Wednesday, February 1, 2012

မုဒိတာ ေရႊစကား


၂၀၁၁-ခု၊ဇူလုိင္လ(၁၀)ရက္ေန႔က ကာလီဖုိးနီးယားျပည္နယ္၊ ဆန္ဖရန္စစ္စကုိ ေဘးဧရိယာထဲက ေဟးဝပ္ျမိဳ႔မွာ ေရးေဖၚညီေတာ္ အရွင္ ဉာဏိကာဘိဝံသ (ကာလီဖုိးနီးယားတကၠသုိလ္)က “မုဒိတာေရႊေက်ာင္း” ဆုိတဲ့ အမည္နဲ႔ ေက်ာင္းသစ္တစ္ခု တည္ေထာင္ဖြင့္လွစ္ခဲ့ပါတယ္။

ဖြင့္ပြဲေန႔က အဘိဓဇမဟာရ႒ဂုရု မႏၱေလးျမိဳ႔၊ ဗန္းေမာ္ေက်ာင္းတုိက္ ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီး ဘဒၵႏၱ ကုမာရာ ဘိဝံသ ႏွင့္ မစုိးရိမ္တုိက္သစ္ မဟာနာယက ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီး ဘဒၵႏၱရာဇဓမၼာဘိဝံသ တုိ႔လည္း ႀကဳံႀကိုက္ျပီး ၾကြေရာက္ခ်ီးေျမွာက္ၾကတဲ့ အတြက္ ေက်ာင္းဖြင့္ပြဲ အစီအစဥ္မွာ ဆရာေတာ္ႀကီးနွစ္ပါး အျပည့္အဝ ၾသဝါဒစကား ေျပာၾကားႏုိင္ဖုိ႔အတြက္ မိမိအႏုေမာဒနာစကား ေျပာၾကားမည့္ အစီအစဥ္ကုိ ပယ္ဖ်က္ခဲ့ပါတယ္။

မိမိကေတာ့ ဇူလုိင္(၁၆)ရက္ ဝါဆုိတဲ့ေန႔ေရာက္မွသာ ဓမၼစၾကာသင္တန္း အႀကိဳအျဖစ္နဲ႔ အႏုေမာဒနာ စကား ေျပာၾကားခဲ့ပါတယ္။ ဒီတရားကုိ ေအာ္ရီဂြန္ျပည္နယ္၊ ေပါ့တလန္ျမိဳ႔၊ သိရီမဂၤလာေက်ာင္း၊ ဝါရွင္တန္ျပည္နယ္၊ Seattleျမိဳ႔၊ တိပိဋကေက်ာင္း၊ အင္ဒီးယား နားျပည္ နယ္၊ ေဖါ့ဝိန္းျမိဳ႔၊ ေဇတဝန္ေက်ာင္း တုိ႔မွာ လည္း ေဟာခဲ့ပါေသးတယ္။

“မုဒိတာေရႊေက်ာင္း”ဆုိတဲ့ အမည္နဲ႔ပတ္သက္လုိ႔ ဘယ္လုိရည္ရြယ္ခ်က္ ၊ ဘယ္လုိအဓိပၸာယ္နဲ႔ ေပးခဲ့တယ္ ဆုိတာနဲ႔ ပတ္သက္လုိ႔ေတာ့ နာမကရဏ မဂၤလာျပဳလုပ္တဲ့ ေက်ာင္းတုိက္တည္ ဆရာေတာ္အရွင္ဉာဏိကာဘိဝံသ ကုိယ္တုိင္က သူ႔ေက်ာင္းရဲ့ လုိဂုိေအာက္မွာ ေၾကြးေၾကာ္သံအျဖစ္နဲ႔“ ၾကည္ႏူးဝမ္းေျမာက္ျခင္းမွသည္ ျငိမ္းေအး လြတ္ေျမာက္ေရးဆီ”ဆုိျပီး အဓိပၸါယ္အက်ဥ္းကုိ ျပဆုိေၾကြးေၾကာ္ထားပါတယ္။

ဒီစကားရပ္မွာ “ၾကည္ႏူးဝမ္းေျမာက္ျခင္းမွသည္”ဆုိတာက “မုဒိတာ”ကုိ ကုိယ္စားျပဳဖြင့္ဆုိတာျဖစ္ျပီး “ျငိမ္းေအးလြတ္ ေျမာက္ေရးဆီ”ဆုိတာက “ေရႊေက်ာင္း”ကုိကုိယ္စားျပဳ ဖြင့္ဆုိတယ္လုိ႔လည္း ယူဆႏုိင္ပါလိမ့္မယ္။ ဘာျဖစ္လုိ႔လဲ ဆုိေတာ့ ျငိမ္းေအးလြတ္ေျမာက္ တယ္ ဆိုတာ ျမတ္ဗုဒၶအလုိ အရေတာ့ ဒုကၡအားလုံး လြတ္ေျမာက္ရာ နိဗၺာန္ကုိ မ်က္ေမွာက္ျပဳရမွသာ တကယ့္ျငိမ္းေအးလြတ္ေျမာက္ရာလုိ႔ ဆုိရမွာမဟုတ္လား။ အဲဒီ နိဗၺာန္ကုိ ေရွးပညာရွင္မ်ား က “ေရႊျပည္နိဗၺာန္”လုိ႔ ေရႊနဲ႔အမႊန္းတင္ ဂုဏ္ျပဳ ေခၚဆုိၾကတာလည္းရွိေနလုိ႔ပါပဲ။

မိမိအေနနဲ႔ေတာ့ ဒီအမည္ကုိ အေၾကာင္းျပဳျပီး မိမိသေဘာေပါက္ ခံစားရသလုိ မုဒိတာနဲ႔ ေရႊကုိ ရူပကအလကၤာသေဘာမ်ိဳးနဲ႔ ထပ္တူျပဳ အဓိပၸာယ္ဖြင့္ဆုိျပီးေတာ့ ေျပာခ်င္ပါတယ္။ ဒီလုိေျပာဆုိတဲ့အခါမွာ ေရႊအေၾကာင္းကုိ အဓိကထားေျပာဆုိမွာျဖစ္လုိ႔ ဒီအႏုေမာဒနာ စကားစုကုိလည္း “ေရႊမုဒိတာစကား”လုိ႔ေတာင္ အမည္ေပးလုိက္ခ်င္ပါတယ္။

ကမၻာအႏွံံ႔ျပန္႔ေနတဲ့ ျမန္မာေတြ အားလုံးလုိလုိကပဲ မိမိတုိ႔ကုိယ္ကုိ ကုိယ္စားျပဳတဲ့ နာမ္စားအျဖစ္နဲ႔ “ေရႊမ်ား”လုိ႔ ေျပာဆုိေလ့ရွိတာကုိ ေတြ႔ရပါတယ္။ အံ့ၾသဖုိ႔ေကာင္းတာကေတာ့ ေရာက္ရွိတဲ့ ႏုိင္ငံေတြ ဘယ္ ေလာက္ပဲ ေဝးေနေန ၊ ဘယ္လုိပဲ ျခားနားေနေန ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ “ေရႊေတြ”လုိ႔ နာမ္စားျပဳၾက တာၾကေတာ့ တကယ့္ ကုိယ္မွ ရာႏႈန္းျပည့္ ဆႏၵတူညီၾကတယ္လုိ႔ ေျပာႏုိင္ေလာက္ေအာင္ သေဘာထား ကြဲလြဲမႈ မရွိပဲ တူညီေနတာ ကုိ ေတြ႔ရပါတယ္။

ျမန္မာေတြအေနနဲ႔ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ “ေရႊေတြ”လုိ႔ ကုိယ္စားျပဳၾကတာကုိ မိမိအေနနဲ႔လည္း အေတာ္ကုိ သေဘာက်ပါတယ္။ ဘာျဖစ္လုိ ႔လဲဆုိေတာ့ ျမန္မာတုိင္းကုိ “ေရႊ”လုိစိတ္ဓာတ္မ်ိဳးေတြ အျမဲရွိေနေစခ်င္လုိ႔ပါ၊ ဘယ္ေတာ့မွ မိမိရဲ့ဇာတရူပလုိ႔ဆုိတဲ့ ဝါထိန္ေရာင္ ဂုဏ္သိကၡာေပ်ာက္မသြားတဲ့ ေျမရဲ့သားရတနာ ေရႊလုိလုိ႔ ေျပာတာေနာ္။”ေရႊ”ဆုိတာ ေသေသခ်ာခ်ာေတြးၾကည့္လုိက္ရင္ ဇာတိ ပုည ဂုဏ္ မာနတုိ႔ရဲ့ သေကၤတ လည္းျဖစ္တယ္။ ျပီးေတာ့ ဇြဲသတၱိ၊ စိတ္ဓာတ္ခုိင္မာမႈ၊ စည္းလုံးညီညြတ္မႈ၊ မုဒိတာ ျပည့္ဝမႈနဲ႔ သေဘာထား ႀကီးျမတ္မႈတုိ႔ရဲ့ သေကၤတလည္းျဖစ္လုိ႔ပါ။

ဒီအေၾကာင္းနည္းနည္းခ်ဲ႔ေျပာပါ့မယ္၊ “ေရႊ”ဆုိတာကုိ ပါဠိလုိ “ဇာတရူပ”လုိ႔ေခၚပါတယ္။ ပင္ကုိယ္ရုပ္ အဆင္းျဖစ္ တဲ့ ဝါထိန္မႈ (ဇာတိရုပ္) ဘယ္ေတာ့မွ မပ်က္တဲ့ ေျမရဲ့ အမေတ ရတနာဆုိတဲ့ အဓိပၸာယ္ပါ။ ဒါေၾကာင့္လည္း ေရႊကုိ ဇာတိ ပုည ဂုဏ္မာနတုိ႔ရဲ့ သေကၤတ တစ္ခုလည္းျဖစ္ တယ္လုိ႔ ဆုိလုိက္ရတာေပါ့။ ဒါေၾကာင့္ပဲထင္ပါရဲ့ ေရွးျမန္မာအဆက္ဆက္တုိ႔ဟာ မိမိတုိ႔အမြန္အျမတ္ အမႊန္းတင္ေျပာဆုိလုိတဲ့ အမည္နာမ မ်ားရဲ့ေရွ႔မွာ ေရႊနဲ႔ထပ္တူ ရူပကဂုဏ္ျပဳျပီး ေျပာဆုိေလ့ရွိပါတယ္။ ဘုရားရွင္သီတင္းသုံးေတာ္မူတဲ့ ေက်ာင္းေတာ္ႀကီးကုိလည္း “ေဇတဝန္ ေရႊေက်ာင္းေတာ္”လုိ႔ေခၚဆုိၾကသလုိ အျခားအမြန္ အျမတ္ျပဳလုိတဲ့ အရာမ်ားကုိလည္း “ေရႊျပည္ေတာ္၊ ေရႊျမိဳ႔ေတာ္၊ ေရႊ နန္းေတာ္၊ ေရႊဘုံေရႊနန္း၊ ေရႊမႏၱေလး၊ ျမိဳ႔ေရႊဂုန္”စတာမ်ိဳး ေတြေပါ့။ ေရႊျမန္မာတုိ႔ အေနနဲ႔လည္း တကယ့္ေရႊအစစ္လုိပဲ မိမိတုိ႔ရဲ့ “ဇာတရူပ”လုိ႔ ဆုိရမယ့္ ေမြးရာပါ ပင္ကုိယ္ ဂုဏ္ေလးေတြ မေပ်ာက္ေစခ်င္ပါဘူး။ မေပ်ာက္မွလည္း “ေရႊျမန္မာ” ဆုိတဲ့ ရူပကဂုဏ္ပုဒ္နဲ႔ ကိုက္ညီမွာပါ။

ေရႊျမန္မာတုိ႔ရဲ့ ေမြးရာပါ ဇာတရူပဂုဏ္ဆိုတာ ဘာလဲလုိ႔ နည္းနည္းစဥ္းစားၾကည့္ၾကရေအာင္ပါ။ ေရွးျမန္မာတုိ႔ရဲ့ အစဥ္အလာအရ သားသမီးမ်ား ဖြားေျမာက္လာျပီဆုိတာနဲ႔ တစ္ျပဳိက္နက္ “ရက္ခ်ဳပ္”လုိ႔ေခၚတဲ့ ေမြးဖြားခ်ိန္မွတ္ တမ္းမ်ား ေရးထုိးေလ့ရွိပါတယ္။ အဲဒီမွာ ဘယ္လုိ ေရးထားသလဲဆုိရင္ “ ဘယ္ခုႏွစ္၊ ဘယ္လ၊ ဘယ္ရက္၊ ဘယ္အခ်ိန္မွာ ရတနာသုံးပါးဦးထိပ္ထား၍ ၊ မာတာမိခင္၊ ဖြားသန္႔စင္သည္၊ အမည္သညာ ေခၚစရာကား.. ဘယ္သူ ဘယ္ဝါ အသက္တစ္ရာ့ႏွစ္ဆယ္ ရွည္ေစေသာ္…..” ဆုိတာမ်ိဳးေပါ့။

အဲဒီစကားရပ္ထဲမွာ အေရးအႀကီးဆုံးက “ရတနာသုံးပါး ဦးထိပ္ထား၍” ဆုိတဲ့အခ်က္ပဲ၊ အဲဒါ မိဘႏွစ္ပါး တုိ႔က သားသမီးတုိ႔ကုိ ခပ္ႏွိပ္ေပးလုိက္တဲ့ ဇာတရူပလုိ႔ဆုိရမယ့္ ေမြးရာပါ ဂုဏ္အဂၤါေပါ့။

အဲဒီမိမိတုိ႔ရဲ့ ဇာတရူပျဖစ္တဲ့ ရတနာသုံးပါးဦးထိပ္ထားမႈကုိ ဘယ္အရပ္၊ ဘယ္ေဒသေတြပဲ ေရာက္ေနေန မေပ်ာက္ေအာင္ ထိန္းသိမ္းထားႏုိင္မွသာ တကယ့္ ေရႊဆိုတဲ့ဂုဏ္နဲ႔ ကုိက္ညီမွာဗ်ာ။ အဲဒီလုိ ေရႊဆုိတဲ့ဂုဏ္နဲ႔ ကုိက္ညီမွလည္း ျမန္မာတုိ႔ေျပာေျပာေနတဲ့ “ဇာတိ ပုည ၊ ဂုဏ္မာန”ဆုိတဲ့ စကားကလည္း တကယ္ အဓိပၸာယ္ ရွိလာမွာ။

ဒါနဲ႔ပတ္သက္လုိ႔ ေရႊျမန္မာတုိ႔ရွိရာ ႏုိင္ငံရပ္ျခားကုိ ေရာက္ရွိလုိ႔ အခုလုိ ဘာသာ သာသနာနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ အခမ္းအနားတုိ႔ ၊တရားပြဲတုိ႔၊ ဓမၼသင္တန္းတုိ႔ ႀကဳံရတုိင္းလည္း ေျပာျဖစ္ပါတယ္။ “ ဘယ္သူမဆုိ တုိင္းတစ္ပါး အရပ္တစ္ပါး၊ ေရာက္ေနၾကရတာဟာ ကုိယ့္အရပ္၊ ကုိယ့္ေဒသ၊ ကုိယ့္ႏုိင္ငံကုိ မခ်စ္ႏုိင္ၾကလုိ႔ ခြဲခြာလာၾကသူေတြ တစ္ေယာက္မွမရွိဘူး၊ မျဖစ္သာလုိ႔ ခြဲခြာလာၾကသူေတြခ်ည္းပဲ။ ဘယ္လုိပဲ ေမြးရပ္ေျမ တုိ႔၊ ေမြးမိဘတုိ႔၊ ေဆြမ်ိဳမိတ္သဂၤဟတုိ႔နဲ႔ ခြဲခြာရ ခြဲခြာရ၊ တကယ္ကုိ ဘယ္လုိမွ မကြဲကြာသင့္တဲ့ ရတနာသုံးပါးနဲ႔ အခုလုိ မခြဲမခြာ ေနၾကတာေတြ၊ မကြဲကြာရေအာင္ ဗုဒၶသာသနာကုိ ျဖန္႔ခ်ီေပးေနတဲ့ ဆရာေတာ္ေတြ၊ ေက်ာင္းကန္ေတြကုိ ေတြ႔ရတာကေတာ့ “ သဲကႏၱာရထဲက အုိေအစစ္ကေလး” လုိ႔ ဆုိရေလာက္ေအာက္ တကယ္ကုိယ္ စိတ္ခ်မ္း သာစရာေလးပါ၊ အမ်ိဳးသာရွိျပီး ဘာသာ သာသနာကြယ္ေပ်ာက္ေနခ်င္းဟာ အမ်ိဳးေပ်ာက္တာထက္ ရင္နာ စရာ၊ ခုေရာေနာင္ပါ ဝမ္းနည္းပူေဆြးစရာေတြနဲ႔ႀကုံၾကရမွာျဖစ္လုိ႔ပါ။

ဟုတ္တယ္ေလ ၊ အရပ္ေဒသ ၊ မိဘေဆြမ်ိဳးစသည္တုိ႔နဲ႔ ဘယ္လုိပဲ ကြဲကြာေနေန၊ ရတနာသုံးပါးနဲ႔ မကြဲကြာသမွ် လူဟာ သုဂတိဘုံဘဝနဲ႔လည္း ကြဲကြာမသြားႏုိင္ေသးပါဘူး။ ဒီစကားေလးကုိ ေသေသခ်ာခ်ာ စဥ္းစားျပီး အေလးအနက္ထားၾကည့္ပါ။ ရတနာသုံးပါးနဲ႔ မကြဲကြာသမွ် တစ္ျခား ဘယ္အရာေတြနဲ႔ ကြဲကြာေနေန သုဂတိဘုံနဲ႔ ကြဲကြာသူ မျဖစ္ႏုိင္သလုိ ရတာနာသုံးပါနဲ႔ ကြဲကြာေနၾကျပီဆုိရင္လည္း ဘယ္လုိအရာေတြနဲ႔ပဲ ေပါင္းဆုံ ႀကုံေတြ႔ေနေန ကုိယ့္ႏုိင္ငံ ကုိယ့္ေဒသမွာ ေရႊဘုံေရႊနန္းႀကီးေတြလုိ ေဆာက္လုပ္ျပီး ေရႊဘုံေပၚမွာပဲ စံေနေန၊ အဲလုိလူမ်ိဳးဟာ ဒီတစ္ဘဝသာ လူျပည္ကုိ ေရာက္ခြင့္ရျပီး ေနာက္ဘဝေတြမွာေတာ့ သုဂတိဘုံနဲ႔ ျပန္လည္ဆုံေတြ႔ခြင့္မရႏုိင္ေတာ့ဘူး ဆုိတဲ့ အဓိပၸါယ္ကုိလည္း ညႊန္းဆုိေနပါတယ္။

ဒါေၾကာင့္ ေရႊျမန္မာတုိ႔ကုိ အေရးအႀကီးဆုံး နံပါတ္တစ္အေနနဲ႔ ေရႊရဲ့ အႏြတၳသညာျဖစ္တဲ့ “ဇာတရူပ (ေမြးရာပါဇာတိရုပ္) ” မေပ်ာက္သလုိ ၊ မိမိတုိ႔ေရႊျမန္မာမ်ားဟာလည္း မိမိတုိ႔ရဲ့ “ဇာတရူပ” လုိ႔ဆုိရမည့္ “ရတနာ သုံးပါးဦးထိပ္ထား၍” ဆုိတဲ့ ေမြးရာပါဂုဏ္ကုိ အေလးထား ထိန္းသိမ္း ထားပါလုိ႔ ဦးစြာတုိက္တြန္းလုိက္ရတာပါ။

ျပီးေတာ့ ေရႊဆုိတာ ဇြဲသတၱိ၊ စိတ္ဓာတ္ခုိင္မာမႈတုိ႔ရဲ့ သေကၤတလုိ႔လဲ အထက္မွာ ေျပာခဲ့တယ္ေနာ္၊ ဟုတ္ပါတယ္။ ေရႊနဲ႔ ပတ္သက္ လုိ႔ ေရႊက်ြမ္းက်င္သူ ေရွးပညာရွိမ်ားရဲ့ ဆုိရုိးစကားတစ္ခုရွိပါတယ္.

“ေရႊဆုိတာတဲ့-- မီးဖုတ္လုိ႔လဲမမည္းရဘူး၊ တူနဲ႔ထုလည္း မကြဲရဘူး၊ နန္းဆြဲလုိ႔လည္း မျပတ္ရဘူး၊ ငရဲမီးနဲ႔တုိ႔လည္း မစားရဘူး၊ ”တဲ့။ ဒါေၾကာင့္ပဲ ျမန္မာတုိ႔ရဲ့အစဥ္အလာမွာ အျမတ္တႏုိး အခုိင္အမာ ျပဳလုိတဲ့ အမည္ေတြ ရဲ့ေရွ႔မွာ ေရႊထက္တန္ဘုိးႀကီးမားတယ္ဆုိတဲ့ စိန္တုိ႔ ၊ ျမတုိ႔၊ ပတၱျမားတုိ႔နဲ႔ ထပ္တူျပဳ အမႊန္းတင္ျပီးမသုံးဘဲ ေရႊနဲ႔သာ ထပ္တူျပဳ အမႊန္းတင္ၾကတာ ျဖစ္မွာေပါ့။

အဲဒီေတာ့ စဥ္းစားၾကည့္ေလ ၊ ေလာကသားမ်ာျဖစ္ၾကတဲ့ အခုေရႊျမန္မာတုိ႔ ရင္ဆုိင္ေနရတဲ့ ေလာကဓံ တရားေတြဆုိတာ တစ္ခါတစ္ခါ မီးဖုတ္သလုိ ပူတာေတြလဲ ႀကုံရတာပဲ၊ တစ္ခါတစ္ခါေတာ့လည္း တူနဲ႔ထုသလုိ ျပင္္းထန္တာမ်ိဳးလည္းရွိတယ္၊ တစ္ခါတစ္ခါ နန္းဆြဲေပါက္ထက္ က်ဥ္းက်ပ္တတ္လုိ႔ “အသက္ေတာင္ ဘယ္က ရႈရမွန္းမသိေတာ့ဘုူူး”ဆုိတာမ်ိဳးလည္း ရွိတတ္ပါတယ္။ တစ္ခ်ိဳ႔ဆုိ ငရဲမီးနဲ႔တုိ႔တာထက္ ဆုိးဝါးတဲ့ ညွင္းပန္းႏွိပ္စက္ မႈမ်ိဳးေတြနဲ႔ ႀကဳံၾကရတာေတာင္ ရွိတယ္မဟုတ္လား။ အဲဒီလို ရင္ဆုိင္ရတဲ့အခါမ်ိဳးမွာ မည္းသြားမယ္၊ ကြဲသြားမယ္၊ ျပတ္သြားမယ္၊ စားသြားမယ္ဆုိရင္ ဘယ္လုိလုပ္ေရႊစစ္ေတာ့မလဲ။ ဇာတိရုပ္ေပ်ာက္ရင္ “ဇာတရူပ” မျဖစ္ႏုိင္ေတာ့ ဘူးေလ။ အဲဒါေၾကာင့္ ေရႊျမန္မာ တုိ႔ကုိ ေရႊရဲ့ဂုဏ္ေတြ နဲ႔ ထပ္တူျဖစ္ေအာင္ ေလာကဓံမ်ိဳးစုံ ဘယ္လုိပဲႀကဳံရႀကုံရ၊ ဘယ္ေတာ့မွ အားေလ်ာ့စိတ္ ပ်က္တာတုိ႔ ေၾကာက္ရြံေနာက္ တြန္႔တာမ်ိဳးဆုိတာမ်ိဳးေတြ မျဖစ္ၾကပါေစနဲ႔လုိ႔လဲ တုိက္တြန္းလုိပါတယ္။ ဒါမွသာ ေရႊနဲ႔တူတဲ့ ေရႊျမန္မာ စစ္စစ္ေတြ ျဖစ္ၾကမွာပါ၊

ေနာက္တစ္ခါ ”ေရႊဆုိတာ စည္းလုံးညီညြတ္မႈ၊ မုဒိတာျပည့္ဝမႈ၊ သေဘာထားႀကီးျမတ္မႈတုိ႔ရဲ့ သေကၤတ လည္းျဖစ္တယ္”လုိ႔ ဆုိခဲ့တယ္ေနာ္။ ဟုတ္တယ္၊ ေသေသခ်ာခ်ာစဥ္းစားၾကည့္ပါ၊ စိန္တို႔၊ျမတုိ႔၊ ပတၱျမားတုိ႔စတဲ့ ရတနာေတြဟာ အရည္အေသြးျခင္း တူရင္ အရြယ္ႀကီးမားေလ ေစ်းက အဆမတန္ပုိျပီးေတာ့ ႀကီးမားေလျဖစ္ မယ္မဟုတ္လား၊

အေလးခ်ိန္နဲ႔ေျပာရရင္ တစ္ကလာပ္ရွိတဲ့ စိန္က တစ္ေထာင္တန္ရင္ ႏွစ္ကလာပ္ရွိတဲ့ စိတ္ၾကေတာ့ သူ႔ထက္ ႏွစ္ဆ၊ သုံးဆမက ေစ်းတန္သြားမွာေလ၊ အဲသည္ထက္ ပုိႀကီးရင္ တန္ဘုိးေတြလည္း အဆမတန္တုိးသြားမွာ ေသခ်ာတယ္။ ဒါေပမယ့္ခက္တာက တစ္ကလာပ္ရွိတဲ့စိန္ဟာ ေနာက္ထပ္ တစ္ကလာပ္ရွိတဲ့ စိန္နဲ႔ တစ္သားတည္း ေပါင္းျပီး ႏွစ္ကလာပ္ျဖစ္ေအာင္ လုပ္လုိ႔မရဘူးေလ။ မိမိနဲ႔ အဆင့္တူျခင္းကုိ တစ္သားတည္း သေဘာမထား ႏုိင္ဘူး၊ အဆင့္တူကုိ မစည္းလုံးလုိတဲ့သေဘာ၊ အဆင့္တူလာတာကုိ ေတြ႔လုိ႔ ဝမ္းမေျမာက္ႏုိင္တဲ့ သေဘာမ်ိဳး ျဖစ္လုိ႔ မုဒိတာ ကင္းတဲ့သေဘာလုိလည္း ျဖစ္ေနတယ္မဟုတ္လား။

ေရႊကေတာ့ ဒီလုိမဟုတ္ဘူး၊ တစ္ေရြးသားေလာက္ရွိတဲ့ေရႊဟာ ေနာက္ထပ္ တစ္ေရြးသားနဲ႔ တစ္သားတည္း ေပါင္းျပီး နွစ္ေရြး သားေရႊတုံးျဖစ္ေအာင္ ေပါင္းစည္းလုိ႔ရတယ္။ ဒီလုိနဲ႔ ေနာက္ထပ္ ေနာက္ထပ္ ဘယ္ေလာက္ပဲတုိးလာလာ တစ္က်ပ္သား ႏွစ္က်ပ္သားမကလုိ႔ ပိႆာေတြ ရာနဲ႔ေထာင္နဲ႔ ခ်ီလာေအာင္ ေပါင္းစည္းလာရင္လည္း ေရႊေရႊခ်င္း တစ္သားတည္း ေပါင္းစည္းႏုိင္တယ္။ အမ်ိဳးအႏြယ္တူမွန္သမွ်အေပၚမွာ မုဒိတာ သေဘာမ်ိဳးနဲ႔ တစ္သားတည္း လက္ခံႏုိင္စြမ္းရွိတယ္ မဟုတ္လား။ ေရႊျမန္မာတုိ႔လည္း အဲဒီလုိ အမ်ိဳး အႏြယ္တူ၊ ရည္ရြယ္ခ်က္တူ၊ စိတ္ဓာတ္တူတဲ့ ကုိယ္လုိလူမ်ိဳးေတြ ဘယ္ေလာက္ပဲ မ်ားေနေန၊ မခြဲမျခား၊ တစ္သားတည္း၊ တစ္ေပါင္းတစ္စည္းတည္းျဖစ္ေနရမွာပါ။ အဲဒီလုိ ျဖစ္ေနမွ ေရႊဆုိတဲ့ ဂုဏ္နဲ႔ ကုိက္ညီမွာ မဟုတ္လား။

တစ္ခ်ိဳ႔ ရွိၾကတယ္ေလ၊ “ညီညြတ္ျခင္းသည္ အင္အား”လုိ႔ေတာ့ ေၾကြးေၾကာ္ၾကပါရဲ့ ၊ ကုိယ္လုိ တုိင္းက်ိဳး၊ ျပည္က်ိဳး၊ အမ်ိဳး ဘာသာ၊ သာသနာက်ိဳး၊ သယ္ပုိးလုိသူေတြ ေနာက္ထပ္ တုိးလာၾကျပီဆုိရင္ေတာ့ ဘယ္ႏွယ့္ ျဖစ္ကုန္သလဲ၊ ေနရာပဲလုေတာ့မလုိလုိ၊ ဖက္ျပိဳင္အန္တု သူေတြပဲ ျဖစ္ၾကေတာ့ သလုိလုိနဲ႔ ရန္သူလုိ သေဘာ ထားၾကျပီး ကြဲၾကျပဲၾကေတြ ျဖစ္ကုန္တာ ရွိတယ္ေလ၊ အဲဒါ ေရႊရဲ့ စည္းလုံးညီညြတ္ျခင္းဂုဏ္ကုိ မုဒိတာ ျပည့္ဝမႈ ဂုဏ္ေတြ ေပ်ာက္သြားတဲ့သေဘာပဲ။ ဒီလုိျဖစ္ေနၾကရင္ ေရႊဆုိတဲ့ဂုဏ္နဲ႔ ထုိက္တန္တဲ့ “ေရႊျမန္မာေတြ” ပီသၾကပါဦးမလား။

လြန္ခဲ့တဲ့ ရက္ပုိင္းေလာက္ကေတာင္ တစ္ျခားျပည္နယ္တစ္ခုေရာက္တုံးက သက္ဆုိင္ရာ ပုဂၢိဳလ္ေတြက ေမးၾကတဲ့ ျပႆနာေလးတစ္ခုနဲ႔ ႀကဳံခဲ့ရ တယ္။ သူတုိ႔ေျပာျပ ေမးေလွ်ာက္တာကေတာ့ “ဗုဒၶဘာသာ အဖြဲ႔အစည္း ေလးတစ္ခု ဖြဲ႔စည္း တည္ေထာင္ျပီး ဘာသာ၊ သာသနာတုိး တက္ေရးအတြက္ ေဆာင္ရြက္ၾကတာ အေတာ္ကေလး အဆင္ေျပလာျပီတဲ့၊ အားလုံးက ဝမ္းသာလုိ႔မွ မဆုံးလုိက္ခင္၊ နွစ္ဖြဲ႔ကြဲသြား ျပန္သတဲ့၊ အဲဒါ ဒီျပႆနာကုိ ဘယ္လုိေျဖရွင္းရရင္ ေနာက္ေနာင္မွာ အကြဲအျပဲေတြ ကင္းစင္မလဲ”ဆုိျပီး ေမးၾက တာပါ။

အဲဒီေတာ့ ဦးဇင္းက “ အေမးရွိလာေတာ့ အေျဖကေတာ့ ရွိရမွာေပါ့၊ အဲ. တစ္ခုေတာ့ရွိတယ္၊ ဒါက ဓမၼဓိ႒ာန္က်က် ေျပာရမွာဆုိေတာ့ “ဓမၼဓိ႒ာန္ နဲ႔ ပတ္သက္လာရင္ လူႀကိဳက္ကုိမၾကည့္နဲ႔၊ လူက်ိဳးကုိသာ ၾကည့္ရမယ္”ဆုိတဲ့ မင္းကြန္းတိပိဋကဓရဆရာေတာ္ဘုရားႀကီးရဲ့ ၾသဝါဒအတုိင္းပဲ ဒီကိစၥမွာ အားလုံးရဲ့ ေရရွည္ ေကာင္းက်ိဳးကုိပဲၾကည့္ျပီး ဦးဇင္းသေဘာေပါက္သလုိ ေျပာမယ္ေနာ္”လုိ႔ အစခ်ီျပီးေတာ့မွ “ေျပာသာေျပာပါဘုရား” လုိ႔ သူတုိ႔က တုိက္တြန္းၾကတဲ့အတြက္ ေျပာျပျဖစ္ခဲ့ တာကေတာ့….

အဲ. က်ဳပ္တုိ႔ ေရႊျမန္မာေတြက မတိမ္ေကာ၊ ေပ်ာက္ပ်က္သင့္တဲ့ ဇာတိရုပ္ေကာင္းကေလးေတြလုိ႔ ဆုိရမည့္ အမ်ိဳး၊ ဘာသာ၊ သာသနာအေပၚ ရုိေသ၊ ေလးစား၊ တန္ဘုိးထားမႈေတြၾကေတာ့ ေလ်ာ့ရဲ ေပ်ာက္ကြယ္ သြားတတ္ၾကျပီး၊ ေဖ်ာက္ဖ်က္ပစ္ရမယ့္ အကြဲအျပဲစိတ္ဓာတ္ေတြက်ေတာ့ ဘယ္ေနရာ ဘယ္ေဒသေရာက္ေရာက္ ေပ်ာက္ကုိ မေပ်ာက္ၾကဘူးဗ်ာ။ အဲ. ၾကားဖူးတဲ့ ရယ္စရာ စကားပုံတစ္ခု သြားသတိရမိတယ္၊ လူတစ္ေယာက္ ကတဲ့..၊ ဘယ္ေတာ့မွ သြားမတုိက္ဘူးတဲ့၊ သူနဲ႔ ထမင္းတစ္ပြဲတည္း စားရမည့္သူေတြက သူ႔သြားေတြ ျမင္မေကာင္းေတာ့ ဥပါယ္တမ်ဥ္နဲ႔ “ႀကံရုိးေလး ဝယ္စုပ္ေခ်ပါ”ဆုိျပီး ပုိက္ဆံေပးလုိက္သတဲ့၊ ေမာင္မင္းႀကီး သားက ေစ်းထဲသြားျပီး ျပန္လာေတာ့ ႀကံရုိးဝယ္မစုပ္ခဲ့ဘဲ ကဇြန္းဥျပဳတ္ေတြ ဝယ္စားလာလုိ႔ ငါးပါးကုိ ေမွာက္ပါေရာ့တဲ့။ အဲ. ဒီမွာ ႀကုံရတဲ့ အျဖစ္ကလည္း အဲသည္ထက္ေတာင္ ဆုိးေနပါကလားလုိ႔ ေျပာရမလုိ ျဖစ္ေနျပီေနာ္၊ အဲဒီေတာ့-

ဒီကိစၥမွာ ဘယ္သူက ႀကံရုိးစုပ္ရမည့္အစား ကဇြန္းဥျပဳပ္ေတြ ဝယ္စားေနမိသလဲဆုိတာကုိ ကုိယ့္ဟာ ကုိယ္ပဲ ျပန္ျပီး စစ္ေဆးၾကည့္ၾကပါ။ အေျခခံက်က် စဥ္းစားတတ္ေအာင္ ျမန္မာျပည္မွာ ဦးဇင္းရဲ့ ေက်ာင္းက ေဂါပက လူႀကီးမ်ားကုိ ေျပာခဲ့တဲ့အတုိင္းပဲ ျပန္ေျပာပါ့မယ္။

“ ကုသိုလ္ေရးေဆာင္ရြက္တဲ့အဖြဲ႔အစည္း”ဆုိျပီး ထစ္ကနဲဆုိ ျငင္းၾကခုန္ၾက၊ ကြဲျပဲၾကဆုိတာ က်ဳပ္တုိ႔ျမန္မာေတြရဲ့ အဖြဲ႔အစည္းတုိင္းလုိလုိ မွာ ျဖစ္ေနၾကတယ္၊ အဲဒီေတာ့ အဓိကရည္ရြယ္ခ်က္ကဘာလဲဆုိတာ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ ျပန္ေပးၾကည့္ပါ၊

(၁) ေနရာရခ်င္တာလား။

(၂)အာဏာျပခ်င္တာလား။

(၃)ကုသိုလ္ရခ်င္တာလား။

အဲဒါ ေသေသခ်ာခ်ာစဥ္းစားျပီး ေျဖၾကပါ။ ကုသိုလ္ရခ်င္လုိ႔ ဆုိတဲ့ စိတ္ေကာင္း ေစတနာေကာင္း နဲ႔ ရည္ရြယ္ ခ်က္ေကာင္းရွိရုိးမွန္ရင္ ကုိယ့္လုိပဲ ကုသိုလ္ရခ်င္လုိ႔ဆုိတဲ့ ရည္ရြယ္ခ်က္တူ ဆႏၵတူေတြ မ်ားေလ အားရွိေလ မျဖစ္ႏုိင္ေပဘူးလား။

“ကုသုိလ္ရဖုိ႔” ဆုိတဲ့ ရည္ရြယ္ခ်က္က ျမင္ေကာင္း ၾကားေကာင္းရုံ နဖူးစည္းတပ္ထားျပီး တကယ့္ စိတ္ဆႏၵ က ေနရာရဖုိ႔၊ အာဏာျပဖုိ႔ဆိုတာမ်ိဳးေတြ လႊမ္းမုိးေနမယ္ဆုိရင္ေတာ့ တကယ့္ကုသိုလ္ရခ်င္သူ စစ္စစ္ေတြ တုိးတုိး လာတာကုိပဲ ေနရာလုေတာ့ မလုိလုိ ၊ ကုိယ့္အာဏာကုိ ဖီလာကန္႔ လန္႔လုပ္ေတာ့မလုိလုိေတြ ထင္ျမင္ျပီး၊ ဆန္႔က်င္တာေတြ၊ ျငင္းခုံတာေတြနဲ႔ ကြဲၾက၊ ျပဲၾကျဖစ္ၾကတာေပါ့။ ဒါေၾကာင့္ လူမႈေရး၊ ဘာသာေရး၊ ႏုိုင္ ငံေရးစတဲ့ ဘယ္အေရးေတြမွာမဆုိ မိမိတုိ႔ရဲ့ အဓိကရည္ရြယ္ခ်က္အေပၚမွာ အရုိးအသားဆုံး ေစတနာထားၾကပါ။ အခု ေက်ာင္း ကိစၥဟာ ကုသိုလ္ေရးျဖစ္လုိ႔ “ကုသိုလ္ရဖုိ႔သာအဓိက”ဆုိတဲ့ စိတ္ကေလးေမြးၾကပါ။ ကြဲစရာ၊ ျပဲစရာ၊ ဘာမွ မႀကဳံႏုိင္ပါဘူးလုိ႔ ေျပာခဲ့တယ္။ အခု ဒီက ဒကာႀကီးေတြကုိလည္း အဲဒီလုိပဲ ေျပာခ်င္ပါတယ္။

အထက္မွာ ေျပာခဲ့တဲ့ ေမးခြန္းသုံးခုနဲ႔ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိသာ ျပန္ေမးၾကည့္ပါ။ “တုိ႔ရဲ့ တကယ့္ဆႏၵအစစ္ဟာ ဘာသာ၊ သာသနာမေပ်ာက္ကြယ္ဖုိ႔၊ ကုသိုလ္ရဖုိ႔၊ ” ဆုိတဲ့ စိတ္ထားရွိရုိးမွန္ရင္ တစ္ျခား ကုသိုလ္ရခ်င္သူအားလုံး တုိ႔နဲ႔ ဘာမ်ား ျငင္းခုံကြဲျပားစရာ ရွိေသးလဲ။

အဖြဲ႔အစည္းတစ္ခုနဲ႔ စုေပါင္း ေဆာင္ရြက္ၾကတယ္ဆုိတာ အားလုံးေပါင္းကုိ စက္ရုံႀကီးတစ္ခုလုိ ၾကည့္ တတ္၊ ျမင္တတ္ရတယ္။ စက္ရုံၾကီးတစ္ခုမွာ အင္ဂ်င္ႀကီးတုိ႔၊ ေမာ္တာႀကီးတုိ႔ ဆုိတာေတြကသာ အေရးပါတာမဟုတ္ဘူး၊ ဝက္အူေလးတစ္လုံးဟာလည္း အေရးပါတာခ်င္း အတူတူပဲ။ မယုံရင္ ေမာ္ေတာ္ကား ေမာင္းတဲ့အခါ အင္ဂ်င္ေကာင္းရင္ ျပီးေရာ၊ ကားဘီးကုိက်ပ္တဲ့ မူလီေတြဟာ ဘာမွ် အေရးမႀကီးဘူး ဆုိျပီးေတာ့ ေပါ့ေပါ့တန္တန္ သေဘာထားျပီး ေမာင္းၾကည္ပါလား၊ ဘာျဖစ္သြားမလဲ။

အဲဒီလုိပဲေပါ့၊ ကုသိုလ္ေရး၊ စုေပါင္းလုပ္ေဆာင္တဲ့အခါ ဦးစီးေခါင္းေဆာင္တဲ့သူေတြကလည္း ငါတုိ႔သာ အေရးအပါဆုံးဆုိျပီး ပါဝါေတြ၊ အာဏာေတြ မျပင္ခ်င္ၾကနဲ႔၊ ဝုိင္းဝန္းေဆာင္ရြက္ၾကတဲ့ပုဂၢိဳလ္မ်ားကလည္း ဘယ္ေနရာက ပါဝင္ရ ပါဝင္ရ ကုိယ္ေဆာင္ရြက္သမွ်လုပ္ငန္းဟာ ဒီကုသုိလ္ပြဲႀကီးျပည့္စုံေအာင္ျမင္ေရးအတြက္ မရွိမျဖစ္လုိအပ္ခ်က္ေတြပဲဆုိျပီး အခ်င္းခ်င္း မုဒိတာစိတ္ ေမြးၾကရမယ္ဗ်ာ။ အဲဒါမ်ိဳးမွ တကယ့္ ေရႊစိတ္ဓာတ္ဆုိတဲ့ အေၾကာင္းေျပာျပျဖစ္ခဲ့တယ္။ သူတုိ႔ကေတာ့ “ေကာင္းပါျပီဘုရား၊ တပည့္ေတာ္တုိ႔လည္း ဘယ္ေနရာကပဲ ပါရပါရ၊ ဝုိင္းဝန္း ကူညီၾကမွာပါ”လုိ႔ ေျပာသြားၾကတာပဲ။

အဲဒီလုိပဲေပါ့ေနာ္၊ ေရႊျမန္မာအားလုံး ဘယ္ကိစၥမ်ိဳးမွာမဆုိ မုဒိတာေရႊစိတ္ဓာတ္ေတြေမြးျပီး တစ္္ေပါင္း တစ္စည္းတည္း ျဖစ္ၾကဖုိ႔လည္း အထူး တုိက္တြန္းလုိပါတယ္။

အဲ.. ျပီးေတာ့ ေရႊရဲ့သေဘာထားႀကီးျမတ္ပုံကေလးကုိလည္း နဲနဲေျပာခ်င္ေသးတယ္။ အထက္မွာေျပာခဲ့တဲ့ စိန္တုိ႔၊ ျမတုိ႔၊ ပတၱျမားတုိ႔ စတဲ့ ေက်ာက္မ်က္ရတနာေတြဟာ တစ္ခ်ိဳ႔ဆုိရင္ ေရႊထက္ အဆေပါင္းမ်ားစြာ တန္ဖုိး ရွိၾကတာေတာ့ မွန္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ အဲဒီေက်ာက္မ်က္ ရတနာေတြဟာ သူတုိ႔ခ်ည္းသီးသန္႔ လူတုိ႔ရဲ့ အလွဆင္စရာ လက္ဝတ္တန္ဆာေတြ ျဖစ္ႏုိင္စြမ္းမရွိၾကပါဘူး။ ေရႊနဲ႔ကြပ္ေပး၊ သီေပးမွသာ လူတုိ႔ရဲ့ ဆင္ျမန္းစရာ အလွတန္ဆာေတြ အသီးသီ ျဖစ္ၾကျပီး လူေတြက တန္ဖုိးထားလာရတာပါ။ အဲဒီလုိ လက္ဝတ္တန္ ဆာေတြ ျဖစ္သြားတဲ့ အခါမွာေတာ့ ေရႊကုိ တယ္ျပီးေတာ့ေတာင္ ထည့္မေျပာၾကေတာ့ဘူး။ စိန္နားကပ္၊ ျမဘယက္၊ ပတၱျမားဦးေသွ်ာင္စတဲ့ အမည္ေတြကုိပဲ လူေတြက မွည့္ေခၚ အသုံးျပဳၾကတယ္မဟုတ္လား။

ေရႊဖက္ကၾကည့္ရင္ေတာ့ ေက်ာက္မ်က္ရတနာေတြ လူတုိ႔ျမတ္ႏုိးတဲ့ လက္ဝတ္တန္ဆာအျဖစ္ ေရာက္ေအာင္ ကြပ္ေပး၊ သီေပးဖုိ႔အတြက္ သူ႔မွာ မီနဲ႔ႀကိဳတာတုိ႔၊ တူထုတာ၊ ေဆာက္ျဖတ္တာ၊ နန္းဆြဲတာ၊ ဂေဟေဆာ္တာေတြကုိအႀကိမ္ႀကိမ္ ခံရတယ္မဟုတ္လား။ ဒါေပမယ့္ အမည္တပ္တဲ့အခါ စိန္တုိ႔၊ ျမတုိ႔၊ ပတၱျမား တုိ႔ကသာ နာမည္ေကာင္းယူသြားရမလားဆုိျပီးေတာ့လည္း ဘယ္ေတာ့မွ မနာလုိဝန္တုိ ျဖစ္ဟန္မျပပါဘူး။ ဒါဟာ မုဒိတာဂုဏ္နဲ႔ ျပည့္ဝတဲ့ သေဘာထားႀကီးျမတ္ျခင္းရဲ့ သေကၤတပဲမဟုတ္လား။

ေရႊရဲ့ဒီႀကီးျမတ္မႈဂုဏ္ကေလးကေတာ့ ျမတ္စြာဘုရားရွင္သီတင္းသုံးေတာ္မူရာ ေရႊေက်ာင္းေတာ္ႀကီးကုိ အသျပာ (၅၄)ကုေဋ အကုန္အက်ခံျပီး လႈဒါန္းခဲ့တဲ့ အနာထပိဏ္သူေဌးႀကီးက မုဒ္ဦးေနရာကေလးကုိသာ လွဴဒါန္းျပီး ေက်ာင္းတုိက္ႀကီးတစ္ခုလုံးကုိ သူ၏အမည္နဲ႔ ‘ေဇတဝန္ေက်ာင္းေတာ္’ လုိ႔ ကဗ်ည္းထုိးေပးဖုိ႔ေတာင္းဆုိ လာတဲ့ ေဇတမင္းသားရဲ့ ကုသိုလ္ကုိ မုဒိတာအျပည့္ပြားျပီး လုိလုိလားလားႀကီး ခြင့္ျပဳခဲ့တဲ့ စိတ္ဓာတ္ကုိ သတိရစရာပါ။ အနာထပိဏ္သူေဌးႀကီးရဲ့ ဒီလုိ ႀကီးျမတ္တဲ့ မုဒိတာစိတ္ထားကုိ ဒီေန႔ ေက်ာင္းဒကာ ဒကာမမ်ားနဲ႔ ကုသိုလ္ရွင္အားလုံးတုိ႔လည္း အေလးထားအတုယူူဖုိ႔ တုိက္တြန္းခ်င္ပါတယ္။

အဲဒီလုိပဲေပါ့၊ ေရႊျမန္မာတုိ႔ဟာလည္းပဲ ကုိယ့္လုိ ဘဝတူေတြ အစစ အဆင္ေျပတုိးတက္ေအာင္ ကုိယ္က အဖက္ဖက္က အနစ္နာခံ၊ ကူညီရတဲ့အခါမွာလည္းပဲ၊ ေရႊလုိ သေဘာထားႀကီးျမတ္တဲ့စိတ္မ်ိဳး ထားၾကရမွာပါ။ ကုိယ္ကူညီခဲ့ရတဲ့သူက ကုိယ့္ထက္သာသြားတာမ်ိဳးတုိ႔၊ ကုိယ့္အေပၚ ေက်းဇူးမသိတတ္သလုိေနတာမ်ိဳးတုိ႔ ႀကဳံရတဲ့အခါ မနာလုိ မရႈစိမ့္မႈ၊ မေက်နပ္မႈမ်ိဳး မျဖစ္ၾကဖုိ႔ပါ။

ဟုတ္ပါတယ္ “ လူ” ဆုိတာ ကုိ ပါဠိလုိ “မႏုႆ”လုိ႔ ေခၚပါတယ္။ “မႏုႆ”ဆုိတာ မေနာနဲ႔ ဥႆ ကုိ တြဲစပ္ ေခၚဆုိတာပါ။ အဓိပၸါယ္က စိတ္ထား ႀကီးျမတ္တယ္လုိ႔ အဓိပၸါယ္ရပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ အားလုံးဟာ ႀကီးျမတ္တဲ့ ေရႊစိတ္ဓာတ္မ်ိဳး ထားႏုိင္မွသာ လူ(မႏုႆ)ဆုိတဲ့ ဂုဏ္ပုဒ္နဲ႔လည္း ကုိက္ညီမွာပါ။ ေရႊစိတ္ရွိမွ လူပီသမယ္ လုိ႔ေတာင္ ဆုိလုိက္ခ်င္ပါတယ္။

ကဲ.. ဒီေလာက္ဆုိရင္ ေရႊစကား၊ မုဒိတာစကား ႏွစ္ရပ္လုံး ထပ္တူ ျပဳတဲ့ “ေရႊမုဒိတာစကား” အေတာ္ေလး ျပည့္စုံေလာက္ပါျပီ။

“ေရႊျမန္မာတုိ႔ ေရႊစိတ္အျပည့္အဝနဲ႔ မုဒိတာပြားႏုိင္ၾကရင္ ဘယ္လုိ အက်ိဳးေတြရမလဲ၊ ေရႊစိတ္ ေပ်ာက္ျပီး မုဒိတာေတြ မပြားႏုိင္ၾကရင္ ဘာျဖစ္ၾကမလဲ”ဆုိတာကုိ နဲနဲဆက္ေျပာပါဦးမယ္။ အဘိဓမၼာသေဘာအရ ေျပာရမယ္ ဆုိရင္ေတာ့ မုဒိတာ မပြားႏုိင္ရင္ မနာလုိမႈ၊ ဝန္တုိမႈဆုိတဲ့ “ဣႆာ မစၦရိယ”ေတြ ျဖစ္ေနပါလိမ့္မယ္တဲ့။ ဟုတ္တာေပါ့၊ သူတစ္ပါးႀကီးပြားခ်မ္းသာတာကုိ မနာလုိ ဝန္တုိတဲ့ “ဣႆာ မစၦရိယ”မျဖစ္ဘူးဆုိရင္ ဝမ္းေျမာက္တဲ့ မုဒိတာစိတ္က ျဖစ္ကုိ ျဖစ္ရမွာပဲမဟုတ္လား။

ဒီေနရာမွာ မုဒိတာရဲ့အက်ိဳးနဲ႔ ဣၥႆာမစၦရိယတုိ႔ရဲ့ အျပစ္ကုိ ႏႈိင္းယွဥ္ၾကည့္တတ္ေအာင္ ျမန္မာေတြ ဆုိရုိးျပဳေလ့ရွိတဲ့ “လက္ညႈိးညႊန္ရာ ေရျဖစ္”ဆုိတဲ့စကားရဲ့ ေနာက္ခံ ဇာတ္ေၾကာင္းကေလးကုိ ေျပာျပ ခ်င္ပါတယ္။အဲဒီဇာတ္ေၾကာင္းကေတာ့ သုတၱန္ပိဋကတ္ ေပတဝတၳဳအ႒ကထာမွာလာတဲ့ “အကၤုရေပတဝတၳဳ”ပါ။

အကၤုရေပတဝတၳဳလုိ႔ ဆုိရေပမယ့္ “အကၤုရ”ဆုိတာ ျပိတၱာမဟုတ္ပါဘူး၊ ဗုဒၶဘာသာတုိ႔အသိမ်ားတဲ့ ျမတ္စြာဘုရား တာဝတိ ံသာမွာ အဘိဓမၼာ တရားေဟာစဥ္က သာသနာတြင္းကုသုိလ္ရွင္ နတ္သားနဲ႔ သာသနာပ ကုသိုလ္ရွင္နတ္သားတုိ႔ရဲ့ ကြာျခားပုံကုိ သာဓကျပဳေလ့ရွိတဲ့ ““ဣႏၵကနတ္သားနဲ႔ အကၤုရနတ္သား”ဆုိတဲ့အထဲမွာ ပါတဲ့ အကၤုရနတ္သားပါ၊ ဒါေပမယ့္ ဒီဇာတ္ေၾကာင္းမွာပါတဲ့ ျပိတၱာတစ္ဦးက အကၤုရရဲ့ အတိတ္ျဖစ္ရပ္နဲ႔ ဆက္စပ္ေနလုိ႔ ဝတၳဳနာမည္ကုိ အကၤုရေပတဝတၳဳလုိ႔ အမည္ေပးထားတာပါ။

ဇာတ္လမ္းအက်ဥ္းခ်ဳပ္ကေတာ့ .. ျမတ္စြာဘုရားရွင္ရဲ့ သာသနာေတာ္ မပြင့္ေပၚမီ အတိတ္တစ္ခ်ိန္ဆီက မဇၥ်ိမေဒသ ၊ ဥတၱရာပထတုိင္း၊ ကံသျမိဳ႔ေတာ္မွာမင္းျပဳတဲ့ ကံသဘုရင္ႀကီးမွာ သမီးေတာ္တစ္ေယာက္နဲ႔ သားေတာ္ ဆယ္ေယာက္တုိ႔ ဖြားျမင္ၾကတယ္။ ဘုရင္ႀကီးနတ္ရြာစံတဲ့အခါ ဘုရင္ႀကီးပုိင္စားအုပ္ခ်ဳပ္တဲ့ နယ္ေျမကုိ အေမြခြဲ ေဝမင္းျပဳဖုိ႔ စီစဥ္တဲ့အခါ သားေတာ္ဆယ္ေယာက္အတြက္ ဆယ္ပုံအညီအမွ် ခြဲေဝသတ္မွတ္ၾကတယ္။

ေနာက္ေတာ့မွ အမေတာ္အတြက္လည္း တစ္ဖုိ႔ရသင့္တယ္လုိ႔ တုိင္ပင္ျပီး ျပန္လည္ခြဲေဝဖုိ႔ စည္းေဝးၾကတဲ့ အခါ အငယ္ဆုံးသားျဖစ္တဲ့ အကၤုရမင္းသားက “ထပ္ျပီးေတာ့ ခြဲေဝမေနၾကပါနဲ႔၊ မိမိရဲ့ အဖုိ႔အစုကုိ အမေတာ္အတြက္ ေပးလုိက္ပါ၊ မိမိကေတာ့ ရွင္ဘုရင္ မလုပ္လုိဘူး၊ ကုန္သည္ပဲလုပ္ပါေတာ့မယ္။ သူ႔အတြက္ အခြင့္အေရးတစ္ခုအေနနဲ႔ တုိင္းျပည္ဆယ္ခုလုံးက အခြင္လြတ္ကုန္သြယ္ခြင့္သာ ေပးပါ၊ ”လုိ႔ ေတာင္းဆုိလုိ႔ အဲဒီ အတုိင္းအားလုံးက လက္ခံသေဘာတူလုိက္တယ္။

အကၤုရသူေဌးကုန္သည္မွာ အလြန္ယုံၾကည္စိတ္ခ်ရတဲ့ ကြ်န္ေကာင္းတစ္ေယာက္ရွိတယ္၊ သူရဲ႔ေကာင္းက်ိဳး ကုိ အလြန္လုိလားျပီး သူ႔ေပၚလည္း သစၥာရွိလုိ႔ ဘ႑ာစုိးရာထူးေပးထားတာတဲ့။ ဒီကြ်န္က ကြ်န္နဲ႔မတန္ေအာင္ အသိဉာဏ္ေရာ စိတ္ထားပါ ႀကီးမားတဲ့အတြက္ သူရဲ့ မ်ိဳးနြယ္ဆက္ေတြ ကြ်န္အျဖစ္က လြတ္ေျမာက္ေအာင္ဆုိျပီး သားအရင္းပမာျပဳကာ အမ်ိဳးေကာင္းသမီးတစ္ဦးနဲ႔လည္း လက္ထပ္ ေပးလုိက္တယ္တဲ့။

ဇနီးသည္ ကုိယ္ဝန္ရွိေနစဥ္မွာပဲ အဲဒီ ကြ်န္ေယာကၤ်ားက ေသဆုံးသြားတယ္၊ သားေလးတစ္ေယာက္ ဖြားျမင္လာတဲ့အခါမွာလည္း အကၤုရသူေဌးက သူ႔အေဖကုိ ေပးတဲ့ လခရိကၡာကုိ ေပးအပ္ခ်ီးေျမွာက္ထားပါတယ္။

အ၇ြယ္ေလးနဲနဲရလာတဲ့အခါ ဒီသူငယ္ ကြ်န္အမ်ိဳးအႏြယ္က လြတ္သင့္ မလြတ္သင့္ တရားရုံးမွာ အဆုံးအျဖတ္ ခံရတယ္။ အမေတာ္ဘုရင္မကုိယ္တုိင္က “အမိအမ်ိဳးေကာင္းမိခင္က ဖြားျမင္တာျဖစ္တဲ့အတြက္ ကြ်န္မဟုတ္ေတာ့ ဘူး။ အမ်ိဳးေကာင္းသားျဖစ္တယ္”လုိ႔ ဆုံးျဖတ္ေပးလုိက္တဲ့အတြက္ ကြ်န္မ်ိဳးအျဖစ္က လြတ္ေျမာက္သြားတယ္။

ဒါေပမယ့္ အဲဒီအရပ္မွာ ဒီကေလးရဲ့ဖခင္က ကြ်န္မ်ိဳးရယ္လုိ႔သိေနၾကတဲ့အတြက္ အဲဒီသူငယ္ဟာ ေရာရုဝ ဆုိတဲ့ ျမိဳ႔ကုိ ေရႊ့ေျပာင္းေနထုိင္တယ္၊ အရြယ္ေရာက္တဲ့အခါ အပ္ခ်ဳပ္သည္တစ္ဦးရဲ့ သမီးနဲ႔ ထိမ္းျမးလက္ထပ္ျပီး အပ္ခ်ဳပ္လုပ္ငန္းနဲ႔ပဲ အသက္ေမြးဝမ္းေၾကာင္းျပဳေနတယ္။

အဲဒီေရာရုဝျမိဳ႔မွာ ပစၥည္းဥစၥာအလြန္ၾကြယ္ဝျပီး သဒၶါတရားလည္းအလြန္ေကာင္းတဲ့ “အသယွ” ဆုိတဲ့ သူေဌးႀကီးက ေန႔စဥ္ေန႔တုိင္း အယုတ္ အလတ္ အျမတ္မေရြး အစား အဝတ္စတဲ့ ပစၥည္းဥစၥာေတြကုိ ေပးလႈေန တယ္တဲ့။ ဟုိက ဒီက အလႈခံေတြ၊ ေတာင္းရမ္းသူေတြလာၾကတဲ့အခါ ျမိဳ႔တံခါးအနီးမွာရွိတဲ့ အဲဒီအပ္ခ်ဳပ္သမား အိမ္ကုိ အရင္လာၾကသတဲ့၊ သူက သူ႔မွာေတာ့ ဘာမွေပးစရာမရွိဘူး၊ ဒါေပမယ့္ ျမိဳ႔လည္က အသယွသူေဌးႀကီး အိမ္မွာေတာ့ သင္တုိ႔လုိတဲ့ပစၥည္းကုိ လႈပါလိမ့္မယ္၊ အဲဒီကုိသြားၾကပါဆိုျပီး လမ္းညႊန္ျပေပးတယ္၊ အလႈခံေတြက အသယွသူေဌးႀကီးအိမ္က သူတုိ႔လုိတဲ့ပစၥည္းဝတၳဳေတြရလာတဲ့အခါမွာ လမ္းညႊန္ေပးတဲ့ အပ္ခ်ဳပ္ သမားကုိ ေက်းဇူးတင္စကားျပန္ေျပာၾကသတဲ့။ အဲဒီအခါမွာ အပ္ခ်ဳပ္သမားက သူတုိ႔ေတြျပည့္စုံဝမ္းေျမာက္ၾကတာကုိ ၾကည့္ျပီး သူကလည္း ဝမ္းေျမာက္ ဝမ္းသာ မုဒိတာပြားပါသတဲ့။

အခ်ိန္ေတြၾကာေျငာင္းတဲ့ တစ္ခါမွာေတာ့ အကၤုရသူေဌးက အေဖၚပုဏၰားသူေဌးတစ္ဦးနဲ႔အတူ လွည္းငါးရာစီ စုေပါင္းျပီး ကႏၱာရခရီးကုိ ျဖတ္သန္းကုန္သြယ္ၾကတဲ့အခါ မ်က္စိလည္လမ္းမွားျပီး ကႏၱာရထဲမွာ စားနပ္ ရိကၡာေတြ၊ ေရေတြျပတ္ျပီး ဒုကၡေရာက္ၾကသတဲ့၊ အဲဒီအခ်ိန္မွာပဲ မလွမ္းမကမ္းမွာ ကႏၱာရထည္းနဲ႔ မတူ ေလာက္ေအာင္ အလြန္အရိပ္အာဝါသေကာင္းတဲ့ ေညာင္ပင္ႀကီးတစ္ပင္ကုိျမင္လုိ႔ အားလုံး အဲဒီေညာင္ပင္ႀကီး ဆီကုိ သြားၾကတာေပါ့။

ေညာင္ပင္ေစာင့္ရုကၡစုိးနတ္က လွည္းကုန္သည္ေတြရဲ့ ျငီးညူတဲ့အသံေတြေၾကာင့္ ျဖစ္ေၾကာင္းကုန္စဥ္သိရ လုိ႔ အေသအခ်ာၾကည့္လုိက္တဲ့အခါ တစ္ခ်ိန္က သူရဲ့ ေက်းဇူးရွင္ အကၤုရသူေဌးမင္းကုိလည္း ျမင္လုိက္ေရာ ကုိယ္ထင္ျပျပီး လုိအပ္သမွ်ကုိေမးတယ္၊ “ေလာေလာဆယ္ အလုိအပ္ဆုံးက ေသာက္ေရပါပဲ၊ ဒီသဲကႏၱာရႀကီးထဲ မွာ ေရက ဘယ္လုိမွ မရႏုိင္တဲ့အတြက္ အားလုံးဒုကၡေရာက္ေနၾကပါတယ္”လို႔ေျပာလုိက္ေတာ့ “ေဟာဟုိမွာ ေရေတြ မေတြ႔ဘူးလား”ဆုိျပီး လက္ညႈိးညႊန္ျပလုိက္တဲ့အခါ သူေျပာသလုိ ေရေတြျဖစ္လာသတဲ့။ အဲဒီလုိနဲ႔ လုိအပ္ ရာရာကုိ ေျပာတုိင္းေျပာတုိင္း သူကလည္း “ဟုိမွာ” ဆုိျပီး လက္ညႈိးညႊန္ျပလုိက္တယ္၊ သူလက္ညွဳိးညႊန္တဲ့ေနရာ မွာ သူေျပာသလုိပဲ လုိအပ္တဲ့ ပစၥည္းေတြကလည္း တကယ္ပဲ ျဖစ္လာၾကပါသတဲ့။ လက္ညိဳးညႊန္ရာ ေရသာမက အရာရာျဖစ္ေစႏုိင္တဲ့သေဘာေပါ့။

အကၤုရသူေဌးက အံ့ၾသဝမ္းသာျဖစ္ျပီး ေရွးေကာင္းမႈကံကုိ ေမးရာက သူရဲ့ တပည့္ေဟာင္း အျဖစ္ကုိလည္း သိ၊ သူရဲ့ ေကာင္းမႈကုသုိလ္ကုိလည္း သိတဲ့အခါ “ဘာပစၥည္းမွ မစုိက္ထုတ္ရဘဲ သူမ်ားကုသုိလ္ကုိ လက္ညွဳိးညႊန္ျပျပီး သူမ်ားရတာကုိ ဝမ္းေျမာက္တဲ့ မုဒိတာစိတ္ထားကေလးကေတာင္ ဒီေလာက္အထိ အက်ိဳးႀကီး မားတယ္ဆုိရင္ ကြ်ႏုပ္ကေတာ့ သူမ်ားလႈႈဒါန္းတာ ၊ ရရွိတာကုိလည္း ဝမ္းေျမာက္တဲ့မုဒိတာပြားမယ္၊ ကုိယ္တုိင္ လည္းလွဳမယ္”လုိ႔ ကတိစကားေျပာၾကားျပီး ရုကၡစုိးနတ္ညြန္ျပတဲ့ လမ္းအတုိင္း ခရီးဆက္ၾကပါသတဲ့။

ခရီးတစ္ေထာက္လုိ႔ ဆုိရေလာက္မည့္ ေနရာအေရာက္မွာေတာ့ အလြန္နားမခ်မ္းသာစရာေကာင္းတဲ့ ညည္းညူသံကုိ ၾကားရလုိ႔ အနားသြားၾကည့္တဲ့အခါ အလြန္အနံ႔ဆုိးဝါးတဲ့ သတၱဝါႀကီးတစ္ေကာင္ကုိ ေတြ႔ရသတဲ့၊ အနံ႔က ဆုိးရြားလြန္းလုိ႔ ဘယ္သူမွေတာင္ အနားမကပ္ခ်င္ဘူး။ အကၤုရသူေဌးကေတာ့ ဒီကႏၱာရတစ္ခုတည္း အတြင္းမွာပဲ အလြန္ျခားနားတဲ့ ဘဝႏွစ္ခုကုိ ေတြ႔ရတာ ျဖစ္လုိ႔ ဒီသတၱဝါႀကီးရဲ့ အတိတ္ကံ ကုိလည္း ေမးၾကည့္ အုံးမွပဲဆုိျပီး အနားေရာက္ေအာင္ သြားလုိက္တယ္။ ဒီသတၱဝါႀကီးက အနံ႔သာ ဆုိးဝါးတာမဟုတ္ဘူး၊ သူ႔မ်က္စိ၊ သူ႔ပါးစပ္စတဲ့ ဒြါရေပါက္ေတြကလည္း အလြန္ကုိ အရုပ္ဆုိး အႀကည့္တန္သတဲ့။ သူ႔အတိတ္ကံကုိ ေမးၾကည့္တဲ့ အခါမွာေတာ့ …

ဒီသတၱဝါႀကီးကလည္း ေရာရုဝျမိဳ႔က ကုသိုလ္ရွင္ အသယွသူေဌးႀကီးနဲ႔ ဆက္စပ္ေနသူ ရုကၡစုိးနတ္နဲ႔ တစ္ျမိဳ႔တည္းသားပဲျဖစ္ေနတာကုိ ေတြ႔ရတယ္။ “ဘယ္လုိ ကံဆုိးေတြ ျပဳခဲ့လုိ႔မ်ား ဒီေလာက္ေတာင္ ဆုိးရြားတဲ့ ျပိတၱာ ႀကီးဘဝ ျဖစ္ေနရတာလဲ”လုိ႔ ေမးတဲ့အခါ-

သူဟာ အသယွသူေဌးႀကီးရဲ့ လူယုံေတာ္တစ္ဦးျဖစ္ျပီး အလႈခံပုဂၢိဳလ္ေတြကုိ ထမင္းအဝတ္စတဲ့ ပစၥည္း ဝတၳဳေတြ ေပးကမ္းရာမွာ ၾကည့္ၾကပ္ရတဲ့ ေခါင္းေဆာင္တစ္ဦးျဖစ္ေၾကာင္း။ သူဟာ သဒၶါတရားအလြန္နည္းပါးတဲ့ အျပင္ ဣႆာ မစၦရိယလည္း အလြန္မ်ားသတဲ့။ အလႈခံပုဂၢိဳလ္ေတြလာတဲ့အခါ သူက မျမင္ခ်င္ေယာင္၊ မၾကားခ်င္ ေယာင္လည္း ေဆာင္ေနတတ္သတဲ့၊ ေတြ႔ျပန္ေတာ့လည္း ဆူပူႀကိမ္းေမာင္း ေအာ္ေငါက္တာတုိ႔၊ မၾကားဝံ့မနာသာ ေျပာဆုိတာတုိ႔၊ တစ္ခ်ိဳ႔သူေတာ္ေကာင္းမ်ားကုိ ငတ္တာက်ေတြ၊ ႀကည့္ရတာကုိက က်က္သေရတုံးတယ္၊ အနား ေတာင္ မကပ္ခ်င္ဘူးဆုိတာမ်ိဳးတုိ႔လည္း ေျပာဆုိခဲ့တာေပါ့။ အဲဒါေၾကာင့္ ဒီလုိ ျပိတၱာဘဝမ်ိဳးမွာ ျဖစ္ျပီး ဘယ္သူမွ အနားေတာင္ မကပ္ခ်င္ေလာက္ေအာင္ ရြံရွာဖြယ္အတိ ျဖစ္ေနရတာပါတဲ့။

မုဒိတာ နဲ႔ ဣႆာ မစၦရိယ ရဲ့ အက်ိဳးအျပစ္ကေတာ့ ဒီဝတၳဳမွာပဲ အေတာ္ႏုိင္းယွဥ္ စဥ္းစားႏုိင္ေလာက္ ပါျပီ။ တကယ္တမ္းဆုိရင္ ဣႆာ မစၦရိယ ရဲ့အျပစ္က ဒီေလာက္တင္မကပါဘူး၊ မိမိျပစ္မွားတဲ့ပုဂၢဳိလ္က သီလ၊ သမာဓိ၊ ပညာ ႀကီးမားရင္ ႀကီးမားသေလာက္ အျပစ္ကလည္း ႀကီးမားပါတယ္။

ကဲ .ဒီေလာက္ဆုိရင္ မုဒိတာ ေရႊစကား လည္းပဲ ျပည့္စုံေလာက္ပါျပီ၊ ေရႊျမန္မာအားလုံးတုိ႔ မုဒိတာ ေရႊစိတ္ နဲ႔ ျပည့္စုံၾကပါေစလုိ႔ တုိက္တြန္း ဆုေတာင္းလုိက္ပါတယ္။

ဓမၼေဘရီအရွင္ဝီရိယ

ေတာင္စြန္း

No comments:

Post a Comment