ဂႏၵီေၾကာင့္ ကမBာႀကီးေျပာင္းလဲသြားသလား

ဒီႏွစ္ နုိဘယ္လ္ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ဆုရွင္ျဖစ္တဲ့ တရုတ္အတုိက္အခံ လ်ူေရွာင္ဘို၊ အက်ဉ္းခ်ခံေနရလုိ့ ဆုခ်ီးျမွင့္ပြဲကို မတက္ေရာက္နိုင္ဘူး ဆုိေတာ့ နိုဘယ္လ္ၿငိမ္းခ်မ္းေရး တခါမွ မရသြားရွာတဲ့ မဟတၲမၼ ဂႏၵီအေၾကာင္း ျပန္သံုးသပ္ဖို့ ေကာင္းပါတယ္။ နိုဘယ္လ္ဆုမရတာက လြဲလို့ ကမBာႀကီးမွာ ဂႏၵီ ဘယ္ေလာက္ အေရးပါသလဲဆုိတာ ေမးေနဖုိ့ေတာင္ မလုိပါဘူး။ လ်ူေရွာင္ဘိုအတြက္လည္း ဂႏၵီက အေရးႀကီးမွာပါပဲ။
ဒီေန့ေခတ္မွာ ဂႏၵီဓာတ္ပံုနဲ့ ေၾကာ္ျငာေတြကလည္းး Apple ကြန္ပ်ူတာကေန၊ Mont Blanc ေဖာင္တိန္ေတြ အထိပါပဲ။ ၁၉၈၃ တုန္းက Richard Attenborough ဆိုတဲ့ ဒါရုိက္တာရုိက္ကူးၿပီး ေအာ္စကာဆုေတြ သိမ္းက်ံဳးယူသြားခဲ့တဲ့ ဂႏၵီအေၾကာင္း ရုပ္ရွင္ပိုစတာမွာ ဒီလိုေရးထားပါတယ္။
“ဂႏၵီ — ကမBာႀကီးကို ရာသက္ပန္ ေျပာင္းလဲေပးလုိက္သူ၏ ေအာင္ပြဲ”
တကယ္ပဲ ဂႏၵီက ကမBာႀကီးကို ရာသက္ပန္ေျပာင္းလဲေပးခဲ့ပါသလား။
ဒီကိစၥႏွင့္ ပတ္သက္လာရင္ အေမရိကန္ ျပည္သူ့အခြင့္အေရး လႈပ္ရွားမႈေခါင္းေဆာင္ မာတင္ လူသာကင္း ဂ်ူနီယာအေၾကာင္း ေျပာစရာ ျဖစ္လာပါတယ္။ မာတင္လူသာကင္းဟာ မဟတၲမၼဂႏၵီ အေၾကာင္း ေက်ာင္းသင္ခန္းစာကို တခ်ိန္တက္ခဲ့ဖူးၿပီး၊ ဂႏၵီအေၾကာင္းေရးထားတဲ့ စာအုပ္ ဒါဇင္၀က္ေလာက္ ၀ယ္ခဲ့ပါတယ္။ ဒါ့အျပင္ ဂႏၵီရဲ့ သစၥာျဂဟ လႈပ္ရွားမႈကို နည္းယူၿပီး အေမရိကန္ ျပည္ေထာင္စုေတာင္ပုိင္းက အသားအေရာင္ခြဲျခားမႈ တုိက္ဖ်က္ေရး တုိက္ပြဲမွာ လက္ေတြ႕ အေကာင္ အထည္ေဖာ္လုိက္တာ အိႏၵိယနုိင္ငံရဲ့ အျပင္ဘက္မွာေတာ့ သူ့ရဲ့ အၾကမ္းမဖက္ တုိက္ပြဲေအာင္ျမင္မႈကို ဘယ္သူမွ လိုက္မမီခဲ့ပါဘူး။
ဂႏၵီက လူေတြစိတ္ထဲ စြဲက်န္သြားေလာက္ေအာင္ “အမုန္းတရားက ေနာက္ထပ္ အမုန္းမီးကိုပဲ ပြားေစလိမ့္မယ္၊ အၾကမ္းဖက္မႈဟာလည္း ေနာက္ထပ္ အၾကမ္းဖက္မႈကိုပဲ ေမြးဖြားေပးလိမ့္မယ္”
ဒါေၾကာင့္ “အမုန္းအင္အားကို ႏွလံုးရည္ႏွင့္ ရင္ဆုိင္ၾက” လုိ့ ဆုိခဲ့ပါတယ္။
ေနာက္ပိုင္းမွာ မာတင္လူသာကင္းက “ဂႏၵီရဲ့ အၾကမ္းမဖက္အာခံနည္းဟာ ကြ်နု္ပ္တို့ လႈပ္ရွားမႈရဲ့ လမ္းျပအလင္းေရာင္” လုိ့ အတိအလင္း၀န္ခံခဲ့ပါတယ္။
“ခရစ္ေတာ္က ၀ိညာဉ္နဲ့ စိတ္ဓာတ္အင္အားကို ေပးတယ္။ ဂႏၵီကေတာ့ နည္းလမ္းကို ေပးတယ္” လုိ့ ဆုိပါတယ္။ နို၀င္ဘာလက အိႏၵိယပါလီမန္မွာ အေမရိကန္ သမၼတ ဘာရတ္ အုိဘားမားကလည္း ဂႏၵီသာ မေပၚခဲ့ရင္ သူလို လူမည္းတေယာက္ အေမရိကန္သမၼတ အေနနဲ့ အိႏၵိယ ပါလီမန္ထဲမွာ ေျခခ်ခြင့္ရမွာမဟုတ္ဘူးလို့ ဆုိပါတယ္။
ဒီလိုဆုိေတာ့ အေမရိကန္နုိင္ငံမွာ အေျပာင္းအလဲႀကီးေျပာင္းလဲသြားေအာင္ ဂႏၵီ၀ါဒက အေထာက္အပံ့ ေပးခဲ့တယ္ဆုိတာ ဟုတ္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဂႏၵီ၀ါဒရဲ့ ေအာင္ျမင္မႈနဲ့ပတ္သက္လို့ တျခား ဥပမာေတြကို ရွာေဖြဖို့ ခက္ခဲပါတယ္။ အိႏၵိယလြတ္လပ္ေရးဟာ ကိုလိုနီစနစ္ၿပိုက်မႈရဲ့နိဒါန္း ျဖစ္ခဲ့တာ မွန္ေပမယ့္ တျခားနိုင္ငံေတြဟာ အင္ပါယာရဲ့ ထမ္းပိုးေအာက္ကေန ေသြးထြက္ သံယိုနည္း၊
အၾကမ္းဖက္တုိက္ပြဲနည္းေတြနဲ့သာ ရုန္းထြက္ခဲ့ရတာပါ။ အဲဒီေနာက္ပိုင္းမွာ တျခားနုိင္ငံက ျပည္သူေတြဟာ နယ္ေျမက်ူးေက်ာ္လာတဲ့ တပ္ေတြရဲ့ စစ္ဖိနပ္ေတြေအာက္ က်ေရာက္ခဲ့ၾက၊ ကုိယ့္ပုိင္နက္ေျမေတြ ဆံုးရႈံး၊ ကုိယ့္အိမ္ကိုယ့္ယာကို စြန့္ၿပီး ေၾကာက္လန့္ ထြက္ေျပးခဲ့ၾကရပါတယ္။ အၾကမ္းမဖက္နည္းက ဘာတခုမွ ေျဖရွင္းမေပးနုိင္ခဲ့ပါဘူး။
တကယ္ေတာ့လည္း အၾကမ္းမဖက္နည္းဆုိတာဟာ သိကၡာေစာင့္စည္းတဲ့ အာဏာပုိင္ေတြကို ရင္ဆုိင္တဲ့ အခါမ်ုိးမွာမွ အလုပ္ျဖစ္တာမ်ုိးပါ။ ဆိုလိုတာက ျပည္တြင္းနဲ့ နုိင္ငံတကာကို အေလး ထားတဲ့ အစိုးရမ်ုိးေတြနဲ့ ရင္ဆုိင္တဲ့အခါမ်ုိးမွာ သူတို့ေတြ ရွက္ရြံ့ၿပီး၊ အရႈံးကို လက္ခံသြားတာမ်ုိးပါ။ ဂႏၵီတုိ့ရဲ့ ေခတ္မွာပဲ၊ ဟစ္တလာရဲ့ ဂ်ူးသုတ္သင္ေရးကို အၾကမ္းမဖက္နည္းက ဘယ္လိုမွ မကာကြယ္နိုင္ခဲ့ပါဘူး။
ဂႏၵီ၀ါဒ အၾကမ္းမဖက္နည္းရဲ့ အင္အားဆိုတာက “ခင္ဗ်ား မွားတယ္ဆုိတာကို သက္ေသျပဖုိ့၊ က်ုပ္ကိုယ္က်ုပ္ အျပစ္ေပးတယ္”ဆုိတဲ့ ေနရာမွာပဲ ရပ္တန့္သြားတယ္။ ဒါေပမယ့္ အစကတည္းက မွန္၏၊ မွား၏ စိတ္မ၀င္စားဘဲနဲ့ ကိုယ့္ကို “ခ်” ဖုိ့ လုပ္ေနတဲ့ လူမ်ုိးကို ရင္ဆုိင္တဲ့အခါမ်ုိးမွာ သူတို့ရဲ့ ရည္မွန္းခ်က္ေတြ ျမန္ျမန္ေပါက္ေျမာက္ဖုိ့ပဲ ျဖစ္သြားပါလိမ့္မယ္။ ဒါနဲ့ ပတ္သက္လုိ့ ဂႏၵီကို အၿမဲတမ္း ေလးစားအား က်ခဲ့ရတယ္လို့ဆုိတဲ့ နယ္ဆင္မန္ဒယ္လ္လားက ေတာင္အာဖရိကရဲ့ အသားေရာင္ခြဲျခားမႈ တုိက္ဖ်က္ေရးတိုက္ပြဲမွာ အၾကမ္းမဖက္နည္းက ထိေရာက္မႈမရွိခဲ့ဘူးလုိ့ က်ေနာ့္ကို ခပ္ရွင္းရွင္းေျပာခဲ့တဲ့ အေပၚမွာ မအံ့ဩေတာ့ပါဘူး။
တကယ္ေတာ့ ဂႏၵီရဲ့ နည္းက အေတာ္ေလးကို လက္ေတြ႕မက်တာပါ။
“ဘုရားေဟာမဟုတ္၊ လူသား၀ါဒကလက္မခံေသာ လူပါး၀ေစာ္ကားမႈကုိ ရင္ဆုိင္ဖုိ့ အျပစ္ကင္းစြာ အနစ္နာခံေပးဆပ္မႈသည္ အႀကီးမားဆံုး အင္အားျဖစ္တယ္။ ယဉ္ယဉ္ေက်းေက်း၊ ရိုးရိုးသားသား၊ ေလးေလးစားစား၊ ထိန္းထိန္းသိမ္းသိမ္း၊ ရန္မလုိေသာ အမိန့္မနာခံမႈမွာ မစၧိရိယႏွင့္ အမုန္းစိတ္ေတြ မပါေစႏွင့္။ မတရားေသာ ဥပေဒအာဏာကို ဖီဆန္ေသာအခါမွာ စိတ္လႈပ္ရွားမႈေတြမပါမွ ၾကံုရမယ့္ ဒုကၡေတြအတြက္ ခံနုိင္ရည္ေမြးၿပီးသားျဖစ္မည္”လို့ ေဟာပါတယ္။
ဖိႏွိပ္တဲ့ အစိုးရေအာက္မွာ ခံစားေနရတဲ့ ကမBာတလႊားက ျပည္သူေတြအတြက္ေတာ့ ဒီလုိ သူေတာ္ေကာင္းက်င့္စဉ္က ဘာမွ အသံုးမတည့္လွပါဘူး။ ႀကိတ္မွိတ္သည္းခံဆုိတဲ့နည္းကေတာ့ ကုိယ္က်င့္သီလ အရေတာ့ ေကာင္းပါတယ္။ ဒီနည္းနဲ့ အဓိပၸာယ္ရွိတဲ့ အေျပာင္းအလဲ ျဖစ္မယ္ဆုိရင္ အသံုးျပုနိုင္ပါတယ္။
စိတ္မေကာင္းစရာ အမွန္တရားကေတာ့ အၾကမ္းဖက္နည္းနဲ့ အာဏာရတာဟာ အၾကမ္း မဖက္နည္းနဲ့ ရတာထက္ကို ပိုမ်ားပါတယ္။ ဂႏၵီက “ တဖက္လူရဲ့ အမွားကို စိတ္ရွည္သည္းခံ၊ ကိုယ္ခ်င္းစာ တရား၊ အနစ္နာခံမႈနဲ့ တည့္မတ္ေပးလုိက္ပါ” လုိ့ ေဟာတယ္။ ဒီနည္းနဲ့ ျမန္မာျပည္မွာ နုိဘယ္လ္ဆုရွင္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္က အနစ္နာခံႀကိုးပမ္းေနေပမယ့္ အေျပာင္းအလဲ အတြက္ လႈံ့ေဆာ္မႈ ျဖစ္မလာဘဲ အေျပာင္းအလဲကို ကာကြယ္တဲ့ အစိုးရရဲ့ အၾကမ္းဖက္မႈေတြပဲ ပိုအားေကာင္းလာတာကုိ ေတြ႕ေနရပါတယ္။ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ နို၀င္ဘာ မြန္ဘုိင္း အၾကမ္းဖက္ တုိက္ခုိက္မႈလုိမ်ုိး အိႏၵိယမွာလည္း နယ္စပ္ေက်ာ္ အၾကမ္းဖက္မႈ အနၲရာယ္ ရွိေနပါတယ္။ ဒီကိစၥမွာ မဟတၲမၼနည္းအတုိင္း ကိုယ္က ဥပုသ္ေစာင့္ရင္း ကန့္ကြက္ေနရင္ ဒုစရုိက္သမားေတြက ဘာမွ မႈမွာမဟုတ္ပါဘူး။
နုိင္ငံတကာ၀ါဒနဲ့ ပတ္သက္လုိ့ မဟတၲမၼဂႏၵီရဲ့ စံနမူနာေတြကို လက္မခံသူ မရွိသေလာက္ပါ။ ဒါေပမယ့္ ဂႏၵီကြယ္လြန္သြားၿပီးေနာက္ပိုင္း ဆယ္စုႏွစ္ေတြ အတြင္းမွာ ပဋိပကၡကင္းတဲ့ အခ်ုပ္အျခာ အာဏာပုိင္နုိင္ငံဆိုလို့ မရွိခဲ့ပါဘူး။ ဂႏၵီကြယ္လြန္ၿပီး ေနာက္ပိုင္းႏွစ္ေတြမွာ လူသန္း ၂၀ ဟာ စစ္ပြဲေတြ၊ ဆူပူအံုၾကြမႈေတြ အတြင္းမွာ အသက္ဆံုးသြားၾကပါတယ္။ ဒီလို တုန္လႈပ္ေခ်ာက္ခ်ားစရာ နုိင္ငံေတြထဲမွာ ဂႏၵီႀကီးရဲ့ အိႏၵိယလည္း ပါတာေပါ့။ ကမBာေပၚမွာ အစိုးရေတြရဲ့ စစ္အသံုးစရိတ္ဟာ က်န္းမာေရးႏွင့္ ပညာေရးက႑ ႏွစ္ရပ္ေပါင္းထက္ ပိုမ်ားေနတယ္။ သိုမွီးထားၾကတဲ့ န်ူးကလီးယား လက္နက္ေတြကို ေဖာက္ခြဲလိုက္ရင္ ဂႏၵီႀကီး အေတာ္၀မ္းနည္းေၾကကြဲခဲ့ရတဲ့ ဟီရိုရွီးမားၿမို့ ေပါက္ကြဲစဉ္တုန္းကထက္ အဆေပါင္း တသန္းမက ျပင္းထန္သြားပါလိမ့္မယ္။
အိႏၵိယမွာေရာ၊ တျခားမွာပါ ဂႏၵီနည္းကို အၾကမ္းဖက္သမားေတြ၊ ဗံုးေဖာက္ခြဲေရးသမားေတြက ေဖာက္လြဲေဖာက္ျပန္သံုးၿပီး သူတို့ရဲ့ ဒုစရုိက္မႈေတြကို အျပစ္ေပးတ့ဲအခါမွာ အစာငတ္ခံတယ္ ဆုိၿပီး သံေကာင္းဟစ္ၾကတယ္။ ဂႏၵီ၀ါဒမွာ ကိုယ္က်င့္သီလကို စြန့္ပစ္လုိက္ရင္၊ မာ့စ္၀ါဒမွာ ပစၥည္းမဲ့ကို စြန့္ပယ္လုိက္တာနဲ့ အတူတူပါပဲ။ ဒါေပမယ့္လည္း တကမBာလံုးမွာ ဂႏၵီနည္းကို အသံုးျပုတဲ့ အင္မတန္နည္းတဲ့ လူေတြကေတာ့ ပုဂၢလိက ဂုဏ္သိကၡာနဲ့ က်င့္၀တ္ပုိင္းမွာ ေက်ာ္ေဇာၾကပါတယ္။
ဒီလုိ လမ္းလြဲမႈေတြ၊ သံသယေတြေၾကာင့္ ဂႏၵီရဲ့ ႀကီးက်ယ္မႈ၊ အံ့မခန္းတ့ဲ သူ့ရဲ့ အရွိန္အ၀ါ၊ သူ့ရဲ့ တရားေတြက တန္ဖုိးေလွ်ာ့မသြားပါဘူး။ ကမBာႀကီးမွာ ဖက္ဆစ္၀ါဒ၊ အၾကမ္းဖက္မႈေတြ၊ စစ္ပြဲေတြနဲ့ အစိတ္အမႊာမႊာျဖစ္ေနတဲ့ အခ်ိန္မ်ုိးမွာ ဂႏၵီက သစၥာတရား၊ သုစရုိက္၊ အၾကမ္းမဖက္မႈ၊ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး တရားေတြကို သင္ၾကားေပးခဲ့ပါတယ္။ နယ္ခ်ဲ့၀ါဒကိုဳ အမွန္တရားရဲ့ အင္အားနဲ့ ဆန့္က်င္ ဖ်က္စီးပစ္နုိင္ခဲ့ပါတယ္။ သူရသတၲိ၊ ယံုၾကည္မႈအရာမွာ သူမတူေအာင္ စံျပျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။ သူဟာ ေနာက္လုိက္ေတြရဲ့ မျပည့္၀မႈထဲမွာပဲ ပိတ္မိမေနတဲ့ ရွာမွ ရွားတဲ့ ေခါင္းေဆာင္မ်ုိးျဖစ္ပါတယ္။
ဒါေပမယ့္ ဂႏၵီရဲ့ သစၥာတရားဟာ သူ့ကိုယ္ပိုင္ပါ။ သူ့ရဲ့ ကိုယ္ပိုင္ ထူးျခားခ်က္၊ ထူးျခားတဲ့ အေျခအေန၊ ထူးျခားတဲ့ သမုိင္းေနာက္ခံမွာ သူ့၀ါဒရဲ့ လက္ေတြ႕ အသံုး၀င္မႈကို မွတ္ေက်ာက္တင္ျပခဲ့တာလည္း ျဖစ္ပါတယ္။ ယေန့ကမ႓ာမွာ ဂႏၵီရဲ့ ႀကီးက်ယ္မ်ုိးမႈ၊ သူ့ရဲ့ လႊမ္းမိုးမႈမ်ုိးက လုိက္မီဖုိ့ မလြယ္ေတာ့ပါဘူး။
ယေန့ေခတ္မွာ ဂႏၵီရဲ့ မူလ အေတြးအေခၚ၊ သူ့ဘ၀နမူနာမ်ုိးကို ေလးစားအားက်သူေတြ ထဲမွာ လ်ူေရွာင္ဘုိလည္း တေယာက္ပါေနပါလိမ့္မယ္။ ဒါေပမယ့္ ဂႏၵီရဲ့ ေအာင္ျမင္မႈဟာ ကမBာႀကီးကို ထာ၀ရ ေျပာင္းလဲေပးခဲ့တာေတာ့ မဟုတ္တန္ရာပါဘူး။ ဒီေန့ ကမBာႀကီးရဲ့အျဖစ္အပ်က္ေတြကို စစ္တမ္း ေကာက္ၾကည့္လုိက္ရင္ပဲ မဟတၲမၼဂႏၵီ ကုိယ္တုိင္က သူရဲ့ အၾကမ္းမဖက္နည္း ေအာင္ျမင္ခဲ့တယ္ ဆိုတာကို ခံစားမိပါ့ေတာ့မလားလို့ က်ေနာ္ ဆင္ျခင္မိပါတယ္။
ေနသြင္ (ဘာသာျပန္)
စာေရးသူ – Shashi Tharoor – သည္ အိႏၵိယနိုင္ငံျခားေရး၀န္ႀကီးႏွင့္ ကုလသမဂၢ ေထြေထြ အတြင္းေရးမႉးခ်ုပ္၏ လက္ေထာက္တဦးအျဖစ္ တာ၀န္ထမ္းဖူးၿပီး၊ လက္ရွိ အိႏၵိယပါလီမန္ အမတ္၊ ဂ်ာမန္ဘာသာျဖင့္ ေနာက္ဆံုးထုတ္ Nehru: the Invention of India စာအုပ္အပါ အ၀င္ စာအုပ္ေပါင္းမ်ားစြာ ေရးသားခဲ့သူ ျဖစ္ပါသည္။ ယခု ေဆာင္းပါး The Dissident and the Mahatma ကို ၂၀၁၀ ဒီဇင္ဘာ ၈ ရက္ေန့ ရက္စြဲႏွင့္ www.project-syndicate.org မွာ ေဖာ္ျပခဲ့ပါသည္။
No comments:
Post a Comment