Saturday, May 5, 2012

ကဆုန္လျပည့္ေန႔


မဟာသကၠရာဇ္ ၆၈ ခု၊ ကဆုန္လျပည့္ ေသာၾကာေန႔တြင္ ေဂါတမျမတ္စြာဘုရား အေလာင္းေတာ္ကို မီး႐ွဴးသန္႔စင္ဖြားျမင္ေတာ္မူခဲ့ၿပီး မဟာ သကၠရာဇ္ ၁၀၃ ခု၊ ကဆုန္လျပည့္ ဗုဒၶဟူးေန႔ မိုးေသာက္ယံတြင္ အာသေဝါတရားတို႔ အလံုးစံုကင္းစင္၍ ေလာကသံုးပါးတြင္ အတုမရွိေသာ သဗၺညဴဘုရားအျဖစ္သို႔ ေရာက္ေတာ္မူပါသည္။

ဘုရားအျဖစ္ ေရာက္ေတာ္မူၿပီးသည့္ေနာက္ ၄၅ ဝါ ကာလပတ္လံုး သတၲဝါတို႔၏ အက်ဳိး စီးပြားကို မနားမေနေဆာင္ရြက္ေတာ္မူၿပီး သက္ေတာ္ (၈၀) အရြယ္ မဟာသကၠရာဇ္ ၁၄၈ ခု၊ ကဆုန္လျပည့္ အဂၤါေန႔တြင္ ပရိနိဗၺာန္ စံဝင္ ေတာ္မူခဲ့ပါသည္။

သံုးေလာကထြဋ္ထား ဗုဒၶျမတ္စြာဘုရားသည္ မိမိတစ္ဦးတည္းလြတ္ေျမာက္ရာ နိဗၺာန္ခ်မ္းသာကိုရယူႏိုင္ပါလ်က္ သံသရာဆင္းရဲ ဒုကၡဝဲထဲ တြင္ နစ္မြန္းေနၾကကုန္ေသာ သတၲဝါေဝေနယ်အေပါင္းတို႔ကို ကယ္တင္လိုသည့္ မဟာဂ႐ုဏာေတာ္ေၾကာင့္္ ေလးသေခ်ၤႏွင့္ ကမာၻတသိန္း ပတ္လံုး ဘဝေပါင္းမ်ားစြာ မေရမတြက္ႏိုင္ေအာင္ အႀကိမ္ႀကိမ္အဖန္အဖန္ ေမြးလ်က္ ေသလ်က္ ပါရမီတို႔ကိုျဖည့္က်င့္ခဲ့ရသည္။ ဘုရား အေလာင္းေတာ္၏ ေနာက္ဆံုး သိဒၶတၴမင္းသားဘဝတြင္ စႀကၤာဝေတးမင္းအျဖစ္ႏွင့္တကြ အလံုးစံုကိုစြန္႔လႊတ္၍ ေမြးျခင္းႏွင့္ ေသျခင္းတို႔ ကို အဆံုးသတ္ႏိုင္မည့္လမ္းကို ရွာေဖြခဲ့ေတြ႕ရွိခဲ့သည္။

ေဂါတမျမတ္စြာဘုရားရွင္၏ ေနာက္ဆံုးေမြးေန႔၊ ေမြးျခင္းေသျခင္း ဒုကၡခပ္သိမ္းတို႔ခ်ဳပ္ရာလမ္းမွန္ကို ရွာေဖြေတြ႕ရွိသည့္ေန႔ႏွင့္ ေနာက္ဆံုး ေသေန႔ (ပရိနိဗၺာန္စံေတာ္မူသည့္ေန႔) ျဖစ္ေသာ ကဆုန္လျပည့္ေန႔သည္ ဗုဒၶဘာသာဝင္တုိ႔အတြက္ ေန႔ထူးေန႔ျမတ္မ်ားထဲမွ တစ္ရက္ျဖစ္ ပါသည္။

ေညာင္ေရသြင္းပြဲ
ေညာင္ေရသြင္းပြဲသည္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ ျမန္မာတို႔၏ ဘာသာေရး ဓေလ့ပြဲေတာ္တစ္ခု ျဖစ္သည္။ ေညာင္ေရသြင္းပြဲကို ဂိမွာနဟု ဆိုအပ္ေသာ ေႏြဥတု၏ ေနာက္ဆံုးလျဖစ္ေသာ ကဆုန္လျပည့္ေန႔တြင္ က်င္းပၾကသည္။ ထိုေန႔သည္ ဗုဒၶဘုရားရွင္ ဖြားျမင္ေတာ္မူသည္။ ဘုရားအျဖစ္သို႔ ေရာက္ေတာ္မူသည္။ ပရိနိဗၹာန္စံ၀င္ေတာ္မူခဲ့သည္။ ဗုဒၶဘုရားရွင္ႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ အမွတ္တရ ေန႔ထူးေန႔ျမတ္လည္း ျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ေညာင္ေရသြန္းပြဲေတာ္သည္ ျမန္မာလူမ်ိဳးတို႔ အမြန္အျမတ္ထားေသာ ပြဲေတာ္တစ္ရပ္ျဖစ္ပါသည္။

 ဗုဒၶ၀င္လာ
ကဆုန္လတြင္ ပူျပင္းလွသည္။ ေကာင္းကင္၌လည္း မိုးသားမ်ား အံု႔မႈိင္းကာ တဂ်ဳိးဂ်ဳိးႏွင့္ မိုးခ်ဳန္းသံမ်ားၾကားရ၏။ အသူရာနတ္မင္းက သိၾကားမင္းရွိရာ တာ၀တိ ံသာနတ္ျပည္သို႔ စစ္ေမာင္းသံေပးေနသည္ဟု ထင္ရ၏။ ထိုအခ်ိန္အခါမ်ဳိးတြင္ ျမန္မာျပည္သူတို႔သည္ ၿငိမ္းခ်မ္းသာယာေစေၾကာင္း ဆုမြန္ေကာင္းေတာင္းရင္း ေညာင္ေရသြန္း ေလာင္းၾကသည္ဟု ဆိုၾကသည္။

ဗုဒၶဘာသာ၀င္တို႔သည္ ဗုဒၶျမတ္စြာဘုရားအား ကိုးကြယ္ဆည္းကပ္ရာမွ ဘုရားပြင့္ေတာ္မူရာ အထိမ္းအမွတ္ျဖစ္ေသာ ေဗာဓိပင္မ်ား အဓြန္႔ရွည္ေစရန္အတြက္ ေရသြန္းေလာင္းျခင္းကို အျမတ္တႏိုးၿပဳခဲ့ၾကသည္။ “တန္ခူးကဆုန္ ေဆြ႕ေဆြ႕ခုန္” ဟူေသာ စကားႏွင့္အညီ ကဆုန္လသည္ ေႏြရာသီ၏ အပူျပင္းဆံုးကာလ၊ ေရအခန္းေျခာက္ဆံုး အခ်ိန္၊ ေရအဆုတ္ဆုန္း အခ်ိန္ ျဖစ္သည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ဗုဒၶျမတ္စြာအမွီသဟဲျပဳ၍ ပြင့္ေတာ္မူရာ ေဗာဓိေညာင္ပင္ကို ေရသြန္းေလာင္းျခင္းျဖင့္ ေညာင္ေရသြန္းပြဲေတာ္ ေပၚေပါက္လာရသည္။

 က်င္းပပံု
ကဆုန္လသည္ ေျခာက္ေသြ႔ေသာလ ျဖစ္သည့္အေလ်ာက္ ေတာင္သူဦးၾကီးမ်ား အလုပ္အားၾကသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ေညာင္ေရသြန္းပြဲေတာ္ကို ၿခိမ့္ၿခိမ့္သဲမွ် စည္းကားစြာက်င္းပသည္။ ကဆုန္လျပည့္ေန႔မေရာက္မီ တစ္ရက္အလိုတြင္ ေရသြန္းေလာင္းၾကမည့္ ေညာင္ပင္ကို ထံုးသုတ္ၾကသည္။ အမိႈက္သ႐ိုက္မ်ား ရွင္းလင္းထားၾကသည္။ ကဆုန္လျပည့္ေန႔ နံနက္တြင္ သက္ၾကီး႐ြယ္အိုမ်ားမွအစ ကေလးမ်ားအဆံုး ဥပုသ္သီတင္း ေဆာက္တည္ၾကသည္။ ေညာင္ပင္သို႔အသြားတြင္ “ကဆုန္နယုန္ ေလ႐ူးသုန္” ဟူေသာ စကားႏွင့္အညီ ေလေပြ၊ ေလ႐ူးကေလးမ်ား ကလူက်ီစယ္ေနပါသည္။ ေဗာဓိေညာင္ပင္သို႔ေရာက္လွ်င္ အသင့္ေစာင့္ေနေသာ ဘုရားလူၾကီးမ်ားက ဘုရားပရိတ္ေတာ္၊ ဓမၼစၾကာ တရားမ်ားကို ႐ြတ္ဖတ္ၿပီး ေညာင္ပင္ကိုရွိခိုးၿပီးေနာက္ ေညာင္ေရသြန္းေလာင္းေစသည္။

ျမန္မာႏိုင္ငံ အႏွံအျပား ေစတီပုထိုးမ်ားရွိ ေညာင္ပင္တို႔တြင္ ေရသြန္းေလာင္းၾကသည္။ အမ်ဳိးသမီးမ်ားက ေယာဂီအ၀တ္အစားမ်ား ေသေသသပ္သပ္ ၀တ္စား၍ ေညာင္ေရသြန္းေလာင္းမည့္ ေရကို အိုးျဖင့္ထည့္ကာ ဘုရားရွိရာ ေညာင္ပင္ေျခသို႔ လာေရာက္ေလာင္းၾကရသည္။ ေညာင္ေရသြင္းပြဲတြင္ ေယာကၤ်ားေလးမ်ားက အိုးစည္ ဒိုးပတ္မ်ားျဖင့္ ကခုန္ကာ ေဖ်ာ္ေျဖၾကသည္။ တစ္ခ်ဳိ႕က စတုဒီသာေကၽြးျခင္းမ်ားျဖင့္ ကုသိုလ္ယူၾကသည္။
ေရႊတိဂံုဘုရားရွိ ေညာင္ေရသြင္းပြဲ

ရန္ကုန္ၿမိဳ႕သူၿမိဳ႕သားမ်ားသည္ ေလးဆူဓာတ္ပံု ေ႐ႊတိဂံုအပါအ၀င္ တန္ခိုးၾကီးဘုရားမ်ားသို႔သြားကာ ကုသိုလ္ေကာင္းမွဳျပဳၾကသျဖင့္ ဘုရားရင္ျပင္ေတာ္တြင္ လူမ်ားတိုးမေပါက္ေအာင္ မ်ားျပားေနပါသည္။ အျခားၿမိဳ႕မ်ားတြင္လည္း ကဆုန္လျပည့္ေန႔သည္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္မ်ား အထြတ္အျမတ္ထားရာေန႔ျဖစ္သည့္အေလ်ာက္ ဘုရားေစတီ၀န္းက်င္မွ ေဗာဓိေညာင္ပင္မ်ားကို ေညာင္ေရသြန္းၾကသည္။ ၾကည္ႏူးခ်မ္းေၿမ႕စရာ ေကာင္းလွပါသည္။

ကဆုန္လျပည့္ေန႔သည္ ျမန္မာႏိုင္ငံ တိုင္းရင္းသားတို႔၏ ယဥ္ေက်းမွဳဓေလ့ထံုးစံမ်ားအနက္ ဆယ္ႏွစ္လရာသီပြဲေတာ္ အပါအ၀င္ျဖစ္ေသာ ေညာင္ေရသြန္းပြဲေတာ္ကို အသင္းအဖြဲ႔မ်ား၊ ပုဂၢလိက မိသားစုမ်ား တေပ်ာက္တပါး ဆင္ႏႊဲၾကေသာ အခ်ိန္ပင္ျဖစ္ေပသည္။

 ကဗ်ာ
“ပြဲခါေညာင္ေရ၊ သြန္းၿမဲေပတည့္၊ ႐ိုေသသဒၶါ၊ ထံုစဥ္လာျဖင့္၊ မဲဇာရပါသူ၊ ေတာင္းဆုယူသည္” အစခ်ီေသာ စာဆုိေတာ္ၾကီး လက္၀ဲသုႏၵ၏ ရတုကဗ်ာ ရွိေလသည္။

၀င္းနီေအာင္ & ျမန္မာ၀ီကီ


No comments:

Post a Comment