Wednesday, February 1, 2012

ေရခ်ိဳးဆိပ္


(၁)
ရြာ့မနက္ခင္း။

မိုးမလင္းခင္ လင္းၾကက္တြန္ကတည္းက ရြာက ႏိုးႏွင့္ပါၿပီ။ သည္ေခတ္မွာေတာ့ တခ်ိဳ႕ ေတာင္သူအိမ္ေတြမွာ တရုတ္နာရီေတြ ခပ္ၾကြားၾကြား ခ်ိတ္ထားႏိုင္ေပသိ ကၽြန္မတို႔ ငယ္ငယ္က ရြာမွာ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းေတြကလြဲလို႔ နာရီ မရွိၾကပါ။ ေရွးကဗ်ာထဲကလို ၾကက္သံကို ဗဟိုရ္ျပဳရပါ၏။ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းေတြမွာေတာ့ ခ်ိန္သီးနာရီႀကီးေတြက ခန္႔ညားလွသည္။ နာရီေတြကို ေျပာင္လက္ေနေအာင္ တိုက္ခၽြတ္ထားတာဆိုေတာ့ ရြာေက်ာင္းသာ အိုခ်င္အိုမည္။ နာရီေတြက မအိုပါ။ ခ်ိန္သီးေတြက ဘယ္တစ္ခ်က္၊ ညာတစ္ခ်က္။ ေဂ်ာက္ေဂ်ာက္ဂ်က္ဂ်က္ မရပ္မနား ရွိတာကိုပဲ ကၽြန္မတို႔ သြားေငးရျမဲပင္။ သည္ေခတ္ေတာ့ နာရီၾကည့္သြားသည္ဆိုလွ်င္ ရယ္စရာ ေကာင္းေရာ့မည္။ အခ်ိန္ျပည့္လို႔ ေဒါင္ေဒါင္ဒင္ဒင္ ျမည္တာကလည္း ကၽြန္မတို႔အဖို႔ရာ ထူးဆန္းသည္။ နာရီအေၾကာင္း ကၽြန္မေျပာရတာ အေၾကာင္း ရွိပါသည္။ စက္နာရီက နာရီထိုးသံကို တစ္ရြာလံုး မၾကားႏိုင္ပါ။ သည္ေတာ့ ဦးဇင္းေတြ၊ ကိုရင္ေတြက ေၾကးေမာင္း ထ ထိုးၾကရသည္။

ထေလာ့ … ရြာကေလး။ ရြာ့သူေတာ္ေကာင္းတို႔ … ဆြမ္းထမင္း၊ ဆြမ္းဟင္း ခ်က္ၾကကုန္ေလာ့။ မိုးေသာက္ အရုဏ္မွာ ဦးေပါင္းကို ဆြမ္းေတာ္တင္ေလာ့။ ၀မ္းအာဟာရ ျပည့္စံုေသာ္ သစ္ခင္းကိုင္းခင္း ဆင္းၾကကုန္ေလာ့။ ရြာသူရြာသားေတြကလည္း မေန႔က ပင္ပန္းခဲ့တာေတြ တစ္ညတာ ေက်ာခ်ခဲ့တာႏွင့္ပင္ ေျပေပ်ာက္ရေလၿပီ။ ကၽြန္မတို႔ မိန္းကေလးေတြကေတာ့ ေနကေလး မျပဴတျပဴမွာ ဧရာ၀တီျမစ္မထဲ ေရဆင္းခပ္ၾကရသည္။ ေရတစ္အိုး ခထစ္ခြင္ ဒါမွမဟုတ္ ေခါင္းေပၚရြက္ၿပီး မ်က္ႏွာသစ္ ဆင္းၾကရျခင္း ျဖစ္၏။ ျမစ္ကမ္းပါး လံုးႀကီးတင္ရသည့္ ရြာေတြ ဆိုေပသိ ေရတစ္ထမ္း၊ တစ္ရြက္ေတာ့ ထမ္းရရြက္ရျမဲပင္။ ဇိုးဇိုးဇတ္ဇတ္ ေရတစ္ဖလား ခပ္ခ်င္လို႔ ေရတြင္းရယ္၊ ေရကန္ရယ္ မရွိ။ ဧရာ၀တီျမစ္မႀကီး ရြာေျခမွာ ရွိေနတာ ကုိယ္က မခန္းႏိုင္ေသာ နတ္ျမစ္လို ေအာက္ေမ့ၾကတာ မဟုတ္လား။

“ေသာက္ပါေလ့ေအ … ခ်ိဳးပါေလ့ေအ … ျမစ္ဆိပ္မ်ား ငရုတ္တစ္လွမ္း ခရမ္းတစ္ခုန္ ရွိသာပါ … ျမစ္က ထြက္မေျပးပါဘူးဟဲ့ … ေရေတြ ေဘာက္ဘက္လန္ေအာင္ ခပ္ထားစရာ မလိုေပါင္ … သံုးေရတစ္အိုး၊ နေရတစ္အိုး ထည့္ထားၿပီးရင္ က်န္သာ ေသာက္ေရေလာက္ လိုသာပါ”

ႀကီးေတာ္တို႔ အေမတို႔က ကၽြန္မ အစ္မ အပ်ိဳေတြ ျမစ္ဆိပ္ ေရဆင္းခပ္တာကို မႀကိဳက္ မရွိ။ ေရဆိုတာ အိမ္မွာ ျပည့္ေကာင္းတာ၊ ရွိေကာင္းတာ၊ ေပါေကာင္းမ်ားေကာင္းတာ အမွန္ပင္။ သို႔ေသာ္ ကၽြန္မ အစ္မေတြမွာ ေရခပ္ၾကရင္း စကားေျပာၾကရသည္။ အပ်ိဳ အခ်င္းခ်င္းသာ နားလည္ႏိုင္ေသာ ဘာသာစကားေတြ ေရခပ္လမ္းမွာ ေျပာျဖစ္ၾကရသည္။ ဇာတ္ပြဲအေၾကာင္း၊ ဘုရားပြဲအေၾကာင္း၊ ကူနီထေတာရြာက ဘဘေက်ာ္နတ္ပြဲ သြားၾကည့္ၾကမည့္အေၾကာင္း … ။ ၀တ္ခ်င္စားခ်င္ ရွိရသည့္ အက်ီပံုဆန္းေတြ အေၾကာင္း၊ ရက္ကန္းက် ထဘီေတြ အေၾကာင္း … ။

ဒါမ်ိဳးက ေရခပ္တုန္းမွာ ဆံုၾကရ၊ ေျပာၾကရတာ မဟုတ္လား။ သည္ေတာ့ ျမစ္ေရကို တစ္ေခါက္ ခပ္လို႔လည္း မေမာ၊ ဆယ္ေခါက္ ခပ္ရဦးေတာ့ ခပ္ႏိုင္ၾကပါ၏။ သို႔ေသာ္ မ်က္ႏွာေကာင္း မရ။ ျမစ္မ်ား ထြက္ေျပးမွာ က်လို႔တဲ့။ နေရတစ္အိုးဆိုတာ ႏြားေရအတြက္ ခပ္ရျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ ႏြားစာက်င္းထဲမွာ ပဲေမွာပဲရိုးေၾက၊ ေျပာင္းရိုးေၾကႏွင့္ ျမက္စိုစင္းကာ ေရႏွင့္စပ္စပ္ ေလာကာထည့္ရသည့္ေရကလည္း အကုန္သား။ သံုးေရအိုးကေတာ့ မီးဖိုေခ်ာင္သံုး လက္ေလးလက္ေပါ့ သံုးဖို႔ေပါ့။ ေသာက္ေရကလည္း ျမစ္ေရေသာက္ ႀကီးျပင္းရသူေတြဆိုေတာ့ ျမစ္ေရမွပဲ ေလးေလးပင္ပင္ႏွင့္ အာသာေျပရပါ၏။

“ျမစ္ေရ ေအးေအးၾကည္ၾကည္ မနက္ေစာေစာထ ခပ္ၾကပါဟဲ့ … ေလွမလူး ႏြားမကူးခင္ ခပ္မွ သန္႔သန္႔ကေလးရသာ … ဘုရားဆြမ္းေတာ္ ရဟန္းဆြမ္းေတာ္အတြက္ ဆြမ္းထမင္း ဆြမ္းဟင္းမ်ား ေရကေလး သန္႔သန္႔နဲ႔ ခ်က္ၾကေလာင္းၾကဟဲ့ … မနက္ ေစာေစာထ ငါ့ေျမး … ေရခ်ိဳးဆိပ္မွာ မခပ္နဲ႔ … အထက္နား ၀ါးႀကိမ္ေတာေျခ သြားခပ္ေခ်”

အဘက အိပ္ရာထပ်င္းေသာ ကၽြန္မကို ေစာေစာႏႈိးၿပီး ျမစ္ေရခ်ိဳ ခပ္ခိုင္းေလ့ရွိသည္။ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းက စက္နာရီ ငါးနာရီမွာ ေၾကးေမာင္းတစ္တံု ထိုးေလ့ရွိရာ ထိုအခ်ိန္မွာ ျမစ္မေရထဲ အကူးအလူး နည္းၾကေသးသည္။ ေလွသမၺာန္၊ စက္တပ္ေလွ၊ မီးသေဘၤာေတြ လႈိင္းႀကီးထေအာင္ မျဖတ္ၾကေသးခင္ ေရအၾကည္ ခပ္ခိုင္းျခင္း ျဖစ္ပါ၏။ အဘေျပာတာ အမွန္ပါ။ မနက္ေစာေစာ ျမစ္ဆိပ္ ဆင္းရတာ ၾကည္ႏူးစရာ ေကာင္းလွပါသည္။ ေရာင္နီ ေျပေျပကေလး ေအာက္မွာ ျမစ္ေရ ေသာင္စပ္လမ္းသည္ ပကတိ ေအးျမ တည္ၿငိမ္လ်က္။ ျမစ္ေလက တေသြးေသြး။ အိပ္မႈန္စံုမႊားစိတ္တို႔သည္ပင္ ၾကည္လင္ လန္းဆန္း သြားရပါ၏။

ကၽြန္မတို႔ ငယ္ငယ္ လူမွန္းသိကတည္းက ရြာေဘးက စီးဆင္းေနသည့္ ျမစ္ႀကီး။ အဘတို႔ကေတာ့ အေရွ႕ျမစ္ ေခၚၾကသည္။ အေနာက္ျမစ္က ခ်င္းတြင္း။ အဘ၏ သမီးအႀကီးဆံုး (ႀကီးေတာ္) က ေရစႀကိဳနယ္၊ ျဖံဳဘူးရြာမွာ ေနတာဆိုေတာ့ အေရွ႕ျမစ္ႏွင့္ အေနာက္ျမစ္ ၾကားက ကၽြန္းရြာေတြဆီ ကၽြန္မတို႔ ကူးလူးေနၾကပင္။ ကၽြန္းရြာေတြ အေရွ႕ဘက္က ျမစ္ကို အေရွ႕ျမစ္၊ အေနာက္ဘက္က ျမစ္ကို အေနာက္ျမစ္ ေခၚျခင္း ျဖစ္ပါ၏။ သည္ေတာ့ ကၽြန္မတို႔ ဥဒယကလည္း ဧရာ၀တီျမစ္ကို အေရွ႕ျမစ္လို႔ပဲ သံုးၾကေတာ့သည္။

(၂)

“ငွက္ကေလး စိုးစီစိုးစီ … ၀င္ေပါက္မွာျမည္

ခ်ိန္တန္ၿပီ ညီမေထြးရဲ႕ … ဆြမ္းခ်က္စို႔ေလး … ”

ကၽြန္မ အရြယ္ေရာက္လို႔ သည္ကဗ်ာ ဖတ္ရေတာ့မွ ငယ္ဘ၀ ရြာ့မနက္ခင္း၊ ဧရာ၀တီ မနက္ခင္းကို ေနာက္ေၾကာင္းျပန္ ခံစားရပါ၏။ မနက္ ေစာေစာႀကီး ထၿပီး ျမစ္တစ္ျမစ္ကို ကမ္းပါးထိပ္က ရပ္ၾကည့္ပါ။ ျမစ္တစ္ျမစ္၏ က်က္သေရ အရွိဆံုး အခ်ိန္ကို ေတြ႕ႏိုင္ပါ၏။ ကိုယ့္ရြာေဘးက ျမစ္ႀကီးတစ္ျမစ္ စီးဆင္းေနတာကပင္ အားရွိခ်င့္စဖြယ္။ ျမစ္ေရၾကည္ၾကည္ ခပ္ခ်ိန္မွာ ငွက္ကေလးေတြ က်ီက်ီက်ာက်ာ ေအာ္ျမည္ၾကၿပီ။ အစ္မေတြက ျမစ္ေရသန္႔သန္႔ျဖင့္ ဆြမ္းခ်က္ၾကၿပီ။ က်က္ၿပီဆိုေတာ့ ဦးေပါင္းပါေအာင္ ခူးခပ္ၿပီး ဆြမ္းေတာ္တင္ ၾကသည္။

ကၽြန္မတို႔ ရြာေတြမွာ ေျမအိုးႏွင့္ ထမင္းခ်က္ၾကတာ ဆိုေတာ့ ဆန္က အိုးတက္သည္ႏွင့္ စေလာင္းဖံုး အထိ ေမာက္ေမာက္ကေလး ရွိတတ္ပါသည္။ စေလာင္းဖံုး လက္ကိုင္ကေလးထဲ အထိ ထမင္းေရာက္ေတာ့ ဦးေပါင္းဖူးဖူးကေလး ရသည္။ ဦးေပါင္း မပ်က္ေအာင္ ေအာက္ဖက္က ေယာင္းမႏွင့္ ေကာ္ကာ ဆြမ္းထမင္း ျပင္ၾကကပ္ၾကရသည္။ ဦးေပါင္းဖူးဖူး ပဲ့ေအာင္ ခူးလို႔ခပ္လို႔ကေတာ့ အဆူအေငါက္ ခံရဖို႔သာျပင္။ အၾကည္ခံထားေသာ ဘုရားေသာက္ေတာ္ေရအိုးထဲက ေသာက္ေတာ္ေရ ငါးခြက္ခပ္၊ ရိုရိုေသေသကပ္။ ဆြမ္းထမင္း ပူပူကို ေၾကြေရသုတ္ အုပ္ကေလးထဲ ရြာေက်ာင္း ေလးေက်ာင္းက ကိုယ္ေတာ္ေတြ အဖို႔ရာ ခူးႏွင့္ခပ္ႏွင့္ ရသည္။ ေ၀ယ်ာ၀စၥေတြ ၿပီးေတာ့ ဆရာေတာ္ေက်ာင္းက ခုနစ္နာရီ ေၾကးေမာင္း ထိုးျပန္ပါ၏။

အေမတို႔ အစ္မတို႔ ႀကီးေတာ္တို႔ ေဒြးေလးတို႔ အခင္း ဆင္းၾကရေတာ့မည္။ ထမင္းပူပူထဲ ႏွမ္းဆီ ႏွစ္ေပါက္ သံုးေပါက္ ဆမ္းၿပီး ငပိကင္ရွိေတာ့ ငပိကင္၊ ခ်ဥ္ေပါင္ ငပိခ်က္ကေလး ညက က်န္ေတာ့ က်န္တာႏွင့္ စားၾကရံုပင္။ ဒါဆိုလွ်င္ ေနတစ္မြန္းတည့္စာ အဆာခံႏိုင္ၾကၿပီ။

“မထူး … ႏြားေက်ာင္း မထြက္ခင္ နေရကေလး ျဖည့္ခဲ့ဦး … ျမစ္ထဲ ေရကူး မေနနဲ႔ေနာ္ … လက္ပံေခ်ာက္ဘက္ မသြားနဲ႔ ကမ္းပါးေခ်ာက္ႀကီး နက္သယ္ … ႏြားေတြ ေဖာင္းကားကုန္းဘက္ လႊတ္ ျမက္ေတြ ေပါသယ္ … ကဘထိပ္ မေရာက္ေစနဲ႔”

မွာလို႔သာ မွာတာပါ။ ျမစ္ကမ္းပါး တေလွ်ာက္က ျမက္စိုကြင္းကို ႏြားေတြ ႀကိဳက္သည္။ တစ္ျပန္ႀကီး စားႏိုင္ၾကသည္။ ကဘထိပ္ ဆိုတာက ျမစ္ကမ္းပါးထိပ္ကို ေျပာတာပါ။ တစ္ခါတစ္ရံ ျမစ္ကမ္းပါးက အိကနဲ ၿပိဳတတ္သည္။ ျမစ္နားတန္း ရြာေတြမွာ ႏြားေတြ ျမစ္ေရထဲ က်ခဲ့တာ မ်ားၿပီ။ ႏြားေတြက ျမက္စုိေနာက္လိုက္ရင္း ျမစ္ကမ္းပါးဘက္ ေရာက္ၾကတာကိုလည္း ဂရုစိုက္ၾကရပါသည္။ ကၽြန္မတို႔က ျမစ္ေရထဲ ကူးၾကခတ္ၾကရင္း ႏြားေက်ာင္းရတာကို ပိုေပ်ာ္ပါသည္။ ႏြားေတြကလည္း ျမက္စိုျမက္စိမ္း စားၾကရ၊ ကၽြန္မတို႔ ကေလးေတြကလည္း ေရကူးေရေဆာ့ၾကရ။ ဟိုတုန္းဟိုအခါကေတာ့ ရြာ့ေနာက္ေက်ာ ထြက္လိုက္သည္ႏွင့္ ျမစ္ကို လက္ႏွင့္ ပုတ္ႏိုင္ပါၿပီ။

ကၽြန္မတို႔ ရြာေတြမွာ ျမစ္ကမ္းပါးရယ္လို႔ သမန္းေတာ၊ ကိုင္းေတာ ထူထူႀကီးေတြ မရွိ။ ရြာေျမႏွင့္ ျမစ္ကမ္းပါးက တိုးလွ်ိဳေပါက္ဆိုေတာ့ ျမင္ကြင္းရွင္းသည္။ ဘယ္နားက ၾကည့္ၾကည့္ ျမစ္ကို ျမင္ရသည္။ ေရႀကီးခါဆိုေတာ့ ေရႀကီးခါအေလ်ာက္၊ ေရငယ္ခါဆိုေတာ့ ေရငယ္ခါအေလ်ာက္ ေရျပည့္ျမစ္၊ စည္းတိမ္ ေသာင္ပါးၾကားက စီးဆင္းေနေသာျမစ္၊ ေရနီၾကမ္းေတြ လႈိင္းထေနေသာျမစ္၊ ေတာင္ေလက အေၾကးလွန္သည့္ျမစ္ … ။ ဧရာ၀တီကို ေႏြေႏြ မိုးမိုး ေဆာင္းေဆာင္း မျမင္ခ်င္လို႔ မရပါ။ မထိေတြ႔ခ်င္လို႔ မရပါ။ ေရွာင္လႊဲခ်င္လို႔ မျဖစ္ပါ။ ဧရာ၀တီျမစ္ကို ခရီးသြားဟန္လႊဲ ျမင္ရတာမ်ိဳး မဟုတ္။ သိုးကနဲ သန္႔ကနဲ ျမင္ရတာမ်ိဳး မဟုတ္။ မုိးလင္းက မိုးခ်ဳပ္ ျမစ္ႏွင့္ အတူေန၊ ျမစ္ေဘးမွာ အိပ္၊ ျမစ္ေရ ေသာက္ၾကသူေတြခ်ည္း ျဖစ္၏။

ေျပာစကားေတြထဲမွာ “တို႔ျဖင့္ တစ္သက္လံုး ျမစ္ကို မေအလုပ္ ေနၾကသာပါေအ” ဆိုသည့္စကား ပါေလ့ရွိၾကတာသာ ၾကည့္ေတာ့ … ။

(၃)

ကၽြန္မ ေရးခဲ့လွပါၿပီ။ ကၽြန္မတို႔ရြာ ဥဒယသည္ ဧရာ၀တီျမစ္ကို ေမးတင္ထားေသာ ရြာကေလး ျဖစ္ပါ၏။ ကၽြန္မတို႔ ရြာ၏ ေျမာက္ဘက္ ႏွစ္ရြာေက်ာ္မွာ ဥမၼာဒႏၱီပ်ိဳ႕ကို ေရးခဲ့ေသာ ဆရာရႊန္း အပိုင္စားခဲ့သည့္ ဆီမီးခံုရြာ ရွိသည္။ ေတာင္ဘက္ ႏွစ္ရြာေက်ာ္မွာေတာ့ ပထမ အဂၤလိပ္-ျမန္မာ ပထမစစ္ပြဲမွာ စစ္ေျပၿငိမ္းေရး စာခ်ဳပ္ ခ်ဳပ္ဆိုခဲ့သည့္ ရႏၱပိုရြာ ရွိသည္။ ျမစ္ အေနာက္ဘက္ကမ္း ကၽြန္မတို႔ရြာႏွင့္ မ်က္ႏွာခ်င္းဆိုင္မွာေတာ့ ကုန္းေဘာင္ေခတ္က ေရႊျပည္၀န္လို႔ ထင္ရွားေက်ာ္ေစာခဲ့ေသာ ျမန္မာပညာရွိ သုခမိန္ ေယာမင္းႀကီး ဦးဘိုးလႈိင္၏ ဇာတိ ေရပုလဲ (ရြာပုလဲ) ရြာ ရွိသည္။ သမိုင္း၀င္ ထင္ရွားခဲ့ေသာ ထိုရြာသံုးရြာ၏ ဖိုခံုေလာက္ဆိုင္ အလယ္တြင္ ကၽြန္မတို႔ ရြာကေလးကေတာ့ ရြာ႔ဇနပုဒ္ကေလးမွ်သာ ရွိပါ၏။

အေဖက “တို႔ရြာက သမိုင္း မႀကီးေပသိ ဂိုဏ္းႀကီးသယ္ သမီးရဲ႕” လို႔ ကၽြန္မတို႔ တစ္ေတြကို ေျပာျပတတ္သည္။ ဘိုးဘြားစဥ္ဆက္ ေျမသီးေျမႏွံကိုစား၊ ျမစ္ေရကိုေသာက္ ရိုးရိုးသားသား ရွိခဲ့ၾကတာကို ဆိုလိုေလသလား။ ကၽြန္မတို႔ ရြာေတြကို ေရွးက ေလွရြာ ေခၚၾကသည္။ ေလွႏွင့္ တက္ႏွင့္ ျမစ္ရိုး၊ ျမစ္မ ထိုထိုေပါက္ ၀မ္းစာရွာခဲ့ၾကသူေတြ မ်ားပါသည္။ ကၽြန္မတို႔ မ်ိဳးဆက္မွာပင္ ဧရာ၀တီႏွင့္ ခြဲမရခ်င္ခဲ့။ ျမစ္ႏွင့္အတူ ႀကီးျပင္းခဲ့ရတာ မဟုတ္လား။

သည္စာကို ေရးရင္းက ကၽြန္မတို႔ ေရခ်ိဳးခဲ့ၾကသည့္ ေရခ်ိဳးဆိပ္ကို သတိရမိပါသည္။

ကၽြန္မတို႔ရြာ ေရဆိပ္သည္ ညေနတိုင္လွ်င္ ဘုရားပြဲ ေက်ာင္းပြဲတမွ် စည္ကားေနတတ္ပါသည္။ လုပ္ခင္းကိုင္ခင္းျပန္ေတြ သည္အခ်ိန္က်မွ ေရခပ္ၾက၊ ေရခ်ိဳးၾက၊ ေလွ်ာ္ၾကဖြပ္ၾကရတာ မဟုတ္လား။ ျမစ္ဆိပ္ႏွင့္ ရြာၾကား လမ္းကေလးမွာ လူေတြ ပုရြက္ေၾကာင္း လိုက္လို႔။ ေအာ္ၾကဟစ္ၾက၊ ဆူၾကညံၾက။ ျမစ္ဆိပ္မွာ ဆံုရသခိုက္ အေၾကာင္းစံုကို ေပါင္းလန္ေအာင္ ေျပာၾကသည္။ ပဲအေၾကာင္း၊ ႏွမ္းအေၾကာင္း၊ ထန္းအေၾကာင္း ပါသလို သားအေၾကာင္း၊ သမီးအေၾကာင္း၊ မရီးအေၾကာင္းလည္း ပါသည္။ ရြာအေၾကာင္း ရပ္အေၾကာင္း ပါသလို ဇာတ္အေၾကာင္း နတ္အေၾကာင္းေတြလည္း ပါသည္။

ျမစ္ဆိပ္ေသာင္ခံုမွာ အ၀တ္ေဟာင္းေတြ ေဘးခ်ကာ မ်က္ႏွာခ်င္းဆိုင္ အ၀တ္ေလွ်ာ္ၾကရင္း သတင္းစကား၊ အတင္းစကား၊ အဖ်င္းစကားေတြ ပါးေစာင္ အျမွဳပ္ထြက္ ေျပာၾကသူတို႔က နားကြဲလုမတတ္ ေအာ္ဟစ္ေသာင္းက်န္း ေနၾကေသာ ကၽြန္မတို႔ ကေလးေတြကို “စကားလံုး မေျပာင္လိုက္တာေတာ္ … သြား … ေတာ္ရာ သြားေဆာ့ေခ်ၾက” လို႔ ေငါက္ငန္းတတ္ေသး၏။ ေငါက္ကာမွ ေငါက္ကေရာ ျမစ္ထဲေရာက္လို႔ကေတာ့ ကၽြန္မတို႔ကလည္း ႏႈတ္ခမ္းေတြျပာ၊ မ်က္လံုးေတြနီ၊ လက္ေတြပဲႀကီးေရပြ ျဖစ္ေစဦး ျမစ္ထဲက မတက္ၿပီ။ ေရကူးၿပိဳင္ၾက၊ ေရငုပ္ၿပိဳင္ၾက၊ ေရထဲငုပ္ၿပီး တူတူပုန္းၾက၊ ေရထဲတြင္ စိန္ေျပးတမ္း ကစားၾက။ ၀ုန္းဒိုင္းၾကဲလို႔။ ေတာထဲက ႏြားေက်ာင္းျပန္ ႏြားေရတိုက္ရင္း ျမစ္ထဲ ေရာက္ၾကတာဆိုေတာ့ ျမစ္ေရ ကိုက္လွၿပီ။

“ေဟး … တို႔အိမ္က ကေလးေတြ ျမစ္ထဲ ရွိၾကသလားေဟ့ … ႏြားေက်ာင္းျပန္ကတည္းက အိမ္ျပန္ မေရာက္ၾကတာ … ဆူလိုက္ေငါက္လိုက္ၾကစမ္းပါေဟ့”

“ဟဲ့ … ၾကားလား နင္တို႔အိမ္က ဟစ္ေနၿပီ .. ကဲလည္း ကဲတဲ့ဟာေတြ မတက္ဘူးလား တက္မွာလား … ငါ ခ်ည္ရဲတုတ္နဲ႔ လွမ္းထုမွာေနာ္”

ခ်ည္ရဲတုတ္ (ခ်ည္ရိုက္တုတ္) ဆိုတာ အ၀တ္ေလွ်ာ္သည့္ တုတ္ကို ေခၚျခင္း ျဖစ္၏။ ကၽြန္မတို႔ ရြာေတြမွာ ရက္ကန္းစင္ တင္ရန္ ခ်ည္ခင္မ်ားကို ခ်ည္စာနင္းရင္း တုတ္ျဖင့္ ထုေလ့ႏွက္ေလ့ ရွိၾကသည္။ အရိုက္နာေလ ခ်ည္သားေကာင္းေလ ဆိုေတာ့ သည္တုတ္ႀကီးေတြႏွင့္ အားရပါးရ လႊဲရိုက္ၾကရသည္။ သည္တုတ္ႀကီးေတြကို အ၀တ္ေလွ်ာ္ဖြပ္သည့္ ေနရာမွာ သံုးေတာ့လည္း ခ်ည္ရဲတုတ္ ေခၚၾကပါ၏။ သည္လို ေဒၚႀကီး ေဒၚေလး၊ အရီးေလး ေဒြးေလးတို႔က ေငါက္ငန္းလႊတ္လုိ႔သာ ႏြားေတြ ဆြဲၿပီး အိမ္ျပန္ခဲ့ရေသာ္လည္း ျမစ္ဆိပ္က မခြာခ်င္ေသး။ အပ်ိဳေတြ ေရခပ္လမ္း ေခ်ာင္းၾက၊ ပိုးၾကသူေတြကလည္း ဒုနဲ႔ေဒး။

၀ါ၀င္ၿပီဆိုလွ်င္ ကၽြန္မ ရြာကို သတိရေနမိပါသည္။ ၀ါဆိုဦးကတည္းက ရြာေျခ ေရစပ္စပ္ ၀င္ေလၿပီ။ ရြာေျခ ၀ါးႀကိမ္ေတာစပ္မွာ ေရတိုးငါးကေလးေတြ ျမဴးၾကၿပီ။ ကၽြန္မတို႔ ကေလးမ်ား အဖို႔ေတာ့ ၀ါးႀကိမ္ေတာ ျခံဳႀကီးထဲ တိုးၿပီး ငါးႏုပ္၊ ငါးသန္ ဖမ္းၾကျခင္းသည္လည္း ကစားနည္း တစ္မ်ိဳး ျဖစ္ပါ၏။ ဆန္ကာကံုးမ်ား၊ ဖ်င္ထည္ေစာင္ပါးမ်ားျဖင့္ ငါးတိုက္ၾကသည္။ ကၽြန္မကေတာ့ ႀကီးေတာ္ ခ်ဳပ္ေပးထားေသာ စပ္ထဘီကို တိုတိုပါေအာင္ ၀တ္ၿပီး ေရခ်ိဳးရင္း ငါးတိုက္ရတာ အလြန္ ေပ်ာ္ပါသည္။ ငါးႏုတ္ေပါက္ကေလးေတြ ရလာေတာ့ အိမ္က ထင္းမီးဖိုထဲ ပစ္သြင္းကာ ငါးမီးဖုတ္ခ်ိဳခ်ိဳကို သားေရစာအျဖစ္ စားၾကသည္။

ျမစ္ေရတိုးၿပီဆိုလွ်င္ ရြာထဲကို အရင္ မ၀င္ၾကေသးဘဲ ရြာ့ေတာင္ဖ်ား ေခ်ာင္းေပါက္က ပန္းကာ ရြာ့အေရွ႕ကို ေရ၀ိုင္းသည္။ ၿပီးေတာ့ ရြာ့ေျမာက္ဖ်ား ဘုန္းႀကီးေက်ာင္း ႏွစ္ေက်ာင္းၾကား လမ္းနိမ့္ကို ေခါင္းထိုး စီး၀င္ေလ့ ရွိပါသည္။ သည္အခ်ိန္မွာ ကၽြန္မတို႔ တစ္ေတြ၏ ေရခ်ိဳးဆိပ္သည္လည္း ရြာ့ေျမာက္ဖ်ား ေျပာင္းၾကရၿပီ။

ကၽြန္မတို႔ ကေလးေတြကေတာ့ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္း ႏွစ္ေက်ာင္းၾကားက ေရ၀ပ္က်င္းခ်ိဳင့္လို ျဖစ္ေနေသာ ေရစီးေျမာင္း ပက္လက္ထဲ ႏြားစာက်င္းတိုေတြ စီးၾကၿပီ။ ေရဆန္ကို တြန္းသြားလိုက္ၾက၊ ေရစုန္ကို ျပန္ေမွ်ာခ်လာလိုက္ၾက။ ေသာေသာညံလို႔။ ဆူလြန္းမက ဆူလာလွ်င္ေတာ့ ဆရာေတာ္က ေက်ာင္း၀ ထြက္ၿပီး ႀကိမ္လံုးျပကာ လူစုခြဲရေလ့ ရွိပါ၏။

ျမစ္ေရေတြ ရြာထဲ ကမ္းျပည့္ကမ္းလွ်ံ ၀င္ၿပီ ဆိုလွ်င္ေတာ့ တစ္ရြာလံုး ေရဖံုးၿပီ။ သည္အခ်ိန္မွာ ေျမျပင္ရယ္လို႔ ျမင္ခ်င္လို႔ မျမင္ရေတာ့။ ၾကည့္ေလရာရာ ေရေတြ … ေရေတြ။ ျမစ္ေရႏွင့္ ရြာေရ တစ္ဆက္တည္း ျဖစ္ရပါၿပီ။ တစ္ျပင္တည္း ျဖစ္ရပါၿပီ။ ဒါကို အေမတို႔က ရြာ ေရစတုတ္ တိုက္ၿပီလို႔ သံုးတာ မွတ္မိပါ၏။ အိမ္ ေအာက္ထပ္ေတြ လူေနလို႔ မျဖစ္ေတာ့ အိမ္ အေပၚထပ္ တက္ေနၾကရသည္။ မီးဖိုလည္း အိမ္ေပၚ၊ လူေနလည္း အိမ္ေပၚ။ စားလည္း အိမ္ေပၚ၊ အိပ္လည္း အိမ္ေပၚ။ ကၽြန္မတို႔၏ ေရခ်ိဳးဆိပ္လည္း အိမ္ေပၚ ျဖစ္ၾကရၿပီ။ အိမ္ေရွ႕ ကျပင္ေပၚကေန ၀ုန္းခနဲ ခုန္ခ်လိုက္ၾက၊ ျပန္တက္လိုက္ၾက။ လူႀကီးေတြ ေရွ႕မွာ သိပ္ မကဲ၀ံ့ၾကေတာ့ အိမ္နား သီ မေနၾကဘဲ ေရာက္ေလရာရာ လက္ပစ္ကူးသြားၾကရင္း ေဆာ့ၾကသည္။ ေလွေလွာ္ၿပိဳင္ၾက၊ ေရကူးၿပိဳင္ၾက။ ဒါကလည္း ေလွရြာက ကေလးေတြအဖို႔ ကစားနည္း တစ္မ်ိဳးပင္။ ျမစ္နား ကမ္းနား ႀကီးရသူေတြမို႔လား မသိ။ ေရ မေၾကာက္တတ္ၾကသလို ေရေၾကာင့္ ဒုကၡ ေရာက္ၾကရပါတယ္လို႔လည္း မရွိ။

ေရႀကီးခ်ိန္မွာ လူႀကီးေတြလည္း တစ္အိမ့္တစ္အိမ္ လက္ပစ္ကူးသြားၾကယံုကလြဲလို႔ တစ္ျခားနည္း မရွိ။ ေလွဆိုတာ အိမ္တိုင္းမွာ ရွိတာ မဟုတ္။ ႏြားစာက်င္းတိုကေလးေတြကေတာ့ ေရ၀င္ခါမွ အားရသည္ မရွိ။ တစ္ရြာလံုး ေရထဲမွာဆိုေတာ့ တစ္အိမ့္တစ္အိမ္ အိမ္လည္ခ်င္လွ်င္ ေရခ်ိဳးရင္း လည္ရသည္။ အိမ္တိုင္း ႏြားတင္းကုပ္ေတြကို ျမွင့္ ေဆာက္ထားတတ္ၾကေသာ္လည္း တခ်ိဳ႕ ေရတိုးၾကမ္းသည့္ ႏွစ္ေတြမွာ ႏြားတင္းကုပ္ေတြလည္း ျမဳပ္၊ လူေနအိမ္ေတြလည္း ျမဳပ္သည့္ႏွစ္ေတြ ၾကံဳရဖူးသည္။ ႏြားေတြကို ေရ၀င္လြတ္ရာ အေရွ႕ ၾကည္းေတာရြာေတြဘက္ သြားပို႔ၾကရသည္။

ၾကည္းေတာရြာေတြကို တိုးေရ မေရာက္ေတာ့ ေရေျခာက္မိုးေျခာက္ ထားႏိုင္သည္။ ေရ မေျခာက္မခ်င္း ႏြားေတြ ျပန္လာလို႔ မျဖစ္ေတာ့ တခ်ိဳ႕မ်ား ၾကည္းေတာရြာေတြမွာ တစ္လေလာက္ ၾကာတာမ်ိဳးပင္ ရွိၾကသည္။ ရြာက နိမ့္ပါးသူမ်ား ခမ်ာ နီးစပ္ရာ အိမ္ျမင့္ကို ခို၊ တခ်ိဳ႕ႏွစ္ေတြမွာ သစ္ပင္ႀကီးေတြေပၚ လင့္စင္ထိုးကာ ေနရတာမ်ိဳးပင္ ရွိခဲ့ဖူးပါ၏။ သည္ေတာ့ ေရနစ္လို႔ မေသ၊ ေျမြကိုက္လို႔ တိမ္းပါးၾကရသူမ်ား ရွိခဲ့ဖူးသည္။ ေရက်ၿပီဆိုလွ်င္ေတာ့ တစ္ရြာလံုး ရႊံ႕ႏွစ္ရည္မ်ားျဖင့္ ညွီက်န္ရစ္ေတာ့သည္။ ေရၾကည္ရာ အထက္ဘက္ ကုန္းမာမာဆီ ေျပးၿပီး ေရခပ္ၾကရ၊ ေရခ်ိဳးၾကရၿပီ။

ေရက်ၿပီဆုိသည္ႏွင့္ အေ၀းေရာက္ေနသူ လူေတြ၊ ႏြားေတြ ရြာ ျပန္ကပ္ၾကရပါၿပီ။ ရြာလယ္လမ္းကေတာ့ ေျမမာလမ္းဆိုေတာ့ ေလွ်ာက္လို႔ ရပါၿပီ။ သစ္ပင္ေတြမွာ တြယ္ကပ္ေနၾကသည့္ ေျမြေတြကို ႏွင္ရေျခာက္ရသည္။ ျမစ္ေရက တိုက္လာေသာ ႏုန္းေျမေတြက သဘာ၀ ေျမဆီေျမႏွစ္ ျဖစ္ရၿပီ။ ျမစ္လံုးလည္း ေပၚၿပီ။ ရြာေျမလည္း ေပၚၿပီ။

(၄)

သည္ရက္ထဲ ကေတာရြာ စာေပေဟာေျပာပြဲက အျပန္ ကၽြန္မ ညီမ၀မ္းကြဲ တစ္ေယာက္ မႏၱေလးကို လိုက္လာခဲ့သည္။ ညဘက္ ရြာေၾကာင္း ရပ္ေၾကာင္းေတြ ေျပာျဖစ္ၾကပါသည္။ ျမစ္ေရ မ၀င္တာ ႏွစ္ေတြ ၾကာၿပီဆိုေတာ့ သစ္ခင္းေတြမွာ ေျမဆီၾသဇာ ညံ့ကုန္ၿပီ ဆိုပါ၏။ ႏြားစားက်က္ေတြ ေပ်ာက္၊ ႏြားစာရွားတာေတြလည္း ၾကားရသည္။ ေျမက သဲဆန္လာလို႔ သစ္ဥေတြ ဖ်င္းကုန္တာလည္း ပါသည္။ အဆိုးဆံုးက ေရလိုခ်ိန္မွာ ေရမရွိျခင္း ျဖစ္၏။ တတ္ႏိုင္သူေတြက ေရစုပ္စက္ ေထာင္ကာ အခင္းထဲ ေရသြင္းႏိုင္ေသာ္လည္း ေသာင္မသာသူေတြ အဖို႔ရာေတာ့ ဂဏန္းလက္က်ိဳး ျဖစ္ၾကယံုသာ။

“ျမစ္ကလည္း မမထူးႏွယ္ …. အေနာက္ဘက္ ဆုတ္သြားသာမ်ား ကေလးခ်င္း မတည့္ၾကလို႔ ေပစုတ္စုတ္ ေရွာင္ဖယ္ဖယ္ လုပ္ေနသလိုပါေတာ္ … ေသာင္ျပင္ႀကီးဆိုသာ တစ္ျပန္႔ႀကီး … ရြာနဲ႔ ျမစ္နဲ႔ ေ၀းသြားေတာ့ ျမစ္ေရတစ္အိုးရဖို႔ ေသာႏုတၳိဳမုဆိုး ဆဒၵန္ဆင္မင္း ရွိတဲ့ ေတာထဲ သြားရသေလာက္ ၾကာသယ္ ေအာက္ေမ့တာပဲ … အေနာက္ဘက္ စိုင္းသြားခ်က္ေတာ့ … တစ္သပ္ႀကီး”

ကၽြန္မ ညီမ ေျပာေနခ်ိန္မွာ ကၽြန္မတို႔ ငယ္ငယ္က ေရခ်ိဳးဆိပ္ကို ျမင္ေယာင္ေနမိပါသည္။ အခင္းကအျပန္ ေရခ်ိဳးၾကသူေတြ၊ ႏြား ေရတိုက္ၾကသူေတြ၊ ကေလး တရုန္းရုန္း၊ ေခြး တရုန္းရုန္း ဘယ္မွာ ရွိႏိုင္ပါေတာ့မလဲ။ တစ္သက္လံုးက လွည့္ မၾကည့္ခဲ့ၾကေသာ စက္တြင္းက ေရကို အားကိုးၾကရၿပီ။ ကၽြန္မတို႔ ဘႀကီး ဘိုးတိုက္ၾကည္ လွဴခဲ့ေသာ ေရတြင္းကလည္း ေရဆြြံ႔ခ်င္ခ်င္တဲ့။

“ေသာက္ပါေလ့ေအ … ခ်ိဳးပါေလ့ေအ … ျမစ္ဆိပ္မ်ား ငရုတ္တစ္လွမ္း ခရမ္းတစ္ခုန္ ရွိသာပါ … ျမစ္က ထြက္မေျပးပါဘူး … ”

ႀကီးေတာ္တုိ႔ ေျပာခဲ့တဲ့ စကားေတြ … ။ အခုေတာ့ ေျပးပါပေကာ ႀကီးေတာ္ရဲ႕ … ။ ကၽြန္မ ညီမ ေျပာပံုကျဖင့္ ျမစ္က ရြာႏွင့္ ခပ္လွမ္းလွမ္းက စီးသတဲ့။ ပင္လို႔ ဖိတ္လို႔သာ ရေၾကးဆိုလွ်င္ ဧရာ၀တီျမစ္ႀကီးရယ္ ကၽြန္မတို႔ ရြာနေဘး ကပ္ၿပီး စီးေတာ္မူပါ။ ေျမဆီၾသဇာ ႏွစ္စဥ္ ခ်ေတာ္မူပါ။ ေသာင္ မထြန္း ကမ္းပါး မၿပိဳ ေရခ်ိဳေအးေအးေလး ေပးေတာ္မူပါလို႔ ေလွ်ာက္လိုက္စမ္းခ်င္ေသးသည္။ သို႔ေပသိ ဧရာ၀တီမွာလည္း သူ႔ ေ၀ဒနာႏွင့္ သူ မဟုတ္လား။ သူ႔ ဒုကၡႏွင့္ သူ မဟုတ္လား။။

ကၽြန္မကေတာ့ ငယ္ငယ္တုန္းက ရြာေျခ ေရခ်ိဳးဆိပ္ကို လြမ္းေနမိပါ၏။

ခင္ခင္ထူး

No comments:

Post a Comment