ကပၸိယ (၂)
စံလွေဘာ္ကခ်ည္း ေရွ႔ကေန ဆီးေျဖတယ္။ ဆရာေတာ္က ၾကာေတာ့ ေငါက္ကေရာ။ သည္လို ဆုိေတာ့လည္း စံလွေဘာ္ ၿငိမ္သြားေလရဲ႔။ ဆရာ ေတာ္က လွဴဖြယ္ေတြ သိမ္းခိုင္းလုိက္ေတာ့ စံလွေဘာ္ ဗ်ပ္ႀကီး မလာခဲ့တယ္။ ျမခ်စ္ကလည္း ကပ္လ်က္ခ်ပ္လ်က္ ပါလာတာ ဆုိေတာ့ အူတျမဴးျမဴးေပါ့။ လွဴဖြယ္ေတြကို စံလွေဘာ္က သူ႔ေနရာနဲ႔ သူေနရာခ်သလုိ ျမခ်စ္က ဖုန္ေတြ တက္ေနတဲ့ က်က္သေရခန္း တြင္းကို အ၀တ္ေဟာင္းနဲ႔ လုိက္သုတ္တယ္။
“မေန႔တုန္းက ျမခ်စ္အတြက္ ဦးေဘာ္ ထေတာထဲမွာ ရန္ျဖစ္ရေသးတယ္”
“ေဟာေတာ္ ဘယ္သူနဲ႔ ျဖစ္တာတုန္း။ က်ဳပ္က ဘာလုိ႔ ပါရတာတုန္းေတာ္”
“ရြာေတာင္ပိုင္းက သူေဌးသား ငအုန္းေပါ့။ ဦးေဘာ္ကို ကပၸိယတဲ့။ သူမ်ား ေပးစာ ကမ္းစာ စားရတဲ့ ေကာင္တဲ့။ ဒါနဲ႔ နပန္း ထလံုးၾကတာ။ ဦးေဘာ္ကို ေျပာတာ မနာပါဘူး။ ျမခ်စ္ကို ရိတိတိ လုပ္တာကို မခံႏုိင္တာ။ ျမဴအိုးနဲ႔ ေခါင္း႐ိုက္ခြဲ ပစ္လုိက္မလုိ႔”
“အုိ မလုပ္ပါနဲ႔ ဦးေဘာ္ရယ္။ ေက်ာ္ေကာင္း ၾကားမေကာင္း၊ ရန္ျဖစ္တာ ဘဘုန္း သိရင္ ဦးေဘာ္ကို ေက်ာင္းက ႏွင္ထုတ္ပစ္ လိမ့္မေနာ္။ ေက်ာင္းမွာ ဦးေဘာ္ မရွိလုိ႔ မျဖစ္ပါဘူး”
“ဒါေၾကာင့္ သည္းခံ လုိက္တာေပါ့ ျမခ်စ္ရယ္။ ႏို႔မို႔လား ကပၸိယလက္သီး ဒီေကာင္ ျမည္းရၿပီေပါ့။ ျမခ်စ္ မႀကိဳက္ရင္ ဦးေဘာ္ ရန္မျဖစ္ေတာ့ပါဘူး”
ျမခ်စ္က ေၾကာင္အိမ္ကို ရွင္းရင္း ပိုးဟပ္ တစ္ေကာင္ တြားတက္လာလုိ႔ လန္႔ေအာ္ရာက စံလွေဘာ္ကို က်ဳံးဖက္လုိက္တယ္။ စံလွေဘာ္က လည္း ထင္မထားဘူးကိုး။ မိန္းကေလး ေခ်ာေခ်ာ တစ္ေယာက္ သည္လုိ ထဖက္လိမ့္မယ္လုိ႔လည္း တြက္မထားေတာ့ တုန္သြားတယ္။ ျမခ်စ္လိမ္း ထားတဲ့ သနပ္ခါးနံ႔၊ ပန္ထားတဲ့ ပန္းနံ႔ ကေလးေတာင္ ေ၀့ခနဲ ရလုိက္ေသးကိုး။ ကိုယ္လံုး ဖူးဖူးကေလးက သိုင္းဖက္လုိက္တဲ့ အထိအေတြ႔မ်ဳိး တစ္ခါမွ မရွိခဲ့ဖူးေတာ့ ျမခ်စ္က သည္ေလာက္ မဟုတ္ဘူး။ စံလွေဘာ္က ရင္ေတြ ဖုိလိႈက္ဖိုလိႈက္ ျဖစ္ေနလိုက္တာ ေတာ္ေတာ္နဲ႔ မၿငိမ္ဘူး။
“ကန္ေတာ့ကန္ေတာ့ ဦးေဘာ္ရယ္ က်ဳပ္က ပိုးဟပ္မ်ားေတာ့ ေၾကာက္တယ္။ ေတာ္ၿပီ ေတာ္ၿပီ။ ဦးေဘာ္ ကိုယ့္ဟာကိုယ္ ရွင္းေတာ့။ သြားေတာ့မယ္”
“ဟဲ့ ျမခ်စ္ ျမခ်စ္ ေအာ္ ကေလးမႏွယ္။ ပိုးဟပ္ ေၾကာက္ရတယ္လုိ႔”
ျမခ်စ္က မေနပါဘူး။ ရွက္လည္း ရွက္သြားေတာ့ ပစၥည္းခန္း က်က္သေရခန္းထဲက ထြက္ေျပးတယ္။ ျမခ်စ္ မရွိေတာ့မွ စံလွေဘာ္က သူ႔အျဖစ္ကို သူေက်နပ္သြား ပံုနဲ့ ၿပံဳးၿဖဲၿဖဲ လုပ္ရင္း သူ႔လက္ေတြကို သူ႔ဟာ သူ႔ဖက္လိုက္၊ ေလထဲကို အနံ့႐ႈသလုိ လုပ္လုိက္ လုပ္ေနပါရဲ႔။ ပိုးဟပ္ေတာင္ ေက်းဇူး တင္ရမလုိကုိး။ တစ္ေယာက္တည္း မ်က္စိႀကီး မွိတ္ၿပီး ႐ူးတူးတူး ျဖစ္ေနတာကို အခန္း၀မွာ ရပ္ေနတဲ့ ကိုရင္က မ်က္လံုး ျပဴးၾကည့္ေနတယ္။ စံလွေဘာ္ကေတာ့ မ်က္ေစ့မွိတ္ရင္း ေအာ္ ျမခ်စ္ ျမခ်စ္တဲ့။ စံလွေဘာ္ မ်က္လံုး ဖြင့္ၾကည့္လုိက္ေတာ့ သူ႔ကို ျပဴးၾကည့္ေနတဲ့ ကိုရင္ကိုေတြ႔ေရာ။ စံလွေဘာ္ေတာင္ လန္႔သြားေလရဲ႔။
“လန္႔လိုက္တာ ကိုရင္ရာ ဘာလာ လုပ္တာတုန္း”
“ဆရာေတာ္က ေအာ္သံၾကားလုိ႔ ေမးခိုင္းလုိ႔”
“ပိုးဟပ္ ပိုးဟပ္ ျမခ်စ္နဲ႔ ပိုးဟပ္ ဖက္ၾကလုိ႔ အဲေလ ေနဦး ကိုရင္”
ကိုရင္ ျပန္ထြက္သြားေတာ့မွ စံလွေဘာ္လည္း သစ္သားဗ်ပ္ကို ဆဲြၿပီး ျပန္ထြက္ လာခဲ့တယ္။ လက္ထဲ ကိုင္ထားတဲ့ သစ္သားဗ်ပ္မွာ ပိုးဟပ္ တစ္ေကာင္ ပါလာတာကို စံလွေဘာ္က မသိဘူး။ ပိုးဟပ္က သစ္သား ဗ်ပ္ေပၚကေန စံလွေဘာ္ လက္ေပၚ တက္လာေရာ။ စံလွေဘာ္က ပထမေတာ့ သတိ မထားမိေသးဘူး။ ေနာက္မွာ ယားလာလုိ႔ ငံု႔ၾကည့္ေတာ့ ပိုးဟပ္က သူ႔လက္ေပၚ ေရာက္ေနၿပီ။ စံလွေဘာ္က ပိုးဟပ္လည္း ျမင္ေရာ ဗ်ပ္ႀကီးမိုးေပၚ ေျမႇာက္တင္ၿပီး လန္႔ေအာ္ေရာ။ သစ္သားဗ်ပ္ႀကီးက ေလထဲ ႏွစ္ပတ္ေလာက္ လည္ၿပီးမွ ၾကမ္းျပင္ေပၚ ဗ်ဥ္းကနဲ က်လာတယ္။
“ဟဲ့ ငေဘာ္ ဘာေတြ ျဖစ္ေနတာတုန္း”
“ပိုးဟပ္ဘုရား”
စံလွေဘာ္က ဆရာေတာ္ အသံၾကားရာ ဘက္မွန္း ေလွ်ာက္ရင္း ေျပးထက္ လာခဲ့တယ္။ ပိုးဟပ္ေတာ့ စံလွေဘာ္ကလည္း ေၾကာက္တာကိုး။ ေစာေစာက ရင္ခုန္ ထားတာေလးေတာင္ ေပ်ာက္သြားေလရဲ႔။
(၅)
ေတာင္ရြာ အလွဴက ေန႔ခင္း ႏွစ္ခ်က္တီးေလာက္ ေရစက္ ခ်ၿပီးေတာ့ ဆရာေတာ္နဲ႔ စံလွေဘာ္ လွည္းယာဥ္တစ္စီးနဲ႔ ရြာျပန္ခဲ့ၾကတယ္။ စံလွေဘာ္က လွည္းယာဥ္ကေလးေမာင္းလုိ႔။ လွည္းေပၚမွာ စိတ္ေတာင္းနဲ႔ ဆန္ အျပည့္ပါတယ္။ ၾကက္သြန္ င႐ုတ္သီးေတြလည္း ပါတယ္။ ဆီတစ္ပံုးနဲ႔ ငါးေျခာက္ တစ္ျပားလည္း ပါရဲ႔။ အုန္းသီးတစ္လံုး၊ ငွက္ေပ်ာႏွစ္ဖီးက လွည္းေဆာင္ ပန္းေပၚမွာ ၀ါးႏွီးေတာင္းနဲ႔ ထည့္လုိ႔။ ဆရာေတာ္ႀကီး တစ္ပါးတည္း ဆုိေတာ့ လွည္းက ေခ်ာင္ေခ်ာင္ခ်ိခ်ိပါ။
ဆရာေတာ္က ဘုန္းႀကီးေဆာင္း ထီးနဲ႔။ စံလွေဘာ္ကေတာ့ သည္ေနပူေလာက္ေတာ့ မမႈဘူး။ အက်ႌရင္ပတ္ ဟၿပဲႀကီးနဲ႔ ပုဆုိးေပါင္ေပၚ ဒူးေပၚနဲ႔ လွည္းကို မွန္မွန္ပဲ ေမာင္းလာခဲ့တယ္။ မန္က်ည္းစုနဲ႔ ေတာင္ရြာက လွမ္းေတာ့ အလွဴတရား ပြဲၿပီးတာနဲ႔ ေနပူပူျပန္ ႂကြခဲ့ ရတာပါ။ ေနခ်ဳိမွ ျပန္ရင္ ေက်ာင္း၀င္ ေနာက္က်မွာကိုး။ ဆရာေတာ္က လွည္းေမာင္းေနတဲ့ စံလွေဘာ္ ေနာက္ေက်ာကို ၾကည့္ၿပီး သနားေတာ္မူပံု ရပါရဲ႔။ လမ္းမွာ စကား တေျပာေျပာနဲ႔ လုိက္လာေတာ္မူတယ္။
“ငေဘာ္ ရြာထဲက ဒကာႀကီး စံေဖ့သား ေမာင္အုန္းနဲ႔ ထေတာထဲ ရန္ျဖစ္ၾကဆုိ ေမာင္အုန္းမိဘေတြက လာတုိင္တယ္။ မင္းက ဘယ့္ႏွယ့္ လုပ္ၿပီး ထေတာထဲ ေရာက္သြား ရတာတုန္း။ ငါေမးမယ္ ေမးမယ္နဲ႔”
“တပည့္ေတာ္ သြားမယ့္လမ္းမွာ ထေတာက ကန္႔လန္႔ ခံေနလုိ႔ ျဖစ္သြားတာပါ ဘုရား”
“ေအာင္မာ ထေတာကမ်ား ကန္႔လန္႔ ခံရတယ္လုိ႔ မင္းထေတာေရွာင္ သြားပါလား။ ရန္မျဖစ္နဲ႔။ ေနပါဦး ငေဘာ္ရဲ႔။ မင္းက တစ္သက္လံုး ကပၸိယ ဘ၀နဲ႔ ေနေတာ့မွာလား”
“အရွင္ဘုရားပဲ ကပၸိယ ဆုိတာ ေကာင္းဆုိဘုရား”
“ဟေကာင္ရဲ႔ ကပၸိယထက္ ေကာင္းတဲ့ အလုပ္ေတြလည္း ရွိတာေပါ့ဟဲ့။ ေက်ာင္းမွာေနၿပီး ရဟန္း ဘ၀နဲ႔ တရား အားထုတ္တာက ပိုအက်ဳိးႀကီး ေတာ့မေပါ့။ မင္းဟာက ပ်ားရည္အိုးႀကီးေပၚ နားတဲ့ ယင္ေကာင္လုိ တစ္႐ႈတ္ ႏွစ္႐ႈတ္ေသာက္ရတာနဲ႔ ျပည့္စံုၿပီ ထင္ေနေရာ့လား။ ငယ္ငယ္ကသာ မေဏ၀တ္တာပဲ ရွိတာဖူးတာ မဟုတ္လား”
“တပည့္ေတာ္ ရဟန္း မ၀တ္ခ်င္ဘူး ဘုရား”
“အလုိ နင့္မွာ ဘာသံေယာဇဥ္ေတြ ရွိလုိ႔တုန္း၊ တစ္သက္လံုး မ၀တ္ေတာင္ တစ္ႏွစ္တစ္၀ါေလာက္ေတာ့ ၀တ္ရမွာေပါ့”
“တပည့္ေတာ္မွာ သံေယာဇဥ္ ရွိတယ္ ဘုရား။ ေျပာမျဖစ္ေသးလုိ႔”
“ေအာင္မာကြာ မင္းႀကိဳက္မယ့္လူ ရွိေသးေရာ့လား”
ဆရာေတာ္က သူ႔တူမ ျမခ်စ္ကို စံလွေဘာ္က ခ်ိတ္တိတ္တိတ္ လုပ္ေနတယ္လုိ႔ မထင္ဘူး။ စံလွေဘာ္ကလည္း ေျပာမျဖစ္ဘူး။ ဆရာေတာ္နဲ႔ ကပၸိယ စကားတေျပာ ေျပာလာလုိက္ၾကတာေန၀င္မွာ ေက်ာင္းေရာက္တယ္။ လွည္းယဥ္က ေက်ာင္းပိုင္ပါ။ ႏြားႏွစ္ေကာင္က ျမခ်စ္တုိ႔ ႏြားေတြ ဆုိေတာ့ ေက်ာင္းေရာက္ေရာက္ခ်င္း လွည္းခြၽတ္ၿပီး ခြေထာက္ေထာက္တယ္။
ႏြားႏွစ္ေကာင္ကုိ ေရေတာင္ မတုိက္ဘူး ရြာထဲ ဆဲြလာေရာ။ ေန၀င္ၿပီ ဆုိေပမယ့္ ေနလံုးေတာ့ မေပ်ာက္ေသးဘူး။ ျမခ်စ္ကို ႏြားအပ္ၿပီး စကားေလး ဘာေလး ေျပာဦးမယ္ မွန္းကာမွ ျမခ်စ္က အိမ္မွာ မရွိဘူး။ စံလွေဘာ္က ႏြားေတြခ်ည္ တုိင္သြားခ်ည္ၿပီး အရီးေအးေမ ထုိင္ေနတဲ့ ေနရာကို ေလွ်ာက္လာခဲ့တယ္။ အရီးေအးေမ ေဘး၀င္ထုိင္တယ္။
“ဆရာေတာ္ ေက်ာင္းျပန္ ေရာက္ၿပီလား ေနပူႀကီးထဲဟယ္”
“ဆရာေတာ္က မိုးမခ်ဳပ္ခ်င္ဘူး ဆုိလုိ႔ အလွဴတရား နာၿပီး တန္းေမာင္းခဲ့တာ အရီးရဲ႔။ ဒါထက္ ျမခ်စ္ေကာ”
“မင္းႏွမ ပဲပဲြစားေလးနဲ့ ရြာထဲသြား သေတာ္။ ပဲပြဲစားေလးက ရြာထဲက ေတာင္ သူအိမ္ေတြ မသိေတာ့ ျမခ်စ္က လုိက္ပို႔ ေပးတာေလ။ ျပန္လာ ေတာ့မွာပါ”
“က်ဳပ္သြားေတာ့မယ္”
“ေအးေအး သြားေရာ့ ငါ့တူ မင္းႏွမက ပြဲစားေလးကို ေက်ာင္းေခၚ သြားဦးမယ္ ေျပာတယ္”
စံလွေဘာ္က ေက်ာင္းကို တန္းမျပန္ေသးဘူး။ ရြာထဲ ေလွ်ာက္လာခဲ့တယ္။ ျမခ်စ္နဲ႔ ပဲပဲြစား ဘယ္လိုမ်ား သြားလာ ဆက္ဆံေနတယ္ ဆုိတာ အကဲခတ္ခ်င္တာ လည္း ပါတယ္။ စံလွေဘာ္ စိတ္ထဲပဲ ပဲြစားဆုိတဲ့ ေကာင္ကို ျမခ်စ္က ပစားေပးလြန္း တယ္ထင္တာလည္း ပါေတာ့ သူကိုယ္တုိင္ လုိက္ၾကည့္ခ်င္တယ္။
ရြာထဲ တစ္ေနရာမွာ ျမခ်စ္နဲ႔ ပဲပြဲစားကေလး ဆုိတဲ့ ၿမိဳ႔သား ႏွစ္ေယာက္သား ရယ္ရယ္ေမာေမာ လမ္းေလွ်ာက္ လာေနၾကတာကိုေတြ႔တယ္။ ရြာထဲက ပဲေတာင္သူ အိမ္ေတြကို တစ္အိမ္ၿပီး တစ္အိမ္ ပဲေရာင္းဖုိ႔ ရွိမရွိ လုိက္ေမးေနပံုပါ။ ပြဲစားကေလးက မႀကီးလွေသးဘူး။ ျမခ်စ္နဲ႔ မတိမ္းမယိမ္းေလာက္ ရွိမယ္မွန္းတယ္။ ျမခ်စ္က ႀကိဳက္မယ္ဆုိ ႀကိဳက္ေလာက္တယ္။ ႐ုပ္ရည္ကလည္း ျဖဴးလုိ႔ေျဖာင့္လုိ႔။
စံလွေဘာ္ စဥ္းစား မရတာက ပဲပဲြစား ဆုိတဲ့ေကာင္ နဂိုက သည္ရြာနဲ႔ အကူးအလူး မရွိပါဘူး။ အခုမွ ဘယ္ကဘယ္လုိ ေပၚလာတာပါလိမ့္။ ရြာကလူေတြ ပဲေရာင္းခ်င္ရင္ ခါတုိင္း ၿမိဳ႔တက္ ေရာင္းၾကတာပဲ ရွိတယ္။ ပြဲစားေတြ ဘာေတြ ခံမေနၾကပါဘူး။ အခုမွ ပဲြစားဆုိၿပီး ရြာကပဲေတြ လာသိမ္းတာ လူလည္လာက်တာပဲ။ ရြာသူရြာသားေတြ အေပၚ အညြန္႔ခူးခ်င္ တာကလြဲလို႔ ဘာရွိလိမ့္မလဲ။ ျမခ်စ္နဲ႔ ပြဲစားေလး အိမ္တစ္အိမ္ထဲ ၀င္သြားေတာ့မွ စံလွေဘာ္ ေက်ာင္းကို ျပန္လာခဲ့တယ္။ စိတ္ထဲ တႏံု႔ႏုံ႔နဲ႔။ မုိးႀကီး မခ်ဳပ္ခင္ ေက်ာင္းလာၾကလိမ့္မယ္လုိ႔လည္း ေျပာေနေတာ့ စံလွေဘာ္ ဘာလုပ္ရမလဲ ေတြးတယ္။
ေက်ာင္းေရာက္ေရာက္ခ်င္းပါပဲ။ ေက်ာင္းေအာက္က ေက်ာက္သင္ပုန္း ခြက္ထဲက ေျမျဖဴခဲ တစ္ခ်ဳိး ယူခဲ့ၿပီး ေက်ာင္းခါးပန္းလူ ျမင္သာတဲ့ ေနရာမွာ စာတန္းႏွစ္တန္း ေရးတယ္။ၿပီးမွ ျမခ်စ္နဲ့ ပဲပြဲစားေလး ေက်ာင္းအလာ ကိုေမွ်ာ္တယ္။ အလင္းေရာင္ ရွိတုန္းမွာပဲ ႏွစ္ေယာက္သား ဆရာေတာ့္ ေက်ာင္းဆီ ေလွ်ာက္လာ ေနၾကတာ ေတြ႔ၿပီ။ စံလွေဘာ္က ေရတြင္းအကြယ္ ကေန သူေရးထားတဲ့ စာတန္းႏွစ္တန္း ဖတ္မဖတ္ ေစာင့္ၾကည့္တယ္။
ေက်ာင္းခါးပန္းေအာက္ ေရာက္ေတာ့ ႏွစ္ေယာက္သား ခါးပန္းကစာ ေမာ့ဖတ္ၾကတာပါပဲ။ မ်က္ေစ့မ်က္ႏွာေတြ ပ်က္သြားၾကတာကလည္း အမွန္ပဲ။ စံလွေဘာ္က သူ႔စာတန္းက တည့္တည့္ ထိသြားၿပီဆုိတာ သိလုိက္ေတာ့ ၀မ္းေတြ မ်ားသာလုိ႔။ သူေရးတဲ့စာ သူျပန္ဖတ္ၾကည့္ရင္း အရသာရွိလုိက္ ခ်က္ေတာ့။ ေရးထားတဲ့ စာက အႀကီးႀကီးေတြ။ ထင္းထင္းႀကီး ေပၚလုိ႔။ ေရးထားတာက ခပ္တုိတုိပါပဲ။
ပဲ ပဲြစား ငရဲ။ ကပၸိယ နိဗၺာန္တဲ့။
ျမခ်စ္တုိ႔ ျပန္ေတာ့ မိုးခ်ဳပ္လုိ႔ ထင္ပါရဲ႔။ ဆရာေတာ္က ကိုရင္တစ္ပါး ထည့္ေပးတာ ေတြ႔ေတာ့မွ စံလွေဘာ္ စိတ္ေအးရေတာ့တယ္။ စံလွေဘာ္က ေက်ာင္းခါးပန္း ေရးထားတဲ့ စာကို ေရစိုဖတ္နဲ႔ သြားဖ်က္လုိက္တယ္။ ဆရာေတာ္ေတြ႔ရင္ ႀကိမ္းမွာကိုး။
(၆)
စံလွေဘာ္ကို ရြာက ခ်စ္ခင္ၾကတယ္။ ရြာေက်ာင္းမွာပဲ ႏွစ္ေပါင္းႏွစ္ ဆယ္ေလာက္ ကပၸိယ လုပ္ေနခဲ့တာ ဆုိေတာ့ ရြာခံတစ္ေယာက္လို ျဖစ္ေနၿပီကိုး။ အသက္ ဆယ္ႏွစ္ေက်ာ္ ကေလးဘ၀က ေရာက္လာတဲ့ စံလွေဘာ္က ခုေတာ့ က်ားစီးဖားစီးႀကီး ျဖစ္ေနၿပီပဲဟာ။ လူပံုထြားထြား၊ စကားက်ယ္က်ယ္ ေလာင္ေလာင္နဲ႔ သူထင္ရာသူ ေျပာတတ္တာက လဲြရင္ ဘယ္သူ႔မွ ထိခိုက္ေအာင္ မလုပ္ဘူး။ အကအခုန္လည္း ၀ါသနာပါတယ္။
မန္က်ည္းစုမွာ ျပဳခဲ့သမွ် အလွဴေတြမွာ စံလွေဘာ္ မကခဲ့ဖူးတဲ့ အလွဴ မရွိဘူး။ ရြာဒိုးပတ္ ၀ိုင္းက ကဖုိ႔လူ အထူး မရွာရဘူး။ ၾကာေတာ့ ဒိုးပတ္မင္းသား ျဖစ္မွန္းမသိ ျဖစ္လာခဲ့တဲ့ အထိပဲ။ ပုဆုိးကြက္ တံုးႀကီးနဲ႔ ႏႈတ္ခမ္းေမႊး တုႀကီးနဲ႔ အိမ္ေတာ္ရာ ထီးတစ္လက္ကိုင္ၿပီး ေရႊ႐ိုး ကခ်င္ကတယ္။ နားပန္းဆံနဲ႔ ဘယက္ခြက္ႀကီး ဆြဲၿပီး သူငယ္ေတာ္လုပ္ ခ်င္လည္း လုပ္တယ္။ တစ္ခါတေလ မိန္းမႀကီးလုိ ၀တ္ၿပီး ေဆးေပါ့လိပ္ႀကီး တစ္လိပ္နဲ႔ ဖင္လႈပ္လႈပ္ ရင္လႈပ္လႈပ္ ကခ်င္ကတယ္။ ရြာကသေဘာ က်ၾကတာေပါ့။ ပိတ္ျဖဴပုဆုိး၊ အေပၚခြၽတ္နဲ႔ အာလူးသီး ပုတီးဆဲြၿပီး သူေတာ္က ဆုိတာလည္း ရွိေသး။
ဆရာေတာ္ကလည္း အလွဴမွာ သူ႔ကပၸိယ စံလွေဘာ္ ကတာကို မတားပါဘူး။ တစ္ခါတေလ ေနပူခံ အရက္ကေလး ေသာက္ထားရင္ေတာင္ မသိခ်င္ဟန္ ေဆာင္ေနတာပါ။ စံလွေဘာ္ကလည္း လူမွန္း သူမွန္းမသိ မူးေနေအာင္ ေသာက္တာမ်ဳိး မရွိပါဘူး။ တစ္ခါတေလ တစ္ရြာက လာငွားရင္းေတာင္ ဆရာေတာ္က ခြင့္ျပဳေတာ္မူတယ္။ စံလွေဘာ္ကလည္း လုိက္သြားတာပဲ။ တစ္ပြဲဘယ္ေလာက္ ဆုိတာမ်ဳိး မရွိေပမယ့္ ေငြစေၾကး စကေလး ထည့္ေပးတတ္ၾကတာကုိး။ မန္က်ည္းစုမွာေတာ့ စံလွေဘာ္က ပိုက္ဆံ ဘယ္ေလာက္ေပးေပး မယူဘူး။ က်ဳပ္က ရြာထမင္း၊ ရြာဟင္း စားေနတာ ပိုက္ဆံယူရင္ သံေတြခဲမ်ဳိရာ က်ေတာ့မွာေပါ့လုိ႔ ေျပာတတ္တယ္။
ဥပုသ္ လျပည့္လကြယ္ ညေနဆုိရင္ စံလွေဘာ္က ဆြမ္းဆန္ ခံထြက္တယ္။ ရြာႏွံ႔ေအာင္ လွည္႕တာပါ။ ကိုရင္ႀကီးႏွစ္ပါးက ဆြမ္းဆန္ေတာင္း ထမ္းပိုးလွ်ဳိၿပီး ေရွ႔ေနာက္ ထမ္းရတယ္။ စံလွေဘာ္က ေၾကးစည္နဲ့ နိဗၺာန္ ေဆာ္ရင္း ေရွ႔က။ဆြမ္းဆန္ခံရင္း ျမခ်စ္တုိ႔ အိမ္ေရာက္လုိ႔ကေတာ့ ဆက္ မလုိက္ေတာ့ဘူး။ ကိုရင္ႏွစ္ပါးကို လႊတ္လုိက္တာ မ်ားတယ္။ေရွ႔ကိုရင္က ဆုိင္းထမ္းရင္း ေၾကးစည္ႏွက္ရင္း ဆြမ္းဆန္ ခံရတယ္။ ျမခ်စ္နဲ႔ စကားစျမည္ ေျပာၿပီးၿပီဆုိမွ ေၾကးစည္သံ ေနာက္လုိက္ေတာ့တာပါ။ သည္လုိပဲ ဆြမ္းဆန္ခံရင္း ၾကက္ပြဲနဲ႔ တုိးေတာ့လည္း ကိုရင္ႏွစ္ပါး လႊတ္လုိက္ၿပီး ေနခဲ့တာ မ်ားတယ္။
ၾကက္ပြဲအႏိုင္အ႐ံႈးေပၚ ၿပီဆုိမွ ေၾကးစည္သံ ေနာက္လုိက္ျပန္ေရာ။ ကက္၀ိုင္း၊ က်ား၀ိုင္း မန္က်ည္းပင္ရိပ္ ကစားေနတာ ေတြ႔ေတာ့လည္း ကုိရင္တုိ႔ ႂကြႏွင့္ပဲ။
စံလွေဘာ္မွာ ရြာစိတ္ရပ္စိတ္ ဘယ္ေလာက္ေတာင္ ရွိသလဲဆုိရင္ ကေလး မီးမဖြားႏိုင္တဲ့ သားသည္ မေအေတြကို မန္က်ည္းစုနဲ႔ ေတာ္ေတာ္ေလး လွမ္းတဲ့တုိက္ နယ္ရြာ ေဆး႐ံုေရာက္ေအာင္ ပို႔တဲ့အခါ သူ႔ဗလႀကီးနဲ႔ ေစာင္ပုခက္ကို မနားတမ္း ထမ္းပို႔တာပါ။ ေတာ္ေတာ္ေလးလွမ္းတယ္ ဆုိတာက ဗမာတုိင္နဲ႔ ဆုိရင္ ႏွစ္တုိင္ေလာက္ ေ၀းတာ။ အဂၤလိပ္မိုင္နဲ႔ဆုိ ေလးမုိင္ေပါ့။
လမ္းတစ္၀က္ေလာက္ ေရာက္ရင္ ေႏြဘက္မွာ ေရမရွိတဲ့ လွ်ဳိႀကီးရွိတယ္။ လွ်ဳိႀကီးက ေခ်ာင္းေစာက္ႀကီးလုိ အရွည္ႀကီးဆုိေတာ့ တံတားရယ္ ဘာရယ္မရွိဘူး။ တံတားက ကူးခ်င္ရင္ အေရွ႔ဘက္ေတာ္ ေတာ္ေ၀းေ၀းကိုသြားရမယ္။ အုတ္တံတား ေဟာင္းႀကီးပါ။ က်န္တဲ့ ေနရာမွာေတာ့ ဘာတံတားမွ မရွိဘူး။ တုိက္နယ္ရြာဘက္ သြားခ်င္ရင္ လွ်ဳိထဲဆင္း၊ ျပန္တက္၊ ဆက္ေလွ်ာက္။ သည္နည္းပဲ ရွိတယ္။ သည္ေတာ့ တုိက္နယ္ ေဆး႐ံုကို သြားခ်င္ရင္ လွည္းက လမ္းတစ္၀က္ပဲ ေရာက္တဲဲ့ သေဘာေပါ့။ လွည္းကို လွ်ဳိထိပ္အထိ ေမာင္းလာ၊ က်န္တဲ့ တစ္တုိင္ခရီးကို လူနဲ႔ ထမ္းၾကရတယ္။ စံလွေဘာ္က ေစာင္ပုခက္ ထမ္းရင္ ေရွ႔ကေနတယ္။ ခပ္သုတ္သုတ္ လွမ္းႏုိင္ေအာင္ပါ။ ေနာက္လူက မွီေအာင္သာ လုိက္ေတာ့။ ေဆး႐ံုကို ေစာေစာ ေရာက္ခ်င္ေတာ့ လူေပ်ာ့နဲ႔ မျဖစ္ဘူး။ အထမ္းညီမွ။
တစ္ခါေတာ့ ရြာက မပိုးတူ မေမြးႏုိင္ မဖြားႏုိင္ျဖစ္ေတာ့ တိုက္နယ္ ေဆး႐ံု ပို႔ရမယ္ ျဖစ္ေရာ။ စံလွေဘာ္က ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းမွာ ေနေပမယ့္ သည္သတင္းကို သန္႔ခနဲ ၾကားတယ္။ ရြာထဲ ခ်က္ခ်င္းေျပးၿပီး ေစာင္ပုခက္ ေတာင့္ေတာင့္ ဆင္ခုိင္းတယ္။ လွည္းဆင့္ခိုင္းတယ္။ ကာယကံရွင္နဲ႔ ေဆြမ်ဳိးေတြ လုိက္ခ်င္လုိက္၊ မလုိက္ခ်င္ေန။ လူနာကို လွည္းေပၚ ေပြ႔တင္ၿပီး ေမာင္းခိုင္းေတာ့တာပဲ။ လူေတြက လွည္းေနာက္က ဓာတ္မီးေတြ၊ မီးတုတ္ေတြနဲ႔ လုိက္ၾကရတယ္။
လွ်ဳိထိပ္ေရာက္ေတာ့ ကိုယ္၀န္သည္ကို ေယာက်္ား သန္သန္ေတြ ေပြ႔ခ်ၿပီး ပုခက္ထဲသိပ္၊ ၿပီးတာနဲ႔ ဆတ္ခနဲ ေကာက္မၿပီး လွ်ဳိထဲ ဆင္းၾကရၿပီ။ ၿပီးေတာ့ ညႇစ္႐ုန္းၿပီး လွ်ဳိေစာက္ တစ္ဘက္ကုိ တက္ၾကရတယ္။ တစ္ဘက္ထိပ္ ေရာက္ၿပီ ဆုိတာနဲ႔ ထမ္းလုိက္ၾကတာမ်ား စံလွေဘာ္က လူမလဲဘူး။ ေနာက္က လူေတြသာ လဲတယ္။ မပိုးတူခမ်ာ တုိက္နယ္ေဆး႐ံုေတာင္ မေရာက္ရွာပါဘူး။ ပ်က္စီးရွာလုိ့ စံလွေဘာ္ ဆုိတာ ေတာက္တေခါက္ေခါက္၊ မ်က္ရည္ တရႊဲရႊဲနဲ႔။ ျဖစ္ရေလျခင္းေပါ့။ တကယ္က မပိုးတူကို စံလွေဘာ္ သိခ်င္ သိမယ္၊ သိခ်င္မွလည္း သိမယ္။ ဒါေပမယ့္ မန္က်ည္းစု ရြာသူ ဆုိတာနဲ႔ ပို႔ရွာတာပါ။
ေနာက္ေျခာက္လ ေလာက္ၾကာေတာ့ မညိဳလံုးကို ပို႔ဖို႔ ျဖစ္လာတယ္။
ရြာလက္ သည္က လက္ေလွ်ာ့ၿပီ ဆုိတာနဲ႔ တုိက္နယ္ ေဆး႐ံုကို ပို႔ဖို႔ ျပင္ၾကရတယ္။ စံလွေဘာ္က ေရွ႔ကပါပဲ။ ထမ္းလုိက္တာမ်ား တစ္ခ်က္ မနားဘူး။ တစ္ခ်က္ ေျခမက်ဘူး။ လမ္းက သာလွတာ မဟုတ္ေတာ့ နင္းက်ဳိး နင္းကြၽံေပါ့။ ကန္သင္းနင္းကန္ ပဲ့နင္း သြားရတဲ့လမ္း။ ျမက္ေတာ ကိုင္းေတာျဖတ္ ရတဲ့လမ္း။ တုိက္နယ္ရြာေျခ ေရာက္ေတာ့ မညိဳလံုးက ညည္းၿပီ။ ဒါေပမယ့္ မေအေရာ ကေလးပါ အသက္ လုႏုိင္လုိက္တယ္။ ရြာက ေက်းဇူးတင္ၾက လြန္းလုိ႔ေလ။မညိဳလံုးတုိ႔ မိသားစုကလည္း စံလွေဘာ္ေက်းဇူးကို ေအာက္ေမ့လုိ႔တဲ့။ ကေလးကို ေအာင္ေဘာ္လုိ႔ နာမည္ ေပးၾကတယ္။ ေအာင္ေဘာ္ေတာင္ ႀကီးလွေပါ့။
သည့္ေနာက္ပိုင္းေတာ့ ရြာမွာ နယ္လွည့္ အစိုးရခန္႔ ၀မ္းဆြဲဆရာမ ရွိလာလုိ႔ အရပ္လက္သည္ထက္ စာရင္ အဖိတ္အစင္ မရွိသေလာက္ နည္းသြားေလရဲ႔။ ဆရာမက ရြာသံုးေလးရြာကို စက္ဘီးနဲ႔ လွည့္တာမ်ဳိး၊ ကိုယ္၀န္ေဆာင္ ရွိတဲ့ အိမ္ကို ေမြးရက္နီးရင္ စိတ္စိတ္ လာတာမ်ဳိးေတြ ရွိလာလုိ႔ အဆင္ ေျပသြားၿပီ ဆုိေပ မယ့္ စံလွေဘာ္ရဲ႔ ေက်းဇူးတရားကို ရြာက မေမ့ၾကဘူး။ စံလွေဘာ္ကို မန္က်ည္း စုသားလုိ႔ သေဘာ ထားႏုိင္ၾကတဲ့ အျပင္ လူသူေတာ္ေကာင္း ကပၸိယႀကီး အျဖစ္ ခ်စ္ခင္ၾကတယ္။
“က်ဳပ္အေမက မီးတြင္းထဲမွာပဲ ေသတာဗ်။ အေဖက က်ဳပ္ဆယ္ႏွစ္သား ေလာက္ေရာက္မွ ေရာဂါနဲ႔ ေသတာ။ မိဘႏွစ္ပါး မရွိေတာ့ ဘြားေအႀကီးက က်ဳပ္ကို သည္ရြာေခၚ လာခဲ့တယ္။ ဆရာေတာ္က က်ဳပ္တုိ႔ ေျမးအဘြားကို လက္ခံၿပီး ကေန႔ အခ်ိန္ထိ ေစာင့္ေရွာက္ခဲ့တဲ့ ေက်းဇူးတရား က်ဳပ္ ဘယ္ေတာ့မွ မေမ့ဘူး။ က်ဳပ္ေက်းဇူးရွင္ ဆရာေတာ္ သက္ေတာ္ရွည္သေရြ႔ က်ဳပ္ ဘယ္မွ မသြားဘူး။ က်ဳပ္ကိုယ္တုိင္လည္း မန္က်ည္းစုမွာပဲ ေခါင္းခ်မယ္။ က်ဳပ္က ဘုန္းႀကီးေက်ာင္း ကပၸိယတင္ မကဘူး။ ရြာ့ကပၸိယ အျဖစ္လည္း ခံယူသဗ်ာ”
စံလွေဘာ္ သည္စကားေတြ ေျပာေတာ့ ရြာက မ်က္ရည္ေတာင္ လည္မိၾကတယ္။ ရြာက စံလွေဘာ္ကို ယံုပါတယ္။ သနားလည္း သနားၾကတယ္။ ခ်စ္လည္း ခ်စ္ၾကတယ္။ တခ်ဳိ႔ကဆုိ စံလွေဘာ္ႀကီးတဲ့။ တခ်ဳိ႔ကေတာ့ ကပၸိယႀကီးတဲ့။ ဒါမ်ဳိးဆုိရင္ စံလွေဘာ္ကလည္း “ဗ်ား” လုိ႔ ထူးလုိက္ တာပါပဲ။
(၇)
ျဗက္ႀကီးႀကီး ပုဆိန္သြားႀကီးက သရက္သားတံုးေတြ ေပၚအားနဲ႔ က်လာတဲ့ အခါ သရက္ေပါက္ ျခမ္းႀကီးေတြအျဖစ္ ဟက္ခနဲ ဟက္ခနဲ ကြဲက် ကုန္တယ္။ စံလွေဘာ္က ထင္းေပါက္လည္း ျဖစ္ေတာ့ ေတာ္႐ံု သရက္တံုး ေလးငါးတံုးမ်ား ခဏေလးနဲ႔ ထင္းပံုႀကီး ျဖစ္ကေရာ။ ေက်ာင္း၀င္းထဲမွာ သရက္ပင္အုိႀကီးေတြ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား ရွိေတာ့ ထင္းေတာ့ မရွားဘူး။ ပင္အုိႀကီးေတြကို ရြာက လွဲေပးတယ္။ ငါးမန္းစြယ္နဲ႔ တံုးျပတ္ေတြ ျဖစ္ေအာင္ ျဖတ္ေပးၾကတယ္။
ကိုင္းဖ်ားကိုင္းနား သင္ဖ်င္ေပးၾကတယ္။ တံုးကေန ထင္းျဖစ္ေအာင္ေတာ့ စံလွေဘာ္ပဲ ေပါက္ရျခမ္းရတာပါ။ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္း ဆုိေတာ ရဟန္း အာဂႏၱဳ၊ လူအာဂႏၱဳ မျပတ္ေတာ့ ေရေႏြး တည္အုိး မီးျပတ္လုိ႔ ျဖစ္တာ မဟုတ္ဘူးကိုး။ ထင္းတံုးေတြကို တခြမ္းခြမ္း ေပါက္ျခမ္းၿပီး ပံုတိုက္ႀကီး ဟီးေနေအာင္ စီထားတာပဲ။ ကေန႔လည္း ထင္းနည္း ေနမွန္းသိေတာ့ မနက္ ေစာေစာကတည္းက သရက္တံုးေတြ ေရႊ႔ၿပီး ခဲြေနလုိက္တာ တံုးေတြ ေတာ္ေတာ္ က်ေနၿပီ။ ေခြၽးေတြလည္း နစ္ေနၿပီ။ ခါးပံုစ ျဖဳတ္ျဖဳတ္ၿပီး သုတ္တာနဲ႔တင္ ပုဆုိးေတာင္ ေရညႇစ္ခ်လုိ႔ ရၿပီ။
ဆရာေတာ္ႀကီးက ေက်ာင္းျပတင္းကေန စံလွေဘာ္ကို လွမ္းၾကည့္ ေနရာက ေက်ာင္းကို စံလွေဘာ္ ေရာက္လာတဲ့ ေန႔ကို သတိရ ေနမိတယ္။ ေနေခ်ာင္းေခ်ာင္း ပူတဲ့ နယုန္ လႀကီးထဲ ေျမးဘြားေအ ႏွစ္ေယာက္ ေရာက္လာ ခဲ့ၾကရာက ဘြားေအႀကီးလည္း သည္ရြာမွာပဲ ေခါင္းခ်၊ ေျမးကေလးက ေက်ာင္းမွာ ကပိၸယ ျဖစ္ရတဲ့ အေၾကာင္းက ေျပာရင္ ယံုေလာက္စရာ မရွိဘူးကိုး။ စံလွေဘာ္က သူ႔၀ါသနာ ၀သီဗီဇ အရ တစ္ခါတစ္ခါ တုတ္ထုိးအုိးေပါက္ ရွိတတ္ေပမယ့္ ေက်ာင္းနဲ႔ ရြာကို သံေယာဇဥ္ ရွိတာကိုလည္း သိပါရဲ႔။ ဆရာေတာ္က တစ္လတစ္ေလ ရဟန္း တစ္၀ါႏွစ္၀ါ ၀တ္ေပးခ်င္ေပမယ့္ စံလွေဘာ္က ကပိၸယပဲ လုပ္ခ်င္သတဲ့။
ေက်ာင္းႀကီးေပၚမွာ ရဟန္း သံဃာေတာ္ေတြနဲ႔ နီးနီးကပ္ကပ္ ေနရေပသိ သူကိုယ္တုိင္က ရဟန္းသံဃာ ဘ၀ကို မတြယ္တာဘူး ဆုိေတာ့လည္း ခက္သားပဲ။ ဆြမ္းဆန္ခံေတာ့ ျဖစ္ရဲ႔။ ေက်ာင္းေ၀ယ်ာ ၀စၥမ်ားမွာလည္း ျဖစ္ရဲ႔။ ဆြမ္းခ်က္ဆြမ္းခံလည္း အားကိုးရရဲ႔။ ရပ္ေရးရြာေရးမွာလည္း အားကိုးရရဲ႔။ ရဟန္း၀တ္ဖုိ႔ က် ျငင္းျပန္လုိ႔ ဆရာေတာ္ ကိုယ္တုိင္ နားမလည္ႏုိင္ဘူး။
“ငေဘာ္ သံဃာ့ ဂုဏ္ေတာ္ ကိုးပါးမယ္ အဥၨ လီကရဏီေယာ ဆုိတာ လူမင္း၊ နတ္မင္း၊ ျဗဟၼာမင္း တုိ႔ရဲ႔ လက္အုပ္ခ်ီ ရွိခုိးျခင္းကို ခံယူထုိက္ေသာ ဂုဏ္ေတာ္ ကိုေျပာတာ သီလ၊ သမာဓိ၊ သိကၡာပညာနဲ႔ ျပည့္စံုျခင္း ဆုိတဲ့ ဂုဏ္ရည္ရွိတဲ့ အတြက္ ရွိခိုးျခင္းကို ခံယူထုိက္တယ္ ဆုိတဲ့ ဂုဏ္ေတာ္ပဲ။ မင္းစာ လည္းတတ္ၿပီ။ ေက်ာင္းမွာပဲ ရဟန္း ဘ၀နဲ႔ က်င့္ႀကံႀကိဳး ကုတ္ပါေတာ့လား။ ျမင့္ျမတ္တဲ့ ဘ၀ကို ခံယူေတာ့”
“တပည့္ေတာ္ ကပၸိယပဲ လုပ္ခ်င္ပါတယ္ ဘုရား။ တပည့္ေတာ္က ကခ်င္ ခုန္ခ်င္တာ၊ ဆြမ္းခံဆြမ္းခ် သြားခ်င္တာ ဘုန္းႀကီးနဲ႔ လွဴဖြယ္ အပ္စပ္ေအာင္ လုပ္ေပးခ်င္တာပါ ဘုရား။ တပည့္ေတာ္ ထင္းေပါက္ခ်င္တယ္၊ ေရခပ္ခ်င္တယ္၊ တံုးေမာင္းေခါက္ခ်င္တယ္။ နိဗၺာန္ ေဆာ္ခ်င္တယ္။ သူမ်ားအတိ ဒုကၡေရာက္ရင္ ကိုယ္တုိင္လုပ္ကိုင္ ေပးခ်င္တယ္။ ၿပီးေတာ့ တပည့္ေတာ္က ရြာထဲ ရပ္ထဲလည္း လည္ခ်င္ပတ္ခ်င္ေသးတာဘုရား။ သည္ဘ၀ေတာ့ ကပၸိယနဲ႔ ေတာ္ေလာက္ပါၿပီ ဘုရား”
ဆရာေတာ္ႀကီးက ဘယ္အခ်ိန္ ေမးေမး စံလွေဘာ္က သည္လုိေျဖတာ ခ်ည္းပဲ။ ၾကာေတာ့လည္း ဆရာေတာ္က သည္လုိ မမိန္႔ေတာ့ပါဘူး။ ကပၸိယ ဘ၀နဲ႔ ေပ်ာ္ေတာ့လည္း တစ္သက္ေပါ့။ မေပ်ာ္ေတာ႕လည္း တစ္၀က္ေပါ့လု႔ သေဘာထား ရေတာ့တယ္။ စံလွေဘာ္က ဆရာေတာ္ ၾကည့္ေနတာကို မသိဘူး။ သရက္သားတံုး ေပၚထုိင္ရင္း မန္က်ည္းပင္ေတြၾကား တုိင္ပုတ္တမ္း ကစားေနၾကတဲ့ ကိုရင္ေပါက္စ၊ ေက်ာင္းသားေပါက္စ ေတြကို လွမ္းၾကည့္ရင္း သေဘာ က်ေနေလရဲ႔။
မန္က်ည္းစု ေက်ာင္းကို သူေရာက္ လာတုန္းကလည္း သည္အရြယ္ပဲ ဆုိတာ ခ်က္ခ်င္း သတိရလုိက္တယ္။ စံလွေဘာ္ ေမြးၿပီးၿပီးခ်င္း မီးတြင္းထဲ အေမ ဆံုးတယ္ဆုိတာ အၾကားပဲ ရွိခဲ့တာ ဆုိေတာ့ စံလွေဘာ္ သိတတ္တဲ့ အရြယ္မွာ အေမ့မ်က္ႏွာ ဘယ္လုိရွိမယ္ ဆုိတာေတာင္ မမွန္းတတ္ဘူး။ အေမႀကီးက ငါ့ေျမးနဲ႔ တူတယ္ဆုိ တာေလာက္နဲ႔ ၿပီးခဲ့ရတယ္။ အေဖကေတာ့ ပင္ပန္းရွာတယ္။ ရြာက ဆင္းရဲေတာ့ တစ္ျခားရြာမွာ အလုပ္ သြားလုပ္ရတယ္။ ေလးငါးရက္ တစ္ခါ ျပန္လာမွ အေဖ့ ေတြ႔ရတာ ဆုိေတာ့ အေမႀကီးကိုပဲ ဖေအ၊ အေမႀကီးကိုပဲ မေအလုပ္ခဲ့ ရတာကိုလည္း သတိရမိတယ္။
အေမႀကီးသာသည္ ေက်ာင္းကို မပို႔ရင္ သူခုခ်ိန္ေလာက္ ဆုိရင္ ဘာျဖစ္ေနမွာပါလိမ့္လုိ႔ တစ္ခါတစ္ခါ ေတြးမိတာ ရွိေပမယ့္ ႐ုပ္လံုး မေပၚဘူး။ တစ္ခါေတာ့ ဆရာေတာ့္ ေျခသလံုးေတြ ႏွိပ္ရင္း ဆရာေတာ္ကို ေမးေလွ်ာက္ဖူးတယ္။
“ဘုရား တပည့္ေတာ္ကို အေမႀကီးက ဆရာေတာ့္ ေက်ာင္းမပို႔ခဲ့ရင္ ခု ေလာက္ဆုိ တပည့္ေတာ္ ဘာျဖစ္ေနမွာပါလဲ ဘုရား။ တပည့္ေတာ္ ေတြးမရလုိ႔ပါ ဘုရား”
“ငေဘာ္ရဲ႔ ဘ၀ကို စီမံ ဖန္တီးေပးတဲ့ ကုသိုလ္ကံ အကုသိုလ္ကံေတြ ရွိတယ္။ ကံရဲ႔ အက်ဳိးေပးမႈကို ႀကံစည္ဖုိ႔ အင္မတန္ ခက္တယ္။ မိမိအလို အတုိင္း မျဖစ္လုိ႔ အနတၲ ေခၚၾကတာပဲ။ မင္းမွာေတာ့ ေက်ာင္းသခၤန္းကို ေရာက္ရမယ့္ ကံပါလာေတာ့ ကုသိုလ္နဲ႔ နီးရတဲ့ ဘ၀မွာ ရွိရမယ္။ ဒါကိုပဲ ႏွလံုးသြင္း ရမယ္”
ကိုရင္ေတြ၊ ေက်ာင္းသားေတြ ေျပးလႊား ေဆာ့ကစား ေနတာကို ၾကည့္ရင္း အေမႀကီးက သူ႔လက္ကိုဆဲြရင္း သံုးရက္ ခရီးလာခဲ့ ရတာကို သတိရမိတယ္။ သူ႔ မ်က္စိထဲမွာ ေျမးကေလးကို လက္ဆြဲလာတဲ့ ဘြားေအႀကီးကို ျမင္ေယာင္ ေနတုန္းမွာပဲ ဆယ္ႏွစ္အရြယ္ ကေလးတစ္ေယာက္ကို လက္ဆဲြလာတဲ့ လူႀကီးတစ္ေယာက္ သူ႔ေရွ႔ေရာက္လာတာ သတိထားမိလုိက္တယ္။ သစ္တံုးေပၚ ထုိင္ေနရာကထ၊ ပုဆိန္ကို ျပန္ေကာက္ၿပီး ထင္းေပါက္ဖုိ႔ ျပင္တုန္းမွာပဲ လူႀကီးက ဆရာေတာ္ရွိ သလားလုိ႔ ေမးလုိ႔ရွိတယ္။ ေက်ာင္းေပၚမွာလုိ႔ ေျဖလုိက္တယ္။ လူႀကီးလည္း ကေလး လက္ဆဲြၿပီး သရက္ကင္း ေလွကားႀကီး အတုိင္း တက္သြားၾကေလရဲ႔။
ထင္းေတြကုန္ေအာင္ ေပါက္ၿပီးေတာ့ ဆြမ္းစား ေၾကးေမာင္းေတာင္ ထုိးၿပီ။ စံလွေဘာ္က ၀တ္ထားတဲ့ အက်ႌစုတ္ကို ခြၽတ္ၿပီး တစ္ကိုယ္လံုးက ေခြၽးေတြသုတ္ရင္း ခဏနားတယ္။ ခ်က္ခ်င္း ေရခ်ဳိးလုိ႔ မျဖစ္ေသးတာနဲ႔ သရက္ကင္း ေလွကားႀကီးေအာက္ထစ္မွာ ထုိင္ခ်လုိက္တယ္။ ခဏေနေတာ့ ဆရာေတာ္ႀကီးနဲ႔ အတူ ေစာေစာက လူႀကီး ဆင္းလာလုိ႔ မတ္တပ္ ရပ္ေပးလုိက္တယ္။ ကေလးေတာ့ ပါမလာဘူး။ ဆရာေတာ္က ေအာက္မဆင္းေတာ့ဘဲ မိန္႔ေနတာကို စံလွေဘာ္ၾကားေနရတယ္။
“စိတ္ခ် လက္ခ်သာ ထားခဲ့ပါ ဒကာႀကီး။ က်ဳပ္ေက်ာင္းက ကေလး ေတြကလည္း ဘ၀ အမ်ဳိးမ်ဳိးပါပဲ။ တခ်ဳိ႔လည္း သည္ရြာထဲက တခ်ဳိ႔လည္း တစ္ျခား ရြာေတြက ေရာက္လာေတာ့လည္း ေစာင့္ေရွာက္ ရတာပါပဲ။ ဒကာႀကီးတုိ႔လည္း ခရီးႀကံဳတုိင္း ၀င္ခဲ့ၾကေပါ့”
“တင္ပါ့ဘုရား ခြင့္ျပဳေတာ္မူပါ ဘုရား။ လွည္းႀကံဳက ရြာထိပ္က ေစာင့္ေနလုိ႔ပါ ဘုရား”
“သြားသြား ဒါ့ထက္ ကေလးနာမည္က ဘယ္သူတဲ့”
“ေကာက္ဆြပါတဲ့ ဘုရား သည္ကေလး ေမြးတဲ့ေန႔က အိမ္ထရံေထာင္ ထားတဲ့ ေကာက္ဆြကို ေႁမြတက္လုိ႔ သည္နာမည္ ေပးလုိက္ၾကတယ္ ေျပာတာပဲ ဘုရား”
စံလွေဘာ္က ကေလးကို ေက်ာင္းလာအပ္မွန္း သိၿပီ။ ဆရာေတာ့္ ေက်ာင္းကို သည္လုိ ေက်ာင္းသား လာအပ္ၾကတာက ဆန္းမွ မဆန္းဘဲကိုး။ ကိုရင္၊ ေက်ာင္းသားေတြ ဆုိတာ ၀င္လာလုိက္ၾက၊ ထြက္သြားလုိက္ၾက။ သည္ကေလးလည္း သည္လုိပဲ ေက်ာင္းလာအပ္တာ ေနမွာေပါ့လုိ႔ပဲ စံလွေဘာ္ ေတြးမိတယ္။ဆရာေတာ္က ဘာမွ မမိန္႔ဘဲ ေက်ာင္းေပၚ ျပန္ႂကြသြားတယ္။ ခနေနေတာ့ ကစားေနတဲ့ ကေလးေတြ ရွိရာဘက္ ေကာက္ဆြကို လႊတ္လုိက္တယ္။ ေကာက္ဆြကလည္း ေလွကားအတုိင္း ဆင္းေျပးေလရဲ႔။ ဆရာေတာ္က ေလွကားအတုိင္း ဆင္းလာရင္းက စံလွေဘာ္ကို ၾကည့္တယ္။
“ငေဘာ္ မင္းေရာက္လာသလုိ ေရာက္လာတဲ့ ကေလးပဲ။ ဖေအေသေတာ့ မေအက ေနာက္အိမ္ေထာင္ ျပဳသတဲ့ ပေထြးက အိမ္မွာ ေနမျဖစ္ေအာင္ ႐ိုက္ႏွက္ေနလုိ႔ ရြာက ၀ိုင္းေစာင့္ေရွာက္ထားရတဲ့ ကေလးတဲ့။ ပေထြးက မေအကိုပါ ႏွိပ္စက္လုိ႔ ပေထြး အိပ္ေပ်ာ္ေနတုန္း သည္ကေလးက ထင္းခုတ္တဲ့ ဓားနဲ႔ ၀င္ခုတ္သတဲ့။ ကေလးဆုိေတာ့ ေသေလာက္ေအာင္ မျဖစ္ဘူးေပါ့။ ဒါနဲ႔ ရြာကပဲ သူတုိ႔ရြာနဲ႔ ေ၀းတဲ့ မန္က်ည္းစုကို လာပို႔တာတဲ့။ အခုန လူက ရြာလူႀကီးပဲ”
“မေအကေကာ ဘုရား”
“သူ႔ ရြာမွာပဲေပါ့။ အကုသိုလ္မ်ားဟာ အင္မတန္ ေၾကာက္စရာ ေကာင္းပါလား။ မင္း သည္ကေလးကို လိမၼာေရးျခား ရွိေအာင္ ေစာင့္ေရွာက္ၾကားလား ငေဘာ္။ ကေလးက စ႐ိုက္ ဆုိးခ်င္ပံုရတယ္။ ဒကာႀကီးက ကေလးအပ္ဖုိ့ ေလွ်ာက္ေနတုန္း ဘုရားဆြမ္းေတာ္ တင္ထားတဲ့ မာလကာသီး ေျပးယူၿပီး စားတယ္။ စားၿပီးသား ေထြးထုတ္တယ္”
“တပည့္ေတာ္ ထိန္းပါ့မယ္ ဘုရား”
“ေအး မင္းလည္း ေရခ်ဳိးေတာ့ ငေဘာ္”
စံလွေဘာ္ ေရခ်ဳိးရင္း လွမ္းၾကည့္ေတာ့ ေကာက္ဆြက သပ္သပ္။ ကေလးေတြ ကိုရင္ေတြက သပ္သပ္။ ေစာေစာက ေပ်ာ္ေနၾကတဲ့ ကေလးေတြ အားလံုးၿငိမ္လုိ႔။ ေကာက္ဆြ တစ္စခန္း ထေနၿပီ ထင္ပါရဲ႔။
ခင္ခင္ထူး
No comments:
Post a Comment