Saturday, April 28, 2012

စာသင္ခန္းအတြင္း သင္ၾကားနည္းအမ်ိဳးမ်ိဳး


စာသင္ၾကားရာမွာ ပို၍ထိေရာက္မူရွိေစရန္အတြက္ ဆရာ ဆရာမမ်ားအေနနဲ႔ သင့္တင့္တဲ႔ နည္းလမ္းေတြကို ေရြးခ်ယ္ အသံုးျပဳဖို႔ လိုပါတယ္။ ဒီလိုေျပာရာမွာ ဆရာမ်ားအေနနဲ႔ သင္ၾကားမွႈဆိုင္ရာ ေရြးခ်ယ္စရာနည္းလမ္းေတြ အမ်ားႀကီးရွိတယ္ဆိုတာကို ပထမဆံုး သိေစခ်င္လို႔ ျဖစ္ပါတယ္။

တခ်ဳိ႕ဆရာေတြကေတာ့ သင္ခန္းစာမ်ားကို ကိုယ္တိုင္ ျပင္ဆင္ၿပီး၊ သင္ၾကားေရးမွာ အသံုးျပဳတတ္သလို၊ တခ်ိဳ႕ကေတာ့ တျခားဆရာေတြ ျပင္ဆင္ထားတဲ႔ သင္ခန္းစာေတြကို ေတာင္းယူအသံုးျပၾကပါတယ္။ အခုေနာက္ပိုင္းေတာ႔ သင္ၾကားေရးတြက္ အင္တာနက္ေပၚမွာ ရွာေဖြ အသံုျပဳတာေတြ ရွိလာပါတယ္။

ဘယ္လိုပံုစံနဲ႔ သင္ခန္းစာကို ျပင္ဆင္တာျဖစ္ျဖစ္၊ ဆရာ ဆရာမတစ္ေယာက္အေနနဲ႕ အဓိကထား စဥ္းစားသင့္တဲ့ အခ်က္ကေလးေတြရွိပါတယ္။ အဲဒါေတြကေတာ့ ကိုယ္သင္ၾကားေပးမယ္႔ ကေလးေတြရဲ႕ ဖြံၿဖိဳးမူ အေနအထားက ဘယ္လိုလဲ၊ ဘယ္ေလာက္ရွိေနၿပီလဲ၊ အသိေတြ ဘယ္ေလာက္ ရင့္က်က္မွႈ ရွိသလဲ၊ ဒီကေလးေတြဟာ ဘယ္လို ပတ္၀န္းက်င္က လာတာလဲ ဆိုတာ စဥ္းစားရပမယ္။ ေနာက္ အဓိက အက်ဆံုးကေတာ့ learning goal လို႕ေခၚတဲ့ သင္ၾကားေရးပန္းတိုင္ေပါ႔။ ကိုယ္သင္လိုတဲ့ အတုိင္းအတာက ဘယ္ေလာက္ထိ ေရာက္ခ်င္တာလည္းဆိုတာကို အေလးထား စဥ္းစားဖို႔ လိုပါတယ္။

အေရးႀကီးတဲ႔အခ်က္တစ္ခု ရွိပါေသးတယ္။ ဒါလည္း မေမ့သင့္တဲ႔အခ်က္ပါ။ ကေလးတုိင္း တစ္ေယာက္နဲ႔ တစ္ေယာက္ သင္ယူပံုျခင္းမတူညီၾကဘူးဆိုတာကို ဆရာက အၿမဲသတိရွိေနဖို႔ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲလို မတူညီတာေတြထဲက ကေလးတိုင္းမွာ တူညီတာတစ္ခ်က္ကေတာ့ သူတို႔ေတြကို ခ်ီးမြမ္းမယ္၊ သူတို႔ လုပ္ရပ္ေလးေတြကို ခ်ီးေျမာက္ေပးမယ္ဆိုရင္ သိပ္ကို ေက်နပ္ၾကတဲ႔ သဘာ၀ပါပဲ။

ဒီအျပင္ ဆရာ ဆရာမတိုင္း သတိထားရမွာက ခုနကေျပာခဲ႔တဲ႔ ကေလးတိုင္းမွာ သင္ယူမူ ခံယူၾကပံုျခင္း မတူညီဘူးဆိုတဲ့ အခ်က္ရဲ႕ေနာက္ကြယ္မွာ ဆရာက တစ္ခန္းလံုးကိုတူညီတဲ့ စကားလံုးနဲ႕ပဲ သင္ၾကားေပမ့ဲ ကေလးတိုင္းဆီကို တူညီတဲ့အခ်က္ေတြ ေရာက္ရွိသြားလိ္မ့္မယ္လို႕မထင္ဖို႔ပါ။ တစ္ေယာက္နဲ႔ တစ္ေယာက္ ခံယူ လက္ခံပံုေတြက အၿမဲကြာျခားမွႈ ရွိေနပါတယ္။

အဲဒီလို ကြာျခားမူေတြရွိတာေၾကာင့္ ဆရာ ဆရာမမ်ားအေနနဲ႕ သင္ၾကားမွႈ အတတ္ပညာကို အသံုးျပဳၿပီး သူတို႔ကေလးေတြဆီ ကိုယ္သင္ၾကားလိုတဲ့ မက္ေစ့ခ်္ကို အေရာက္ပို႔ရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ သင္ခန္းစာျပင္ဆင္တဲ့ ေနရာမွာ ဆရာ ဆရာမမ်ားအေနနဲ႕ ေသခ်ာျပင္ဆင္ဖို႔ အေရးႀကီးလာပါၿပီ။

သင္ခန္းစာ ျပင္ဆင္တဲ႔အခါမွာ ပံုစံအမ်ိဳးမ်ိဳးထည့္သြင္းၿပီး ကေလးေတြ တစ္နည္းမဟုတ္ တစ္နည္းနဲ႔ နားလည္ သေဘာေပါက္ေအာင္ သင္ေပးဖို႔အတြက္ ျပင္ဆင္ရပါမယ္။ သင္ခန္းစာတစ္ခု သင္ၿပီဆိုရင္ ဆရာက ေတာက္ေလွ်ာက္ 'အစ အလယ္၊ အဆံုး' လက္ခ်ာရိုက္သြားတာမ်ိဳး မဟုတ္ဘဲ၊ သူတို႔ ေျဖႏုိင္ေလာက္မယ္႔ ေမးခြန္းေလးေတြ ထည့္ေမးတာတို႔၊ စာနဲ႔ပတ္သက္လို႕ ရွင္းလင္းတဲ႔အခါ ပံုစံငယ္ေလးေတြ သို႔မဟုတ္ ေမာ္ဒယ္ေလးေတြ ျပသတာတို႔၊ သူတို႔သိခ်င္တဲ႔ အပိုင္းကို အတူတူပါ၀င္လုပ္ကိုင္တာတို႔၊ လက္ေတြ႔ မ်ားမ်ား ေပးတာတို႔ စတဲ႔ အပိုင္းေတြကို ထည့္သြင္းဖို႔ ႀကိဳတင္ျပင္ဆင္ထားသင္႔ပါတယ္။

၁။ ေမးခြန္းေမး အစပ်ိဳးျခင္း (Introduction)

သင္ခန္းစာတစ္ခု မစခင္မွာ၊ စာသင္သားေတြက သင္မယ္႔ေခါင္းစဥ္နဲ႔ပတ္သက္လို႔ ဘယ္ေလာက္သိထားသလဲ ဆိုတာ ေမးခြန္းေလးေတြေမးၿပီး စတင္သင္႔ပါတယ္။ အဲလို ေမးခြန္းေလးေတြ စေမးျခင္းျဖင့္ ကေလးေတြရဲ႕ သိႏွင့္ၿပီးသားအပိုင္းနဲ႔ လိုအပ္တဲ႔အပိုင္းမ်ားကို ဆရာမ်ားက သိလာပါလိမ္႔မယ္။

အဲဒီလို သင္ခန္းစာစဖို႔ ေမးခြန္း ေမးတဲ႔ ပံုစံက၊ ေက်ာင္း၀င္ခြင္႔ စာေမးပြဲေမးခြန္းေတြမွာ စာသင္သားေတြအေနနဲ႔ အရင္က ဘာေတြသင္ယူခဲ့ၿပီးၿပီလဲ၊ ယခုတက္ေရာက္မယ္႔ အတန္းအတြက္ သိသင္႔သိထိုက္တဲ႔ အခ်က္ေတြကို ဘယ္ေလာက္ သိထားသလဲဆိုတာ ျပန္ေမးတဲ႔ ပံုစံမ်ဳိးပါပဲ။ ကေလးေတြနဲ႔ ကိုယ္သင္မယ္႔ အတန္းရဲ႕ အေျခအေနကို ဆရာက သင္ခန္းစာ မစခင္ အရင္သိႏွင္႔ထားဖို႔ လိုပါတယ္။

ဆရာ ဆရာမမ်ားအေနနဲ႔ သင္ၾကားျခင္းနဲ႔ သင္ယူေရး (teaching and learning) မွာ အၿမဲသတိရရွိေနရမယ္႔ အခ်က္တစ္ခု ရွိပါေသးတယ္။ အဲဒါကေတာ႔ ေက်ာင္းသားတိုင္းက သင္ယူမွႈျပဳလုပ္ေနခ်ိန္မွာ၊ "အျမင္အားျဖင္႔ သင္ယူေနတယ္၊ အၾကားအားျဖင္႔ သင္ယူေနတယ္၊ လက္ေတြ႔ျပဳလုပ္မွႈျဖင္႔လည္း သင္ယူေနတယ္" ဆိုတဲ႔ အခ်က္ပါပဲ။

၂။ ရွင္းလင္းျပျခင္း ( explaining )

သင္မယ္႔ ေခါင္းစဥ္နဲ႔ ပတ္သက္တဲ႔ ေနာက္ခံ အခ်က္အလက္ေတြကို ေက်ာင္းသားေတြကို ရွင္းလင္းေျပာျပဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။ ဒီအခ်ိန္မွာ သင္ေထာက္ကူ ပစၥည္း (visual aid) ေတြကိုျပသၿပီး ရွင္းလင္းႏိုင္ရင္ အေကာင္းဆံုးပါပဲ။ စာသင္သားေတြအေနနဲ႔ မ်က္စိနဲ႔ ျမင္လာရတဲ႔ ပစၥည္းအေပၚ ဒါမွမဟုတ္ တြက္ခ်က္စရာ ျပသနာမ်ားအေပၚ၊ သူတို႔ကိုယ္တိုင္ စိတ္၀င္တစားနဲ႔ အေျဖရွာလိုစိတ္ ျဖစ္လာပါလိမ္႔မယ္။

သင္ခန္းစာကို ရွင္းျပတဲ႔အခါမွာ နည္းလမ္းႏွစ္ခုကိုအသံုးၿပဳလို႕ရပါတယ္။ လက္ခ်ာေတြကို ေတာက္ေလွ်ာက္ေပး ရွင္းျပလို႔ရသလို၊ စလိုက္ရိႈးမ်ား ( slide show ) မ်ား၊ overheads ပရိုဂ်က္တာမ်ား အသံုးျပဳၿပီး ရွင္းျပႏိုင္ပါတယ္။

၃။ လက္ေတြျပသ လုပ္ေဆာင္ျခင္း ( Demonstration )

စာသင္သားေတြကိုယ္တိုင္ လက္ေတြ႔လုပ္ကိုင္ခြင္႔ရတဲ႔အခါမွာ သူတို႔မွာ အေတြးသစ္ အျမင္သစ္ေတြ အမ်ားႀကီး ေပၚထြက္လာေစပါတယ္။ လက္ေတြ႔လုပ္ကိုင္တဲ႔အခါ၊ ကိုယ္တိုင္စြန္႔စား လုပ္ကိုင္ရတာက တစ္ခ်က္၊ ေနာက္ကိုယ္တိုင္ ျမင္ေတြ႕ခြင့္ရတာက တစ္ခ်က္ဆိုေတာ့ စာသင္သားေတြမွာ ပိုမိုမွတ္သားႏို္င္စြမ္းေတြ ရွိလာပါတယ္။

အထူးသျဖင့္ ဆရာအေနနဲ႔ သိပံၸဘာသာရပ္ကို သင္တဲ့အခါမွာ ဒီလိုလက္ေတြ႕ေတြလုပ္ေပးျခင္းျဖင့္သာ ကေလးေတြ ပိုမိုမွတ္မိနားလည္ႏိုင္ၾကမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ အျမင္အားျဖင့္ လက္ေတြ႔လုပ္ကိုင္ၿပီးတဲ႔အခါ၊ အေၾကာင္းျပခ်က္မ်ားကိုေပးၿပီး အက်ဳိးျဖစ္ရပ္မ်ားကို ေသခ်ာရွင္းလင္းေျပာၾကားႏိုင္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။

တနည္းအားျဖင္႔ လက္ေတြ႔လုပ္ကိုင္ျခင္းဆိုရာမွာ ပံုျပင္တစ္ခု ဇာတ္လမ္းတစ္ခုကို သူတို႔ကို ေျပာျပသလိုမ်ဳိး သင္ၾကားတဲ႔နည္းစနစ္ကလည္း ထိေရာက္မူရွိပါတယ္။

ေနာက္ ပိုမိုထိေရာက္တဲ႔ သင္ၾကားနည္းတစ္ခုကေတာ့ ဇာတ္လမ္းဇာတ္ေကာင္ေတြအသံုးျပဳၿပီး၊ ဆရာက ဇာတ္လမ္းကို ျပန္ေျပာျပသူအေနနဲ႕ လုပ္မယ္ဆိုရင္လည္း ပိုစိတ္၀င္စားစရာပိုေကာင္းမွာပါ။ ဘာလို႔လည္းဆိုရင္ အျမင္အသိနဲ႔ သူတို႔ပတ္၀န္းက်င္မွာ ေတြ႔ေနတဲ့ အေတြ႔အႀကံဳေလးေတြ ေပါင္းစပ္ၿပီးေတာ့ စာသင္သားေတြရဲ႕ ဦးေႏွာက္ကို တြန္းအားေပးရင္း ပိုမိုမွတ္မိေစမွာမို႔ ျဖစ္ပါတယ္။ ဇာတ္လမ္းနဲ႔ဆိုရင္ ပိုမိုစိတ္၀င္စားလာၿပီး ကိုယ္သင္ၾကားလိုတဲ႔အရာကို သူတို႕မွတ္ညဏ္ထဲ တိုက္ရိုက္ပို႔ေပးလိုက္သလို မွတ္မွတ္ထင္ထင္ ျဖစ္သြားေစပါလိမ႔္မယ္။

တစ္ခါတေလ ဆရာ ဆရာမေတြက လက္ခ်ာ (lecture)ေတြ အရွည္ႀကီး ေပးၿပီး စကားလံုးေတြ အမ်ားႀကီး သံုးေနတဲ့အခါမွာ စာသင္သားအေနနဲ႔ ဆိုလိုခ်င္တဲ့ ပံုရိပ္ ေပၚမလာေတာ့ဘဲ ရႈပ္ေထြးမူေတြ ျဖစ္လာတတ္ပါတယ္။ အဲလိုအခ်ိန္မွာ (Visuals) အျမင္အားျဖင့္ပါ တြဲဖက္သင္ေပးႏိုင္မယ္ဆိုရင္၊ မသဲကြဲတဲ့ အေၾကာင္းအရာေတြက အၾကားအာရံုတစ္ခုထဲမဟုတ္ေတာ႔ဘဲ၊ အျမင္အာရံုနဲ႔ပါ တြဲဖက္ သင္ေပးတဲ့အတြက္ အေၾကာင္းအရာက စာသင္သားဆီ ေလွ်ာကနဲ အျပည့္ေရာက္ရွိသြားမွာ ျဖစ္ပါတယ္။

၄။ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မူ ( Collaborating )

ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ သင္ၾကားနည္း ဆိုတာကေတာ့ စာသင္သားေတြကို အဖြဲ႔ေလးေတြ ခြဲထားၿပီး သူတို႔နဲ႔ သက္ဆိုင္တဲ့ သင္ခန္းစာေလးေတြေပးၿပီး သူတို႔အခ်င္းခ်င္း ေဆြးေႏြးမူ ျပဳလုပ္ေစတဲ့နည္းပါ။

ဒီလိုမ်ိဳးအဖြဲ႔လိုက္ ေဆြးေႏြးမူေတြလုပ္ၾကရတဲ့အခါမွာ တစ္ဦးခ်င္းစီ လြတ္လပ္စြာ ပါ၀င္ေဆြးေႏြးလာၾကမယ္။ သူတို႔မွာ သိထားတဲ့ အေတြ႔အႀကံဳေတြ အခ်င္းခ်င္း မွ်ေ၀မယ္။ အဲဒါဆိုရင္ အဖြဲ႔ထဲမွာရွိတဲ့ လူအေရအတြက္နဲ႕ အေတြ႔အႀကံုေတြကို သူတို႔ မ်ားမ်ားသိလာပါလိမ္႔မယ္။ ဆရာေတြအေနနဲ႕လည္း ေက်ာင္းသားတိုင္းရဲ႕ အရည္အခ်င္းေတြကို ပိုသိလာမွာ ျဖစ္ပါတယ္။

ေနာက္ ဆရာအေနနဲ႔ ကိုယ္႔စာသင္သားေတြဟာ စုေပါင္းလုပ္ကိုင္ႏိုင္တဲ့ အရည္အခ်င္းရွိမရွိ၊ presentation လုပ္တတ္မူ စြမ္းရည္တို႔ကိုပါ ဆရာတစ္ေယာက္အေနနဲ႕ စာသင္သားေတြကို စစ္ေဆးမူျပဳလုပ္ႏိုင္ပါေသးတယ္။ ဒီနည္းကေတာ့ Direct instruction ေခဓ တိုက္ရိုက္သင္ၾကားနည္းေတြထဲက နည္းတစ္နည္း ျဖစ္ပါတယ္။

ေနာက္ထပ္ အဖြဲ႔လိုက္ သင္ၾကားနည္းတစ္ခုကေတာ့ ဆရာက ေခါင္းစဥ္ႏွင့္ပတ္သက္တာကို တိုက္ရိုက္ သင္ၾကားေပးၿပီးတဲ႔ေနာက္၊ ေက်ာင္းသားေတြကို အဖြဲ႔ေလးေတြ ခြဲေပးလိုက္ၿပီး သင္ၾကားခဲ့တဲ႔ သင္ခန္းစာကို သူတို႔အခ်င္းခ်င္း ျပန္ေဆြးေႏြးခိုင္းတာပါပဲ။ ေဆြးေႏြးမူရဲ႕ ေနာက္ဆံုးအခ်ိန္မွာေတာ့ ဆရာ ဆရာမက သူတို႔ရဲ႕ ေဆြးေႏြးခ်က္ေတြကို ျပန္လည္ေ၀ဖန္ သံုးသပ္ေပးလိုက္ျခင္းျဖင့္ သူတို႔မရွင္းတဲ႔ အရာေတြ ေ၀၀ါးရွႈပ္ေထြးေနတဲ႔ အခ်က္ေတြကို တစ္ခါထဲ ရွင္းရွင္းလင္းလင္း ကြက္ကြက္ကြင္းကြင္း သေဘာေပါက္သြားၾကမွာ ျဖစ္ပါတယ္။

အဖြဲ႔အစည္းနဲ႕ သင္ယူျခင္းနည္းပညာ (Collaborating kinesthetic) ဟာ စာသင္သားေတြအကုန္လံုးကို တစ္ဦးခ်င္းစီ ပါ၀င္ေဆာင္ရြက္ေစတဲ့ နည္းျဖစ္ပါတယ္။ စာသင္သားတိုင္းဟာ သက္ဆိုင္တဲ့ သင္ခန္းစားအေပၚ ကိုယ္တိုင္ကိုယ္က် ပါ၀င္ေဆြးေႏြးခြင္႔ရျခင္း၊ လက္ေတြ႔လုပ္ကိုင္ေဆာင္ရြက္ခြင္႔ ရျခင္းေတြ ရွိလာပါတယ္။

Group projects and discussions ေခၚတဲ႔ အဖြဲ႔လိုက္ ပေရာဂ်က္နဲ႔ ေဆြးေႏြးမူေတြဟာလည္း ဒီနည္းကို အေျခခံထားခ်င္း ျဖစ္ပါတယ္။ အထက္ေဖၚၿပခ်က္မ်ား တင္မဟုတ္ပါဘဲ အဖြဲ႕လိုက္ (group work) နဲ႔ ေဆြးေႏြးမူကိုလည္း ပံုစံအမ်ိဳးမ်ိဳးထြင္ၿပီး လုပ္ေပးႏိုင္ပါတယ္။

၅။ သင္ၾကားျခင္းျဖင့္ သင္ယူနည္း (Learning by teaching)

သင္ၾကားျခင္းျဖင့္ သင္ယူနည္း ဆိုတဲ့ နည္းလမ္းကေတာ့ ဂ်ာမနီႏိုင္ငံမွာ အမ်ားဆံုးအသံုးျပဳတယ္လို႔ ဆိုရမွာပါ။ ဒီနည္းကို ဂ်င္ပို မာတင္ ( Jean-Pol Martin ) က စတင္ အသံုးျပဳခဲ့တဲ့နည္းပါ။ စာသင္သားအခ်င္းခ်င္း ေလ့လာသင္ယူနည္းလို႔ လည္းေခၚပါတယ္။ ဒီနည္းလမ္းကလည္း သင္ၾကားေရးမွာ အေတာ္႔ကို ထိေရာက္တဲ့ နည္းလမ္းတစ္ခု ျဖစ္ပါတယ္။

ေက်ာင္းသားတစ္ဦးခ်င္းစီျဖစ္ျဖစ္ အဖြဲ႔လိုက္ကိုပဲျဖစ္ျဖစ္ သင္ခန္းစာတစ္ခုကို ေသခ်ာေလ့လာေစၿပီး၊ စာသင္သား အခ်င္းခ်င္း ျပန္လည္သင္ၾကားေပးေစတာပါ။ အဲဒီလိုမ်ိဳးလုပ္ေပးျခင္းျဖင့္ ေက်ာင္းသားမ်ားဟာ သူတို႔ကိုယ္သူတို႕ ယံုၾကည္မူမ်ားတိုးပြားလာေစပါတယ္။ အဲလိုမ်ိဳး ကိုယ့္ကိုကိုယ္ယံုၾကည္လာတာနဲ႕ အမွ် ကိုယ့္ကိုကိုယ္လည္း တစ္နည္းအားျဖင့္ ပိုသိလာမွာ ျဖစ္သလို အတန္းတြင္းမွာလည္း တစ္ေယာက္နဲ႔ တစ္ေယာက္ စကားေျပာဆိုဆက္ဆံေရးနဲ႔ ရင္းနီးမွႈေတြ ပိုမိုတိုးတက္လာမွာျဖစ္ပါတယ္။

သင္ၾကားခိုင္းခံရတဲ့ ေက်ာင္းသားအေနနဲ႔လည္း သင္ၾကားခိုင္းတဲ့ ေခါင္းစဥ္တစ္ခုထဲကိုပဲ နားလည္ သေဘာေပါက္သြားရံုတင္ မဟုတ္ဘဲ၊ သူ႔ဘ၀မွာ တန္ဖိုးရွိတဲ့ အေတြ႕အႀကံဳအေနနဲ႔ မွတ္မွတ္ရရ ျဖစ္ေနၿပီး ေနာင္တစ္ခ်ိန္မွာ သူလုပ္ရမယ္႔ လုပ္ငန္းေတြကိုလည္း ေသခ်ာေစ့စပ္စြာလုပ္တတ္လာသလို၊ သတၱိရွိရွိႏွင့္ ေရွ႕ထြက္ေခါင္းေဆာင္အျဖစ္ ေဆာင္ရြက္ရတဲ႔အခ်ိန္မ်ားမွာလည္း ေသခ်ာစြာ လုပ္ကိုင္ေဆာင္ရြက္တတ္မူေတြ ျဖစ္ေပၚလာမွာ မလြဲပါပဲ။

မေမ
(dedicated to my everyone who love teaching for children)


No comments:

Post a Comment