။ မႏၲေလး ကူသိုလ္ေတာ္ထဲကလိုပဲ ပိဋကတ္သုံးပုံ ပါဠိေတာ္မ်ားကို ေက်ာက္ျပား ၇၃၀ေက်ာ္မွာ ထြင္းထု လွဴဒါန္းတာျဖစ္တယ္။ ၁၂၉၆ ခုႏွစ္ (၁၉၃၄)က စထြင္းတယ္။ စစ္ၾကီးျပီးမွ လုံးဝ အျပီးတတ္တယ္။
၁၀။ မိတၳီလာခရိုင္ထဲက သဲေတာသိမ္ေတာ္မွာလည္း ပိဋကတ္သုံးပုံကို ေက်ာက္စာထြင္းထုျပီး လွဴထားတာ ရွိပါေသးတယ္။
၁၁။ သထုံက ေရႊစာရံဘုရားမွာေတာ့ နိႆယနဲ့ အ႒ကထာေတြကိုခ်ည္း ေက်ာက္ျပားေပၚမွယ ထြင္းျပီး လွဴဒါန္းထားပါတယ္။
မိတၳီလာ ေက်ာက္စာတိုက္
မိတၳီလာျမိဳ့ရဲ့ ေျမာက္ဘက္မွာရွိတဲ့ ေရႊျမင္မိ ဘုရား ပရဝဏ္ထဲမွာ ပိဋကတ္သုံးပုံအဖြင့္ အ႒ကထာ ပါဠိေတြကို ေက်ာက္ထက္အကၡရာတင္ျပီး သားသမီး ၁၁ေယာက္ရဲ့ မိဘ ဦးလွိဳင္နဲ့ ဇနီး ေဒၚအိမ္ျငိမ့္တို့က လွဴဒါန္းထားပါတယ္။ ဒီအလွဴကို ေက်ာက္တံခါးေတာရစာခ်ဆရာေတာ္ ဦးပ႑ဝက တိုက္တြန္းလွဳံေဆာ္တဲ့အတြက္ လွဴတယ္လို့ သိရတယ္။
ေက်ာက္အမ်ိဳးအစား
ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ
ေက်ာက္ျပားေပၚ စာေရးတာ သေရေခတၱရာေခတ္ကတည္းက ရွိခဲ့တယ္။ အဲဒီေက်ာက္စာေတြကို
ေလ့လာတဲ့အခါ ကိုယ့္ေဒသနဲ့ နီးတဲ့ေနရာက ရတဲ့ေက်ာက္၊ ထုလို့ ထြင္းလို့
လြယ္တဲ့ ေက်ာက္နဲ့ပဲ စာထြင္းၾကတာမ်ားတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ေက်ာက္စာေတြကို
ၾကည့္လိုက္မယ္ဆိုရင္ သဲေက်ာက္တိူ့ လိပ္သဲေက်ာက္တို့ ဆိုတာေတြနဲ့ ထုၾကတယ္။
ပုဂံေခတ္ေက်ာက္စာေတြဆိုရင္ အမ်ားအားျဖင့္ ေက်ာက္ဆည္ ေဝဘူေတာင္ကထြက္တဲ့
ေက်ာက္ေတြနဲ့ ထုထာ မ်ားပါတယ္။ကုန္းေဘာင္ေခတ္ ဘိုးေတာ္ဘုရားလို့ေခၚတဲ့ ဗဒုံမင္းလက္ထက္က်ေတာ့ မတၱရာနယ္ စက်င္ေတာင္က ေက်ာက္ကို စသုံးလာတာ ေတြ့ရပါတယ္။ စက်င္ေက်ာက္ဟာ တကယ္ေတာ့ ေက်ာက္စာထြင္းဖို့အတြက္ဆိုရင္ မာအားၾကီး တဲ့ ေက်ာက္မို့ စာထြင္းသမား မၾကိုက္ဘူးေပါ့၊ ႏို့ေပမယ့္ သူက အသားျဖဴတတယ္။ ျဇူသမွ ဆြတ္ဆြတ္ျဖဴတယ္။ ျပီးေတာ့ ေကာင္းတဲ့ေက်ာက္ဆိုရင္ျဖင့္ အရည္ဝင္ေနတာမို့ ေက်ာက္သလင္း ေက်ာက္စိမ္းျဖဴအထိ အဆင့္ျမင့္ျမင့္မွာ ရွိပါတယ္။
စက်င္ေတာင္ဟာ မူလက ေက်ာက္ျဖဴေတာင္လို့ပဲ သိၾကတယ္။ မင္းတုန္းမင္းၾကီးလက္ထက္မွာေတာ့ စက်င္ေတာင္က မိုးကုတ္ထြက္ ပတၱျမားနဲ့မျခား အရည္အေသြးေကာင္းတဲ့ ေက်ာက္နီေတြ ရွာေတြ့လို့ ဘုရင္ကို လာဆက္ၾကတာနဲ့ ပတၱျမားေတာင္ေတာ္လို့ မင္းတရားၾကီးက နာမည္ေျပာင္းျပီး ေခၚေဝၚခဲ့ပါတယ္။ "ဒီေတာင္ဟာ ေတာင္ထူးေတာင္ျမတ္ျဖစ္သတဲ့။
ဒီေတာင္ကထြက္တဲ့ ဘူမိဥကၠ႒- ပဝရေသလာ ရတနာ ေက်ာက္သလင္းထက္မွာ ဘုရား ႏွဳန္ကပါဌ္ ပိဋကတ္ေတာ္မ်ားကို ထြင္းထုေစတယ္။ ေက်ာက္မွာ ၁။ အမ်က္မဏိေက်ာက္မ်ိဳး.. ၂။ ပါသာဏ ေက်ာက္မ်ိဳးရယ္လို့ ၂မ်ိဳး၂စား ရွိတဲ့အနက္က ပါသာဏေက်ာက္မ်ိဳးကေတာ့ သူမ်ားေရးထိုးဖူးခဲ့လွျပီ အရွည္မတည္ ပ်က္စီးတတ္တယ္။ ဒီစက်င္ေတာင္က အမ်က္မဏိေက်ာက္မ်ိဳးကေတာ့ ေက်ာက္သလင္းမ်ိဳးမို့ အလြန္ခိုင္ခံ့တယ္" ဆိုျပီး ဒီ ေက်ာက္ျဖဴျပားကို ေရြးခ်ယ္ထုလုပ္ေစတာ ျဖစ္ပါတယ္။
မင္းတုန္းမင္းၾကီးရဲ့ ယုံၾကည္ခ်က္ကေတာ့ ဘုရားေဟာၾကားခဲ့တဲ့ တရားေတာ္ဆိုတာ သာသနာ တည္သေလာက္သာ တည္တယ္။ ဒိထက္ပိုျပီး အရွည္မတည္ဘူး။ ကႆဖဘုရားလက္ထက္က ဝက္တူးတဲ့ ေက်ာက္ဂူဟာ ေဂါတမဘုရားလက္ထက္အထိ ကပ္တစ္ကပ္ေက်ာ္ျပီး တည္တ့ံခိုင္ျမဲသတဲ့။ ဒါေၾကာင့္ ပိဋကတ္ေတာ္ေတြ ကို အျပည့္အစုံ အလြန္ခိုင္မယ့္ ေက်ာက္ျဖာၾကီးေတြေပၚမွာ ထြင္းထုခဲ့မယ္။
ဒါေတြကျဖင့္ "ဝိဝဋ႒ာ၊ ကမၻာကပ္ေၾက၊ မေၾကဥဒါန္း၊ စာတန္းေမာ္ကြန္း၊ တည္ထြန္းပကတိ၊ ပဥၥမကပၸ႒ီတိ၊ တည္ရွိထင္ရွားရစ္ေစျခင္းငွာ၊ ႏွစ္ဆယ့္ေလးပါး ပတၱျမားမ်ိဳးအပါ၊ သလင္းေဘာ္သား၊ ေက်ာက္ဖ်ာ ၇၂၉ထက္၊ ေသလကၡရာ၊ ပိဋကတ္ ဓမၼခႏၶာကို၊ ေသခ်ာစြာေရးထုရိုက္သြင္း၍ ေရႊမင္ဝင္းဝင္း ထည့္သြင္းေတာ္မူ…." မယ္ (နိဗၺနကထာ က်ဴးရင့္စာ) လို့ ကမၻာတည္သေရြ့ မပ်က္မစီး တည္ရွိတဲ့ ငုံး၊ သိမ္၊ က်ဴ၊ လ၊ ကပၸ႒ီတိေလးပါး မကေစရဘူး ဒီေက်ာက္စာေတြက ပဥၥမေျမာက္ကပၸ႒ီတိ ျဖစ္ရမယ္လို့ ေအာက္ေမ့ျပီး လုပ္ေဆာင္ခဲ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။
လုပ္ေဆာင္ခဲ့ပုံ
စက်င္ေတာင္ဆိုတာ
မႏၲေလးျမိဳ့ရဲ့ ေျမာက္ဘက္ အေရွ့ယြန္းယြန္း ၃၂မိုင္အကြာမွာ တည္ရွိပါတယ္။
ဒီေတာင္ၾကီး ေပၚက ေက်ာက္သားေကာင္းတာ ေခ်ာတာေတြကို တူးေဖာ္ျဖတ္ေတာက္ျပီး
ပထမေက်ာက္ဖ်ာၾကီးေတြကို ေက်ာက္ျပား ေလာင္းတယ္။ ပုံၾကမ္းဆတ္ရတယ္။
ျပီးရင္ေတာင္ေအာက္ခ်၊ ေရတက္တဲ့အခ်ိန္ေလွေပၚတင္၊ ကလမက္ေခ်ာင္းကေနျပီး
ဧရာဝတီျမစ္ကိုဝင္တဲ့ ေလွေတြနဲ့ စုန္ခဲ့ျပီး မႏၲေလးဆိပ္ကို အေရာက္လာ၊
မႏၲေလးဆိပ္ကမ္းကမွ နန္းေတာ္ထဲကို သြင္းျပီး ေက်ာက္ျပားေတြကို ပထမဆုံး
ေရႊေဘာ္ထိုး ေခ်ာၾကရတယ္။ ေခ်ာျပီဆိုေတာ့ ထြင္းလိုတဲ့စာကို ခဲနဲ့ ေရးၾကရတယ္။
ေရးျပီးရင္ မွန္မမွန္ စာနဲ့တိုက္ၾကရတယ္။ မွန္ျပီဆိုတဲ့အခါ
လက္တတ္ေက်ာက္ဆတ္သမား ၅၀ေက်ာ္နဲ့ ထြင္းပါတယ္။ ထြင္း ျပီးရင္ ထြင္းတဲ့စာမ်ား
မွန္မမွန္ တစ္ၾကိမ္စာတိုက္ျပန္တယ္။ မွန္ကန္တဲ့အခါ မင္နဲ့ လိုက္ထပ္ရပါတယ္။ေက်ာက္ျပားေပၚမွာ ပထမဆုံး ထြင္းမယ့္စာေရးေတာ့ ေက်ာေရာ ဝမ္းပါ ၂မ်က္ႏွာေရးတာမို့ လက္ေရးလည္း ေကာင္းတယ္ ျမန္လည္းျမန္တယ္ဆို ၃ရက္ၾကာေရးရတယ္။ လက္ေရးေကာင္းေပမယ့္ ေႏွးတယ္ဆိုရင္ ၅ရက္ၾကာေရးရတယ္။ ေရးျပီးလို့ စာတိုက္ျပီးျပီ မွန္ျပီ ထုေတာ့ဆိုရင္ စာထုျမန္တဲ့လူဟာ တစ္ေန့ကို ၁၅ေၾကာင္း၊ ၁၆ေၾကာင္း ျပီးေအာင္ထုႏိုင္တယ္။ ေႏွးတဲ့လက္က တစ္ေန့ ၁၀ေၾကာင္းျပီးပါတယ္။ စာတစ္မ်က္ႏွာမွာ စာေၾကာင္းေရ ၈၀ ကေန ၁၀၀ ေက်ာ္အထိ ရွိပါတယ္။
ကုသိုလ္ေတာ္ထဲက မင္းတရားၾကီး ကုသိုလ္ေက်ာက္ျပားေတြရဲ့ အဆင့္အတန္းအေနအထားကို ကေန့ ေက်ာက္ဆစ္လုပ္ငန္း နယ္မွာ ရွိေနၾကတဲ့ ပညာသည္ေတြကို ေမးၾကည့္တဲ့အခါ ေက်ာက္သားအေနနဲ့လည္း ေက်ာက္ဆင္းတု ေတာ္မ်ားထုတဲ့ အဆင့္ရွိတဲ့ အသားေကာင္းတဲ့ေက်ာက္သားပထမတန္းေတြ ကုသိုလ္ေတာ္ ေက်ာက္စာေတြမွာ အားလုံးမဟုတ္ေသာ္ည္း အမ်ားၾကီးပါတယ္။ ေက်ာက္သားပြတဲ့ ညံ့တဲ့ေက်ာက္ခ်ပ္က နည္းတယ္လို့ ေျပာျပပါတယ္။
ေက်ာက္စာထုတဲ့ လက္ရာအေနနဲ့ေကာ ဘယ္လိုေနပါသလဲ၊ ထုၾကရတာ မင္းမိန့္နဲ့မို့ လက္ရာဟာ ေတာ္ရုံပဲ ရွိသလား ေကာင္းသလားလို့ ေမးေတာ့ လူျမင္ကြင္းမွာထားတဲ့ ေက်ာက္စာရဲ့ လက္ရာေတြက အေကာင္းဆုံး၊ လူနဲ့ ေဝးရာ အျပင္တံတိုင္း ထဲကေက်ာက္စာေတြက တခ်ိဳ့လက္ရာ နည္းနည္းပါးပါး သီတာ ည့့ံတာပါတယ္လို့ ေျပာပါတယ္။
လက္ရာေကာင္းတယ္ဆိုတာက ေက်ာက္ျပားၾကီး မ်က္ႏွာျပင္ ညီေနတာရယ္၊ ထြင္းထားတဲ့စာလုံး အတိမ္အနက္ ညီေနတာ၊ စာရဲ့ ႏွဳတ္ခမ္း အက်ဥ္းအက်ယ္ ညီတာကိုလက္ရာေကာင္းတယ္လို့ ေျပာတာပါ။ လက္ရာေကာင္းမေကာင္း သိခ်င္ရင္ ဖေယာင္းလုံးနဲ့ ႏွိပ္ၾကည့္ရင္ သိပါတယ္။ ကုသိုလ္ေတာ္ေက်ာက္စာေတြ ထြင္းတဲ့ အခ်ိန္တုန္းကလည္း အဲဒီနည္းနဲ့ လက္ရာကို စစ္ခဲ့ပါသတဲ့။
စႏၵာမုနိထဲက အ႒ကထာနဲ့ ဋီကာေတြ ထုထားတဲ့ ေက်ာက္စာေတြကေတာ့ ေက်ာက္စာအေနနဲ့လည္း ကုသိုလ္ေတာ္ေက်ာက္ျပားကို မမီဘူး၊ လက္ရာအေနနဲ့လည္းမမီဘူး။ တခ်ိဳ့လက္ရာေတာ္ေတာ္ညံ့တယ္လို့ သိရပါတယ္။ လယ္တီေက်ာက္စာကေတာ့ စာလုံးၾကီးတယ္ က်ဲတယ္။ ေက်ာက္ျပားေပၚမွာ စာထြင္းတဲ့အခါ တကယ္လို့ မွားယြင္းျပီး ထု မိတယ္၊ စာက်ေနရစ္တယ္ဆိုတာမ်ိဳးရွိလို့ ျပင္ခ်င္ရင္ ဘယ္လိုလုပ္ရသလဲဆိုေတာ့ မွားတဲ့ေနရာ တစ္ဝိုက္ကို တံစဥ္းနဲ့ စာလုံးကုန္ေအာင္ စားပစ္လိုက္ရတယ္။ တစ္လုံးမွားရင္ တစ္ထြာေလာက္ စားပစ္လိုက္၊ ျပီးမွ အားလုံးအသစ္ျပန္ထု၊ ဒါမွ အမွားျပင္တာကို လူ့မ်က္စိက မျမင္ဘဲ ရွိတယ္။ လက္ဖဝါးနဲ့ စမ္းမွသာ အဲဒီအနားတစ္ဝုိက္ရဲ့ မ်က္ႏွာျပင္က နည္းနည္းနိမ့္ တယ္ ခ်ိဳင့္တယ္ဆိုတာ သိႏိုင္တယ္။ ဒီနည္းနဲ့ ျပင္ရပါတယ္။
ကုသိုလ္ေတာ္ပိဋကတ္ေက်ာက္စာေတြကိူ ၁၂၂၂ခု တန္ေဆာင္မုန္းလဆန္း ၁ရက္ (၁၄-၁၀-၁၈၆၀)ေန့ကစျပီး နန္းေတာ္ထဲက ၾကီးက်ယ္ခမ္းနားလွတဲ့ တန္ေဆာင္းၾကီးထဲမွာ စထုတယ္။ ၁၂၃၀ ကဆုန္လဆန္း ၁၄ရက္ (၄-၅-၁၈၆၈)မွာ အားလုံး ျပီးစီးပါတယ္။ ၇ႏွစ္ ၆လနဲ့ ၁၄ရက္ ၾကာပါတယ္။ ပိဋကတ္ေတာ္ေတြကို ေက်ာက္ထက္ အကၡရာတင္တာနဲ့ ပဥၥမ သဂၤါယနာတင္တာ အတူတူ မဟုတ္ပါဘူး၊ တျခားစီပါ။
ပဥၥမ သဂၤါယနာတင္ပြဲက ၁၂၃၃ခု တန္ခူး လျပည့္ေက်ာ္ ၁၁ရက္ ႏွစ္ဆန္းတစ္ရက္ (၁၅-၄-၁၈၇၁) စေနေန့ကစျပီး သံဃာေတာ္ ၂၄၀၀ နဲ့ ပိဋကတ္သုံးပုံကို ဝိနည္းေတာ္ကစျပီး ေန့ညမစဲ ရြတ္ဖတ္ သရဇၩယ္တာ အဲဒီႏွစ္ ေတာ္သလင္း လျပည့္ေက်ာ္ ၁၄ရက္ (၁၂-၉-၁၈၇၁) အဂၤါေန့မွာ ျပီးတယ္။ ၅လနဲ့ ၃ရက္ ၾကာပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ပဥၥမ သဂၤါယနာတင္တာက ေက်ာက္ထက္အကၡရာတင္ျပီး ၃ႏွစ္ၾကာမွ ျပဳလုပ္တာ ျဖစ္ပါတယ္။
ကုသိုလ္ေတာ္မူ
မင္းတုန္းမင္းၾကီးရဲ့
ပိဋကတ္သုံးပုံ ပါဠိေတာ္ေတြဟာ စိုက္ထူျပီးလို့ ႏွစ္ေပါင္း ၃၀ေက်ာ္
ၾကာရွိတဲ့အခါ ပထမဆုံး အၾကိမ္အျဖစ္ စကၠဴစာရြက္ေပၚကို ေရာက္ရွိလာျပီး
စာအုပ္ၾကီးမ်ားအျဖစ္နဲ့ ထြက္ေပၚလာပါေတာ့တယ္။ ေက်ာက္ထက္ကေနျပီး
စကၠဴထက္ေရာက္ေအာင္ ေဆာင္ၾကဥ္းသူကေတာ့ ဟံသာဝတီ ပိဋကတ္ပုံႏွိပ္တိုက္ပိုင္ရွင္
မစၥတာ ပီ (ဖီးလစ္) အိပ္ခ်ရစ္ပ္ေလပါ။ပိဋကတ္သုံးပုံစလုံးက ပါဠိေတာ္ေတြကို ရိြဳင္ရယ္ ရွစ္ခ်ိဳးဆိုက္နဲ့ စာမ်က္ႏွာ ၄၀၀ တစ္ဝိုက္မွာရွိတဲ့ စာအုပ္ၾကီး ၃၈အုပ္ ရိုက္ႏွိပ္ရပါတယ္။ မစၥာရစ္ပေလက ဒီပိဋကတ္ေတာ္ေတြကို ပထမဆုံး စကၠဴထက္မွာ အကၡရာတင္မယ္၊ စက္တင္ပုံႏွိပ္မယ္လို့ စိိတ္ကူးတဲ့အခါ တစ္ခ်ိဳ့က ပိဋကတ္ေတာ္မို့ လူေတြ မေလးမစား လုပ္ကုန္ရင္ ငရဲၾကီးမယ္၊ အဂါဝရျဖစ္မယ္ဆိုျပီး သေဘာမတူဘူး၊ ကန့္ကြက္တယ္။ ဒါေၾကာင့္ ေတာင္ခြင္သာသနာပိုင္ဆရာေတာ္ကို ေမးျမန္း ေလွ်ာက္ထားအခြင့္ပန္ေတာ့ သာသနာပိုင္က သေဘာၾကိဳက္ညီလို့ ပုံႏွိပ္ဝံ့တာပါ။
မစၥတာ ရစ္ပေလဟာ ဒီပိဋကတ္ေတာ္ ပါဠိကို ျဖစ္ကတတ္ဆန္း မရိုက္ႏွိပ္ဘဲ စာျပင္ဆရာေတြ အဆင့္ဆင့္ အထပ္ထပ္နဲ့ တည္းတိုက္တဲ့အျပင္ ေနာက္ဆုံး ပရုကို မႏၲေလး ကုသိုလ္ေတာ္ဘုရားထဲ ေစလႊတ္ျပီး ေက်ာက္စာမူနဲ့ တိုက္ဆိုင္ျပီးမွ ရိုက္ႏွိပ္ပါတယ္။ သကၠရာဇ္ ၁၉၀၀ ပတ္ဝန္းက်င္က စက္တင္တဲ့ အဲဒီပိဋကတ္ေတာ္စာအုပ္ေတြမွာ..
"မႏၲေလးျမိဳ့တည္နန္းတည္ ပဥၥမသဂၤါယနာတင္ ဘဝရွင္ မင္းတုန္းမင္းတရားၾကီး၏ ကုသိုလ္ေတာ္ ေက်ာက္ထက္ အကၡရာမူေတာ္" ဆိုတဲ့စာတန္း စာအုပ္အဖုံးမွာ အေသအခ်ာ ရိုက္ႏွိပ္ေဖာ္ျပတဲ့အျပင္၊ ဥပမာ စာအုပ္နာမည္က "ပ႒ာန္းပါဠိေတာ္" ဆိုရင္ အဲဒီစာေခါင္းဟာ ေက်ာက္ျပားၾကီးေပၚမွာ ေရးထိုးထားတဲ့ လက္ေရးအတိုင္း ကူးယူတဲ့ စာလုံးေတြ ျဖစ္ပါတယ္။
မစၥတာ ရစ္ပေလက ေက်ာက္စာမူနဲ့ အယြင္းအတိမ္းမရွိရေအာင္ အထူးဂရုစိုက္ပုံေတြကို ဟံသာဝတီ ဦးဘရင္တို့လို သူ့တိုက္မွာ စာျပင္ဆရာ လုပ္ခဲ့ဖူးသူေတြက ခိုင္ခိုင္မာမာ ေျပာပါတယ္။ ဟံသာဝတီဟာ စာကိုတစ္လုံးခ်င္း ေပါင္းျပီး တိုက္တာမ်ိဳးအထိ ေသခ်ာေစ့စပ္ ဂနစြာ လုပ္ေဆာင္တယ္လို့ ေျပာၾကပါတယ္။
သူ့တိုက္ထြက္ ပိဋကတ္စာအုပ္ေတြကို ေၾကာ္ျငာရာမွာလည္း " ဟံသာဝတီတိုက္ထြက္ ပိဋကတ္ေတာ္မ်ားတြင္ ေက်ာက္စာမူေတာ္ႏွင့္မတူ တိမ္းပါးေသာ အကၡရာတစ္လုံးကို ျပႏိုင္ပါက ဆုေငြ ၅၀ိ ေပးပါမည္" လုိ့ ရဲရဲၾကီး ေၾကာ္ျငာေရာင္းပါေသးတယ္။
ေက်ာက္စာမူကို တေလးတစား ဒီလို စက္တင္ပုံႏွိပ္ေရာင္းခ်တာနဲ့ပတ္သက္လို့ မစၥတာ ရစ္ပေလဟာ စီးပြားေရး သက္သက္ခ်ည္း မဟုတ္ဘူး၊ သူ့မွာ သဒၶါရွိသေလာက္ ရွိတယ္လို့ ဓါတ္သိသူေတြက ထင္ၾကတယ္။ ဘာေၾကာင့္လဲဆိုေတာ့ ရစ္ပေလဟာ ေက်ာက္ျဖဴမွာေမြးတဲ့ အာေမးနီးယန္းလူမ်ိဳး၊ သူ့အေဖ အေရးပိုင္ "ထိပ္နီ" ရတနာပုံ မႏၲေလးမွာ ဝင္ထြက္ ခစားရေတာ့ သူက ကေလးအျဖစ္နဲ့ နန္္းေတာ္ထဲ ပါပါသြားတယ္။ သူ့ကို မင္းတုန္းမင္းၾကီးက ေတြ့တဲ့အခါ သေဘာက်လို့ ငါေမြးစားမယ္ဆိုျပီး သူ့အေဖဆီက ဘုရင္က ေတာင္းထားလိုက္ျပီး မႏၲေလး သံတဲေက်ာင္းက ဆရာမွတ္ၾကီးဆီမွာ တျခား မင္းသား၊မူးသား၊ မတ္သားေတြနဲ့အတူ ပညညာသင္ေစခဲ့တယ္။
ဆံပင္နီကေလးနဲ့မို့ မင္းတရားၾကီးက ဆံနီလို့ေခၚတဲ့ ရစ္ပေလဟာ နန္းေတာ္ထဲမွာ ၾကီးျပင္းရတာ၊ အသက္ ၁၇ႏွစ္သားက်မွ မင္းတရားၾကီး မက်န္းမာေတာ့ နန္းတြင္းေရးေတြ ရွဳပ္ေထြးလာလို့ ေၾကာက္တာနဲ့ ရန္ကုန္စုန္ေျပးတာ။ ျမန္မာစာနဲ့ စကားကို ေရေရလည္လည္တတ္ရုံမက ကဗ်ာေတာင္ စပ္ႏိုင္တဲ့ နန္းတြင္းၾကီး ငယ္ကၽြန္တစ္ဦး၊ ဒါေၾကာင့္ ရန္ကုန္မွာ စာပုံႏွိပ္လုပ္ငန္းကို က်က်နန လုပ္ကိုင္တဲ့အခါ မင္းတုန္းမင္းၾကီး အလြန္ဂရုစိုက္ျပီး အမွားအယြင္းမရွိေစရေအာင္ အထပ္ထပ္တည္းတိုက္ ေရးထြင္းခဲ့တဲ့ ေက်ာက္စာေတာ္ မူကို မစၥတာ ရစ္ပေလက သူ့အလွည့္ သူ့အေနနဲ့လည္း အစြမ္းကုန္ မွန္ကန္ေအာင္ ၾကိဳးစားသြားခဲ့တာျဖစ္တယ္။
(ဆက္ရန္)
လူထုေဒၚအမာ
လူထုေဒၚအမာ
(လူထုႀကီးပြားေရး FB မွရယူပါသည္။)
No comments:
Post a Comment