ေရျမင့္ေလေသာအခါ

ဘုရားရွင္ သက္ေတာ္ထင္ရွား ရွိစဥ္အခါတုန္းက တစ္ေန႔ေသာအခါ သိႀကားမင္းႀကီး ေရာက္လာၿပီး "ဘုန္းေတာ္ႀကီးေတာ္မူေသာ ျမတ္စြာဘုရား.....နတ္ေတြ၊ လူေတြ၊ အသူရာနတ္ေတြ၊ နဂါးေတြ၊ ဂႏၾၶြဗၺနတ္ေတြ၊ သက္ရွိသတၱဝါ ဟူသမွ် ခိုက္ရန္ေဒါသ ကင္းပကာ ေနထိုင္လိုၾကပါတယ္။ လက္နက္ဥစၥာဒဏ္ေဘး ကင္းေဝးကာ ေနထိုင္လိုၾကပါတယ္။ ရန္သူဟူသမွ် ကင္းစင္ပကာ ေနထိုင္လိုၾကပါတယ္။ စိတ္ဆင္းရဲ ကင္းကာ ႏွလံုးစိတ္ဝမ္း ၾကည္ၾကည္သာသာနဲ႔ ေနထိုင္ လိုၾကပါတယ္။ ခိုက္ရန္ေဒါသ စိုးစဥ္းမွ်မရွိဘဲ ေနထိုင္လိုၾကပါတယ္။ အဲဒီလို ေအးေအးေဆးေဆး ခ်မ္းခ်မ္းသာသာ ေနထိုင္လိုၾကေပမယ့္ အဲဒီလို မေနရဘဲ ခိုက္ရန္ေဒါသ ျဖစ္ေနၾကရပါတယ္။ လက္နက္ ဥစၥာဒဏ္ေဘး သင့္ေရာက္ေနၾကရပါတယ္။ ရန္သူေတြ ဝိုင္းဝိုင္းလည္ေနၾကရပါတယ္။ ႏွလံု;မသာ အျမဲစိတ္ဆင္းရဲစြာ ေနၾကရပါတယ္။ ဘယ္လိုအေႏွာင္အဖြဲ႔မ်ိဳးေတြေၾကာင့္ အဲဒီလို အလိုမက်ဘဲ ဆင္းရဲဒုကၡ ေရာက္ေနၾကရတာပါလဲ ဘုရား" ဟု ေမးေလွ်ာက္ေလသည္။
ထိုအခါ ဘုရားရွင္က "သတၱဝါေတြဟာ ဣသာမစ ၦရိယအေႏွာင္အဖြဲ႔ေၾကာင့္ အဲဒီလို ပဋိပကၡ ေတြျဖစ္ကာ ဆင္းရဲဒုကၡေတြ ေရာက္ေနၾကရတာပဲ"ဟု မိန္႔ေတာ္မူသည္။ ဘုရားရွင္၏ အေျဖကို ေက်းဇူးေတာ္ရွင္ မဟာစည္ ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီးက "ကာမဘံုသား နတ္လူမ်ားတို႔ ေကာင္းစားျပည့္ဝ ေဘးရန္ပလွ်က္ ေအးျမခ်မ္းသာ ေနလိုပါလည္း ဣသာမစ ၦရိယ သူရႈတ္ေပြ၍ ထင္ေခ်မက် ဆင္းရဲရတည့္"ဟု လကၤာစီ ဆံုမခဲ့သည္။
ထို႔အျပင္ "မနာလိုကင္း ဝန္တိုရွင္း လက္ငင္းခ်မ္းသာၾကရမည္" ဟူ၍လည္း ေရးသားဆံုမကာ ရံုးခန္း၊ ဓမၼာရံု၊ ဆြမ္းေက်ာင္း စသည့္ လူသူမျမင္ႏိုင္သည့္ ေနရာမ်ိဳးမွာ စာလံုးႀကီးႀကီးျဖင့္ ေရးခ်ိတ္ထားေစသည္။ အေျခခံ လိုအပ္ခ်က္ ျဖစ္လိမ့္မည္ဟု ယူဆရသည္။ မနာလိုမႈေတြ ကင္းၾကလွ်င္ျဖင့္၊ ဝန္တိုမႈေတြ ရွင္းၾကလွ်င္ျဖင့္ ယခုလက္ငင္း ခ်မ္းသာဖို႔ရာ ေသခ်ာသည္။
သိၾကားမင္းက သံေယာဇဥ္ ဟူေသာ ေဝါဟာရကို သံုး၍ေမးသျဖင့္ ဘုရားကလည္း သံေယာဇဥ္ ဟူေသာ ေဝါဟာရႏွင့္ ေျဖေတာ္မူသည္။ သံေယာဇဥ္ ဆယ္ပါးတြင္ ဣသာမစ ၦရိယ သံေယာဇဥ္ ႏွစ္ပါးက အဆိုးဆံုး ျဖစ္ပံုေပၚသည္။ ထိုေၾကာင့္ ဘုရားရွင္က ဣသာမစ ၦရိယ သံေယာဇဥ္ အေႏွာင္အဖြဲ႔ေၾကာင့္ သတၱဝါအားလံုး ဒုကၡေရာက္ေန ၾကရသည္ဟု ေျဖေတာ္မူသည္။
တတိယကမBာထဲက ႏိုင္ငံတစ္ခုသည္ ကိုလိုနီေအာက္မွ လြတ္ေျမာက္သည္မွာ ႏွစ္ေပါင္း တစ္ရာ နားသို႔ ကပ္လာၿပီ။ သို႔ေသာ္ ယခုတိုင္ ဒံုရင္း ဒံုရင္း ဆင္းရဲျမဲ ဆင္းရဲျမဲျဖစ္သည္။ လြန္ခဲ့ေသာႏွစ္တစ္ရာခန္႔က ထိုႏိုင္ငံ ထိုလူမ်ိဳး အေၾကာင္းကို သုေတသနျပဳ မွတ္တမ္းတင္ခဲ့ေသာ စာေရးဆရာတစ္ဦးက ထိုလူမ်ိဳး အမ်ားစုသည္ ဣသာမစ ၦရိယအလြန္အားႀကီးေသာ လူမ်ိဳးမ်ားျဖစ္ၾကသည္ဟု မွတ္တမ္းတင္ထား ေလသတဲ့။
ေရကန္တစ္ကန္ထဲ၌ ၾကာမ်ိဳးငါးပါး စြင့္စြင့္ကားကား ပြင့္လန္းတင့္ဆန္း ေနၾကသည္။ ထိုၾကာမ်ိဳး ငါးပါးသည္ ေရနိမ့္သည့္အခါ နိမ့္လိုက္သြားၾကသည္။ ေရျမင့္သည့္အခါ ျမင့္လိုက္သြားၾကသည္။ ၾကာေတြ ျမင့္ေနျခင္းသည္ ေရျမင့္ေသာေၾကာင့္ျဖစ္သည္။ ေရျမင့္ေလေသာအခါ ၾကာေတြျမင့္ၾကရသည္မွာ ဓမၼတာျဖစ္သည္။
ကိုယ္ပိုင္ဘဝတခု၏ စစ္မွန္ေသာ အနိမ့္အျမင့္၊ ဘဝမ်ားစြာတို႔၏ အနိမ့္အျမင့္သည္ ကိုယ္ရည္ ကိုယ္ေသြး၊ စိတ္ရည္စိတ္ေသြးႏွင့္ တိုက္ရိုက္သက္ဆိုင္သည္။ ကိုယ္ရည္ကိုယ္ေသြးဟူသည္ လုပ္ရည္ကိုင္ရည္ အရည္အခ်င္းျဖစ္သည္။ ထိုအရည္အခ်င္းသည္ ဥာဏ္ရည္ဥာဏ္ေသြး ႏွင့္လည္းဆိုင္သည္။ မည္မွ်သိသနည္း။ မည္မွ်တတ္သနည္း။ သိျခင္း၊ တတ္ျခင္းေၾကာင့္ ဥာဏ္ရည္
ဥာဏ္ေသြး ထက္ျမက္ရသည္။ ဥာဏ္ရည္ဥာဏ္ေသြး ဟူသည္မွာလည္း ဥာဏ္နီဥာဏ္နက္ကို မဆိုလို။
အျဖဴေရာင္ဥာဏ္၊ အလင္းေရာင္ဥာဏ္ကိုသာ ဆိုလိုသည္။ အတၱ၊ ပရ ႏွစ္ဝေကာင္းက်ိဳး မီးေမာင္းထိုးျပႏိုင္ ေသာ ဥာဏ္ကိုသာ ဆိုလိုသည္။
ယခုေခတ္၌ အိုင္က်ဴႏွင့္ အီးက်ဴ ဟူ၍ ခြဲျခားသံုးၾကသည္။ အိုင္က်ဴက ဥာဏ္ရည္ဥာဏ္ေသြး ျဖစ္သည္။ အီးက်ဴက စိတ္အရည္အေသြးျဖစ္သည္။ အိုင္က်ဴျမင့္လွ်င္ လူေတာ္ျဖစ္သည္။ အီးက်ဴျမင့္လွ်င္ လူေကာင္းျဖစ္သည္။ တခ်ိဳ႔က လူေတာ္အဓိက၊ တခ်ိဳ႔က လူေကာင္းအဓိကဟု ဝိဝါဒ ကြဲျပားေနသည္လည္း ရွိသည္။ အမွန္က ဘယ္ဟာအဓိကဟု ေျပာ၍မရ၊။ ႏွစ္ခုလံုကေတာ့ အဓိကက်သည္။ ေတာ္ရံုႏွင့္လည္း မျပီး၊ ေကာင္းရုံႏွင့္လည္းမျဖစ္။ တစ္ခုသာ အဓိကဆိုလွ်င္ျဖင့္ တစ္ဖက္ေစာင္းနင္း ျဖစ္သြားႏိုင္သည္။ ေတာ္လည္းေတာ္၊ ေကာင္းလည္းေကာင္းမွျဖစ္မည္။
လူေတာ္က အလုပ္လုပ္လို႔ေကာင္းသည္။ လူေကာင္းက ယံုၾကည္စိတ္ခ်ရသည္။ လူေကာင္းက ၾကည္ညိဳဖို႔၊ လူေတာ္က ေလးစားဖို႔ျဖစ္သည္။ အလုပ္ကလည္း လုပ္ေနၾကရဦးမည္။
ထိုအခါ ေတာ္လည္းေတာ္၊ ေကာင္းလည္းေကာင္းမွျဖစ္မည္။ လူေတာ္ႏွင့္ အလုပ္လုပ္ရသည္မွာ စိတ္ခ်မ္းသာ သကဲ့သို႔ လူေကာင္းႏွင့္ အတူေနရသည္မွာ စိတ္ခ်မ္းသာသည္။ သို႔ေသာ္ သူ႔အိုင္က်ဴ၊ အီးက်ဴလိုက္ၿပီးေတာ့ မည္မွ်ေတာ္သည္၊ မည္မွ်ေကာင္းသည္ဟု ဒီဂရီ အနိမ့္၊ အျမင့္ေတာ့ ကြဲပါလိမ့္မည္။ အဓိကကေတာ့ အလုပ္ျဖစ္ဖို႔သာ ျဖစ္သည္။ အလုပ္ျဖစ္ေအာင္ လုပ္တတ္ၾကဖို႔လိုသည္။
လူတစ္ဦး၏ ဘဝတစ္ခု၊ လူ႔အဖြဲ႔အစည္း၏ ဘဝမ်ားစြာတို႔ကို ျမွင့္တင္ၾကရာ၌ လူေတြေတာ္ဖို႔ လိုသလို၊ ေကာင္းဖို႔လည္း လိုပါသည္။ ေတာ္ဖို႔အတြက္ ပညာရပ္ေတြ သင္ယူၾကရမည္။ ဆည္းပူးၾကရမည္။ ေလ့လာၾကရမည္။ ႀကိဳးစားၾကရမည္။ အားထုတ္ၾကရမည္။ အတတ္ေတြ၊ အသိေတြ၊ ဗဟုသုတေတြ ရႏိုင္သမွ် ရေအာင္၊ ရွိႏိုင္သမွ် ရွိေအာင္ ရွာေဖြစုေဆာင္းၾကရမည္။ ဤကား ကိုယ္ရည္ကိုယ္ေသြး၊ ဥာဏ္ရည္ဥာဏ္ေသြး အတြက္ျဖစ္သည္။
စိတ္အရည္အေသြး အတြက္ကိုမူ၊ ဘာသာေရးနားလည္ရမည္။ ဘာသာေရးကိုင္းရႈိင္းရမည္။ ဘာသာေရးေလးစားရမည္။ ဘာသာေရးအဆံုအမေတြကို နာခံရမည္။ ျပည္သူ႔နီတိေတြကို နားလည္ရမည္။ လူ႔က်င့္ဝတ္၊ လူ႔တာဝန္၊ လူ႔ဝတၱရားေတြကို နားလည္ရမည္။ လိုက္နာရမည္။ က်င့္သံုရမည္။
စိတ္အရည္အေသြးကို နိမ့္က်ေစတာ၊ ျမင့္မားေစတာက စိတ္ထဲမွာသာရွိသည္။ ထိုသေဘာကို နားလည္ရမည္။
မူရင္းပင္ကိုယ္စိတ္က အျဖဴေရာင္သက္သက္ ျဖစ္သည္။ ေစတသိတ္ေတြ ေၾကာင့္ စိတ္က အေရာင္ အမ်ိဳးမ်ိဳးေျပာင္း အေကာင္းအဆိုးျဖစ္ရသည္။ အေလာဘ၊ အေဒါသ၊ အေမာဟ၊ ေမတၱာ၊ ကရုဏာ၊ မုဒိတာ၊ သဒၾၶြါ၊ ပညာ စေသာ ေစတသိတ္ေတြေၾကာင့္ စိတ္က ေကာင္းရသည္။ ျမင့္ရသည္။ ေလာဘ၊ ေဒါသ၊ ေမာဟ၊ ဣသာမစ ၦရိယ စေသာ ေစတသိတ္ေတြေၾကာင့္ စိတ္က ဆိုးရသည္၊ ယုတ္ရသည္၊ ညံ့ရသည္၊ နိမ့္က်ရသည္၊ ေသးသိမ္ရသည္၊ ေအာက္တန္းက်ရသည္။
ဘုရားရွင္၏ သကၠပဥသုတၱန္ အရၾကည့္လွ်င္ လူတစ္ဦးစီ၏ အနိမ့္အျမင့္၊ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းတစ္ ခု၏ အနမ့္အျမင့္၊ လူမ်ားစြာတို႔၏ အနိမ့္အျမင့္၊ သုခႏွင့္ ဒုကၡ ျခားနားရာ၌ ဣသာမစ ၦရိယ အဓိကက်သည္ဟု ေကာက္ခ်က္ခ်ႏိုင္သည္။ အဘယ္ေၾကာင့္ ယခုထိ မခ်မ္းသာရသနည္း။ ဣသာမစ ၦရိယေၾကာင့္ျဖစ္သည္။ အဘယ္ေၾကာင့္ ယခုထိ ဒုကၡ တြင္း နက္ေနသနည္း။ ဣသာမစ ၦရိယ ေၾကာင့္ျဖစ္သည္။ အဘယ္သူ၏ ဣသာမစ ၦရိယ ေလနည္း။
မနာလို ဝန္တိုဟု ဆိုၾကရာ၌ မနာလိုတာက ဣသာ ျဖစ္၏။ ဝန္တိုတာက မစ ၦရိယ ျဖစ္၏။ ဣသာ က သူတပါးစည္းစိမ္ကို ျငဴစူျခင္း၊ ကဲ့ရဲ႔ျခင္း၊ သည္းမခံႏိုင္ျခင္း လကၡဏာရွိ၏။ သူတပါးစည္းစိမ္တို႔၌ မေမြ႔ေလွ်ာ္ျခင္း ကိစၥရသရွိ၏။ သူတပါးစည္းစိမ္မွ မ်က္ႏွာလႊဲသည္ဟု အျဖစ္ျဖင့္ တရားရႈသူတို႔အား ေရွ႔ရႈ ထင္လာျခင္း ပစၥဳပဌာန္၌ရွိ၏။ သူတပါးတို႔၏ စည္းစိမ္လွ်င္ နီးေသာ အေၾကာင္းရွိ၏။
ေရွးေရွးဘဝက ကံေကာင္းေထာက္မလွ်က္ ယခုဘဝ ဥာဏ္ဝီရိယတို႔အတြက္ ဥစၥာစည္းစိမ္ ဂုဏ္သိရ္ တက္ေနသူကို ျမင္ရ၊ ၾကားရသည္ရွိေသာ္ ဝမ္းမေျမာက္ႏိုင္ပါဘဲ၊ မ်က္ႏွာမဲ့ကာ ပါးစပ္ရြဲ႔ကာ၊ႏႈတ္ခမ္းစူကာ၊ ေစာင္းကာ၊ ေျမာင္းကာ၊ ခ်ိတ္ကာ၊ ရိတ္ကာ ၾကည့္ရႈေျပာဆိုမႈ၊ "ကိုယ့္ထက္သာ မနာလို "ဆိုသည့္အတိုင္း ထိုသူ၏ ဂုဏ္သတင္းကို မၾကားလို။ နားမေထာင္လိုမႈ၊ "ဇီးကြက္ေလာက္ေတာ့ ငွက္တိုင္းလွရဲ႔၊ သည္လိုယုန္ေတာ့ ခ်ံဳတိုင္းရွိရဲ႔"ဟု ကဲ႔ရဲ႔ရႈတ္ခ်မႈမ်ားသည္ ဣသာ၏ သေဘာလကၡဏာ ခ်ည္းတည္း။
ပရမၼရ ကံေကာင္းမသျဖင့္ ျပည့္ဝဂုဏ္သိရ္ သူ႔စည္းစိမ္ကို မၿမိန္ႏိုင္ေကာင္း ေစာင္းေျမာင္းမဲ႔ရြဲ႔ ကဲ့ရဲ႔ျငဴစူ ရႈတ္ခ်မႈ မွတ္ယူ ဣသာ သေဘာတည္း။ (သံဘာဋီ)
ဤစည္းစိမ္၊ ဂုဏ္သိရ္သတင္း ေက်ာ္ေဇာျခင္းစေသာ အရာစုသည္ ငါ့အားသာျဖစ္ပါေစ။ အျခားသူတို႔အား မျဖစ္ပါေစႏွင့္ဟု ျဖစ္ေသာစိတ္သည္ မစ ၦရိယ စိတ္ (ဝန္တိုစိတ္) ျဖစ္၏။ ယင္းဝန္တိုစိတ္ ျဖစ္ေပၚလာေသာ သေဘာတရားကို " မစ ၦရိယ " ဟုေခၚသည္။ စိတ္၏ဝန္တိုမႈသည္ မစ ၦရိယ အတြက္ ျဖစ္ရေသာေၾကာင့္ မစ ၦရိယ ကို ဝန္တိုမႈျဖစ္ေပၚေၾကာင္း သေဘာတရားဟု ဆိုရသည္။
မိမိရရွိၿပီးေသာ ဥစၥာစည္းစိမ္ ဂုဏ္သိရ္အမ်ိဳးမ်ိဳး၊ ရသင့္၊ ရထိုက္၊ ရလတံ့ေသာ ဥစၥာစည္းစိမ္ ဂုဏ္သိရ္ အမ်ိဳးမ်ိဳးတို႔ကို သူတပါးႏွင့္ မဆက္ဆံေစလိုျခင္း၊ သူတပါးသည္ ယင္းဥစၥာစည္းစိမ္၊ ဂုဏ္သိရ္ မျဖစ္ေစလိုျခင္းသည္ မစ ၦရိယ ပင္ျဖစ္သည္။ ယင္း မစ ၦရိယ သည္ ရရွိၿပီး စည္းစိမ္ကိုစြဲ၍ ျဖစ္တတ္ေသာ မစ ၦရိယ၊ ရလတၱံ႔ေသာ စည္းစိမ္ကို စြဲ၍ျဖစ္တတ္ေသာ မစ ၦရိယ ဟု ႏွစ္မ်ိဳးကြဲျပား၏။
မိမိရရွိၿပီး၊ ပိုင္ဆိုင္ၿပီး စည္းစိမ္ဥစၥာမ်ား သူတပါးတို႔ႏွင့္ ဆက္ဆံသြားမည္ကို လည္းေကာင္း၊ အေၾကာင္းတစ္စံုတစ္ခုေၾကာင့္ မိမိပိုင္ဆိုင္မႈ ဆံုးရႈံးသြား၍ သူတပါးလက္သို႔ ေရာက္ရွိသြားမည္ကို လည္းေကာင္း ေတြးေတာစိုးရိမ္၍ စိတ္မခ်မ္းမသာ ျဖစ္မႈသည္ ရရွိပိုင္ဆိုင္ၿပီး စည္းစိမ္ကို စြဲ၍ မစ ၦရိယ ျဖစ္ျခင္းတည္း။
မစ ၦရိယ သည္ ရသင့္၊ ရထိုက္၊ ရလတၱံၫေသာ မိမိစည္းစိမ္ကို လွ်ိဳ႔ဝွက္ျခင္း လကၡဏာရွိ၏။ မိမိစည္းစိမ္ကို မကြယ္ဝွက္သာ၊ မသိုဝွက္သာ၍ သူတကာႏွင့္ ဆက္ဆံရျပန္လွ်င္လည္း ယင္းသို႔ဆက္ဆံရ သည္ကို သည္းမခံႏိုင္ျခင္း ကိစၥရွိ၏။ စြန္႔ႀကဲေပးကမ္း လွဴဒါန္းမႈ၊ မိမိစည္းစိမ္ကို သူတပါးႏွင့္ ဆက္ဆံေစမႈ၌ တြန္႔တိုတုတ္နစ္ေသာ တရားဟူ၍လည္း ေယာဂီဥာဏ္၌ ထင္လာတတ္၏။ မိမိစည္းစိမ္သည္ မစ ၦရိယ ျဖစ္ဖို႔ အနီးဆံုးေသာ အေၾကာင္းတရားျဖစ္၏။ မစ ၦရိယ သည္ ဓမၼဓာတ္အားျဖင့္ ေလာဘဓမၼဓာတ္၊ ေဒါသဓမၼဓာတ္ကို အရင္းခံ၍ျဖစ္ေပၚတတ္၏။ ထို႔ေၾကာင့္ ေလာဘ၊ ေဒါသ ႏွစ္ပါးသည္ မစ ၦရိယ ၏ အရင္းခံ မူလတရားမ်ားျဖစ္၏။
ဓရလတၱံ႔ၿပီး ငါ့ပစၥည္းႏွယ္ အံ့ခ်ီးဖြယ္ကား မ်ားၾကြယ္သူတပါး မျဖစ္ေစကားဟု ျဖစ္ပြါးတတ္လ်ဥ္း ဝန္တိုျခင္း မယြင္း မစ ၦရိယ သေဘာတည္းဓ။ (သံဘာဋီ)
သိမ္းပိုက္ျခင္းကို အစြဲျပဳ၍ ဝန္တိုမႈ မစ ၦရိယ ျဖစ္၏။ မစ ၦရိယ ကို အစြဲျပဳ၍ ေစာင့္ေရွာက္မႈ အာရကၡ ျဖစ္၏။ ေစာင့္ေရွာက္ျခင္းဟူေသာ အေၾကာင္းေၾကာင္းေၾကာင့္ တုတ္ေဆာင္ရျခင္း၊ လက္နက္ေဆာင္ရျခင္း၊ ခိုက္ရန္ျဖစ္ျခင္း၊ ဆန္႔က်င္ျခင္း၊ ျငင္းခုန္ျခင္း၊ မခံသာေအာင္ေျပာဆိုျခင္း၊ ကုန္းတိုက္ျခင္း၊ မဟုတ္မမွန္ေျပာျခင္း ဟူေသာ ယုတ္မာေသာ အကုသိုလ္တရားမ်ား ျဖစ္ေပၚလာတတ္၏။
စည္းစိမ္ခ်မ္းသာ ဟူသမွ်၏ မူလဘူတျဖစ္ေသာ ဒါနကို တားျမစ္တတ္ေသာေၾကာင့္ မစ ၦရိယ သည္ စက္ဆုတ္ဖြယ္ အေကာင္းဆံုးျဖစ္၏။ မစ ၦရိယ ထက္ စက္ဆုတ္ဖြယ္ေကာင္းေသာ တရားမည္သည္မရွိ။
မစ ၦရိယ သည္အာဝါသမစ ၦရိယ ၊ ကုလမစ ၦရိယ ၊ လာဘမစ ၦရိယ ၊ ဝ႑မစ ၦရိယ ၊ ဓမၼမစ ၦရိယ ဟူ၍ ငါးမ်ိဳးရွိ၏။ အာဝါသဟူေသာ ေနရာ၊ ဌာန။ မိမိပိုင္နက္ တစ္ခုခုႏွင့္စပ္၍ မေပးလို၊ မစြန္႔လို၊ မမွ်လို ႏွေျမာတြန္႔တိုျခင္းသည္ အာဝါသမစ ၦရိယ ျဖစ္သည္။ ဘတ္စ္ကားေပၚမွာ သို႔မဟုတ္ အျခားတစ္ေနရာရာမွာ ေနရာေကာင္းေလးတစ္ခု ရရွိထားသည့္အခါ ထိုေနရာကို သူတပါး ဖယ္မေပးလိုမႈသည္ အာဝါသမစ ၦရိယ ျဖစ္သည္။
လူမႈေရး ပုဂၢိဳလ္ေရးႏွင့္စပ္၍ ကိုယ္က အသာစီးရသည့္အခါ နိမ့္က်သူမ်ားႏွင့္ မပတ္သက္ေစခ်င္မႈ၊ ပတ္သက္ရမည္ကို စိတ္တြန္႔တိုမႈသည္ ကုလမစ ၦရိယ ျဖစ္သည္။ ကိုယ့္ခ်စ္သူ၊ ခင္သူ၊ ၾကည္ညိဳသူက သူမ်ားကိုခ်စ္ခင္ၾကည္ညိဳသြားမွာ စိုးရိမ္တာကလည္း ကုလမစ ၦရိယ ျဖစ္သည္။ ကိုယ္ပိုင္ဟု ခံယူထားေသာ ကိုယ့္ပစၥည္း၊ ကိုယ့္ဥစၥာ၊ ကိုယ့္ရပိုင္ခြင့္၊ ကိုယ့္လုပ္ပိုင္ခြင့္ကို မမွ်လို၊ မေဝလို၊ မစြန္႔လို၊ မေပးလို၊ ႏွေျမာတြန္႔တိုေနျခင္းသည္ လာဘမစ ၦရိယ ျဖစ္သည္။ ဂုဏ္သတင္း ေက်ာ္ေစာျခင္းႏွင့္စပ္၍ ကိုယ့္လို သူမ်ားကို မျဖစ္ေစျခင္တာ ဝ႑မစ ၦရိယ ျဖစ္သည္။ ကိုယ္တတ္သလို သူမ်ားကို မသိမတတ္ေစခ်င္တာ ဓမၼမစ ၦရိယ ျဖစ္သည္။ ဆရာမ်ား ဆရာစားခ်န္လွ်င္ ဓမၼမစ ၦရိယ ဟု ဆိုရမည္။
ရသင့္ရထိုက္ေသာ စည္းစိမ္ဥစၥာ၌ အၾကင္သူ၏ရမႈကို အလိုမရွိ။ ထိုသူရ၍ ေနသည္ကိုေသာ္ လည္းေကာင္း၊ ရလတၱံ႔ စင္စင္ျဖစ္သည္ကိုေသာ္လည္းေကာင္း ႀကံစည္ၾကားသိရလွ်င္ စိတ္ပင္ပန္း၏။ ထိုသေဘာသည္ ဣသာျဖစ္သည္။ အၾကင္ ဥစၥာစည္းစိမ္ကို မိမိအလိုရွိ၏။ ထိုထိုဥစၥာစည္းစိမ္စုကို မိမိ ရမွရပါမည္လားဟု မိမိ မရမည့္အေရးအတြက္ ႀကံစည္၍ စိတ္ပင္ပန္း၏။ ထိုသေဘာသည္မစ ၦရိယ မည္၏။
ေလာဘ၊ ေဒါသ၊ ေမာဟ ေၾကာင့္ စိတ္အရည္အေသြး နိမ့္က်သည္။ ဣသာမစ ၦရိယ ေၾကာင့္ ပို၍နိမ့္က်သည္။ စိတ္အရည္အေသြးသည္ ဣသာမစ ၦရိယ ေၾကာင့္ အနိမ့္ဆံုးသို႔ ေရာက္သြားသည္။ စိတ္အရည္အေသြး နိမ့္မႈေၾကာင့္ လူ႔အရည္အေသြး၊ လူေနမႈ အဆင့္အတန္းေတြပါ လိုက္၍ နိမ့္က်ရေတာ့သည္။ ေရျမင့္ခဲ့ေသာ္ ၾကာျမင့္လိမ့္မည္။ စိတ္အရည္အေသြးျမင့္၍ လူ႔အရည္အေသြး၊ ဥာဏ္ရည္ဥာဏ္ေသြးတို႔ ျမင့္ခဲ့ေသာ္ လူေနမႈ ပုဂၢလိကဘဝ၊ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းတို႔၏ အဆင့္အတန္း၊ လူေနမႈ ဘဝအဆင့္အတန္း အားလံုး ျမင့္သြားပါလိမ့္မည္။
ဗုဒၾၶသည္ ေလာက၌ အျမင့္ဆံုး၊ အျမတ္ဆံုး ပုဂၢိဳလ္ျဖစ္သည္။ ရုပ္အားျဖင့္လည္းေကာင္း၊ စိတ္အားျဖင့္ လည္းေကာင္း၊ လူ႔အရည္အေသြး၊ စိတ္အရည္အေသြး၊ ဥာဏ္ရည္ဥာဏ္ေသြး အျမင့္ဆံုး ပုဂၢိဳလ္ျဖစ္သည္။ ထိုအာဇာနည္ ေယာက္်ားျမတ္ကို ထိုကဲ့သို႔ ျမင့္ေအာင္၊ ျမတ္ေအာင္ ျမွင့္တင္ေပးေသာ တရားကား မဟာဂရုဏာ ႏွင့္ ေနာက္ပါ ေမတၱာ၊ မုဒိတာ၊ ဥေပကၡာ၊ ပညာဝီရိယ စသည္တို႔ျဖစ္သည္။
ေရျမင့္လွ်င္ ၾကာျမင့္ပါလိမ့္မည္။ စိတ္အရည္အေသြး ျမင့္မားလွ်င္ ဥာဏ္ရည္ဥာဏ္ေသြး၊ ကိုယ္ရည္ကိုယ္ေသြး၊ လူေနမႈဘဝ၊ လူေနမႈအဆင့္အတန္း အားလံုး ျမင့္မားလာဖို႔ ေသခ်ာပါသည္။
ထိုအခါ ဘုရားရွင္က "သတၱဝါေတြဟာ ဣသာမစ ၦရိယအေႏွာင္အဖြဲ႔ေၾကာင့္ အဲဒီလို ပဋိပကၡ ေတြျဖစ္ကာ ဆင္းရဲဒုကၡေတြ ေရာက္ေနၾကရတာပဲ"ဟု မိန္႔ေတာ္မူသည္။ ဘုရားရွင္၏ အေျဖကို ေက်းဇူးေတာ္ရွင္ မဟာစည္ ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီးက "ကာမဘံုသား နတ္လူမ်ားတို႔ ေကာင္းစားျပည့္ဝ ေဘးရန္ပလွ်က္ ေအးျမခ်မ္းသာ ေနလိုပါလည္း ဣသာမစ ၦရိယ သူရႈတ္ေပြ၍ ထင္ေခ်မက် ဆင္းရဲရတည့္"ဟု လကၤာစီ ဆံုမခဲ့သည္။
ထို႔အျပင္ "မနာလိုကင္း ဝန္တိုရွင္း လက္ငင္းခ်မ္းသာၾကရမည္" ဟူ၍လည္း ေရးသားဆံုမကာ ရံုးခန္း၊ ဓမၼာရံု၊ ဆြမ္းေက်ာင္း စသည့္ လူသူမျမင္ႏိုင္သည့္ ေနရာမ်ိဳးမွာ စာလံုးႀကီးႀကီးျဖင့္ ေရးခ်ိတ္ထားေစသည္။ အေျခခံ လိုအပ္ခ်က္ ျဖစ္လိမ့္မည္ဟု ယူဆရသည္။ မနာလိုမႈေတြ ကင္းၾကလွ်င္ျဖင့္၊ ဝန္တိုမႈေတြ ရွင္းၾကလွ်င္ျဖင့္ ယခုလက္ငင္း ခ်မ္းသာဖို႔ရာ ေသခ်ာသည္။
သိၾကားမင္းက သံေယာဇဥ္ ဟူေသာ ေဝါဟာရကို သံုး၍ေမးသျဖင့္ ဘုရားကလည္း သံေယာဇဥ္ ဟူေသာ ေဝါဟာရႏွင့္ ေျဖေတာ္မူသည္။ သံေယာဇဥ္ ဆယ္ပါးတြင္ ဣသာမစ ၦရိယ သံေယာဇဥ္ ႏွစ္ပါးက အဆိုးဆံုး ျဖစ္ပံုေပၚသည္။ ထိုေၾကာင့္ ဘုရားရွင္က ဣသာမစ ၦရိယ သံေယာဇဥ္ အေႏွာင္အဖြဲ႔ေၾကာင့္ သတၱဝါအားလံုး ဒုကၡေရာက္ေန ၾကရသည္ဟု ေျဖေတာ္မူသည္။
တတိယကမBာထဲက ႏိုင္ငံတစ္ခုသည္ ကိုလိုနီေအာက္မွ လြတ္ေျမာက္သည္မွာ ႏွစ္ေပါင္း တစ္ရာ နားသို႔ ကပ္လာၿပီ။ သို႔ေသာ္ ယခုတိုင္ ဒံုရင္း ဒံုရင္း ဆင္းရဲျမဲ ဆင္းရဲျမဲျဖစ္သည္။ လြန္ခဲ့ေသာႏွစ္တစ္ရာခန္႔က ထိုႏိုင္ငံ ထိုလူမ်ိဳး အေၾကာင္းကို သုေတသနျပဳ မွတ္တမ္းတင္ခဲ့ေသာ စာေရးဆရာတစ္ဦးက ထိုလူမ်ိဳး အမ်ားစုသည္ ဣသာမစ ၦရိယအလြန္အားႀကီးေသာ လူမ်ိဳးမ်ားျဖစ္ၾကသည္ဟု မွတ္တမ္းတင္ထား ေလသတဲ့။
ေရကန္တစ္ကန္ထဲ၌ ၾကာမ်ိဳးငါးပါး စြင့္စြင့္ကားကား ပြင့္လန္းတင့္ဆန္း ေနၾကသည္။ ထိုၾကာမ်ိဳး ငါးပါးသည္ ေရနိမ့္သည့္အခါ နိမ့္လိုက္သြားၾကသည္။ ေရျမင့္သည့္အခါ ျမင့္လိုက္သြားၾကသည္။ ၾကာေတြ ျမင့္ေနျခင္းသည္ ေရျမင့္ေသာေၾကာင့္ျဖစ္သည္။ ေရျမင့္ေလေသာအခါ ၾကာေတြျမင့္ၾကရသည္မွာ ဓမၼတာျဖစ္သည္။
ကိုယ္ပိုင္ဘဝတခု၏ စစ္မွန္ေသာ အနိမ့္အျမင့္၊ ဘဝမ်ားစြာတို႔၏ အနိမ့္အျမင့္သည္ ကိုယ္ရည္ ကိုယ္ေသြး၊ စိတ္ရည္စိတ္ေသြးႏွင့္ တိုက္ရိုက္သက္ဆိုင္သည္။ ကိုယ္ရည္ကိုယ္ေသြးဟူသည္ လုပ္ရည္ကိုင္ရည္ အရည္အခ်င္းျဖစ္သည္။ ထိုအရည္အခ်င္းသည္ ဥာဏ္ရည္ဥာဏ္ေသြး ႏွင့္လည္းဆိုင္သည္။ မည္မွ်သိသနည္း။ မည္မွ်တတ္သနည္း။ သိျခင္း၊ တတ္ျခင္းေၾကာင့္ ဥာဏ္ရည္
ဥာဏ္ေသြး ထက္ျမက္ရသည္။ ဥာဏ္ရည္ဥာဏ္ေသြး ဟူသည္မွာလည္း ဥာဏ္နီဥာဏ္နက္ကို မဆိုလို။
အျဖဴေရာင္ဥာဏ္၊ အလင္းေရာင္ဥာဏ္ကိုသာ ဆိုလိုသည္။ အတၱ၊ ပရ ႏွစ္ဝေကာင္းက်ိဳး မီးေမာင္းထိုးျပႏိုင္ ေသာ ဥာဏ္ကိုသာ ဆိုလိုသည္။
ယခုေခတ္၌ အိုင္က်ဴႏွင့္ အီးက်ဴ ဟူ၍ ခြဲျခားသံုးၾကသည္။ အိုင္က်ဴက ဥာဏ္ရည္ဥာဏ္ေသြး ျဖစ္သည္။ အီးက်ဴက စိတ္အရည္အေသြးျဖစ္သည္။ အိုင္က်ဴျမင့္လွ်င္ လူေတာ္ျဖစ္သည္။ အီးက်ဴျမင့္လွ်င္ လူေကာင္းျဖစ္သည္။ တခ်ိဳ႔က လူေတာ္အဓိက၊ တခ်ိဳ႔က လူေကာင္းအဓိကဟု ဝိဝါဒ ကြဲျပားေနသည္လည္း ရွိသည္။ အမွန္က ဘယ္ဟာအဓိကဟု ေျပာ၍မရ၊။ ႏွစ္ခုလံုကေတာ့ အဓိကက်သည္။ ေတာ္ရံုႏွင့္လည္း မျပီး၊ ေကာင္းရုံႏွင့္လည္းမျဖစ္။ တစ္ခုသာ အဓိကဆိုလွ်င္ျဖင့္ တစ္ဖက္ေစာင္းနင္း ျဖစ္သြားႏိုင္သည္။ ေတာ္လည္းေတာ္၊ ေကာင္းလည္းေကာင္းမွျဖစ္မည္။
လူေတာ္က အလုပ္လုပ္လို႔ေကာင္းသည္။ လူေကာင္းက ယံုၾကည္စိတ္ခ်ရသည္။ လူေကာင္းက ၾကည္ညိဳဖို႔၊ လူေတာ္က ေလးစားဖို႔ျဖစ္သည္။ အလုပ္ကလည္း လုပ္ေနၾကရဦးမည္။
ထိုအခါ ေတာ္လည္းေတာ္၊ ေကာင္းလည္းေကာင္းမွျဖစ္မည္။ လူေတာ္ႏွင့္ အလုပ္လုပ္ရသည္မွာ စိတ္ခ်မ္းသာ သကဲ့သို႔ လူေကာင္းႏွင့္ အတူေနရသည္မွာ စိတ္ခ်မ္းသာသည္။ သို႔ေသာ္ သူ႔အိုင္က်ဴ၊ အီးက်ဴလိုက္ၿပီးေတာ့ မည္မွ်ေတာ္သည္၊ မည္မွ်ေကာင္းသည္ဟု ဒီဂရီ အနိမ့္၊ အျမင့္ေတာ့ ကြဲပါလိမ့္မည္။ အဓိကကေတာ့ အလုပ္ျဖစ္ဖို႔သာ ျဖစ္သည္။ အလုပ္ျဖစ္ေအာင္ လုပ္တတ္ၾကဖို႔လိုသည္။
လူတစ္ဦး၏ ဘဝတစ္ခု၊ လူ႔အဖြဲ႔အစည္း၏ ဘဝမ်ားစြာတို႔ကို ျမွင့္တင္ၾကရာ၌ လူေတြေတာ္ဖို႔ လိုသလို၊ ေကာင္းဖို႔လည္း လိုပါသည္။ ေတာ္ဖို႔အတြက္ ပညာရပ္ေတြ သင္ယူၾကရမည္။ ဆည္းပူးၾကရမည္။ ေလ့လာၾကရမည္။ ႀကိဳးစားၾကရမည္။ အားထုတ္ၾကရမည္။ အတတ္ေတြ၊ အသိေတြ၊ ဗဟုသုတေတြ ရႏိုင္သမွ် ရေအာင္၊ ရွိႏိုင္သမွ် ရွိေအာင္ ရွာေဖြစုေဆာင္းၾကရမည္။ ဤကား ကိုယ္ရည္ကိုယ္ေသြး၊ ဥာဏ္ရည္ဥာဏ္ေသြး အတြက္ျဖစ္သည္။
စိတ္အရည္အေသြး အတြက္ကိုမူ၊ ဘာသာေရးနားလည္ရမည္။ ဘာသာေရးကိုင္းရႈိင္းရမည္။ ဘာသာေရးေလးစားရမည္။ ဘာသာေရးအဆံုအမေတြကို နာခံရမည္။ ျပည္သူ႔နီတိေတြကို နားလည္ရမည္။ လူ႔က်င့္ဝတ္၊ လူ႔တာဝန္၊ လူ႔ဝတၱရားေတြကို နားလည္ရမည္။ လိုက္နာရမည္။ က်င့္သံုရမည္။
စိတ္အရည္အေသြးကို နိမ့္က်ေစတာ၊ ျမင့္မားေစတာက စိတ္ထဲမွာသာရွိသည္။ ထိုသေဘာကို နားလည္ရမည္။
မူရင္းပင္ကိုယ္စိတ္က အျဖဴေရာင္သက္သက္ ျဖစ္သည္။ ေစတသိတ္ေတြ ေၾကာင့္ စိတ္က အေရာင္ အမ်ိဳးမ်ိဳးေျပာင္း အေကာင္းအဆိုးျဖစ္ရသည္။ အေလာဘ၊ အေဒါသ၊ အေမာဟ၊ ေမတၱာ၊ ကရုဏာ၊ မုဒိတာ၊ သဒၾၶြါ၊ ပညာ စေသာ ေစတသိတ္ေတြေၾကာင့္ စိတ္က ေကာင္းရသည္။ ျမင့္ရသည္။ ေလာဘ၊ ေဒါသ၊ ေမာဟ၊ ဣသာမစ ၦရိယ စေသာ ေစတသိတ္ေတြေၾကာင့္ စိတ္က ဆိုးရသည္၊ ယုတ္ရသည္၊ ညံ့ရသည္၊ နိမ့္က်ရသည္၊ ေသးသိမ္ရသည္၊ ေအာက္တန္းက်ရသည္။
ဘုရားရွင္၏ သကၠပဥသုတၱန္ အရၾကည့္လွ်င္ လူတစ္ဦးစီ၏ အနိမ့္အျမင့္၊ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းတစ္ ခု၏ အနမ့္အျမင့္၊ လူမ်ားစြာတို႔၏ အနိမ့္အျမင့္၊ သုခႏွင့္ ဒုကၡ ျခားနားရာ၌ ဣသာမစ ၦရိယ အဓိကက်သည္ဟု ေကာက္ခ်က္ခ်ႏိုင္သည္။ အဘယ္ေၾကာင့္ ယခုထိ မခ်မ္းသာရသနည္း။ ဣသာမစ ၦရိယေၾကာင့္ျဖစ္သည္။ အဘယ္ေၾကာင့္ ယခုထိ ဒုကၡ တြင္း နက္ေနသနည္း။ ဣသာမစ ၦရိယ ေၾကာင့္ျဖစ္သည္။ အဘယ္သူ၏ ဣသာမစ ၦရိယ ေလနည္း။
မနာလို ဝန္တိုဟု ဆိုၾကရာ၌ မနာလိုတာက ဣသာ ျဖစ္၏။ ဝန္တိုတာက မစ ၦရိယ ျဖစ္၏။ ဣသာ က သူတပါးစည္းစိမ္ကို ျငဴစူျခင္း၊ ကဲ့ရဲ႔ျခင္း၊ သည္းမခံႏိုင္ျခင္း လကၡဏာရွိ၏။ သူတပါးစည္းစိမ္တို႔၌ မေမြ႔ေလွ်ာ္ျခင္း ကိစၥရသရွိ၏။ သူတပါးစည္းစိမ္မွ မ်က္ႏွာလႊဲသည္ဟု အျဖစ္ျဖင့္ တရားရႈသူတို႔အား ေရွ႔ရႈ ထင္လာျခင္း ပစၥဳပဌာန္၌ရွိ၏။ သူတပါးတို႔၏ စည္းစိမ္လွ်င္ နီးေသာ အေၾကာင္းရွိ၏။
ေရွးေရွးဘဝက ကံေကာင္းေထာက္မလွ်က္ ယခုဘဝ ဥာဏ္ဝီရိယတို႔အတြက္ ဥစၥာစည္းစိမ္ ဂုဏ္သိရ္ တက္ေနသူကို ျမင္ရ၊ ၾကားရသည္ရွိေသာ္ ဝမ္းမေျမာက္ႏိုင္ပါဘဲ၊ မ်က္ႏွာမဲ့ကာ ပါးစပ္ရြဲ႔ကာ၊ႏႈတ္ခမ္းစူကာ၊ ေစာင္းကာ၊ ေျမာင္းကာ၊ ခ်ိတ္ကာ၊ ရိတ္ကာ ၾကည့္ရႈေျပာဆိုမႈ၊ "ကိုယ့္ထက္သာ မနာလို "ဆိုသည့္အတိုင္း ထိုသူ၏ ဂုဏ္သတင္းကို မၾကားလို။ နားမေထာင္လိုမႈ၊ "ဇီးကြက္ေလာက္ေတာ့ ငွက္တိုင္းလွရဲ႔၊ သည္လိုယုန္ေတာ့ ခ်ံဳတိုင္းရွိရဲ႔"ဟု ကဲ႔ရဲ႔ရႈတ္ခ်မႈမ်ားသည္ ဣသာ၏ သေဘာလကၡဏာ ခ်ည္းတည္း။
ပရမၼရ ကံေကာင္းမသျဖင့္ ျပည့္ဝဂုဏ္သိရ္ သူ႔စည္းစိမ္ကို မၿမိန္ႏိုင္ေကာင္း ေစာင္းေျမာင္းမဲ႔ရြဲ႔ ကဲ့ရဲ႔ျငဴစူ ရႈတ္ခ်မႈ မွတ္ယူ ဣသာ သေဘာတည္း။ (သံဘာဋီ)
ဤစည္းစိမ္၊ ဂုဏ္သိရ္သတင္း ေက်ာ္ေဇာျခင္းစေသာ အရာစုသည္ ငါ့အားသာျဖစ္ပါေစ။ အျခားသူတို႔အား မျဖစ္ပါေစႏွင့္ဟု ျဖစ္ေသာစိတ္သည္ မစ ၦရိယ စိတ္ (ဝန္တိုစိတ္) ျဖစ္၏။ ယင္းဝန္တိုစိတ္ ျဖစ္ေပၚလာေသာ သေဘာတရားကို " မစ ၦရိယ " ဟုေခၚသည္။ စိတ္၏ဝန္တိုမႈသည္ မစ ၦရိယ အတြက္ ျဖစ္ရေသာေၾကာင့္ မစ ၦရိယ ကို ဝန္တိုမႈျဖစ္ေပၚေၾကာင္း သေဘာတရားဟု ဆိုရသည္။
မိမိရရွိၿပီးေသာ ဥစၥာစည္းစိမ္ ဂုဏ္သိရ္အမ်ိဳးမ်ိဳး၊ ရသင့္၊ ရထိုက္၊ ရလတံ့ေသာ ဥစၥာစည္းစိမ္ ဂုဏ္သိရ္ အမ်ိဳးမ်ိဳးတို႔ကို သူတပါးႏွင့္ မဆက္ဆံေစလိုျခင္း၊ သူတပါးသည္ ယင္းဥစၥာစည္းစိမ္၊ ဂုဏ္သိရ္ မျဖစ္ေစလိုျခင္းသည္ မစ ၦရိယ ပင္ျဖစ္သည္။ ယင္း မစ ၦရိယ သည္ ရရွိၿပီး စည္းစိမ္ကိုစြဲ၍ ျဖစ္တတ္ေသာ မစ ၦရိယ၊ ရလတၱံ႔ေသာ စည္းစိမ္ကို စြဲ၍ျဖစ္တတ္ေသာ မစ ၦရိယ ဟု ႏွစ္မ်ိဳးကြဲျပား၏။
မိမိရရွိၿပီး၊ ပိုင္ဆိုင္ၿပီး စည္းစိမ္ဥစၥာမ်ား သူတပါးတို႔ႏွင့္ ဆက္ဆံသြားမည္ကို လည္းေကာင္း၊ အေၾကာင္းတစ္စံုတစ္ခုေၾကာင့္ မိမိပိုင္ဆိုင္မႈ ဆံုးရႈံးသြား၍ သူတပါးလက္သို႔ ေရာက္ရွိသြားမည္ကို လည္းေကာင္း ေတြးေတာစိုးရိမ္၍ စိတ္မခ်မ္းမသာ ျဖစ္မႈသည္ ရရွိပိုင္ဆိုင္ၿပီး စည္းစိမ္ကို စြဲ၍ မစ ၦရိယ ျဖစ္ျခင္းတည္း။
မစ ၦရိယ သည္ ရသင့္၊ ရထိုက္၊ ရလတၱံၫေသာ မိမိစည္းစိမ္ကို လွ်ိဳ႔ဝွက္ျခင္း လကၡဏာရွိ၏။ မိမိစည္းစိမ္ကို မကြယ္ဝွက္သာ၊ မသိုဝွက္သာ၍ သူတကာႏွင့္ ဆက္ဆံရျပန္လွ်င္လည္း ယင္းသို႔ဆက္ဆံရ သည္ကို သည္းမခံႏိုင္ျခင္း ကိစၥရွိ၏။ စြန္႔ႀကဲေပးကမ္း လွဴဒါန္းမႈ၊ မိမိစည္းစိမ္ကို သူတပါးႏွင့္ ဆက္ဆံေစမႈ၌ တြန္႔တိုတုတ္နစ္ေသာ တရားဟူ၍လည္း ေယာဂီဥာဏ္၌ ထင္လာတတ္၏။ မိမိစည္းစိမ္သည္ မစ ၦရိယ ျဖစ္ဖို႔ အနီးဆံုးေသာ အေၾကာင္းတရားျဖစ္၏။ မစ ၦရိယ သည္ ဓမၼဓာတ္အားျဖင့္ ေလာဘဓမၼဓာတ္၊ ေဒါသဓမၼဓာတ္ကို အရင္းခံ၍ျဖစ္ေပၚတတ္၏။ ထို႔ေၾကာင့္ ေလာဘ၊ ေဒါသ ႏွစ္ပါးသည္ မစ ၦရိယ ၏ အရင္းခံ မူလတရားမ်ားျဖစ္၏။
ဓရလတၱံ႔ၿပီး ငါ့ပစၥည္းႏွယ္ အံ့ခ်ီးဖြယ္ကား မ်ားၾကြယ္သူတပါး မျဖစ္ေစကားဟု ျဖစ္ပြါးတတ္လ်ဥ္း ဝန္တိုျခင္း မယြင္း မစ ၦရိယ သေဘာတည္းဓ။ (သံဘာဋီ)
သိမ္းပိုက္ျခင္းကို အစြဲျပဳ၍ ဝန္တိုမႈ မစ ၦရိယ ျဖစ္၏။ မစ ၦရိယ ကို အစြဲျပဳ၍ ေစာင့္ေရွာက္မႈ အာရကၡ ျဖစ္၏။ ေစာင့္ေရွာက္ျခင္းဟူေသာ အေၾကာင္းေၾကာင္းေၾကာင့္ တုတ္ေဆာင္ရျခင္း၊ လက္နက္ေဆာင္ရျခင္း၊ ခိုက္ရန္ျဖစ္ျခင္း၊ ဆန္႔က်င္ျခင္း၊ ျငင္းခုန္ျခင္း၊ မခံသာေအာင္ေျပာဆိုျခင္း၊ ကုန္းတိုက္ျခင္း၊ မဟုတ္မမွန္ေျပာျခင္း ဟူေသာ ယုတ္မာေသာ အကုသိုလ္တရားမ်ား ျဖစ္ေပၚလာတတ္၏။
စည္းစိမ္ခ်မ္းသာ ဟူသမွ်၏ မူလဘူတျဖစ္ေသာ ဒါနကို တားျမစ္တတ္ေသာေၾကာင့္ မစ ၦရိယ သည္ စက္ဆုတ္ဖြယ္ အေကာင္းဆံုးျဖစ္၏။ မစ ၦရိယ ထက္ စက္ဆုတ္ဖြယ္ေကာင္းေသာ တရားမည္သည္မရွိ။
မစ ၦရိယ သည္အာဝါသမစ ၦရိယ ၊ ကုလမစ ၦရိယ ၊ လာဘမစ ၦရိယ ၊ ဝ႑မစ ၦရိယ ၊ ဓမၼမစ ၦရိယ ဟူ၍ ငါးမ်ိဳးရွိ၏။ အာဝါသဟူေသာ ေနရာ၊ ဌာန။ မိမိပိုင္နက္ တစ္ခုခုႏွင့္စပ္၍ မေပးလို၊ မစြန္႔လို၊ မမွ်လို ႏွေျမာတြန္႔တိုျခင္းသည္ အာဝါသမစ ၦရိယ ျဖစ္သည္။ ဘတ္စ္ကားေပၚမွာ သို႔မဟုတ္ အျခားတစ္ေနရာရာမွာ ေနရာေကာင္းေလးတစ္ခု ရရွိထားသည့္အခါ ထိုေနရာကို သူတပါး ဖယ္မေပးလိုမႈသည္ အာဝါသမစ ၦရိယ ျဖစ္သည္။
လူမႈေရး ပုဂၢိဳလ္ေရးႏွင့္စပ္၍ ကိုယ္က အသာစီးရသည့္အခါ နိမ့္က်သူမ်ားႏွင့္ မပတ္သက္ေစခ်င္မႈ၊ ပတ္သက္ရမည္ကို စိတ္တြန္႔တိုမႈသည္ ကုလမစ ၦရိယ ျဖစ္သည္။ ကိုယ့္ခ်စ္သူ၊ ခင္သူ၊ ၾကည္ညိဳသူက သူမ်ားကိုခ်စ္ခင္ၾကည္ညိဳသြားမွာ စိုးရိမ္တာကလည္း ကုလမစ ၦရိယ ျဖစ္သည္။ ကိုယ္ပိုင္ဟု ခံယူထားေသာ ကိုယ့္ပစၥည္း၊ ကိုယ့္ဥစၥာ၊ ကိုယ့္ရပိုင္ခြင့္၊ ကိုယ့္လုပ္ပိုင္ခြင့္ကို မမွ်လို၊ မေဝလို၊ မစြန္႔လို၊ မေပးလို၊ ႏွေျမာတြန္႔တိုေနျခင္းသည္ လာဘမစ ၦရိယ ျဖစ္သည္။ ဂုဏ္သတင္း ေက်ာ္ေစာျခင္းႏွင့္စပ္၍ ကိုယ့္လို သူမ်ားကို မျဖစ္ေစျခင္တာ ဝ႑မစ ၦရိယ ျဖစ္သည္။ ကိုယ္တတ္သလို သူမ်ားကို မသိမတတ္ေစခ်င္တာ ဓမၼမစ ၦရိယ ျဖစ္သည္။ ဆရာမ်ား ဆရာစားခ်န္လွ်င္ ဓမၼမစ ၦရိယ ဟု ဆိုရမည္။
ရသင့္ရထိုက္ေသာ စည္းစိမ္ဥစၥာ၌ အၾကင္သူ၏ရမႈကို အလိုမရွိ။ ထိုသူရ၍ ေနသည္ကိုေသာ္ လည္းေကာင္း၊ ရလတၱံ႔ စင္စင္ျဖစ္သည္ကိုေသာ္လည္းေကာင္း ႀကံစည္ၾကားသိရလွ်င္ စိတ္ပင္ပန္း၏။ ထိုသေဘာသည္ ဣသာျဖစ္သည္။ အၾကင္ ဥစၥာစည္းစိမ္ကို မိမိအလိုရွိ၏။ ထိုထိုဥစၥာစည္းစိမ္စုကို မိမိ ရမွရပါမည္လားဟု မိမိ မရမည့္အေရးအတြက္ ႀကံစည္၍ စိတ္ပင္ပန္း၏။ ထိုသေဘာသည္မစ ၦရိယ မည္၏။
ေလာဘ၊ ေဒါသ၊ ေမာဟ ေၾကာင့္ စိတ္အရည္အေသြး နိမ့္က်သည္။ ဣသာမစ ၦရိယ ေၾကာင့္ ပို၍နိမ့္က်သည္။ စိတ္အရည္အေသြးသည္ ဣသာမစ ၦရိယ ေၾကာင့္ အနိမ့္ဆံုးသို႔ ေရာက္သြားသည္။ စိတ္အရည္အေသြး နိမ့္မႈေၾကာင့္ လူ႔အရည္အေသြး၊ လူေနမႈ အဆင့္အတန္းေတြပါ လိုက္၍ နိမ့္က်ရေတာ့သည္။ ေရျမင့္ခဲ့ေသာ္ ၾကာျမင့္လိမ့္မည္။ စိတ္အရည္အေသြးျမင့္၍ လူ႔အရည္အေသြး၊ ဥာဏ္ရည္ဥာဏ္ေသြးတို႔ ျမင့္ခဲ့ေသာ္ လူေနမႈ ပုဂၢလိကဘဝ၊ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းတို႔၏ အဆင့္အတန္း၊ လူေနမႈ ဘဝအဆင့္အတန္း အားလံုး ျမင့္သြားပါလိမ့္မည္။
ဗုဒၾၶသည္ ေလာက၌ အျမင့္ဆံုး၊ အျမတ္ဆံုး ပုဂၢိဳလ္ျဖစ္သည္။ ရုပ္အားျဖင့္လည္းေကာင္း၊ စိတ္အားျဖင့္ လည္းေကာင္း၊ လူ႔အရည္အေသြး၊ စိတ္အရည္အေသြး၊ ဥာဏ္ရည္ဥာဏ္ေသြး အျမင့္ဆံုး ပုဂၢိဳလ္ျဖစ္သည္။ ထိုအာဇာနည္ ေယာက္်ားျမတ္ကို ထိုကဲ့သို႔ ျမင့္ေအာင္၊ ျမတ္ေအာင္ ျမွင့္တင္ေပးေသာ တရားကား မဟာဂရုဏာ ႏွင့္ ေနာက္ပါ ေမတၱာ၊ မုဒိတာ၊ ဥေပကၡာ၊ ပညာဝီရိယ စသည္တို႔ျဖစ္သည္။
ေရျမင့္လွ်င္ ၾကာျမင့္ပါလိမ့္မည္။ စိတ္အရည္အေသြး ျမင့္မားလွ်င္ ဥာဏ္ရည္ဥာဏ္ေသြး၊ ကိုယ္ရည္ကိုယ္ေသြး၊ လူေနမႈဘဝ၊ လူေနမႈအဆင့္အတန္း အားလံုး ျမင့္မားလာဖို႔ ေသခ်ာပါသည္။
အရွင္သံဝရလကၤာရ
ဓမၼပိယဆရာေတာ္
ဓမၼပိယဆရာေတာ္
No comments:
Post a Comment